Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maakuntauudistus – miten käy tulevaisuuden demokratian? Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte Ministeri Lauri.
Advertisements

Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Järjestöt Satasotessa
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Yhteistyösopimuksen laadinta
Järjestöjen osallisuus sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
Ajankohtaista (1/3) SOTEMAKU-johtoryhmä päätti kokouksessaan mm. seuraavista asioista: Väliaikaisen SOTE kuntayhtymän valmistelua ei jatketa,
Tilannekatsaus
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Kunta Jäsenyys Perusjäsenet (kotikunta) ja muut jäsenet (esim. kiinteä omaisuus, yritys) Perusjäsenillä oikeuksia mm. äänioikeus oikeus käyttää kunnan.
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Monialainen yhteispalvelu
Konsernirakenne.
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Sosiaalialan tehtävärakenne
Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalvelusta
Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
TEM-valmistelun ”Top Ten” tällä hetkellä
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote- ja maakuntauudistus
Ajankohtaista Lapin TE-palveluissa Kuntainfo
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Etelä-Savon maakuntaliitto
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakuntauudistus tilannekatsaus
Maakuntauudistuksen valmistelu Keski-Pohjanmaan maakunnassa
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Maksajavirasto maakuntauudistuksessa
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet

Maakunnille siirtyvät alueelliset tehtävät Sote-palvelut ja pelastuslaitos Kaikki maakuntien liittojen lakisääteiset tehtävät sekä pääosa ELY-keskusten tehtävistä E-vastuualueen tehtävät pääosin (joitakin tehtäviä Tekesille) Y-vastuualueen tehtävät osin maakunnille (alueiden käytön ja rakentamisen ohjaus, kulttuuriympäristön hoito + eri säädöksin vesivarojen käyttö ja hoito sekä vesien ja merensuojelun tehtäviä) ja osin valtakunnalliseen aluehallintovirastoon L-vastuualueen tehtävistä liikennejärjestelmän toimivuus, liikenneturvallisuus, tie- ja liikenneolot, alueellinen tienpito, maankäytön yhteistyö, joukkoliikenteen alueellinen suunnittelu ja järjestäminen sekä valtionavustustehtävät TE-toimistojen vastuulla olevien TE-palveluiden järjestämisvastuu

Maakunnille osoitettavat kuntien tehtävät Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen ja elintarvikevalvonnan, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin ja sen valvonnan tehtävät kunnista, aluehallintovirastoista ja ELY-keskuksista Riittävän osaamisen ja resurssit omaava kunta voi kuitenkin laissa säädettyjen kriteerien täyttyessä sopia maakunnan kanssa järjestämisvastuun siirtämisestä tältä osin kunnalle. Maatalous- ja turkistarhayrittäjien lomituspalvelut Maataloushallinnon ja viljelijätukien hallintotehtävät kuitenkin siten, että kunnissa oleva palveluverkko (maaseutuasiamiehet) säilyy käytettävissä. Rakennusvalvonta niissä maakunnissa, joissa maakunnan kaikki kunnat ovat yhteisellä sopimuksella päättäneet siirtää rakennusvalvonnan järjestämisen maakunnalle ja osoittaneet sille rahoituksen.

Maakuntien valtakunnalliset palvelukeskukset Perustetaan neljä valtakunnallista palvelukeskusta Yhteishankintojen palvelukeskus Toimitila- ja kiinteistöhallinnon palvelukeskus Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Tieto- ja viestintäteknisten palvelujen palvelukeskus

Uuden maakunnan keskeiset yhteisöt Maakunta Vastaavankaltainen julkisoikeudellinen yhteisö kuin valtio, kunnat, kuntayhtymät Järjestämisvastuu maakunnan tehtävistä (sisältää vastuun tuottamisen ohjauksesta ja valvonnasta) Maakuntakonserni Maakunta tytäryhteisöineen muodostaa maakuntakonsernin Maakuntakonserniin kuuluu myös maakunnan palvelutuotannosta vastaava maakunnan palvelulaitos Maakunnan palvelulaitos Tuottaa maakunnan sille järjestämisvastuunsa perusteella osoittamat tehtävät. Merkittävä osa palvelutuotannosta hoidetaan täällä. Palvelulaitosta johtaa palvelulaitoksen hallitus. Maakunnan palvelulaitoskonserni Maakunnan palvelulaitos mahdollisine tytäryhtiöineen muodostaa maakunnan palvelulaitoskonsernin. Maakuntakonsernin alakonserni

