Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kolme oivallusta oppimisesta Psykologian laitos, HY 1986-1996 (OISE, Toronto 1988-1990) Lääketieteellinen tiedekunta, HY 1996-2001 LIME, Karolinska Institutet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kolme oivallusta oppimisesta Psykologian laitos, HY 1986-1996 (OISE, Toronto 1988-1990) Lääketieteellinen tiedekunta, HY 1996-2001 LIME, Karolinska Institutet."— Esityksen transkriptio:

1 Kolme oivallusta oppimisesta Psykologian laitos, HY (OISE, Toronto ) Lääketieteellinen tiedekunta, HY LIME, Karolinska Institutet ( ) UMCG, Groningen Professori Kirsti Lonka, varadekaani OKL, Käyttäytymistieteellinen tiedekunta 2005- Helsingin yliopisto #mindgap #RYMSY Professori Kirsti Lonka, OKL

2 Oivallus 1: Oppiminen on paljon muutakin kuin älyllistä toimintaa
Professori Kirsti Lonka, OKL

3 OSAAMISEN TASOT Yhteisöllinen tiedon luominen
Tiedot Taidot Vuorovaikutus Motivaatio, tunteet Etiikka Muuttuminen ihmisenä Yhteisöllinen tiedon luominen Kollektiiviset tietokäytännöt

4 Oivalluksen hetkiä Kasvaminen lääkäriksi opinnot 1998
Älyllisiä tuloksia ennustaa PBL-ryhmässä se, kuinka hyvin ryhmä saadaan toimimaan (Nieminen, Sauri & Lonka, 2006) Älyllisiä tuloksia massaluennolla ennustavat oppimiseen liittyvät tunteet, erityisesti kiinnostus (Lonka & Ketola, 2012) Oppimisessa tapahtuvaan muutokseen liittyy voimakkaita tunnetiloja (Litmanen et al., 2012)

5 CASS-kännykkäsovellus Virtaus syntyy haasteen ja pystyvyyden suhteessa
Faculty of Behavioural Sciences / Professor Kirsti Lonka, 2012

6 Matemaattinen malli virtauksesta ja tunteista
21/09/2018

7 Positiiviset tunteet vaihtelevat virtauksen mukana
21/09/2018

8 Professori Kirsti Lonka, OKL

9 Oivallus 2 Oppimisympäristöjen kehittämisen pitää olla kokonaisvaltaista

10 Joitain oivalluksen hetkiä
Psykologian laitoksen opetuskokeilu : Aktivoiva opetus CSILE, Toronto 1989 Lääketieteellisen tiedekunnan opintouudistus , oppimiskeskustoimikunta: Tutkiva oppiminen Karolinska: KI Learning Lab, High-fidelity simulations Groningenin yliopistosairaala Minerva Plaza 2012 Tulevaisuuden oppimisen tilat Professori Kirsti Lonka, OKL

11 www. indoorenvironment
Valtakunnallinen hanke, jossa kehitetään tulevaisuuden yliopistoja ja kouluja Prof Kirsti Lonka tutkimusryhmineen WP4 Task 1.1 Learning Environments

12 Mind the Gap –tutkijaverkosto
Suomen Akatemian Mind-ohjelman hanke Kirsti Lonka Kasvatus-psykologia ja oppiminen, HY Kai Hakkarainen, Teknologian välittämä yhteisöllinen oppiminen, TY Kimmo Alho, Aivot, tarkkaavaisuus ja muisti, HY Katariina Salmela-Aro, Nuorten kehityksen ja hyvinvoinnin tutkimus, JY

13 Connecting people and ideas! Professori Kirsti Lonka, OKL

14 Yhteisöllistä tiedonrakentelua Flinga-sovelluksella! BYOD.
Professori Kirsti Lonka, OKL

15 Oivallus 3: Opetuksen kehittäminen ei pääty koskaan!
Professori Kirsti Lonka, OKL

16 Miten voisi onnistua? http://vimeo.com/60818003
Tutkimus & teoria Ajanmukainen oppimisympäristö Uusien pedagogisten käytäntöjen kehittäminen, testaaminen ja omaksuminen Tiedostava, motivoitunut henkilökunta+opiskelijat Pedagoginen tuki, oppiva kulttuuri Professori Kirsti Lonka, OKL

17 ILTALUKEMISTA Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (2004) Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. WSOY. (Teoreettinen tausta) Lonka, Hakkarainen, Ferchen, Lautso ( ) psykologia! –sarja Lukion kurssit 1-5. WSOY Lonka, K., Hakkarainen, K., Paavola, S. ja Wirtanen, S. (2006) Kollektiivinen luovuus – and all that jazz. Teoksessa: J. Husu & R. Jyrhämä (toim.) Suoraa puhetta opetuksesta- kollegiaalisesti opetuksesta ja kasvatuksesta. (s ). Juva: PS-kustannus. Saarinen, E. & Lonka, K. (2005). Muodonmuutos. Avauksia henkiseen kasvuun. Iisalmi: WSOY. 3. painos. Lonka, K. & Ketonen, E. (2012) Engaging Learning – How to activate the learner on a lecture course. Studies for the Learning Society.

