Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alueidenkäyttö Uuden toimintamallin kuvaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alueidenkäyttö Uuden toimintamallin kuvaus"— Esityksen transkriptio:

1 Alueidenkäyttö Uuden toimintamallin kuvaus
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa /Irma Mononen

2 Uusien toimintamallien tehtäväksianto
Kuvattava asiakaslähtöinen maakunnan uusi, parempi toimintamalli (keskeinen sisältö, edut ja riskit) Esitys keskeisistä rajapinnoista (valtio/ maakunta/ kunnat) Esitys valmistelun etenemisestä ja keskeisistä ratkaistavista asioista aikatauluineen (Maakuntauudistusta koskevan valmistelun käynnistäminen) Esitys mahdollisesta kokeilusta/pilotista, joka toteutetaan Arvio taloudellisista ja henkilöstövaikutuksista Seurata valtakunnallista valmistelua omalla tehtäväalalla (synkronointi) ja tehdä tarvittavia esityksiä (edunvalvonta) Aikataulu: alustavat tuotokset 11/2016, tuotokset valmiit , raportointi koordinaatioryhmälle1/2017

3 Työryhmän kokoonpano Pasi Pitkänen, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto saakka ja Pirkka Aula lähtien Jyrki Suorsa, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Irma Mononen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Timo Korkalainen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus Juha-Pekka Vartiainen, Joensuun kaupunki Matti Moisala, Kontiolahden kunta (varalla Jere Penttilä) Anna-Maria Latosaari, Lieksan ja Nurmeksen kaupunki Riitta A. Tilus, Heinäveden kunta (varalla Osmo Jauhiainen) Jorma Berg, Tohmajärven kunta (varalla Ari Jumppanen, Kiteen kaupunki) Ari Jaaranen, Juuan kunta (varalla Markus Hirvonen)

4 Nykyinen toimintatapa
Maankäytön ohjausjärjestelmä: MRL, MRA , VAT ja KHO:n oikeuskäytäntö ohjaavat maankäyttöä Kolmiportainen kaavajärjestelmä: - maakuntakaava - yleiskaava - asemakaava/ranta-asemakaava Maankäyttöä ohjaavat viranomaiset Maakuntaliitto: Maakuntasuunnitelman, maakuntaohjelman sekä maakuntakaavan laatiminen ja seuranta (MRL, MKL), poliittinen ohjaus Pohjois-Karjalan ELY-keskus: Kuntien alueidenkäytön seuranta, ohjaus ja valvonta Pohjois-Savon ELY-keskus L-vastuualue: kaavojen liikenneasiat Museovirasto: kaavojen rakennussuojelu- ja muinaismuistoasiat Kunnat: Yleis- ja asemakaavat, alueillaan kaavamonopoli, kunnilla erilaiset resurssit ja toimintatavat, poliittinen ohjaus

5 Uusi toimintamalli Alueidenkäytön uuden toimintamallin keskeinen sisältö Alueidenkäytön tehtävät maakunnassa: Maakuntakaavan laatiminen ja sen toteutumisen seuranta Kuntien alueidenkäytön suunnittelun (ja rakennustoimen) järjestämisen edistäminen, painopisteenä alueidenkäyttö Yhden luukun periaate maakunnan asioissa Kaavoituksesta vastaavat viranomaiset ovat jatkossa maakunta ja kunta Kaavoituksessa valtaa annetaan enemmän alueelle ja kuntiin Maakuntakaavan rooli korostuu ja vahvistuu Asioidaan entisen maakuntaliiton ja ELY sijaan pelkästään maakunnan kanssa eli yhden luukun periaate Maakunnan asiantuntijarooli korostuu ja vahvistuu Maakunnalla lähtökohtaisesti isommat henkilö- ja asiantuntijaresurssit, tarvitaan asiantuntijuutta alueidenkäytön suunnittelun edistämiseen ja maakuntakaavan laadintaan Kulttuuriympäristöjen hoito resursoitava uutena maakunnan toimintaan, tehtäväjaosta sovittava museoviraston kanssa Liikennejärjestelmäsuunnittelun vastuu resursoitava maakuntaan ja tienpidon osalta tarvittavat aluevastaavat (maakuntien yhteistoimintaa harkittava, esimerkiksi Savon suunta ja/tai Etelä-Karjalan suunta yhteisten intressien vuoksi, Saimaa, raja ja 9-tie, rata, 6-tie). Alueidenkäytön tietojärjestelmät ja digitalisaatio Tasavertainen kumppanuus alueidenkäytön suunnittelun toimintaperiaatteena Maakunta / kunta -vuorovaikutus tapahtuu kaavaprosessin aikana Maakunnalla ei kuntien kaavoituksen ohjaus- ja valvontatehtävää, yleisen edun eikä laillisuuden valvontaa Maakunnalla on muutoksenhakumahdollisuus Muutoksenhaku mahdollisesti vähenee

