Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalvelusta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalvelusta"— Esityksen transkriptio:

1 Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalvelusta
Lapin työ- ja elinkeinotoimisto Tiina Keränen Toimisto | Otsikko

2 Hallituksen linjaukset kasvupalvelusta
Hallituksen linjaus maakunnille siirrettävistä tehtävistä : Pääosa ELY-keskusten ja TE-toimistojen tehtävistä siirretään maakunnille TE-palvelujen järjestämisessä hyödynnetään järjestäjä-tuottaja – mallia Hallitusohjelman päivitetty toimintasuunnitelma Yrittäjyyspaketin vahvistaminen: Maakuntauudistuksen yhteydes- sä yritys- ja TE-palvelujen asiakaslähtöisyyttä ja vaikuttavuutta vahvistetaan yhdistämällä ne julkiseksi kasvupalveluksi Hallituksen päätös työllisyyttä lisäävistä toimista, hyväksytty Työvoimapalveluiden tehostaminen toteutetaan laajentamalla yksityisten toimijoiden roolia palvelutuotannossa. Tällä luodaan pohjaa maakuntauudistuksen yhteydessä kasvupalveluksi integroitavalle yritys- ja TE-palvelujärjestelmälle ja siirtymiselle monituottajamalliin palvelutuotannossa Hallituksen linjaukset kasvupalvelusta (mm. järjestäjä- tuottajamalli, markkinalähtöisyys) strategiaistunnossa Toimisto | Otsikko

3 Kasvupalvelun sisältö
TE-palvelut Yritys-palvelut Kasvu-palvelut TEM/TE-palvelut ja yrityspalvelut kootaan julkiseksi kasvupalveluksi. Palvelulla edistetään uutta yritystoimintaa, yritysten kasvua, uudistumista ja kansainvälistymistä sekä vastataan työmarkkinoiden muutoksiin. Kasvupalvelua tarjotaan alueellisesti ja valtakunnallisesti, yritys- ja henkilöasiakkaille. Asiakkaita tuetaan yrityksen elinkaaren ja henkilön työuran eri vaiheissa. Maakunnalliset ja valtakunnalliset palvelut rakennetaan niin, että yrityksille rakennetaan sujuva reitti maakunnista maailmalle ja maailmalta maakuntiin

4 Kasvupalvelua tuotetaan kahdella tasolla
Valtakunnallinen kasvupalvelu (Finnvera, Tekes, Finnpro, PRH) Maakunnallinen kasvupalvelu (Maakunta) Yhteensovi-tus alueilla

5 Taustaa Lakiehdotus koskee sekä alueiden kehittämistä ja kasvupalvelua
Se on yleislaki, lisäksi maakunnan tuottamia kasvupalveluja säädellään kolmella (?) sisältölailla (työhallinnon tehtäviin, rahoitukseen ja maahanmuuttoon liittyen) Siinä ei säädetä yksittäisistä palveluista Maakunnallisten kasvupalvelujen käytännön toteutuksen ja sisällön päättää maakunta. Laissa on määritelty sellaiset tehtävät, jotka joko sisältävät merkittävää julkisen vallan käyttöä tai on muuten katsottu palvelujen järjestämiseen kuuluviksi Laki ei koske kuntia eikä kuntien tehtäviä TEM määrittää kasvupalveluja tukevien tietojärjestelmäalustojen periaatteet ja linjaukset sekä käytön siten, että tietojärjestelmät ovat yhteentoimivia ja yhteisesti käytettäviä.

6 Taustaa ja tarkoitusta
Lähtökohtana on, että maakuntien kasvupalvelut tuotetaan taloudellisin ehdoin, kilpailu ei vääristy. Palvelut järjestetään monituottajamallilla ja maakunta vastaa itse palvelujen tuottamisesta vain silloin, kun markkinoilta ei löydy sopivia palveluntuottajia tai kyse on tehtävistä, joita ei voi viedä markkinoille Markkinoille ei voi viedä maakunnan vastuulla olevia viranomaistehtäviä tai järjestämistehtäviä Kilpailullisessa monituottajamallissa maakunta on palveluntuottajana viimesijainen eli sen oma tuotanto tulee kysymykseen lähinnä markkinapuutetilanteessa Markkinoiden avaamisella ja kilpailullisuudella tavoitellaan valinnanmahdollisuuksien lisäämistä, parempaa asiakaspalvelua ja kustannusten säästöä, uusia palveluinnovaatioita ja tehokkaampia toimintatapoja. Toimivien markkinoiden rakentuminen vaatii aikaa ja toteutuu vaiheittain.

