Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TMA.003 / L TMA.003 / L82 y = MC(q) y = MR(q) q.
Advertisements

Polynomifunktiot MA 02 Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys
Yhtälön ratkaiseminen
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
… löytyykö markkinoita?
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Luku 2 - Yritys Mitä tarkoitetaan seuraavilla käsitteillä:
Arvonlisävero budjetoinnissa
Duaali Teemu Myllynen.
M&T 2008, luku 13 Helsingin Yliopisto
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
Taylor polynomi usean muuttujan funktiolle
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Kansantalouden häiriöt:
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
2.4. Raja-arvo äärettömyydessä ja raja-arvo ääretön E.1.
Ketjusääntö Ketjusääntö z = g (y) y = f (x) x z x+x y y+y z+z
Sekoitellaan.
Hotellingin mallin testaaminen
YE10: Hotellingin malli Marko Lindroos.
Uusien esiintymien etsintä. malliin toinen ohjausmuuttuja z(t): löydetyt resurssit.
PARAABELI (2. ASTEEN FUNKTION KUVAAJIA)
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
Hotelling, H. (1931). The Economics of Exhaustible Resources
YE 4 Luonnonvarataloustieteen jatkokurssi Kalastuksen taloustiede
Funktio.
MAB3 suorat.
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
Voimavektorit Kaikki voimatehtävät pohjautuvat Newtonin II lakiin: Tiivistelmä ja tehtäviä voimavektorien yhdistämisestä m on tarkasteltavan kappaleen.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
4 Kuluttajan ja tuottajan ylijäämä
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Verkoston ulkoisvaikutukset
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
Kilpailullisen yrityksen kustannuskäyrät a
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Esityksen transkriptio:

Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio Varian 2006 luvut 24, 25

Monopoli Monopoli on tilanne, jossa markkinoilla on vain yksi myyjä, jonka valmistamalle tuotteelle ei ole läheistä substituuttia Monopolin toimintaan vaikuttavat luonto ja asiakkaat Tuotantoteknologia Joka määrittää kustannusrakenteen Asiakkaat Jotka määrittävät kysynnän Monopoli kohtaa koko markkinoiden kysynnän

Monopoli kohtaa laskevan kysyntäkäyrän toisin kuin kilpailullisilla markkinoilla toimiva yritys (a) Kilpailullisilla markkinoilla toimiva yritys (b) Monopoli Hinta Hinta Kysyntä p Kysyntä Muistinvirkistys, miksi kilpailullisilla markkinoilla toimiva yritys kohtaa vaakasuoran kysyntäkäyrän. -> Yksittäinen yritys ei voi vaikuttaa toimillaan markkinahintaan. (Markkinat kokonaisuutena tietenkin kohtaavat laskevan kysynnän). Määrä y Määrä Monopolin kohtaama kysyntä on siis p(y) eli hinta määrän funktiona!

Monopoli maksimoi voittojaan Huomaa nyt ero täydelliseen kilpailuun, jossa kysyntä on annettu markkinahinnalla p:

Nyt monopolin ensimmäisen kertaluvun ehtokin on erilainen, koska saatu hinta on riippuvainen myydystä määrästä Monopoli FOC. Vrt. täydellinen kilpailu FOC.

Monopolin optimissa pätee siis ehto MR = MC Rajatulossa on siis kaksi komponenttia: Hinta p – tuotannon kasvattaminen yhdellä yksiköllä kasvattaa tuloja yksikön hinnan Toisaalta, jotta tuotettu lisäyksikkö voisi mennä kaupaksi, on laskettava hintaa (kuluttajien alenevan maksuhalukkuuden mukaisesti) On negatiivinen!

Voimme ilmaista monopolitasapainon myös kysynnän hintajouston avulla Muistetaan hintajouston kaava Muokataan monopolin optimin ehto sisältämään hintajouston kaava: Nähdään, että monopoli tuottaa aina pisteessä, jossa eli kysyntäkäyrän joustavalla osalla

Monopolilla on katehinnoittelu eli se asettaa hinnan korkeammaksi kuin rajakustannus Edellä nähtiin: Ratkaistaan p ja saadaan: Eli näemme, että hinta on suurempi kuin rajakustannus MC Nimittäjän täytyy olla pienempi kuin yksi, koska kysynnän hintajouston itseisarvo on suurempi kuin yksi