6 Asiakkaat Maakuntakaava: Kunnat, ministeriöt, muut viranomaistahot ja organisaatiot, maanomistajat, järjestöt, maakunnan asukkaat Alueidenkäytön järjestämisen edistäminen: Kunnat, alueelliset viranomaistahot ja organisaatiot, maanomistajat, järjestöt, maakunnan asukkaat

7 Uuden toimintamallin edut
Yhden luukun periaate! Alueellisuus ja paikallisuus korostuu! Asiantuntijuuden korostuminen & vahvistuminen Maakuntademokratia; vaaleilla valittu valtuusto päättää maakuntakaavasta Kunnan toimivalta lisääntyy ja vastuu korostuu alueidenkäytön ratkaisuissa Yhteiset tietojärjestelmät

8 Uuden toimintamallin riskit
Riittävät asiantuntija- ja muut toimintaresurssit maakuntahallinnossa sekä kunnissa? LUOVA viraston rooli ja vaikutus maakuntahallintoon? Viranomaisyhteistyö jatkossa? Miten turvataan yleisen edun valvonta erityisesti kuntakaavoituksessa ja muussa kunnallisessa MRL:n mukaisessa päätöksenteossa? Uusien tietojärjestelmien ja -aineistojen hallinta Siirtyvän henkilöstön asiantuntemuksen varmistaminen

9 Keskeiset rajapinnat: työnjako maakunta - kunta
Maakunta itsenäinen yksikkö jatkossa Tasavertainen kumppani maakunta – kunta Maakuntakaavassa osoitetaan maakunnan alueidenkäytön strateginen tahtotila, tärkeää sovittaa yhteen mitä ratkaistaan maakuntakaavassa, mitä yleiskaavoissa Kuntakaavoituksen valvonta pois uuden maakunnan tehtävistä Maakunnalla kuntien alueidenkäytön suunnittelun edistämistehtävä!

10 Keskeiset rajapinnat: työnjako valtio – maakunta
Valtio (Luova ym.) / maakunta Luonnon- ja ympäristönsuojelun osaaminen turvattava maakunnassa, resurssitarve Maakunta tarvitsee juridista osaamista, resurssit turvattava Kulttuuriympäristöasiat maakunnan hoidettavaksi (uusi resurssi) Maakunnalle olisi oltava resurssi/varat, jolla toteutetaan maakuntakaavaa Valtio (Liikenneasiat) / maakunta Liikennejärjestelmän suunnittelutehtävät ja tienpitotehtävät ratkaistava ja tehtäviä resursoitava maakunnille Tehtävien mukaiset riittävät resurssit turvattava maakunnalle Valtio (Ministeriöt) / maakunta Maakuntakaavaan osallistuminen Valtion viranomaisten maakuntakaavan edistämistehtävä tulee säilyttää Valtion viranomaisten liikennejärjestelmän edistämistehtävä tulee säilyttää

11 Keskeisimmät ratkaistavat asiat
Vireillä olevat lainsäädännölliset uudistukset ja muutokset MRL:n ja MRA:n maakuntauudistusta koskevat muutokset? VAT uudistus suhteessa maakuntauudistukseen, sama linja? Resurssien varmistaminen (uusi resurssitarve maakunnalle!) Ylimaakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnittelu, liikenneverkon omistus ja tienpitotehtävät Kulttuuriympäristöasioiden asiantuntijatehtävät MRL juridinen osaaminen Kuntien erilaisuus, erilaiset tarpeet suhteessa maakunnan työhön Alueidenkäytön suunnittelun tarpeet ja maapolitiikka erilaisia Asiantuntijaosaamisen ja henkilöresurssien riittävyys Tietojärjestelmien käyttö