7 Taustaa Kasvupalvelu on suunniteltava ja toteutettava sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaisina kuin asiakkaiden tarve edellyttää. Tarpeella ei tarkoiteta subjektiivista tarvetta. Palvelut toteutetaan palveluketjuina. Maakunnan kasvupalvelut ovat pääosin harkinnanvaraisia eikä palvelujen käyttäjillä ole palveluihin subjektiivista oikeutta (poikk. 2 luku 3 §) Kasvupalvelun asiakkaalla on oikeus valita haluamansa palveluntuottaja maakunnan nimeämien palveluntuottajien joukosta Maakunnan on pyrittävä mahdollisimman monimuotoiseen sekä digitaalisen palvelutarjonnan ja digitaalisen asioinnin mahdollistaviin toimintamalleihin

8 Valtakunnalliset toimijat
EDUSKUNTA, Politiikka, lait jne Maakuntavaltuusto Kunnanvaltuusto Valtio TEM Valtakunnalliset toimijat Maakunta Itsehallinto (Rajattu toimivalta) Kunta (Yleinen toimivalta) Kp-lakien rajaus KASVUPALVELUT Elinvoimapalvelut ASIAKAS Pasi Patrikainen / Luonnos/ versio JK

9 Järjestäjä – tuottaja –malli kasvupalveluissa
Kasvupalvelua toteutetaan järjestäjä- tuottajamallilla, jossa järjestämisvastuu on maakunnalla. Uudistuksen perusperiaate on markkinalähtöisyys eli tuottajien lähteminen samalta viivalta. Silloin järjestäjän ja tuottajien erottaminen on välttämätöntä. Monituottajamallissa tuottajina voivat olla yksityiset yhtiöt, julkisomisteiset yhtiöt ja kolmannen sektorin toimijat. Järjestää Tuottaa viranomais- tehtävät Maakunta Julkis-omisteinen yritys Yksityinen yritys Yhdistys Tuottavat Asiakas valitsee tuottajan Työ- ja elinkeinoministeriö • 

10 Kasvupalvelun asiakkaat
Valtakunnallisten kasvupalvelujen asiakkaita ovat kasvua ja kansainvälistymistä tavoittelevat yritykset innovaatioiden kehittämistä, kaupallistamista ja hyödyntämistä tavoittelevat yritykset aluekehittämiseen liittyvien palvelujen osalta maakunnat ja kunnat kasvupalveluihin liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa harjoittavat yhteisöt virastot ja laitokset, joiden toiminta edistää kasvupalvelun tavoitteiden edistämistä.

11 Kasvupalvelun asiakkaat
Maakunnallisten kasvupalvelujen asiakkaita ovat Kasvua tavoittelevat yritykset Luonnolliset henkilöt Yritykset Muut yhteisöt ja säätiöt, jotka kyseisiä palveluja tarvitsevat Kasvupalveluihin liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa harjoittavat yhteisöt Virastot ja laitokset, joiden toiminta tähtää kasvupalvelun tavoitteiden edistämiseen.

12 Merkittävä julkinen valta
Maakunnalliset kasvupalvelut ja tehtävien jäsentäminen ja yhteensovittaminen KASVUPALVELUN PALVELUKOKONAISUUDET (lakiesityksen mukaan) Palvelutarpeiden kartoitus, palveluohjaus, tieto- ja neuvontapalvelut, (ns. yhteiset palvelut) Rekrytointi ja osaaminen, mm. työnhaun palvelut, työnantajien rekrytointitarpeisiin liittyvät palvelut, työnhakijoiden osaamisen kehittäminen Yritystoiminta ja yrittäjyys, mm. yrityksen perustamiseen liittyvät palvelut, liiketoiminnan kehittäminen, työelämän laatu ja tuottavuus Innovaatioympäristö, mm. innovaatioiden ja keksintöjen tuki, invest-in – toiminta, innovaatioympäristöjen kehittäminen, avustukset yritystoimintaa edistäville organisaatioille Kansainvälistyminen, mm. yritysten tukeminen kv-edistämisessä, työntekijöiden kv- liikkuvuus Rahoitus, mm. avustukset yritysten kasvun ja liiketoiminnan edistämiseksi, julkisten ja yksityisten yhteisöjen tuki VIRANOMAISTEHTÄVÄT Merkittävä julkinen valta JÄRJESTÄMISTEHTÄVÄT Julkinen valta PALVELUTEHTÄVÄT Markkinat

