Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tiedonhaku Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen- 1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tiedonhaku Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen- 1."— Esityksen transkriptio:

1 Tiedonhaku Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen- 1

2 Aihealueet 1 ● Tiedonhaun käsite ● Tiedonlähteet ● Tiedonhaun menetelmät ● Hakutulosten ja lähteiden arviointi ● Oikeudelliset asiat tiedon käytössä

3 Tehtävät 1 ● Oppimistehtävä ● Kohteena jokin oppilaitoksen kurssi ● Tehdään koko kurssin ajan ● Tuntitehtäviä

4 Arviointi 1 ● Omasta aiheesta tehty työ 50% ● Tunneilla läpi käytyjen osaamisalueiden itsenäinen hyödyntäminen omassa työssä 10% ● Pienryhmissä käydyn keskustelun aktiivisuus 15% ● Ryhmätentin tulos 15% ● Aktiivisuus tunneilla ja oman osaamisen arviointi 10%

5 Tehtävä 1 1 ● Tutustu oppilaitoksen opetussuunnitelmassa esitettyihin kursseihin ● Valitse kursseista yksi kiinnostavin ● Kurssin pitää olla Ammatillisiin aineisiin liittyvä ● Lähetä tieto valitsemastasi kurssista opettajalle sähköpostilla

6 Tehtävä 2 1 ● Mieti seuraavaa tuntia varten seuraavia asioita ● Millä tavalla haet tietoa internetistä? ● Kuinka paljon käytät kirjastoa? ● Luetko lehtiä? – Jos luet niin paperiversiona vai vain internetissä

7 Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2

8 Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua vai miten etsitte tietoa? ‒ kuinka helposti mielestänne löydätte tarvittavan tiedon? ‒ mitä kirjaston palveluita käytätte hyväksi

9 Ryhmätyön purku 2 ● Käydään yhdessä läpi tuloksia kirjaamalla ne taululle ● Luodaan keskiverto henkilö, jolle listataan tavat käyttää internetiä hyväksi

10 Määritelmät 2 ● Selailu ● ei etsitä mitään erityistä tietoa. ● työstä puuttuu järjestelmällisyys ● ajanvietettä

11 Määritelmät 2 ● Pikahaku ● nopea ja yksinkertainen ● hakusanoja 1-3 ● yhteystietoja, verkko-osoitteita, tilastoja, lukuja, lakeja, aikatauluja, lippujen hintoja ● ei suunnittelua ● yleensä jonkin sanahakupalvelun käyttö

12 Määritelmät 2 ● Aiheenmukainen systemaattinen tiedonhaku ● Useampaan vaihe – Aiheen rajaus – Hakusanojen miettiminen – Hakupalvelut ja tietokannat – Monipuoliset lähteet (netti, kirjat, lehdet) – Luotettavuuden arviointi – Tiedon käyttö

13 Keskustelun pohjaksi 2 ● Yksinkertaiset vastaukset (haetaan tunnilla) ● Mikä on Suomen pääkaupunki? ● Kuinka monta vuotta kestää merkonomin opinnot? ● Milloin lähtee seuraava juna Tampereelle? ● Kuka on Suomen presidentti?

14 Keskustelun pohjaksi 2 ● Moniselitteisemmät vastaukset ● Muodostetaan pienryhmät alustavaan keskusteluun ● Tehtävänä on selvittää – Miksi Afrikassa on nälänhätä? – Miksi osa Euroopan valtioista on taloudellisissa vaikeuksissa? – Miksi Yhdysvallat oli sodassa Irakia vastaan?

15 Keskustelun purku 2 ● Keskustellaan yhdessä ja mietitään ● mitä asioita liittyy kolmeen edelliseen kysymykseen? ● miten aiheita voisi rajata? ● miten mielipiteet vaikuttavat tiedon oikeellisuuteen?

16 Tiedonhaku Sanahakupalvelut 3

17 Yleistä 3 ● Erilaisia sanahakupalveluita ● Google 65.4% ● Yahoo 17.4% ● Microsoft Live/Bing/MSN11.1 % ● Ask 3.8 % ● AOL 2.3 % – Elokuu 2010 http://searchenginewatch.com/3641456

18 Toiminta 3 ● Sanahakupalveluita ylläpitää ● robotti – verkossa liikkuva ohjelma, joka käy verkossa olevia sivuja läpi ● sivun tekijä ilmoittaa sivun olemassa olosta – hakupalvelu käy tarkistamassa sivun

19 Toiminta 3 ● Molemmilla tavoilla tiedot tallennetaan hakupalvelun tietokantaan ● Käyttäjän tekemä haku kohdistuu oikeasti tietokannassa olevaan materiaaliin, ei internetissä olevaan tietoon.

