TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Moniammatillinen klinikkaopetus
Advertisements

Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Mobiilipaikkatietowiki ja lähiympäristö Anu Liljeström, Henriikka Vartiainen ja Jorma Enkenberg, Sulkavan kunta ja Itä-Suomen yliopisto, Savonlinnan OKL.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
JYVÄSKYLÄ - HUMAN TECHNOLOGY CITY
Ajatuksia oppimisesta
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 A-KIT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery Timo Aittokoski Olli Hokkanen Tommi Kärkkäinen.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
S09-10 Onki-palvelut verkkoportaalissa Spring 2009 Erik Fallenius.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
1 Tästä monis1teesta Tämä moniste kattaa syksyn 2004 tentittävän ITK-211 kurssin materiaalin. Moniste on myös hyödyllinen kurssin harjoitustyötä (ITK-212)
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Jyväskylän kristillinen opisto
Student Feedback RESPONDENTS BY DEGREE STUDIES, N=1303 D EGREE STUDIES N UMBER HEALTH CARE AND SOCIAL SERVICES DEGREE.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
Johanna Bluemink 5th of April, 2012 Pedagogical models and scripting CSCL.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
SPINN - Project SPeed in INNovation ecosystem Kick off seminar - Brainstorming Workshop on the themes of interest - results Minna Takala Value.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2015
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
Open Science Turun yliopistossa
Tervetuloa Tietojenkäsittelytieteen laitokselle
Open Science Turun yliopistossa
ARCTIC MATERIALS TECHNOLOGIES DEVELOPMENT
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
Filosofia ja kasvatustieteen metodologia.
Mikko Keränen Director RDI
Kolme oivallusta oppimisesta Psykologian laitos, HY (OISE, Toronto ) Lääketieteellinen tiedekunta, HY LIME, Karolinska Institutet.
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
APA-tyyli Petri Nokelainen
Anna Alftan Heikki Hannula
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Aurinkolahti Comprehensive School
Go international! Vaihtoinfopäivä
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
KOMMENTTEJA ITÄ-SUOMEN MENESTYSTEKIJÖIHIN
Esityksen transkriptio:

TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan seuraavien artikkeleiden välityksessä: Tutkiva oppiminen, Hakkaraisen malli Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K. Tutkiva oppiminen. http://www.mlab.uiah.fi/polut/Yhteisollinen/teoria_tutkiva_oppiminen.html DOP (Design-suuntautunut pedagogiikka) Linkki: http://www.researchgate.net/profile/Henriikka_Vartiainen Artikkeli: Vartiainen, H. & Enkenberg, J. 2013. Learning from and with museum objects: design perspectives, environment, and emerging learning systems Educational Technology Research & Development. 61(5), 841-862. tai linkki: http://download.springer.com/static/pdf/805/art%253A10.1007%252Fs11423-013-9311-8.pdf?originUrl=http%3A%2F%2Flink.springer.com%2Farticle%2F10.1007%2Fs11423-013-9311-8&token2=exp=1487584018~acl=%2Fstatic%2Fpdf%2F805%2Fart%25253A10.1007%25252Fs11423-013-9311-8.pdf%3ForiginUrl%3Dhttp%253A%252F%252Flink.springer.com%252Farticle%252F10.1007%252Fs11423-013-9311-8*~hmac=aea279a15cb57d5c93afc5537f1042a9119c42add77038a2df3c09d1dd6e9360

PBL (Ongelmaperustainen oppiminen) Miriam Leuchter, Henrik Saalbach & Ilonca Hardy (2014) Designing Science Learning in the First Years of Schooling. An intervention study with sequenced learning material on the topic of ‘floating and sinking', International Journal of Science Education, 36:10, 1751-1771, (1. luokkalaiset) http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.878482 Han-Yu Sung, Gwo-Jen Hwang & Ya-Chi Chang. 2016. Development of a mobile learning system based on a collaborative problem-posing strategy. Journal of Interactive Learning Environments, 24(3), 456-471 (3. luokkalaiset) http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10494820.2013.867889?scroll=top&needAccess=true Caesar, M. Jawawi, R., Matzin, R., Shahrill, M., Jaidin, J. & Mundia, L. 2016. The Benefits of adopting a problem-based learning approach on students’ learning developments in secondary geography lessons. International Education Studies, 9 (2), 51-65. (yläkoulu) http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ies/article/view/51208/30380

Oheislukemistoa Hakkarainen, K. 2000. Oppiminen osallistumisen prosessina. Aikuiskasvatus 20 (2), 84-98. http://www.academia.edu/351970/Luonnosversio artikkelista Hakkarainen K. 2000. Oppiminen osallistumisen prosessina Hakkarainen, K., Bollström-Huttunen, M., Pyysalo Riikka & Lonka, K. (2005). Tutkiva oppiminen käytännössä. Opettajan matkaopas. Helsinki: WSOY   Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (2004). Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. WSOY. Syrjälä, E. & Haverinen, L. 2012. Näkökulmia taitopedagogiikkan. Kasvatus 43 (2), 160-170. Poikela, E. & Poikela, S. 2010. Ongelmaperustainen pedagogiikka eilen, tänään ja huomenna. Kasvatus ja aika, 4(4), 91-120. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/katsaus_poikelat_0712101153.pdf Jerzembek, G. & Murphy S. 2013. A narrative review of problem-based learning with school-aged children: implementation and outcomes. Educational Review, 65 (2), 206-218. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2012.659655 Vartiainen, H., Liljesröm, A., Enkenberg, J. & Pöllänen, S. 2016. Design-suuntautunut pedagogiikka ja tulevaisuuden taitojen oppimiskulttuurit. Teoksessa J. Heikkinen, A.Juvonen, K. Mäkitalo-Siegl, H. Nygren & T. Tossavainen (toim.) Taitoa, taidetta ja teknologiaa – kohti uutta opettajankoulutuksen mallia. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology. Itä-Suomen yliopisto, 176-186. Savonlinnan okl:n julkaisu: Heikkinen J., Juvonen, A., Mäkitalo-Siegl, K., Nygren, H. & Tossavainen, T. (toim.) Taitoa, taidetta ja teknologiaa – kohti uutta opettajankoulutuksen mallia. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology. Itä-Suomen yliopisto

Verkkoluentoja Youtube: DOP-lähestymistapoja mm. Kai Hakkaraisen luento, ilmiöpohjaisen oppimisen hankkeita https://www.youtube.com/watch?v=5flcatjtdas DOP-lähestymistapoja http://www.mamk.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/mamk/embeds/mamkwwwstructure/18961_DOPD2PPT.pdf http://www.mamk.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/mamk/embeds/mamkwwwstructure/18962_DOPDesign-suuntautunut-PEDAGOGIIKKA.pdf http://www.slideshare.net/Henriikka/dop21 https://frantic.s3.amazonaws.com/smy/2014/12/CFpedagogiikka_Parikka-Nihti.pdf