Ympäristötehtävät -toimintamallin kuvaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Advertisements

Taidetoimikunnat Taiken asiantuntijoina ja vaikuttajina Esa Rantanen
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
Tapaus Keski-Suomi MYR-neuvottelupäivät, Jyväskylä Jyväskylä Ylijohtaja Juha S. Niemelä.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
FRESHABIT Pienvesistrategian toimenpiteiden toteuttaminen hankkeessa J. Ilmonen, Metsähallitus, luontopalvelut Pienvesistrategia sanoista teoiksi –miniseminaari.
Etelä-Savon maakuntauudistus – valmistelutyöryhmät
Tukipalvelut ja ICT Uuden toimintamallin kuvaus
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Kasvupalvelut Uuden toimintamallin kuvaus
Maakuntastrategia Uuden toimintamallin kuvaus
Aluekehitys Uuden toimintamallin kuvaus
Digitaaliset palvelut Uuden toimintamallin kuvaus
Työvoima- ja yrityspalvelut Uuden toimintamallin kuvaus
Uudistutaan yhdessä -seminaari
Tilannekatsaus valtakunnallisesta ja Pohjois-Karjalan valmistelusta
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Alueidenkäyttö Uuden toimintamallin kuvaus
Esiselvitys.
Siun Sotesta Meijän maakuntaan Henkilöstöryhmän kokous
Euroopan meri- ja kalatalousrahasto Innovaatio-ohjelmat
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntaliiton toiminta
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Valmistelun organisointi 1.9. alkaen
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Matkalla Meijän maakuntaan
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Valmistelun tiekartta
Maakuntauudistuksen esivalmistelun valmisteluryhmä
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Matkalla Meijän maakuntaan
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
UUSI KUNTA JA MAAKUNTA HYVINvoinnin edellytyksiä luomassa
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Uusi maakunta vahvana ympäristötoimijana; yhteistyö Luova –viraston, maakunnan ja kunnan kesken Kansliapäällikkö Hannele Pokka
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Ajankohtaiset valmisteluasiat Jarno Turunen
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Nykyinen toiminta ja tuleva muutos Janne Kärkkäinen
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Yleistä valtakunnallisesta valmistelusta
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Esityksen transkriptio:

Ympäristötehtävät -toimintamallin kuvaus Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa Toimintamalliryhmä 7.6.2017

Työryhmän kokoonpano Janne Kärkkäinen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus, pj Jukka Nykänen, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, siht. Irma Mononen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Paula Mononen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Sirkka Hakalisto, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Hannu Järvinen (varana Arto Ruuska), Pohjois-Karjalan ELY-keskus Timo Turunen, Pohjois-Savon ELY-keskus Jouni Korhonen, Siun Sote Jari Leinonen, Joensuun kaupunki Marketta Lintinen, Kiteen kaupunki Markku Lappalainen, Ilomantsin kunta Mika Pirinen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus

Maakunnan tehtävät Luonnon monimuotoisuuden suojelun edistäminen Vesihuollon edistäminen ja suunnittelu, vesivarojen käytön ja hoidon sekä tulvariskien hallinnan tehtävät (vesivaratehtävät) ja huolehtiminen ympäristö-, vesihuolto- ja vesistötöiden toteuttamisesta Alueelliset luonnonvaratehtävät Vesien ja merensuojelu, vesien ja merenhoidon järjestäminen ja toteuttaminen sekä merialuesuunnittelu Ympäristötiedon tuottaminen ja ympäristötietouden parantaminen Kalataloustehtävät Kuntien ympäristötoimi kaikkien kuntien niin sopiessa

Nykyinen toimintatapa: ELY Vesivaratehtävät Vesivaratehtävät MMM:n tulosohjauksessa. Saimaan tulvariskien hallinnassa yhteistyö KASELY:n kanssa. Vesihuolto- ja vesistötöitä edistetään valtionavustuksin, vesihuoltohankkeiden tuki päättyy 2018. Vesienhoito ja seuranta Vesienhoito pääosin YM:n ohjauksessa. Suunnittelu ja toimenpideohjelma paikallinen, suunnitteluun sisältyvä Vuoksen vesienhoitosuunnitelman valmistelu yhdessä POS, KAS, ESA:n kanssa. Tietojärjestelmät valtakunnallisia. Kunnostuksia tuetaan avustuksin. Vesien seurannat YM:n ja MMM:n rahoituksella. Näytteenotto ja analysointi hankintana yhteistyössä ESA ja POS:n kanssa. Hydrologisen tiedon tuottamisessa 2018 ostopalveluihin, jotka EPO:n vastuulla.