20 (Toiminta) 3 ● Tutustutaan Googleen ja sen välimuistitoimintoon ● Käydään esimerkkejä ja nähdään käytännössä kuinka tietokannassa oleva tietoa hyödynnetään ● Hyödyt niillä sivuilla, jotka on jo poistettu varsinaisesta netistä

21 (Toiminta) 3 ● Tutustutaan Googleen ja sen välimuistitoimintoon ● Käydään esimerkkejä ja nähdään käytännössä kuinka tietokannassa oleva tietoa hyödynnetään ● Hyödyt niillä sivuilla, jotka on jo poistettu varsinaisesta netistä

22 Tehtävä 3 ● Hae sanahakupalvelun avulla valitsemaasi kurssiin liittyviä verkkosivustoja ● Sivustoja pitää olla vähintään viisi ● Tallenna sivustoista – sivuston osoite – kirjoita lyhyt kuvaus sivuston sisällöstä

23 Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4

24 (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin (3-4 henk) kolmen teoksen viitetiedot ● tehtävänä on paikallistaa kirjastosta kirjojen sijainti

25 Aineistojen luokittelu 4 ● yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL ● 0 Yleisteokset. Kirja-ala. Kirjastotoimi. Yleinen kulttuuripolitiikka. Joukkotiedotus ● 1 Filosofia. Psykologia. Rajatieto ● 2 Uskonto ● 3 Yhteiskunta ● 4 Maantiede. Matkat. Kansatiede

26 Aineistojen luokittelu 4 ● yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL ● 5 Luonnontieteet ● 6 Tekniikka. Teollisuus. Käsityö. Maa- ja metsätalous. Kotitalous. Liiketalous. Liikenne ● 7 Taiteet. Liikunta ● 8 Kaunokirjallisuus. Kirjallisuustiede. Kielitiede ● 9 Historia http://ykl.kirjastot.fi/fi-FI/luokat/

27 Aineistojen luokittelu 4 ● Asiasanat ● kirjojen, artikkeleiden, elektronisen aineiston ja muiden aineistotyyppien indeksointi ● Asiasanasto auttaa tietojen tallentajia ja tiedonhakijoita käyttämään yhteistä kieltä.

28 (toiminta) 4 ● Asiasanat ● Tutustutaan yhdessä asiasanastojen hakemiseen ● http://www.yso.fi/onki3/ http://www.yso.fi/onki3/

29 Tietokannat 4 ● Viitetietokannat ● eivät sisällä varsinaisia dokumentteja, vaan niitä kuvaavia viitteitä ● tiedot kirjoittajasta, otsikosta, julkaisuvuodesta jne. ● Viitetietokannasta ei siis saa alkuperäistä tietoa käytettäväksi, mutta sen avulla voi löytää alkuperäisen tiedonlähteen kirjastosta

30 Tietokannat 4 ● Faktatietokannat ● vastaus tiettyyn kysymykseen suoraan ● yleisimpiä faktatietokantoja ovat erilaista numerotietoa sisältävät tietokannat – Suomen Tilastokeskuksen StatFin -tietokannat.

31 Tietokannat 4 ● Kokotekstitietokannat ● julkaisut ovat kokonaan mukana ● luettavissa tietokoneen näytöltä ● määrä kasvaa koko ajan – esim. Helsingin Sanomien arkisto

32 Boole 4 ● JA (AND) ● kaikkien hakusanojen on esiinnyttävä tuloksissa eli rajaava haku ● esim. asiakaspalvelu JA/AND laatu

33 Boole 4 ● TAI (OR) ● vähintään yhden hakusanoista on esiinnyttävä tuloksissa ● haun laajentaminen ● esim. käytösoppaat TAI/OR etiketti

34 Boole 4 ● EI (NOT) ● ei-toivotun hakusanan estäminen tuloksissa ● haun rajaaminen ● esim. käyttöjärjestelmät EI/NOT Windows

35 (toiminta) 4 ● Käydään yhdessä läpi oppilaitoksen ja kunnan/kaupungin kirjastojen toimintaperiaatteet tiedonhakemisessa ● tietojen lähettäminen sähköpostiin? ● korvausmerkit

36 Tehtävä 4 ● Käytä hyväksi kirjaston verkkopalvelua ● etsi vähintään viisi kirjaa, jotka koskettavat valitsemaasi aihetta ● tallenna kirjojen viitetiedot tekstinkäsittelydokumenttiin

37 Tiedonhaku Artikkeli päivässä pitää mielen virkeänä 5

38 Alustusta 5 ● Keskustelu/kysely tunnin aluksi ● Minkälaisia erilaisia tietokantoja on olemassa? ● Mitä tarkoittaa Boolen hakuoperaattorit?