12 Taloudelliset ja henkilöstövaikutukset
Nykytila (arvioidut palkkakustannukset, muita kuluja ei ole arvioitu!) Henkilöstö nykytila: 10 htv, josta MKL 6 htv (josta hankkeissa 2 htv,) ja ELY 4 htv Maakuntakaavan laatiminen ja sen toteutumisen edistäminen ja seuranta (4 htv) Maakuntakaavoituksen vetovastuu ja aluerakenne + muut erillisvastuut Maakuntakaavoitus ja liikenneasiat, maakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnittelu + muut erillisvastuut Maakuntakaavoitus ja luonnon- ja kulttuuriympäristö + muut erillisvastuut Maakuntakaavoitus ja paikkatieto/karttapalvelut + muut erillisvastuut Alueidenkäytön hankkeet (2 htv) Laajakaista-asiat ja ICT Sisävesiliikenteen kehittäminen sekä liityntäyhteydet E18 TEN verkkoon Alueidenkäytön ohjaus, neuvonta ja valvonta (4 htv) Kulttuuriympäristöön liittyvät tehtävät Rakentamisen ohjaukseen liittyvät tehtävät Budjetti nykytila: Arvioidut palkkakulut ovat € + selvitysraha € MKL (6 htv alueidenkäytön tehtävät ) € + selvitysrahaa €/vuosi ELY (4 htv alueidenkäytön tehtävät) €

13 Taloudelliset ja henkilöstövaikutukset
Tarve 12 htv + X htv, budjettia ei ole lähdetty arvioimaan: Maakuntakaavoitus ja sen toteutumisen seuranta (9 htv + liikenteen osalta X htv) Liikenne, maankäytön ohjaus ja maakuntakaavan laatiminen Liikennejärjestelmätyö Liikenne, tiestön ylläpito ml. yksityistieasiat Ympäristönsuojelu & luonnonsuojelu Kulttuuriympäristön hoito Alueidenkäytön tietojärjestelmät, maakunnan karttapalvelut ja paikkatieto Kuntien alueidenkäytön järjestämisen edistäminen 3 htv Kuntien alueidenkäytön järjestämisen edistäminen Alueiden käyttöä tukevat hankkeet 2 htv Yleinen huomio: Maakunta tuottaa maakuntakaavaa ja kuntien kaavoitusta palvelevia selvityksiä! Uusien asiantuntijoiden rekrytointitarve: Kulttuuriympäristöasiantuntija, liikennealan asiantuntijoita suunnitteluun ja teiden ylläpitoon Tarve saada POSELY ja teiden ylläpitosummat selville

14 Esitys kokeilusta Maakuntakaava 2040:een liittyvät erillisselvitykset:
Rantojen käytön periaatteet Pohjois-Karjalassa käynnistynyt 2016 ja valmistuu 2017 ]

15 Valtakunnallinen valmistelu
Valtioneuvoston alueidenkäytön ja rakentamisen ohjauksen uudet roolit maakuntauudistuksessa selvitys- ja tutkimushanke käynnistyy tammikuussa 2017 Liikenneasiat vaativat ratkaisua MRL:n kokonaisuudistukseen liittyviä useita eri valmisteluhankkeita Digitalisaatio

16 Esitykset valtakunnalliseen valmisteluun
Alueidenkäytön – liikennejärjestelemän – luonnon- ja ympäristösuojelun yhteistyö jatkossa?

17 Muuta huomioitavaa Liikenneasiat on merkittävä avoinna oleva kysymys
Liikennejärjestelmäsuunnittelun ja tienpidon vastuut ja resurssit on iso paketti, jolla vahvat liittymäpinnat alueidenkäyttöön Miten henkilökunta huomioidaan Toimitilat


Lataa ppt "Alueidenkäyttö Uuden toimintamallin kuvaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google