Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Opitaan ja työskennellään yhdessä
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Miksi tämä materiaali on tehty? Lapset opiskelevat koulussa 4-7 tuntia päivässä, jolloin koulu kasvattaa, opettaa ja ohjaa, mutta vanhemmilla on paljon.
Iida Kukkonen, Saara Könönen, Maiju Laurila, Laura Lundberg, Janne Junell, Susanna Ranta, Susanne Peltoniemi, Mikko Koskinen.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyskasvatus Valkealan lukio Päivi Parkkonen.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Tulevaisuus on nuorten! Pitäisikö virheistä oppia? Materiaalin ovat laatineet: Tuija Saarivirta ja Matti Varjo Rauman normaalikoulu, 2013 Kuva ClipArt.
Yrittäjyyskasvatusta yläkoululaisille Kolme 9. -luokkalaisille suunnattua yrittäjyyskasvatus tuntia.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Laaja-alainen osaaminen
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Arvopohdintaa Nykyisten arvojen arviointi:
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Yhteisöllinen yrittäjyyskasvatus
Pelit opetuksen tukena
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Pulmapeli.
tulevaisuuden työelämätaidot
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana Kuvat ClipArt Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana

opitaan tavoitteellisesti opitaan toisilta siedetään epävarmuutta mahdollisuuksia huomataan ideoidaan opitaan tavoitteellisesti opitaan toisilta Yrittäjyys- kasvatuksessa opitaan yhdessä opitaan toisilta lainaamalla opitaan tekemällä opitaan keskustelemalla opitaan ongelman- ratkaisun kautta innostetaan ja innostutaan opitaan löytämällä opitaan virheistä Kuva ClipArt

Yrittäjyyden periaatteet ryhmässä kannustava ilmapiiri vastuu omista töistä yhdessä toimiminen ideoiden kehittely ja kokeilu erilaiset toimintatavat itsetunnon vahvistaminen toisten arvostaminen Kuva ClipArt

Yrittäjyyskasvatuksessa opettaja ohjaa tukemalla oppijan oppimistapaa olemalla empaattinen ja luotettava huomioimalla tukea tarvitsevat oppijat olemalla oikeudenmukainen kannustamalla oppijoita olemalla luova ja uudistuva sallimalla kyseenalaistamisen olemalla innostava ja tiedonhaluinen Kuva ClipArt viljelemällä huumoria, mutta ei satiiria

ongelmanratkaisu, päättely, argumentointi ja johtopäätösten teko AJATTELUN TAIDOT ongelmanratkaisu, päättely, argumentointi ja johtopäätösten teko kriittinen ja analyyttinen ajattelu luova ja innovatiivinen ajattelu TYÖSKENTELYN JA VUOROVAIKUTUKSEN TAIDOT tiedon hankinnan, käsittelyn ja käytön taidot kommunikoinnin taidot yhteistyö- ja neuvottelutaidot itsenäisen ja pitkäjänteisen työn tekemisen taidot ajanhallinta ja joustavuus yrittäjyys ja muutososaaminen tieto- ja viestintätekniikan ja muun teknologian käyttötaito opiskelun taidot ITSETUNTEMUKSEN JA VASTUULLISUUDEN TAIDOT itsetuntemus ja reflektointi eettisyys ja vastuullisuus hyvä käytös ja empatia kyky toimia yhteisön jäsenenä PERIAATTEET LUOKASSA kannustava ilmapiiri yhdessä toimiminen erilaiset toimintatavat toisten arvostamien ideoiden kehittely ja kokeilu vastuu omista töistä itsetunnon vahvistaminen OSALLISTUMISEN JA VAIKUTTAMISEN TAIDOT erilaisuuden ja erilaisten näkökulmien hyväksyminen mediataidot tulevaisuuden ajattelemisen ja rakentamisen taidot KÄDEN JA ILMAISUN TAIDOT kehon koordinaatio ja ilmaisu ilmaisun taidot ja rohkeus visuaalinen ja tekninen toteuttaminen INNOVATIIVISUUS JA LUOVUUS-OMAT IDEAT OMATOIMISUUS UTELIAISUUS UUSILLE ASIOILLE-ERILAINEN AJATTELU USKALLUS-KYSEENALAISTAMINEN VAPAUS JA VASTUULLISUUS

Yrittäjyyskasvatus opetusharjoittelussa Opiskelija toteuttaa yrittäjyyskasvatusta opetusharjoittelussaan jollakin tavalla. Sen voi yhdistää myös muihin projektitehtäviin. Oheinen materiaali ja verkkosivustot ovat hyödynnettävissä. Lisää löytyy netistä muualtakin. Kannattaa keskittyä opetusmenetelmien monipuolistamiseen. Kukin dokumentoi toteuttamansa yrittäjyyskasvatusosion, joka on mielellään useamman tunnin jakso, ainakin 2-3 tuntia. Tallennuksessa voi olla kuvia ja toimintaa kuvataan tavoitteineen kirjallisesti. Opiskelija arvioi yhdessä kappaleessa omaa toimintaansa ja ajatuksiaan onnistumisestaan yrittäjyyskasvatuksen tehtävässä.

Yrittäjyyskasvatus verkossa http://www.yvi.fi/ Yrittäjyyskasvatus verkossa