Nykyinen toimintatapa: ELY Luonnonsuojelualueverkoston kehittämiseen tähtäävät edistämistehtävät: Vapaaehtoisen suojelun edistäminen neuvonnalla ja suojeluun tähtäävä valmistelu. YM:n ohjauksessa valtakunnallisten toimintamallien mukaisesti. Luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja seuranta suojelualueverkon ulkopuolella: Uhanalaisten lajien ja arvokkaiden luontotyyppien sekä direktiivilajien turvaamista ja maisemansuojelua edistetään alueiden käytön suunnittelussa sekä yhteistyössä maa- ja metsätalouden toimijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Laji- ja luontotyyppiseurantaa suojelualueverkon ulkopuolella yhdessä mm. SYKEn ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Rauhoitettujen lajien aiheuttaminen vahinkojen ennaltaehkäisemiseksi neuvontaa ja yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. [kuvaa tähän tiiviisti, miten toiminta ja tehtävät on järjestetty tällä hetkellä]

Nykyinen toimintatapa: ELY Vieraslajitehtävät; käsittävät lähinnä neuvonnan Ympäristötietoa tuotetaan ja ympäristötietoutta parannetaan biosfäärialuetoiminnalla, osana seurantoja ja hankkeissa. Valtakunnallinen ympäristö.fi sivusto ja avoimen datan periaate.

Nykyinen toimintatapa: Järvi-Suomen kalatalouspalvelut, POSELY Kalataloustehtävät Järvi-Suomen kalatalouspalvelut (POS:n alaisuudessa) toimii 7 maakunnan alueella yhtenä kolmesta valtakunnallisesta kalataloushallintoalueesta ja vastaa kalataloustehtävistä MMM:n tulosohjauksessa. Kalatalouden kehittämistä tuetaan valtion avustuksin.

Nykyinen toimintatapa: Maakuntaliitto Maakuntasuunnitelma ja –ohjelma: Maakuntaliitto arvioi maakuntasuunnitelman ja -ohjelman ympäristövaikutukset, laatii ympäristöselostuksen ja koordinoi SOVA- ryhmän työtä Ympäristöasioiden edistäminen hankkein: Maakuntaliitto osaltaan edistää POKAT-maakuntaohjelman ympäristötavoitteita hankkeiden avulla, EU-rahoitusinstrumentein (mm. EAKR) ja rahastoin Ympäristöasioiden koordinointi ja osallistuminen työryhmiin: Maakuntaliitto koordinoi eri työryhmiä ja toimii ohjausryhmissä (kansainvälinen, valtiollinen ja maakunnallinen taso)

Nykyinen toimintatapa: Kuntien ympäristötoimi Ympäristönsuojelun tulosalueen tehtävänä on toimia kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena ja tuottaa ympäristönsuojelun lainsäädäntöön kuuluvat lupa- ja valvontapalvelut kuntalaisille. Ympäristönsuojelun tehtäviin kuuluu myös kehittämistehtäviä sekä ympäristöntilan seurantaan kuuluvia tehtäviä. Tehtävien laajuus vaihtelee kunnittain. Kuntien ympäristötoimi on järjestetty 11 kunnassa omana tehtävänä ja 2 kunnassa sopimuksella tehtävän hoidosta

Maakunnan tehtävät – prosessien muutostarpeet Luonnonsuojelun toteutusprosessissa nykyisin valtakunnalliset sujuvat toimintamallit. Maakunnan rooli uutena toimijana suojelun valmistelussa sekä muissa edistämistehtävissä edellyttää tiivistä yhteistyötä maakunnan ja valtion kesken. Kuntien ympäristötehtävien siirto: uusi toimintamalli, jossa prosessi ja vastuut organisoidaan uudelleen.

