Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suora ja epäsuora esitys
Advertisements

Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Toimintaohjeet opelle
Mikä tekijänoikeus?.
Yleiset kirjastot - tekijänoikeus Kirjastopäivät Hallitusneuvos Jorma Waldén, kulttuuriyksikkö, opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Tekijänoikeus ja runot
Tekijänoikeudet koulun arjessa
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
Lukemaan oppii vain lukemalla
Referointi ja referaatti
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Toimintaohjeet opelle
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4. (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin.
Tiedonhaku Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen- 1.
Perusteita tekijänoikeuksista tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä Antti. oulu. fi Antti Peltonen.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
Tekijänoikeudet Etsitään pareittain vastaukset eri tilanteisiin, käyttäkää lyijykynää! Katsotaan yhdessä, keskustellaan Kootaan tilanteet ja selitykset.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Tekijänoikeudet.
Tutkielman teko-ohjeet
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tietoturva internetissä
Oppimateriaalien tekijänoikeudet ja sopimustarpeet
Tekijänoikeudet.
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Finnan käyttäjäkysely 2016
Sähköiset yo-kirjotukset
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Snapchat.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
ESSEE.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
TEKIJÄNOIKEUDET Veera 9B.
Raportointiharjoitus
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Miellekartta.
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Artikkeli päivässä pitää mielen virkeänä
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Partion johtamismallin avulla
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Internetin käyttö opetuksessa
Raportointiharjoitus
Kalevala arjessamme Kalevala arjessamme.
Tiedonhakua kirjastossa
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Esityksen transkriptio:

Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua 8 Tiedonhaku Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua

8 (toiminta) Opiskelijat ovat saaneet edellisen tunnin päätteeksi linkkejä, joiden avulla voi tutustua tekijänoikeuksiin liittyviin asioihin http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/index.html http://www.kopiraitti.fi/

8 (toiminta) Opiskelijat jaetaan ryhmiin 4-5 henkilöä 1. kierros Jokaiselle ryhmälle annetaan väittämiä, jotka liittyvät tekijänoikeuteen Ryhmien tehtävänä on valita puolensa (oikein/väärin) ja perustella valintansa

8 (toiminta) Opiskelijat jaetaan ryhmiin 4-5 henkilöä 2. kierros Edelliset ryhmät sekoitetaan niin, että aikaisemmista ryhmistä on aina 2-3 henkilöä mukana uudessa ryhmässä Uudet ryhmät käyvät samat kohdat läpi mahdollisesti uusia tuloksia?

8 (toiminta) Kysymykset ja väittämät käydään läpi yhdessä opettajan johdolla Varmistetaan tekijänoikeustiedon oikeellisuus

8 Kiteytys Tekijänoikeus tarkoittaa, että esimerkiksi kirjan kirjoittajalla tai muulla luovan työn tekijällä on oikeus määrätä mm. teoksensa käyttötavoista Yksinoikeuteen kohdistuu tiettyjä rajoituksia Jos omalla tekstilläsi ja käyttämälläsi lähteellä on asiallinen yhteys keskenään, voit hyödyntää lähdettä tiedonlähde on kuitenkin aina mainittava

8 Kiteytys Miten välttää plagiointia? Merkitse selkeästi itsellesi muistiin mistä jonkin ajatuksen löysit. Kirjaa täydelliset lähdetiedot kaikesta käyttämästäsi aineistosta. Käytä lainausmerkkejä osoittamaan, että lainaat suoraan toisen tekijän tekstiä

8 Kiteytys Miten välttää plagiointia? Anna aina tunnustus alkuperäiselle tekijälle hänen esittämistään ajatuksista Jos on vaikea erottaa, mikä idea on oma, mikä taas lainattu, on parasta viitata aiemmin julkaistuun lähteeseen

8 (toiminta) Opiskelijat valmistelevat omaa esitystään ottaen huomioon tekijänoikeuden rajoitukset