Uuden maakunnan johtaminen Maakuntavaltuusto Maakunnan ylin päätöksentekovalta. Voi siirtää toimivaltaa maakunnan muille viranomaisille tai maakunnan palvelulaitokselle. Asettaa maakunnan ja sen keskeiset tavoitteet maakuntastrategiassa Päättää mm. hallintosäännöstä, talousarviosta ja –suunnitelmasta, omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjauksesta, palvelulaitoksen toiminnallisista ja taloudellisista tavoitteista, palvelumaksujen yleisistä perusteista ja asiakasmaksuista, jäsenten valitsemisesta maakunnan toimielimiin Maakuntahallitus Johtaa maakuntavaltuuston päätösten valmistelua ja toteuttamista sekä maakunnan toimintaa, hallintoa ja taloutta käytännössä Maakuntajohtaja Johtaa maakunnan hallintoa, talouden hoitoa ja muuta toimintaa maakuntahallituksen alaisena. Maakunnan ylin viranhaltija. SOTE-järjestämisestä vastaava johtaja Hallintosäännössä määritellään, onko maakunnalla oma SOTE-järjestämisestä vastaava johtaja. Maakunnan palvelulaitoksen johtaja Maakuntavaltuusto valitsee palvelulaitoksen hallituksen. Palvelulaitoksen hallitus valitsee johtaja.

Maakuntauudistuksen aikataulu

Ohjausryhmä pj Gustafsson / vpj Oivo/ vpj Susiluoto Kasvupalvelujen ja aluekehittämisjärjestelmän valmistelu osana maakuntauudistusta Ohjausryhmä pj Gustafsson / vpj Oivo/ vpj Susiluoto Lakiryhmä pj. Timonen / vpj. Laajala Kasvupalvelu: tehtävät pj. Patrikainen Kasvupalvelu: järjestämis- ja tuottamis-rakenne pj. Jouppila Kasvupalvelu: ohjaus ja laadunhallinta pj Pihlman, Niemelä, Aluekehittämis- järjestelmä pj. Lintilä, Osenius Maakunta-uudistuksen TEM ohjaus pj. Susiluoto vpj Oivo O s a l l i s t a v a t m e n e t e l m ä t

Kansallisessa valmistelussa leimaavaa järjestämisen ja tuottamisen erottaminen Maakunta järjestää Tuottajina Oma tuotanto eli maakunnan palvelulaitos > viimesijaisuus? Yritykset Yhdistykset Kunnat? Asiakkaan valinnanvapaus Sote-palveluissa Kasvupalveluissa Valmistelun keskustelussa valtio-maakunta-kunta -työnjako viranomaistehtävät vs. palvelutehtävät kestävän markkinan luominen ja sen älykäs ohjaaminen maakuntien itsehallinnon ja kansallisten tavoitteiden yhteensovittaminen asiakas monituottajamallin pyörteissä

Ruohonjuuritason huomioita Kasvupalveluiden kokonaisvaltainen paketointi On järkevää, kunhan asiakkaan tarve on määrittelevä tekijä Palvelukokonaisuudet tulee nähdä kokonaisuutena, niitä on tiivistettävä ja yksinkertaistettava Nykyiset palvelut ovat hajanaisia työnantajille, yrityksille ja henkilöasiakkaille  Maaseuturahoitus ulkona kasvupalvelukokonaisuudesta MMM:n varat yritystoiminnan näkökulmasta alueilla aivan olennaiset: rahavirrat, toiminnan tuki Vaarana MMM jää omaan putkeen, TEM kasvupalveluineen omaan putkeen Alueilla joudutaan käytännössä ottamaan koordinaatiota yhteensovituksesta, mutta se on haastavaa erilaisen putkiohjauksen vuoksi Alueen tahtotilan määrittely rakennerahastoasioissa Yhteistyö / sopimuksellisuus muiden alueiden kanssa? ELY / liitto –rahoitusputkien yhdistäminen