Ylimaakunnalliset asiat ja tehtävät Vesienhoidon suunnittelu, raportointi EU:lle Seurannan suunnittelu ja hankinta Vesitalous Kalatalous Y-ASPA (asiakaspalvelukeskus) Tietojärjestelmät ja verkkopalvelut

Uusi toimintamalli Maakunnassa kehitetään ja edistetään ympäristön-, vesien-, ja luonnonsuojelua sekä vesi- ja kalataloutta omasta osaamisesta ja synergioista hyötyen Osa tehtävistä hoidetaan yhdessä muiden maakuntien kanssa laajemmalla alueella vaikuttavuudesta ja yhteistyöstä hyötyen Toimitaan hyvässä yhteistyössä asiakkaiden, sidosryhmien ja valtion viranomaisen kanssa; mm. luonnonsuojelun edistämistehtävissä maakunta uusi toimija asiakasrajapinnassa Kuntien ympäristötoimen palvelut järjestetään maakunnan toimesta, mikäli kunnat näin päättävät

Asiakkaat Kansalaiset Yhteisöt Yritykset Kumppanit, sidosryhmät ja viranomaiset ml. maakunnan muut tehtäväalueet

Uuden toimintamallin edut Maakunnan osaamisen ja sisäisen synergian hyödyt (hankeosaaminen, rahoitus, jne.) Yhteistyötä muiden maakuntien kanssa tekemällä säilytetään nykyiset hyödyt ja vaikuttavuus laajemmalla alueella Pieniä tehtäväalueita, joissa pieni siirtyvä henkilöresurssi; maakuntien yhteistyöllä yhteinen henkilö tai toimiva sijaistus

Uuden toimintamallin edut, kuntien ympäristötoimi Kuntien ympäristötoimen tehtävien parempi hallinta erityisesti niissä kunnissa, joissa nykyinen resurssi riittämätön Ympäristönsuojelun tulkintojen yhdenmukaisuus Toiminnanharjoittajien ja asiakkaiden tasavertainen kohtelu

Uuden toimintamallin riskit Tietojärjestelmät (mikäli käytössä ei yhteisiä tietojärjestelmiä maakunnilla ja valtiolla) Erityisasiantuntijuuden riittävyys tehtävien ja resurssin jakautuessa kahteen organisaatioon (mikäli maakuntien välillä ei tehdä yhteistyötä) Ylimaakunnallisesti hoidettavissa tehtävissä isäntämaakunta suosii omaa aluettaan Luonnonsuojeluverkoston kehittämisessä ja lajisuojelussa hyvin toimivien käytäntöjen jakautuminen maakunnan ja valtion viranomaisen kesken edellyttää jo siirtymävaiheessa sujuvaa yhteistyötä sekä yhteisten tietojärjestelmien toimivuutta.

Uuden toimintamallin riskit, kuntien ympäristötoimi Kunnissa ympäristönsuojelun yhteys muuhun kunnan kehittämiseen katkeaa ja vaikuttavuus heikkenee tehtävän siirtyessä maakuntaan Paikallistuntemus vähenee Kuntakonserni mielletään kokonaisuudeksi, joka edistää keskinäisessä yhteistoiminnassa kunnan strategian toteutumista Ympäristötoimen siirtyessä maakuntaan, kunnalle jää joka tapauksessa ympäristönsuojelua sivuavia tehtäviä, joihin voisi joutua varaamaan resurssia tai hankkimaan vastaavaa asiantuntemusta

Tarkennettu esitys valmistelun etenemisestä - Keskeisimmät ratkaistavat asiat Yhteistyö maakuntien välillä vesienhoidon suunnittelussa Yhteistyö maakuntien välillä vesivaratehtävissä Yhteistyö maakuntien välillä kalataloustehtävissä Tietojärjestelmäkysymykset ja tiedon tuottajien sekä ylläpitäjien rooli palvelujen järjestämisessä Kuntien ratkaisut ympäristötoimiensa osalta

