Ympäristötehtävät -toimintamallin kuvaus Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa Toimintamalliryhmä 7.6.2017
Työryhmän kokoonpano Janne Kärkkäinen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus, pj Jukka Nykänen, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, siht. Irma Mononen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Paula Mononen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Sirkka Hakalisto, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Hannu Järvinen (varana Arto Ruuska), Pohjois-Karjalan ELY-keskus Timo Turunen, Pohjois-Savon ELY-keskus Jouni Korhonen, Siun Sote Jari Leinonen, Joensuun kaupunki Marketta Lintinen, Kiteen kaupunki Markku Lappalainen, Ilomantsin kunta Mika Pirinen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus
Maakunnan tehtävät Luonnon monimuotoisuuden suojelun edistäminen Vesihuollon edistäminen ja suunnittelu, vesivarojen käytön ja hoidon sekä tulvariskien hallinnan tehtävät (vesivaratehtävät) ja huolehtiminen ympäristö-, vesihuolto- ja vesistötöiden toteuttamisesta Alueelliset luonnonvaratehtävät Vesien ja merensuojelu, vesien ja merenhoidon järjestäminen ja toteuttaminen sekä merialuesuunnittelu Ympäristötiedon tuottaminen ja ympäristötietouden parantaminen Kalataloustehtävät Kuntien ympäristötoimi kaikkien kuntien niin sopiessa
Nykyinen toimintatapa: ELY Vesivaratehtävät Vesivaratehtävät MMM:n tulosohjauksessa. Saimaan tulvariskien hallinnassa yhteistyö KASELY:n kanssa. Vesihuolto- ja vesistötöitä edistetään valtionavustuksin, vesihuoltohankkeiden tuki päättyy 2018. Vesienhoito ja seuranta Vesienhoito pääosin YM:n ohjauksessa. Suunnittelu ja toimenpideohjelma paikallinen, suunnitteluun sisältyvä Vuoksen vesienhoitosuunnitelman valmistelu yhdessä POS, KAS, ESA:n kanssa. Tietojärjestelmät valtakunnallisia. Kunnostuksia tuetaan avustuksin. Vesien seurannat YM:n ja MMM:n rahoituksella. Näytteenotto ja analysointi hankintana yhteistyössä ESA ja POS:n kanssa. Hydrologisen tiedon tuottamisessa 2018 ostopalveluihin, jotka EPO:n vastuulla.
Nykyinen toimintatapa: ELY Luonnonsuojelualueverkoston kehittämiseen tähtäävät edistämistehtävät: Vapaaehtoisen suojelun edistäminen neuvonnalla ja suojeluun tähtäävä valmistelu. YM:n ohjauksessa valtakunnallisten toimintamallien mukaisesti. Luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja seuranta suojelualueverkon ulkopuolella: Uhanalaisten lajien ja arvokkaiden luontotyyppien sekä direktiivilajien turvaamista ja maisemansuojelua edistetään alueiden käytön suunnittelussa sekä yhteistyössä maa- ja metsätalouden toimijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Laji- ja luontotyyppiseurantaa suojelualueverkon ulkopuolella yhdessä mm. SYKEn ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Rauhoitettujen lajien aiheuttaminen vahinkojen ennaltaehkäisemiseksi neuvontaa ja yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. [kuvaa tähän tiiviisti, miten toiminta ja tehtävät on järjestetty tällä hetkellä]
Nykyinen toimintatapa: ELY Vieraslajitehtävät; käsittävät lähinnä neuvonnan Ympäristötietoa tuotetaan ja ympäristötietoutta parannetaan biosfäärialuetoiminnalla, osana seurantoja ja hankkeissa. Valtakunnallinen ympäristö.fi sivusto ja avoimen datan periaate.
Nykyinen toimintatapa: Järvi-Suomen kalatalouspalvelut, POSELY Kalataloustehtävät Järvi-Suomen kalatalouspalvelut (POS:n alaisuudessa) toimii 7 maakunnan alueella yhtenä kolmesta valtakunnallisesta kalataloushallintoalueesta ja vastaa kalataloustehtävistä MMM:n tulosohjauksessa. Kalatalouden kehittämistä tuetaan valtion avustuksin.
