Tekstin moniäänisyys tutkittavana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjasto ja kirjastonhoitaja kirjallisuus- instituutiossa Informaatiotutkimuksen päivät 1. – Pirjo Tuomi.
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
Novellin analyysin käsitteitä
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
ETwinningin kevätkampanja Kirjaudu sisään työpöydälle.
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Runo tekstitaidon kokeessa
Terveysosaaminen ja media
Journalistisia tekstilajeja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
teksti merkitysrakenteet kielikuvat retoriikka
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Päättötyön esittelyohjeet
Analyysissä huomioitavaa
Tekstien moniäänisyys
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Tekstilaji eli genre Tekstilajeilla on eri tehtäviä.
Tekstilajit, tekstityypit
Kohti tehokkaampaa referointia ja argumentointia tutkimusraportoinnissa – AMK-opinnäytetöiden viittauskäytäntöjen empiiristä tarkastelua Dos., FT Ilpo.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Äi9 Aineistopohjainen essee
3 Minuudessa on kaksi puolta
Videoesitelmät FIBS 5 kevät 2016.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Artikkelin tyypillisiä elementtejä
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
Aineistosta kirjoittaminen
MEDIAA TUTKIMASSA.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Tekstikokonaisuuden analyysi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Esityksen transkriptio:

Tekstin moniäänisyys tutkittavana Teksti voi olla yksi- tai moniääninen!

Tyypillisiä tehtäviä Tutki artikkelin / reportaasin / uutisen X moniäänisyyttä. Tutki ja arvioi tekstikokonaisuuden moniäänisyyttä. Keiden äänet kuuluvat artikkelissa X? Tuki tekstistä kuuluvien äänten sävyjä. Mikä merkitys moniäänisyydellä on reportaasissa / artikkelissa?

Mitä moniäänisyys on? Monen (eri lähteestä tulevan) äänen läsnäoloa tekstissä Moniäänisessä tekstissä aktivoituu useita konteksteja Lähikäsitteitä: ääni, dialogisuus ja intertekstuaalisuus

Miten moniäänisyys konkreettisesti näkyy tekstissä? Lähteiden referointina Lähteiden siteerauksena: lainauksina Alluusioina ja intertekstuaalisina viittauksina Lähdeluetteloina Kirjoittajan oman äänen kuulumisena

Millaisissa teksteissä on yleensä moniäänisyyttä? Esimerkkejä moniäänisyydestä: Uniaiheisessa artikkelissa haastatellaan asiantuntijaa ja kokemusasiantuntijoita Lukiolaisen aineistoesseessä referoidaan lähdettä Tv-dokumentissa haastatellaan tutkijaa ja kokemusasiantuntijaa Romaanissa tapahtumat kuvataan kahdesta näkökulmasta Välitunnilla jutustellessa kerrotaan, mitä kaveri kertoi talvilomastaan Artikkelit Reportaasit Haastattelut Uutiset Henkilöjutut Dokumentit Puheet Tutkielmat Kaunokirjalliset tekstit sekä monet monet muut tekstit! TEKSTIT OVAT HARVOIN YKSIÄÄNISIÄ!

Kysymyksiä moniäänisyyden avaamiseen Etsi ensin kohtia, joista kuuluu selkeästi vain tekstin kirjoittajan ääni. Mikä on äänen sävy? Onko ääni neutraali, tuttavallinen, etäinen vai jokin muu? Miten ääni suhtautuu aiheeseensa? Ketä ääni edustaa? (kansaa, järjestöä, yritystä, ryhmää, yksilöä) Kuka puhuu ja missä roolissa? Mitä muita ääniä löydät tekstistä? Keitä ne edustavat? Mikä merkitys kuvilla, kuvateksteillä, grafiikalla, kainalojutuilla, lähteillä on? Keiden ääni niissä kuuluu? Mistä kirjoittaja on hankkinut tietoa? Keiden ääni niiden välityksellä kuuluu? Onko tekstissä haastateltu jotakuta? Ketä tai keitä? Millainen ääni hänellä tai heillä on? Missä kohdissa on referointia? Onko suoria lainauksia? Onko viittauksia joihinkin tunnettuihin teksteihin? (alluusioita tai intertekstuaalisuutta) Miksi tekstistä on ylipäätään tehty moniääninen? Mitä se tuo tekstiin? Mikä on eri äänien merkitys kokonaisuudessa? Mitä näkökulmia niiden avulla aiheeseen tuodaan? Voiko ääniin luottaa? Kenen ääni on luotettavin? Miksi? Keiden näkökulmat korostuvat, keiden mahdollisesti puuttuvat? Onko ristiriitaisuuksia?

Tutki tekstin moniäänisyyttä! Tutki artikkelin moniäänisyyttä. Mitä tehtäviä moniäänisyydellä on? http://www.ts.fi/lukemisto/1074031111/Siperia+opettaa+maahanmuuttajanuoria http://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/tartu_siihen_perhanan_hetkeen_mihin_tarvitsemme_naita_mietelauseita