39 Artikkelit 5 ● Käydään yhdessä läpi Aleksin tai Arton toimintaa ● Katsotaan kuinka löydetyn artikkelin/lehden löytyminen omasta kirjastosta varmistetaan ennen kirjastoon menoa

40 Tehtävä 5 ● Käytä hyväksi Aleksia/Artoa ● Etsi vähintään viisi aiheeseesi liittyvää painettua artikkelia ● Käytä hyväksi sanahakupalvelua ● Etsi vähintään viisi verkossa julkaistavaa lehteä, joka liittyy aiheeseesi ● Tallenna painettujen artikkelien viitetiedot ja verkkojulkaisujen osoitteet tekstinkäsittelydokumenttiin

41 Tiedonhaku Joku muu on voinut jo löytää saman 6

42 Alustusta 6 ● Tutustutaan yhdessä Makupalat- hakemistopalveluun ● http://www.makupalat.fi/ http://www.makupalat.fi/ ● Pohditaan yhdessä mitä hyötyä palvelusta voisi olla ja kenelle? ● Voisiko palvelusta olla hyötyä omassa aiheessa?

43 Alustusta 6 ● Tutustutaan yhdessä Tiedonhaunportti-palveluun ● http://tiedonhaunportti.kirjastot.fi/ http://tiedonhaunportti.kirjastot.fi/ ● Mitä hyötyä taas tämänkaltaisesta palvelusta voisi olla? ● Onko apua oman työn tekemiseen?

44 (toiminta) 6 ● Jokainen hakee omaan ammattialaan liittyviä www-sivuja vähintään 10 ● sivuista tallennetaan tekstitiedostoon sivun osoite ja 1-3 lauseen kuvaus sisällöstä ● tiedoista luodaan johdetusti www-sivu jollakin wysiwyg-editorilla

45 (toiminta) 6 ● www-sivuun lisätään aikaisemmin kurssilla haetut linkit www-sivuihin ja artikkeleihin ● valmis sivu julkaistaa oppilaitoksen sisäisessä verkossa ● lopputuloksena on pienimuotoinen linkkihakemistopalelu ● tutustutaan toisten tekemiin linkkilistoihin

46 Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan ei ole mitään takeita – eikä myöskään mielipiteiden perusteista.” Ilkka Niiniluoto 7

47 Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Tiedon ajantasaisuus ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● Tiedon varmistettavuus

48 Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Mitä tietoa kirjoittajasta on saatavissa ● Löytyykö sivustolta tekijän tai organisaation sähköpostiosoite tai muita yhteystietoja ● Karta piilottelevaa tekijää!

49 Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Onko tekijä aihepiirin auktoriteetti? – selvitä onko hän julkaissut alalta kirjoja tai artikkeleita ● Voiko www-sivun osoitteesta (URL) nähdä kuka/mikä on tiedon tuottaja? ● Verkkosivut, joiden osoitteessa on ~merkki, ovat yleensä yksityishenkilöiden kotisivuja

50 Luotettavuus 7 ● Tiedon ajantasaisuus ● Milloin löytämäsi dokumentti on julkaistu ● Milloin ja miten tiedot on ­kerätty. ● Verkkosivujen ajantasaisuutta on vaikea arvioida, koska niistä puuttuu usein julkaisuajankohta ● Vihjeitä voivat antaa erilaiset luonti-, julkaisu- ja päivityspäivämäärät, tiedot ylläpidon tiheydestä sekä linkkien toimivuus

51 Luotettavuus 7 ● Tiedon ajantasaisuus ● Verkkoaineiston pysyvyys ja jatkuvuus on ongelma, muista aina kirjata ylös lukupäivä ● Julkaisun iän merkitys riippuu myös tiedonhaun aihepiiristä. Esimerkiksi kansantalouden teoriatietieto tuskin vanhenee yhtä nopeasti kuin tietotekniikkaan liittyvä tieto.

52 Luotettavuus 7 ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● Miksi tekijä on halunnut julkaista aineistonsa? ● Onko teksti sisällöltään objektiivinen vai subjektiivinen? ● Ovatko tiedot faktatietoja vai tekijän omia mielipiteitä?

53 Luotettavuus 7 ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● On tärkeää erottaa www-sivut jotka sisältävät faktatietoa tai ovat väitteitä/keskustelutyyppisiä, mielipiteitä tai propagandaa jne. ● Onko sivut tehnyt järjestö, joka haluaa myönteistä julkisuutta itselleen ja asialleen? ● Yritysten kotisivut ovat markkinointiviestintää!