Ruohonjuuritason huomioita Lakien fuusiointi Huomioitava, että osa laeista on nyt järjettömän tarkkoja ja osa laveita > Jääkö olennaisia asioita huomioimatta? Karkaavatko tärkeät yksityiskohdat? Laki antaa raamit Millaisia rakenteita maakunnat voivat luoda? Huolehdittava, että yritysten yhdenvertaisuus ja tasavertainen kohtelu säilyy maakunnasta riippumatta Tietojärjestelmien yhteensopivuus Ratkaisee koko asian toimivuuden! Tietosuoja yritysten ja henkilöasiakkaiden osalta? > Tietojen pitää olla saatavilla myös yksityisille palvelun tuottajille. Aluekehittämisjärjestelmä ja kasvupalvelukokonaisuus eivät ole rinnasteisia Lakiluonnoksessa aluekehittäminen on tulkittu suppeasti

Ruohonjuuritason huomioita Järjestämisen vs. tuottamisen tehtävät – mitä prosesseille tapahtuu, kun hallintotehtävät ja tuottaminen eriytetään Maakunta on järjestäjä ja tuottajia on monia. Miten viranomaisten päätöksenteko nivotaan monituottajamalliin? Miten yhteiset palveluketjut saadaan toimimaan? Miten kokonaisuus pysyy hallinnassa ja asiakkaan yhdenvertaisuus säilyy? Mikä taho on kokonaisvastuussa asiakkaan palvelusta? Mihin asti asioita voidaan ulkoistaa neutraalisuuden säilyttämiseksi? Palvelumarkkinoiden rakentaminen Miten asiakastieto liikkuu monituottajamallissa? Mitkä tehtävät edellä ryhdytään luomaan palvelumarkkinoita? Onko tarpeen näiltä osin miettiä siirtymäaikoja? Pitääkö julkisten toimijoiden luopua kaikista niistä tehtävistä, joilla ne häiritsevät markkinoita?

Koskee ainakin seuraavia lakeja: saattaa aiheuttaa muutospainetta myös muihin lakeihin ja säädöksiin, kuten: Vuorotteluvapaalaki 1305/ 2002 Ulkomaalaislaki 301/2004 Valtioneuvoston asetus alueellisesta kuljetustuesta vuosina 2014–2017 1248/2014 Maaseutuelinkeinojen rahoituslaki 329/1999 Laki kotoutumisen edistämisestä 1386/2010 Työttömyysturvalaki 1390/2002 Valtionavustuslaki 688/2011 Laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista 897/2009 Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 916/2012 Laki valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi 9/2014 Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta 1369/2014 Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista 7/2014 Laki alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta 8/2014

Valmistelu Etelä-Pohjanmaalla

E-P:n SOTEMAKU-ohjausmalli Kuntajohtajafoorum - Kunnan- ja kaupunginjohtajat SOTEMAKU Johtoryhmä Poliittisten puolueiden edustus Virkamiesjohto valmistelevista tahoista SOTEMAKU Ohjausryhmä - Entinen SOTE-ohjausryhmä täydennettynä Virkamies-ryhmä SOTE Työvaliokunta - SOTE-työryhmien vetäjiä MAKU Valmisteluryhmä - MAKU-työryhmien vetäjiä SOTE Työryhmät Ikäihmisten hyvinvoinnin edistäminen Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen Lasten, nuorten ja perheiden kasvun tukeminen Digiloikka Laatu MAKU Työryhmät Aluekehitys ja strateginen suunnittelu Elinkeinot ja työvoima Maaseutu Maankäyttö, luonnonvarat ja liikenne Turvallisuus ja varautuminen Hallintorakenne Hallinto- ja henkilöstöpalvelut, talous Kiinteistöt-tilat-hankinnat ICT Yhteistoimintatyöryhmä Viestintä Tietotuotanto