Nykyinen toimintatapa: Maakuntaliitto Maakuntasuunnitelma ja –ohjelma: Maakuntaliitto arvioi maakuntasuunnitelman ja -ohjelman ympäristövaikutukset, laatii ympäristöselostuksen ja koordinoi SOVA- ryhmän työtä Ympäristöasioiden edistäminen hankkein: Maakuntaliitto osaltaan edistää POKAT-maakuntaohjelman ympäristötavoitteita hankkeiden avulla, EU-rahoitusinstrumentein (mm. EAKR) ja rahastoin Ympäristöasioiden koordinointi ja osallistuminen työryhmiin: Maakuntaliitto koordinoi eri työryhmiä ja toimii ohjausryhmissä (kansainvälinen, valtiollinen ja maakunnallinen taso)
Nykyinen toimintatapa: Kuntien ympäristötoimi Ympäristönsuojelun tulosalueen tehtävänä on toimia kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena ja tuottaa ympäristönsuojelun lainsäädäntöön kuuluvat lupa- ja valvontapalvelut kuntalaisille. Ympäristönsuojelun tehtäviin kuuluu myös kehittämistehtäviä sekä ympäristöntilan seurantaan kuuluvia tehtäviä. Tehtävien laajuus vaihtelee kunnittain. Kuntien ympäristötoimi on järjestetty 11 kunnassa omana tehtävänä ja 2 kunnassa sopimuksella tehtävän hoidosta
Maakunnan tehtävät – prosessien muutostarpeet Luonnonsuojelun toteutusprosessissa nykyisin valtakunnalliset sujuvat toimintamallit. Maakunnan rooli uutena toimijana suojelun valmistelussa sekä muissa edistämistehtävissä edellyttää tiivistä yhteistyötä maakunnan ja valtion kesken. Kuntien ympäristötehtävien siirto: uusi toimintamalli, jossa prosessi ja vastuut organisoidaan uudelleen.
Ylimaakunnalliset asiat ja tehtävät Vesienhoidon suunnittelu, raportointi EU:lle Seurannan suunnittelu ja hankinta Vesitalous Kalatalous Y-ASPA (asiakaspalvelukeskus) Tietojärjestelmät ja verkkopalvelut
Uusi toimintamalli Maakunnassa kehitetään ja edistetään ympäristön-, vesien-, ja luonnonsuojelua sekä vesi- ja kalataloutta omasta osaamisesta ja synergioista hyötyen Osa tehtävistä hoidetaan yhdessä muiden maakuntien kanssa laajemmalla alueella vaikuttavuudesta ja yhteistyöstä hyötyen Toimitaan hyvässä yhteistyössä asiakkaiden, sidosryhmien ja valtion viranomaisen kanssa; mm. luonnonsuojelun edistämistehtävissä maakunta uusi toimija asiakasrajapinnassa Kuntien ympäristötoimen palvelut järjestetään maakunnan toimesta, mikäli kunnat näin päättävät
Asiakkaat Kansalaiset Yhteisöt Yritykset Kumppanit, sidosryhmät ja viranomaiset ml. maakunnan muut tehtäväalueet
Uuden toimintamallin edut Maakunnan osaamisen ja sisäisen synergian hyödyt (hankeosaaminen, rahoitus, jne.) Yhteistyötä muiden maakuntien kanssa tekemällä säilytetään nykyiset hyödyt ja vaikuttavuus laajemmalla alueella Pieniä tehtäväalueita, joissa pieni siirtyvä henkilöresurssi; maakuntien yhteistyöllä yhteinen henkilö tai toimiva sijaistus
Uuden toimintamallin edut, kuntien ympäristötoimi Kuntien ympäristötoimen tehtävien parempi hallinta erityisesti niissä kunnissa, joissa nykyinen resurssi riittämätön Ympäristönsuojelun tulkintojen yhdenmukaisuus Toiminnanharjoittajien ja asiakkaiden tasavertainen kohtelu
Uuden toimintamallin riskit Tietojärjestelmät (mikäli käytössä ei yhteisiä tietojärjestelmiä maakunnilla ja valtiolla) Erityisasiantuntijuuden riittävyys tehtävien ja resurssin jakautuessa kahteen organisaatioon (mikäli maakuntien välillä ei tehdä yhteistyötä) Ylimaakunnallisesti hoidettavissa tehtävissä isäntämaakunta suosii omaa aluettaan Luonnonsuojeluverkoston kehittämisessä ja lajisuojelussa hyvin toimivien käytäntöjen jakautuminen maakunnan ja valtion viranomaisen kesken edellyttää jo siirtymävaiheessa sujuvaa yhteistyötä sekä yhteisten tietojärjestelmien toimivuutta.