Figure 4 Profit Maximization for a Monopoly Monopolin voiton maksimointi graafisesti havainnollistettuna Kustannukset ja tulot 2. …ja monopolihinta luetaan kysyntäkäyrältä pisteestä B 1. Voiton maksimoiva Tuotos saadaan MR- ja MC-käyrien leikkaus-pisteestä A B Monopolihinta ATC keskimääräiset kokonaiskustannukset A Rajakustannus Kysyntä Rajatulo y* Määrä Q

Aktivoiva tehtävä 24.1 Olkoon kysyntäfunktio muotoa p(Q) = 6 - Q, jossa p on hinta ja Q tuotettu määrä. Mikä on rajatulofunktion yhtälö? Olkoon kustannusfunktio muotoa Kuinka paljon monopoli tuottaa ja millä hinnalla? Havainnollista ratkaisu kuvalla.

Mitä hyvinvointivaikutuksia syntyy, kun monopoli tuottaa alhaisemman määrän ja myy korkeammalla hinnalla? Monopolin omistajat hyötyvät, koska syntyy taloudellista voittoa Kuluttajat kuitenkin kärsivät monopolista, koska hinta on korkeampi kuin täydellisen kilpailun hinta. Koko yhteiskunnan näkökulmasta syntyy tehokkuustappio, koska kuluttajan ja tuottajan ylijäämien summa on pienempi kuin täydellisessä kilpailussa, koska vaihdanta on pienempi. Lisäksi monopoli kaappaa osan kuluttajien ylijäämästä itselleen voittoina

Lasketaan edelliseen aktivoivaan tehtävään liittyen monopolin ja täydellisen kilpailun ylijäämät Kuluttajan ylijäämä Tuottajan ylijäämä Yhteiskunnan hyvinvointi on summa edellisistä

Tehokkuustappio on alueet B + C, alueen A verran siirtyi ylijäämää kuluttajilta monopolille

Aktivoiva tehtävä 24.2 Mikä on siis tehokkuustappion suuruus esimerkissämme? Täydellisen kilpailun hyvinvointi – Monopolitilanteen hyvinvointi

Monopoli ja verotus: nähdään, että tuotannolle asetettava vero vain pahentaa tilannetta Mieti esim. ympäristöverotusta!

Lue luku 24.6 (Luonnollinen monopoli) kotona Seuraavan kerran pistareihin tulee myös kysymys luonnollisesta monopolista!

Monopolin markkinavoima antaa mahdollisuuden soveltaa erilaisia hinnoittelustrategioita: hintadiskriminaatio Voimme erotella kolme erilaista hintadiskriminaation muotoa: Täydellinen eli ensimmäisen asteen hintadiskriminaatio: monopoli perii jokaisesta hyödykeyksiköstä jokaiselta asiakkaalta eri hinnan asiakkaan maksuhalukkuuden mukaan. Toisen asteen epälineaarinen hintadiskriminaatio: monopolin perimä hinta riippuu siitä, paljonko asiakas ostaa. Kolmannen asteen hintadiskriminaatio: monopoli myy eri ryhmille eri hintaan, mutta ryhmän sisällä kaikille samaan hintaan

Lue luku 25 (Monopolin käyttäytyminen) kotona Pistarit sisältävät kysymyksiä myös hintadiskriminaatiosta Lisäksi 5. laskareissa on kolmannen asteen hintadiskriminaatiota koskeva tehtävä, jonka ratkaisuun löytyy apukeinot luvusta 25 Ensi kerralla voi siis saada lisäpisteitä, jos osaa vastata oikein Rent-seekingiä Luonnollista monopolia ja hintadiskriminaatiota koskeviin kysymyksiin.

Yhteenveto luvun keskeisistä tuloksista Monopoli on markkinoiden ainoa yritys ja kohtaa markkinoiden laskevan kysyntäkäyrän. Monopolin rajatulo on alhaisempi kuin hinta, koska yhden lisäyksikön tuottaminen alentaa myös kaikista muista tuotetuista yksiköistä saatua tuloa. Voittoa maksimoidessaan monopoli yhtäläistää rajatulon ja rajakustannuksen. Monopolin saama hinta ylittää siten rajakustannuksen ja monopoli saa taloudellista voittoa. Monopolin hinnoitteluvoima aiheuttaa tehokkuustappion yhteiskunnassa. Markkina-asemaa on mahdollista käyttää hintadiskriminaatioon. Hintadiskriminaatio voi vähentää tehokkuustappion suuruutta.