18 References 1/4 Litmanen, T., Lonka, K., Inkinen, M., Lipponen, L. & Hakkarainen, K. (2012). Capturing teacher students’ emotional experiences in context: does inquiry-based learning make a difference? Instructional Science, 40, 1083–1101. Lonka, K. (2011) In S. Tierney (Ed.) Innovate! Collective wisdom for innovative schools (pp ) USA: Partners in Learning School Program. Worldwide Public Sector Education, Microsoft. Lonka, K. (2012) Engaging Learning Environments for the Future. The 2012 Elizabeth W. Stone Lecture. In R. Gwyer, R. Stubbiftgs,& Graham Walton (Eds.) The road to information literacy. Librarians as facilitators of learning. IFLA (The International Federation of Library Associations and Institutions). (p ) Publications 157. De Gruyter Saur. facilitators-of-learning Lonka, K., Hakkarainen, K., & Sintonen, M. (2000). Progressive inquiry learning for children-- experiences, possibilities, limitations. European Early Childhood Education Research Journal, 8(1), 7–23. Lonka, K., Joram, E. & Bryson, M. (1996) Conceptions of learning and knowledge - does training make a difference? Contemporary Educational Psychology, 21,

19 References 2/4 Lonka, K. & Ketonen, E. (2012). How to make a lecture course an engaging learning experience? Studies for the Learning Society, 2, 63‒74. Muukkonen- van der Meer, H. (2011). Perspective on knowledge creating inquiry in higher education. Doctoral dissertation. Institute of Behavioural Sciences. University of Helsinki, Finland. Muukkonen, H., Hakkarainen, K., Inkinen, M., Lonka, K., Salmela-Aro, K. (2008). CASS- methods and tools for investigating higher education knowledge practices. In G. Kanselaar, V. Jonker, P. Kirschner & F. Prins (Eds.), International Perspectives in the Learning Sciences: Cre8ing a Learning World, Proceedings of the Eight International Conference for the Learning Sciences (ICLS 2008), Vol. 2 (pp ). Utrecht, The Netherlands: ICLS. Muukkonen, H., Hakkarainen, K., Jalonen, S., Kosonen, K., Heikkilä, A., Lonka, K., Inkinen, M., Salmela-Aro, K., Linnanen, J., & Salo, K. (2007). Process-and context-sensitive research on academic knowledge practices: Developing CASS-tools and methods. Proceedings of the Computer Supported Collaborative Learning Conference, Rutgers University, New Jersey, USA, July 16-21,

20 References 3/4 Nieminen, J., Sauri, P. & Lonka, K. (2006). On the relationship between group functioning and study success in PBL. Medical Education, 40, Paavola, S., Lipponen, L. & Hakkarainen, K. (2004). Modeling innovative knowledge communities: A knowledge-creation approach to learning. Review of Educational Research, 74, Pekrun, R. (2005). Progress and open problems in educational emotion research. Learning and Instruction, 15(5), Prensky, M. (2005). Listen to the natives. Learning in the digital age. Educational Leadership, 63 (4), 8-13. Prensky, M. (2008). Backup Education? Too many teachers see education as preparing kids for the past, not the future. Educational Technology, 48, 1- 3. Prensky, M. (2012). From digital natives to digital wisdom. Hopeful essays for 21st century learning. Thousand Oaks, CA: SAGE.

21 References (continued 4/4)
Scardamalia, M. (2002). Collective cognitive responsibility for the advancement of knowledge. In B. Smith (Ed.), Liberal Education in a Knowledge Society (pp ). Chicago: Open Court. Scardamalia, M., & Bereiter, C. (2003). Knowledge building environments: Extending the limits of the possible in education and knowledge work. In A. DiStefano, K.E. Rudestam, & R. Silverman (Eds.), Encyclopedia of distributed learning. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Tsai, Y.-M., Kunter, M., Ludtke, O., Trautwein, U., & Ryan, R.M. (2008). What makes lessons interesting? The role of situational and individual factors in three school subjects. Journal of Educational Psychology, 100(2), Tolvanen, A., Kiuru, N., Hakkarainen, K. Lonka, K.,Inkinen, M & Salmela-Aro,K. (2011) Estimation of nonlinear growth component in multilevel modeling: A research application in the daily dynamics of competence, challenge and affects. International Journal of Behavioral Development, 35(4),


Lataa ppt "Kolme oivallusta oppimisesta Psykologian laitos, HY 1986-1996 (OISE, Toronto 1988-1990) Lääketieteellinen tiedekunta, HY 1996-2001 LIME, Karolinska Institutet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google