TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan seuraavien artikkeleiden välityksessä: Tutkiva oppiminen, Hakkaraisen malli Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K. Tutkiva oppiminen. http://www.mlab.uiah.fi/polut/Yhteisollinen/teoria_tutkiva_oppiminen.html DOP (Design-suuntautunut pedagogiikka) Linkki: http://www.researchgate.net/profile/Henriikka_Vartiainen Artikkeli: Vartiainen, H. & Enkenberg, J. 2013. Learning from and with museum objects: design perspectives, environment, and emerging learning systems Educational Technology Research & Development. 61(5), 841-862. tai linkki: http://download.springer.com/static/pdf/805/art%253A10.1007%252Fs11423-013-9311-8.pdf?originUrl=http%3A%2F%2Flink.springer.com%2Farticle%2F10.1007%2Fs11423-013-9311-8&token2=exp=1487584018~acl=%2Fstatic%2Fpdf%2F805%2Fart%25253A10.1007%25252Fs11423-013-9311-8.pdf%3ForiginUrl%3Dhttp%253A%252F%252Flink.springer.com%252Farticle%252F10.1007%252Fs11423-013-9311-8*~hmac=aea279a15cb57d5c93afc5537f1042a9119c42add77038a2df3c09d1dd6e9360
PBL (Ongelmaperustainen oppiminen) Miriam Leuchter, Henrik Saalbach & Ilonca Hardy (2014) Designing Science Learning in the First Years of Schooling. An intervention study with sequenced learning material on the topic of ‘floating and sinking', International Journal of Science Education, 36:10, 1751-1771, (1. luokkalaiset) http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.878482 Han-Yu Sung, Gwo-Jen Hwang & Ya-Chi Chang. 2016. Development of a mobile learning system based on a collaborative problem-posing strategy. Journal of Interactive Learning Environments, 24(3), 456-471 (3. luokkalaiset) http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10494820.2013.867889?scroll=top&needAccess=true Caesar, M. Jawawi, R., Matzin, R., Shahrill, M., Jaidin, J. & Mundia, L. 2016. The Benefits of adopting a problem-based learning approach on students’ learning developments in secondary geography lessons. International Education Studies, 9 (2), 51-65. (yläkoulu) http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ies/article/view/51208/30380
Oheislukemistoa Hakkarainen, K. 2000. Oppiminen osallistumisen prosessina. Aikuiskasvatus 20 (2), 84-98. http://www.academia.edu/351970/Luonnosversio artikkelista Hakkarainen K. 2000. Oppiminen osallistumisen prosessina Hakkarainen, K., Bollström-Huttunen, M., Pyysalo Riikka & Lonka, K. (2005). Tutkiva oppiminen käytännössä. Opettajan matkaopas. Helsinki: WSOY Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (2004). Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. WSOY. Syrjälä, E. & Haverinen, L. 2012. Näkökulmia taitopedagogiikkan. Kasvatus 43 (2), 160-170. Poikela, E. & Poikela, S. 2010. Ongelmaperustainen pedagogiikka eilen, tänään ja huomenna. Kasvatus ja aika, 4(4), 91-120. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/katsaus_poikelat_0712101153.pdf Jerzembek, G. & Murphy S. 2013. A narrative review of problem-based learning with school-aged children: implementation and outcomes. Educational Review, 65 (2), 206-218. http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2012.659655 Vartiainen, H., Liljesröm, A., Enkenberg, J. & Pöllänen, S. 2016. Design-suuntautunut pedagogiikka ja tulevaisuuden taitojen oppimiskulttuurit. Teoksessa J. Heikkinen, A.Juvonen, K. Mäkitalo-Siegl, H. Nygren & T. Tossavainen (toim.) Taitoa, taidetta ja teknologiaa – kohti uutta opettajankoulutuksen mallia. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology. Itä-Suomen yliopisto, 176-186. Savonlinnan okl:n julkaisu: Heikkinen J., Juvonen, A., Mäkitalo-Siegl, K., Nygren, H. & Tossavainen, T. (toim.) Taitoa, taidetta ja teknologiaa – kohti uutta opettajankoulutuksen mallia. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology. Itä-Suomen yliopisto
Verkkoluentoja Youtube: DOP-lähestymistapoja mm. Kai Hakkaraisen luento, ilmiöpohjaisen oppimisen hankkeita https://www.youtube.com/watch?v=5flcatjtdas DOP-lähestymistapoja http://www.mamk.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/mamk/embeds/mamkwwwstructure/18961_DOPD2PPT.pdf http://www.mamk.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/mamk/embeds/mamkwwwstructure/18962_DOPDesign-suuntautunut-PEDAGOGIIKKA.pdf http://www.slideshare.net/Henriikka/dop21 https://frantic.s3.amazonaws.com/smy/2014/12/CFpedagogiikka_Parikka-Nihti.pdf