54 Luotettavuus 7 ● Tiedon varmistettavuus ● Voidaanko tietoa verrata toisiin saman aihepiirin lähteisiin? ● Onko lähteiden tietojen välillä yhteneväisyyksiä vai ovatko ne erilaiset? ● Onko lähde- tai viiteluettelo? ● Onko sivuston on tarkistanut kolmas osapuoli, kuten julkaisija, toimittaja tai vertaisarvostelija?

55 (toiminta) 7 ● Opiskelijat käyvät läpi löytämänsä verkkosivustot, lehtiartikkelit ja kirjallisuuden luotettavuuden näkökulmasta. ● Opiskelijat valitsevat löytämästään aineistosta yhden kirjan, yhden lehtiartikkelin, verkkolehden ja verkkosivuston perustellen valintaansa luotettavuuden näkökulmasta.

56 Tiedonhaku Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua 8

57 (toiminta) 8 ● Opiskelijat ovat saaneet edellisen tunnin päätteeksi linkkejä, joiden avulla voi tutustua tekijänoikeuksiin liittyviin asioihin ● http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/index.html http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/index.html ● http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/index.html http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/index.html ● http://www.kopiraitti.fi/ http://www.kopiraitti.fi/

58 (toiminta) 8 ● Opiskelijat jaetaan ryhmiin 4-5 henkilöä ● 1. kierros ● Jokaiselle ryhmälle annetaan väittämiä, jotka liittyvät tekijänoikeuteen ● Ryhmien tehtävänä on valita puolensa (oikein/väärin) ja perustella valintansa

59 (toiminta) 8 ● Opiskelijat jaetaan ryhmiin 4-5 henkilöä ● 2. kierros ● Edelliset ryhmät sekoitetaan niin, että aikaisemmista ryhmistä on aina 2-3 henkilöä mukana uudessa ryhmässä ● Uudet ryhmät käyvät samat kohdat läpi – mahdollisesti uusia tuloksia?

60 (toiminta) 8 ● Kysymykset ja väittämät käydään läpi yhdessä opettajan johdolla ● Varmistetaan tekijänoikeustiedon oikeellisuus

61 Kiteytys 8 ● Tekijänoikeus tarkoittaa, että esimerkiksi kirjan kirjoittajalla tai muulla luovan työn tekijällä on oikeus määrätä mm. teoksensa käyttötavoista ● Yksinoikeuteen kohdistuu tiettyjä rajoituksia ● Jos omalla tekstilläsi ja käyttämälläsi lähteellä on asiallinen yhteys keskenään, voit hyödyntää lähdettä ● tiedonlähde on kuitenkin aina mainittava

62 Kiteytys 8 ● Miten välttää plagiointia? ● Merkitse selkeästi itsellesi muistiin mistä jonkin ajatuksen löysit. ● Kirjaa täydelliset lähdetiedot kaikesta käyttämästäsi aineistosta. ● Käytä lainausmerkkejä osoittamaan, että lainaat suoraan toisen tekijän tekstiä

63 Kiteytys 8 ● Miten välttää plagiointia? ● Anna aina tunnustus alkuperäiselle tekijälle hänen esittämistään ajatuksista ● Jos on vaikea erottaa, mikä idea on oma, mikä taas lainattu, on parasta viitata aiemmin julkaistuun lähteeseen

64 (toiminta) 8 ● Opiskelijat valmistelevat omaa esitystään ottaen huomioon tekijänoikeuden rajoitukset

65 Tiedonhaku Omin käsin aina kauniimpaa 9

66 (toiminta) 9 ● Opiskelijat esittävät omat esityksensä noin 5 min/opiskelija

67 Tiedonhaku Inkvisitio 10

68 (toiminta) 10 ● Ryhmätentti ● Opiskelijat jaetaan max. 4 henkilön ryhmiin ● Tehtävänä on pohtia mitä kaikkia asioita hyvän tiedonhakijan pitäisi hallita?

69 Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11

70 (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii kuinka hyvin suoriutui kurssin tehtävästä? ● Opiskelija pohtii mitä asioita tekisi toisin, jos aloittaisi työn uudestaan? ● Opiskelija pohtii mitä hyötyä kurssista on omaan opiskeluun?

71 (toiminta) 11 ● Opettajan arviointi ● Opiskelija arvioi opettajan onnistumista kurssilla ● Opettajan antama arviointi ● Opettaja kiteyttää kurssin aiheet ja kertoo yleisellä tasolla positiivisen palautteen koko ryhmälle ● Henkilökohtainen palaute annetaan erikseen


Lataa ppt "Tiedonhaku Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen- 1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google