Case: Elinkeinot ja työvoima -ryhmä Maaseutu TE-palvelujen kehittäminen Elinkeinot ja maaseudun kehittäminen (ELMA) Kansainvälisyys Aluekehitys ja strateginen suunnittelu

Valmistelutyössä huomioitavaa Asiakasnäkökulma ja toiminnot kärkiasioina Sidosryhmien informointi ja mukana olo valmistelutyössä huomioidaan Viestintä avointa ja yhdenmukaista niin henkilöstölle kuin sidosryhmillekin SOTE-valmistelutyön synkronointi maakuntauudistus-valmisteluun varmistetaan poliittisen ohjauksen kautta Järjestämisen ja tuottamisen roolien selkeyttäminen Kuntien osallistaminen sekä uuden maakunnan ja kuntien ”yhteistoimintapinta" varmistetaan

Esivalmisteluvaiheen tehtäviä 30.6.17 saakka Substanssien toiminnan organisointi ja niiden yhteensovitus Valmistella toimintamallin tehtävien organisoinnista, toimintatavoista, resursseista Valmistella väliaikaiselle toimielimelle alustavia linjauksia Henkilöstön siirrosta Sopimusasioista Talousarvion koeponnistelusta Uuden maakunnan talous ja henkilöstö Valmistella väliaikaiselle toimielimelle alustavia linjauksia Irtaimen ja kiinteän omaisuuden kartoittamisesta ja siirtämisestä Toimitiloista ja kiinteistöistä Tieto- ja viestintäteknisistä ratkaisuista Omaisuus, toimitilat, kiinteistöt ja ICT Uuden maakunnan hallintorakenne ja tuleva palvelurakenne Hahmotella hallinto-, johtamis- ja palvelurakennetta Perustamistoimenpiteiden valmistelu väliaikaisella toimielimellä

Väliaikaisen valmistelutoimielimen tehtäviä Valmistelee maakuntavaltuustolle ehdotuksen henkilöstön siirtosuunnitelmasta Selvittää maakunnalle siirtyviä sopimuksia Päättää vuoden 2018 talousarviosta Uuden maakunnan talous ja henkilöstö Osallistuu ensimmäisten maakuntavaalien järjestämiseen Valmistelee ensimmäisen maakuntavaltuuston kokouksen Maakuntavaalit Selvittää ja kartoittaa maakunnille siirtyvän irtaimen ja kiinteän omaisuuden Osallistuu tieto- ja viestintäteknisten ratkaisujen selvittämiseen Osallistuu viimeistään tässä vaiheessa toiminnan toimitilojen järjestämiseen Omaisuus, toimitilat, kiinteistöt ja ICT Valmistelee maakuntakonsernin perustamistoimia (hallintorakenne, palvelurakenne) Tekee tarvittavat määräaikaiset johtajavalinnat ja muita määräaikaisia sopimuksia Uuden maakunnan hallintorakenne ja tuleva palvelurakenne

Muuta ajankohtaista SOTEMAKU-uudistuksen tiekartta tulossa Tarkoitettu valmistelijoille maakunnissa Valtakunnallinen muutosjohtajaverkosto kootaan Maakuntauudistuksen valtakunnallisen valmisteluryhmän kumppanina Muutosviestintä Perustetaan kuntien SOTEMAKU-viestintärinki alueellisen vuoropuhelun ja viestinnän tueksi Työryhmien kuukausikatsaus, mediatiedottaminen, www.ep2019.fi Järjestämisen ja tuottamisen erottaminen Koskee kaikkea maakunnan toimintaa: Viranomaistehtävät vs. palvelutehtävät Ympäristö- ja liikennesektorin tehtävien sijoittuminen Tehtävien sijoittuminen maakunnan ja valtion viranomaisen välillä on epäselvä Yhteistyö / sopimuksellisuus muiden alueiden kanssa Alueen tahtotilan määrittely rakennerahastoasioissa Muut sopimusasiat

www.ep2019.fi