Esitys digitaalisten palveluiden hyödyntämisestä Toimivat yhteiset tietojärjestelmät maakuntien ja valtion välillä Hyödynnetään jo olemassa olevia toimivia valtakunnallisia tietojärjestelmiä

Tarkennettu esitys keskeisten yhdyspintojen ratkaisemisesta: työnjako valtio – maakunta Vesienhoito – valvonta ja lupamenettely. Yhteistyö vesienhoidon suunnittelussa, vesienhoidon tavoitteiden määrittämisessä ja toteutuksessa. Luvissa velvoitettujen vesistötarkkailujen yhteensovittaminen muun seurannan kanssa Valmistellaan toimivat luonnonsuojelun prosessit yhdessä YM:n ja valtion lupa- ja valvontaviranomaisen kanssa

Tarkennettu esitys keskeisten yhdyspintojen ratkaisemisesta: työnjako maakunta - kunta Kuntien ratkaisut ympäristötoimiensa osalta

Keskeisimmät erikseen päätettävät asiat Mitkä tehtävät tehdään maakunnassa ja mitkä yhteistyössä muiden maakuntien kanssa Kuntien ratkaisut ympäristötoimiensa osalta

Yhteisen toimintamallin/kokeilun/pilotin käynnistäminen 2017-2018 Ei esitetä

Talous ja henkilöstö 1. Nykytila: budjetti, henkilöstö - ELY-keskus: toimintamenot n. 1 000 000 €, 17-19 hlö:ä (sis. nyk. POS kalatalous) - erillismäärärahat: seurannat 250 000 €/a - erillismäärärahat: vesienhoito ja –käyttö ja biosfäärialuetoim. yht. n. 450 000 €/a - luonnonsuojelun yleismenot 25 000 €/a - kalatalouden erillismäärärahat n. 650 000 €/a, lisäksi EMKR:n tarveharkintaiset määrärahat - Maakuntaliitto: 135 000€, 2,25 hlö:ä (sis. 2 hlö hankkeissa) - Kuntien ympäristötoimi: yht. 725 000€, 11-13 hlö:ä (sis. hallintopalveluja) 2. Arvio uuden toimintamallin taloudesta ja henkilöstöstä - ei voi esittää tässä vaiheessa

Sopimukset Vesiseurantojen hankintasopimus, optio vuodelle 2019 Kalanpoikashankintaan, tutkimukseen ja hoitokalastukseen liittyviä sopimuksia 11 kpl

Esitys mahdollisesta henkilöstön koulutustarpeesta Ei voi tässä vaiheessa esittää [Esitys mahdollisesta henkilöstön koulutustarpeesta, joka tulisi toteuttaa 2017-2018]

Valtakunnallinen valmistelu Seurataan substanssilainsäädännön uudistamishankkeita

Esitykset valtakunnalliseen valmisteluun Tulevien lainmuutosten yhteydessä kuntien joidenkin ympäristötehtävien siirto maakunnille, esim. toimivalta ojitusasioissa, roskaamisasiat. Päällekkäisten tehtävien purkaminen, esim. ilman laadun seuranta kunnilta maakunnalle Luonnonsuojeluprosessin täsmentäminen valtion LUOVA- viraston rakentuessa

Muuta huomioitavaa Ympäristötehtävien yhdyspinta maakunnan sisällä ympäristöterveyden palveluihin, rahoitustehtäviin, maaseudun kehittämispalveluihin ja varautumistehtäviin Yhdyspinta ympäristötehtävien sisällä luonnonsuojelun ja alueidenkäytön tehtävissä

Seuraava askel Työtä jatketaan saadun palautteen ja tehtyjen päätösten ohjaamana

Lisätietoja Toimintamallin yhteyshenkilöt: pj. Janne Kärkkäinen, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, siht. Jukka Nykänen, etunimi.sukunimi@pohjois-karjala.fi Muutosjohtaja Jarno Turunen, etunimi.sukunimi@pohjois-karjala.fi pohjois-karjala.fi/maakuntauudistus – maakuntauudistus Pohjois- Karjalassa alueuudistus.fi – uudistuksen valtakunnallinen sivusto