Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maksajavirasto maakuntauudistuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maksajavirasto maakuntauudistuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Maksajavirasto maakuntauudistuksessa
- Maksajavirastosopimus MAKU 2030 –

2 Maksajavirasto ja keskeiset toimijat
Jäsenvaltio Asetus 1306/2013 (horisontaaliasetus) 58 art: jäsenvaltion perustettava tehokas hallinto- ja valvontajärjestelmä 7 art: jäsenvaltion on hyväksyttävä maksajavirastoksi viranomainen tai elin, jolla on hallintorakenne ja sisäisen valvonnan järjestelmä, jotka riittävät takaamaan maksujen laillisuuden ja sääntöjenmukaisuuden Unionin rahoittamien ja osarahoittamien tukien maksamisesta vastaa kansallinen hyväksytty maksajavirasto Asetus 1306/2013 7 art: Maksajavirastot ovat jäsenvaltioiden viranomaisia tai elimiä, jotka vastaavat maataloustukirahaston ja maaseuturahaston menojen hallinnoinnista ja valvonnasta; maksajavirastot hallinnoivat vastuulleen kuuluvaan julkiseen interventioon liittyviä toimia ja varmistavat niiden valvonnan, ja niillä on kokonaisvastuu näistä toimista. 10 art: Maataloustukirahaston ja maaseuturahaston menoihin voidaan myöntää unionin rahoitusta vain, jos hyväksytty maksajavirasto on ne toteuttanut Asetus 907/2014 (ns. delegoitu maksajavirastoasetus) Asetus sisältää yksityiskohtaiset maksajaviraston hyväksymisperusteet, jotka koskevat mm. organisaatiorakennetta, henkilöstöresursseja (eriyttäminen), menettelyjä ja käytäntöjä, tietojärjestelmien turvallisuutta (ISO-sertifiointi) sekä sisäistä valvontaa

3 Maksajavirasto ja keskeiset toimijat
Toimivaltainen viranomainen Asetus 908/2014 (ns. maksajavirastoasetus) 1 art: jäsenvaltion on nimettävä ministeritason viranomainen, joka vastaa hyväksynnän myöntämisestä maksajavirastolle 1 art: toimivaltaisen viranomaisen on nimettävä tarkastuselin, joka suorittaa tarkastuksen ennen hyväksynnän myöntämistä (ns. akkreditointitarkastus) 5 art: Toimivaltaisen viranomaisen on nimettävä todentamisviranomainen Todentamisviranomainen Asetus 1306/2013 9 art: Todentamisviranomaisen on annettava kansainvälisesti hyväksyttyjen tarkastussuositusten mukaisesti laadittu lausunto maksajaviraston tilinpäätöstietojen täydellisyydestä, täsmällisyydestä ja todenperäisyydestä, sen sisäisen valvontajärjestelmän asianmukaisesta toiminnasta sekä menojen laillisuudesta ja sääntöjenmukaisuudesta Arvioi maksajaviraston hyväksymisperusteiden täyttymistä jatkuvasti

4 Maksajavirastotehtävien siirtäminen
Delegoidun maksajavirastoasetuksen 1 artiklan ja liitteen I kohdan 1.C) mukaisesti tehtävien siirtäminen on yksi maksajaviraston hyväksymisperusteista Siirtäminen on mahdollista mm. seuraavin edellytyksin: Kirjallinen sopimus, jolla varmistetaan, että maksajavirasto pystyy noudattamaan hyväksymisperusteita Toisen elimen tehtävät ja velvollisuudet määritellään selkeästi Maksajavirasto varmistaa, että toisella elimellä on käytettävissään tehokkaat järjestelmät tehtäviensä suorittamiseen Toinen elin antaa maksajavirastolle vakuutuksen tehtäviensä suorittamisesta ja selostaa käyttämänsä menetelmät Maksajavirasto tarkastelee säännöllisesti siirrettyjä tehtäviä

5 Maksajavirastosopimus
Velvollisuus maksajavirastosopimuksen solmimiseen suoraan sovellettavasta unionin lainsäädännöstä MAKU II-paketissa ehdotetun maksajavirastolain (laki maksajavirastotehtävien hoitamisesta maakunnissa) mukaan maakunnan on laadittava sopimus maksajavirastotehtävien hoidosta Ruokaviraston kanssa Sopimuksen sisältö tulee noudattelemaan delegoidun maksajavirastoasetuksen vaatimuksia Organisaatiorakenne (vastuualojen jako) Henkilöstöresurssit (riittävä määrä, koulutus, tehtävänkuvaukset) Tietoturvavaatimukset Sopimuksessa huomioitava ne tietotarpeet ja menettelyt, joilla maksajavirasto pystyy varmistumaan siitä, että siirrettyjä tehtäviä on mahdollista hoitaa lainsäädännön vaatimusten mukaisesti Myös maksajaviraston velvollisuudet mahdollistaa siirretyn tahon tehtävien hoito Sopimus yhteistyön välineenä

6 Maksajavirastosopimus
Valmistelu käynnissä Maaseutuvirastossa sopimusten sisällön ja alustavan sopimusrungon laatimiseksi Syksyn 2018 maakuntakiertueella keskustelua sopimuksen vaatimuksista ja koulutustarpeista liittyen sopimuksen täyttämiseen Kevään 2019 aikana alkavat tarkemmat sopimuksen solmimiseen ja hyväksymisperusteiden täyttämiseen tähtäävät tilaisuudet ja koulutukset

7 Maksajavirastosopimukset maakunnille
Maakuntalait vahvistetaan (6/2018) Väliaikaishallinto aloittaa Maakuntavaltuustot ja maakunnat järjestäytyvät Maakuntavaalit (lokakuu 2018) 2018 2019 2020 Tammi-maaliskuu Huhti- kesäkuu Heinä- syyskuu Loka- joulukuu MMM:n simulointikeskustelut (tammikuu 2018): Maksajavirasto-sopimusten laadinnan aikataulu Keskustelut maksajavirastovaatimuksista: Maksajavirastosopimusten taustoitus maakunnille (EU-säädösten ja kansallisten säädösten lähtökohdat) Maksajavirastovaatimusten esittäminen maakuntien toiminnan näkökulmasta Maksajavirastosopimusneuvottelut: Jokaisessa maakunnassa paikan päällä Mahdollisesti kaksi tilaisuutta / maakunta Asiantuntijataso (sopimuksen yksityiskohdat) Johtajat (sopimuksen viimeistely) Voi sisältää myös koulutuksellisen näkökannan (esim. tietoturva, petostentorjunta, maksajavirastovakuutus) Sopimusten allekirjoitus = valtakunnan tason valmistelu Lähde: alueuudistus.fi/aikataulu Lisäksi maakunnille järjestetään tarvittaessa koulutusta maksajavirastovaatimusten jalkauttamisesta käytäntöön = Mavi/MMM valmistelu

8 Sovellettavaa lainsäädäntöä
Euroopan unionin suoraan sovellettava lainsäädäntö Asetus 1306/2013, (horisontaaliasetus) Asetus 1305/2013 , (maaseutuasetus) Täytäntöönpanoasetus 908/2014, (maksajavirastoasetus) Delegoitu asetus 907/2014, (delegoitu maksajavirastoasetus)


Lataa ppt "Maksajavirasto maakuntauudistuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google