Uuden toimintamallin riskit, kuntien ympäristötoimi Kunnissa ympäristönsuojelun yhteys muuhun kunnan kehittämiseen katkeaa ja vaikuttavuus heikkenee tehtävän siirtyessä maakuntaan Paikallistuntemus vähenee Kuntakonserni mielletään kokonaisuudeksi, joka edistää keskinäisessä yhteistoiminnassa kunnan strategian toteutumista Ympäristötoimen siirtyessä maakuntaan, kunnalle jää joka tapauksessa ympäristönsuojelua sivuavia tehtäviä, joihin voisi joutua varaamaan resurssia tai hankkimaan vastaavaa asiantuntemusta
Tarkennettu esitys valmistelun etenemisestä - Keskeisimmät ratkaistavat asiat Yhteistyö maakuntien välillä vesienhoidon suunnittelussa Yhteistyö maakuntien välillä vesivaratehtävissä Yhteistyö maakuntien välillä kalataloustehtävissä Tietojärjestelmäkysymykset ja tiedon tuottajien sekä ylläpitäjien rooli palvelujen järjestämisessä Kuntien ratkaisut ympäristötoimiensa osalta
Esitys digitaalisten palveluiden hyödyntämisestä Toimivat yhteiset tietojärjestelmät maakuntien ja valtion välillä Hyödynnetään jo olemassa olevia toimivia valtakunnallisia tietojärjestelmiä
Tarkennettu esitys keskeisten yhdyspintojen ratkaisemisesta: työnjako valtio – maakunta Vesienhoito – valvonta ja lupamenettely. Yhteistyö vesienhoidon suunnittelussa, vesienhoidon tavoitteiden määrittämisessä ja toteutuksessa. Luvissa velvoitettujen vesistötarkkailujen yhteensovittaminen muun seurannan kanssa Valmistellaan toimivat luonnonsuojelun prosessit yhdessä YM:n ja valtion lupa- ja valvontaviranomaisen kanssa
Tarkennettu esitys keskeisten yhdyspintojen ratkaisemisesta: työnjako maakunta - kunta Kuntien ratkaisut ympäristötoimiensa osalta
Keskeisimmät erikseen päätettävät asiat Mitkä tehtävät tehdään maakunnassa ja mitkä yhteistyössä muiden maakuntien kanssa Kuntien ratkaisut ympäristötoimiensa osalta
Yhteisen toimintamallin/kokeilun/pilotin käynnistäminen 2017-2018 Ei esitetä
Talous ja henkilöstö 1. Nykytila: budjetti, henkilöstö - ELY-keskus: toimintamenot n. 1 000 000 €, 17-19 hlö:ä (sis. nyk. POS kalatalous) - erillismäärärahat: seurannat 250 000 €/a - erillismäärärahat: vesienhoito ja –käyttö ja biosfäärialuetoim. yht. n. 450 000 €/a - luonnonsuojelun yleismenot 25 000 €/a - kalatalouden erillismäärärahat n. 650 000 €/a, lisäksi EMKR:n tarveharkintaiset määrärahat - Maakuntaliitto: 135 000€, 2,25 hlö:ä (sis. 2 hlö hankkeissa) - Kuntien ympäristötoimi: yht. 725 000€, 11-13 hlö:ä (sis. hallintopalveluja) 2. Arvio uuden toimintamallin taloudesta ja henkilöstöstä - ei voi esittää tässä vaiheessa
Sopimukset Vesiseurantojen hankintasopimus, optio vuodelle 2019 Kalanpoikashankintaan, tutkimukseen ja hoitokalastukseen liittyviä sopimuksia 11 kpl
Esitys mahdollisesta henkilöstön koulutustarpeesta Ei voi tässä vaiheessa esittää [Esitys mahdollisesta henkilöstön koulutustarpeesta, joka tulisi toteuttaa 2017-2018]
Valtakunnallinen valmistelu Seurataan substanssilainsäädännön uudistamishankkeita
Esitykset valtakunnalliseen valmisteluun Tulevien lainmuutosten yhteydessä kuntien joidenkin ympäristötehtävien siirto maakunnille, esim. toimivalta ojitusasioissa, roskaamisasiat. Päällekkäisten tehtävien purkaminen, esim. ilman laadun seuranta kunnilta maakunnalle Luonnonsuojeluprosessin täsmentäminen valtion LUOVA- viraston rakentuessa
Muuta huomioitavaa Ympäristötehtävien yhdyspinta maakunnan sisällä ympäristöterveyden palveluihin, rahoitustehtäviin, maaseudun kehittämispalveluihin ja varautumistehtäviin Yhdyspinta ympäristötehtävien sisällä luonnonsuojelun ja alueidenkäytön tehtävissä
Seuraava askel Työtä jatketaan saadun palautteen ja tehtyjen päätösten ohjaamana
Lisätietoja Toimintamallin yhteyshenkilöt: pj. Janne Kärkkäinen, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, siht. Jukka Nykänen, etunimi.sukunimi@pohjois-karjala.fi Muutosjohtaja Jarno Turunen, etunimi.sukunimi@pohjois-karjala.fi pohjois-karjala.fi/maakuntauudistus – maakuntauudistus Pohjois- Karjalassa alueuudistus.fi – uudistuksen valtakunnallinen sivusto