13 Maakunnan organisoituminen kasvupalvelussa
MAAKUNTA Järjestää Tuottaa viranomaistehtävät Tuottavat Maakunnan palvelulaitoksen yhtiö Kunnan yhtiö Yksityinen yritys Yhdistys

14 Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Palkkatuen myöntäminen; Ulkomaalaislain (301/2004) mukaiset työntekijän oleskelulupaan ja elinkeinonharjoittajan oleskelulupaan liittyvä osapäätökset, ennakkotiedon antaminen sekä päätös pidättyä työntekijän oleskeluluvan myöntämisestä; Lausunto omaehtoisen opiskelun tukemisesta työttömyysetuudella; Lausunnot työttömyysturvan työvoimapoliittista edellytyksistä ja työvoimapoliittisesti moitittavasta menettelystä; Opintojen etenemisen seuranta ja lausunto opintojen aikaisen tuen lakkauttamisesta päätös kotoutumissuunnitelman ajalta maksettavasta työttömyysetuudesta; Henkilöasiakkaalle maksettavien tukien myöntäminen ja tukia ja korvauksia koskevan keskeytys- tai takaisinperintäpäätöksen tekeminen; ja Muulle kuin henkilöasiakkaalle myönnetyn tuen maksatuksen keskeyttämistä, lopettamista tai takaisinperintää koskevan hallintopäätöksen tekeminen (Ohjelmakauden hankkeita koskeva päätöksenteko) VIRANOMAISTEHTÄVÄT Julkiset hallintotehtävät Merkittävä julkinen valta, hoidettava aina viranomaisten toimesta Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista

15 Palvelujen tuottajana olevan maakunnan yhtiön ohjaaminen
Palvelujen tarveharkinta ja maakunnan resurssien käyttämistä koskeva päätöksenteko (vastuu määritellä palvelujen tarve, määrä ja laatu, tuotantotapa, kustannusvaikuttavuus, määrittää kriteerit palveluntuottajille, tilata palvelut, valvoa; omavalvonta) Palvelujen saatavuuden varmistaminen, niin että asiakas voi valita useasta vaihtoehdosta (yhdenvertainen saatavuus) Palvelujen tuottajana olevan maakunnan yhtiön ohjaaminen Vastuu kasvupalvelujen yhteensovittamisesta Asiakkaan oikeuksista ja etuisuuksista tiedottaminen Palvelutarpeen arviointi ja ohjaus asiakkaalle tarkoituksenmukaisiin palveluihin Palvelujen käyttöön liittyvä neuvonta Asiakassuunnitelman laatiminen JÄRJESTÄMISTEHTÄVÄT Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista

16 Kasvupalvelun tuottajan velvollisuudet
PALVELUTEHTÄVÄT Markkinat Kasvupalvelun tuottajan velvollisuudet Noudatettava maakuntastrategiaa; Toteutettava asiakkaan palvelut asiakassuunnitelman mukaisesti; Noudatettava maakunnan määrittelemiä palvelukokonaisuuksia ja palveluketjuja sekä varmistettava palveluketjujen integraation toteutuminen ja toimittava integraation edellyttämässä yhteistyössä muiden palvelun tuottajien kanssa; Tallennettava asiakastiedot maakunnan nimeämiin valtakunnallisiin järjestelmiin ja Toimitettava maakunnalle sen järjestämistehtävän edellyttämät tiedot palvelujen käytöstä. Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista

17 Siirtymäsäännökset Maakunnan on selvitettävä kasvupalvelujen tarjontaan liittyvät markkinapuutteet mennessä Maakunnan on perustettava maakunnan palvelulaitoksen tytäryhtiöt mennessä Maakunnan on käynnistettävä kilpailulliseen monituottajamalliin perustuvat kasvupalvelut mennessä

18 Suunnittelu, kehittäminen, yleinen ohjaus ja valvonta
TEM: yleinen ohjaus ja strateginen kehittäminen sekä järjestämisen ja palvelurakenteen valvonta ja ohjaus Maakunta: vastaa palveluista ja suunnittelee niiden järjestämisen ja tuottamisen LUOVA: lainmukaisuuden valvonta VN: voi vahvistaa kasvupalvelun valtakunnalliset tavoitteet

19 Mukavaa joulun odotusta
Kiitos kaikille!


Lataa ppt "Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalvelusta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google