Yhteiskunta ja yhteiselämän ehdot. Pohdi Millaista yhteiselämä oli 1700 – 1800 luvuilla? Pohdi arkielämää, ajattelua, uskonnollisuutta ns. oikeaa elämäntapaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Toimintaympäristön analyysi
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
John Rawls REILUPELI.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
TEOLLISEN YHTEISKUNNAN SYNTY (1700-L.LOPPU, 1800-L.)
Hyvä elämä ja rationalismi Oo Jot Jot Rationalistinen vapauskäsitys Vapaus = itsensä toteuttaminen rationaalisen suunnitelman mukaan Vrt. Platonin.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
 Uudempi s. 77- Raggarikirja s  Raggarikirja: s. 75 o Onko ok, että lapsi vie päiväkodin leluja kotiin???? raggari s. 76 ja uudempi s. 80: Kuinka.
MORAALITEORIAT.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Filosofian kurssi, luento 3 Yhteiskuntafilosofia
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Suuret aatteet 1800-luku.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
Konservatismin, nationalismin ja liberalismin vaikutuksia.
2. Oikeudenmukaisuus Kuvaile kirkonrotan sääntöjä. Millaista on reilu peli?
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Miten 1800-luvun suuret aatteet vaikuttivat 1900-luvun aatteisiin?
FI4 YHTEISKUNTAFILOSOFI A. 1. Yhteiskunnan olemistapa Yhteiskunnan käsite Yhteiskuntamuotojen luokittelu Yhteiskuntafilosofian ongelmat -miksi yhteiskuntia.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
LIBERALISMI. Taustoja… Yhteiskuntafilosofia pohtii yhteiskunnallisia kysymyksiä Locken vaikutus: Jokaisella oikeus päättää omasta elämästään ja tehdä.
Terveyden määritelmät
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
YH 1, OPS Aloitustunti.
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
NYKYAIKA JA TERVEYS Hurtig
Yhteisöön kuulumisen etiikka
TEHTÄVÄ (YHDISTÄ ISMIT JA MÄÄRITTEET)
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
5. Mitä kansanterveydellä tarkoitetaan
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
Yksilön lyhyt historia
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
Yhteiskuntafilosofia
YH 1, OPS Aloitustunti.
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Onko tahto vapaa?.
Mikä on elämänkatsomus?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Luku 7 Oikeusetiikka.
Huomioita sosiaalipolitiikasta
Libertarismi jn yksilöä ja äärimmäistä vapautta painottava liberalismin versio Tavoite: mahdollisimman laajat negatiiviset vapaudet ja loukkaamattomat.
Liberalismi sekä Uusliberalismi
Arvioinnista arkipäivää
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Yhteiskunta ja yhteiselämän ehdot

Pohdi Millaista yhteiselämä oli 1700 – 1800 luvuilla? Pohdi arkielämää, ajattelua, uskonnollisuutta ns. oikeaa elämäntapaa Mitä konkreettisia muutoksia esim. globalisaatio on tähän tuonut Lue s. 79 -> Millaista on tulevaisuus 100 vuoden päästä? T. 1 ja 2 s.80

Kolme ryhmää Valmistakaa iskulause juliste näkemyksestä ja valmistautukaa perustelemaan miksi Juuri se näkemys on ehdottomasti paras valtion järjestyksen pohjaksi. (voit myös valmistautua siihen miksi toisten näkemys ei toimi) Hobbes ja luonnontila Locke ja luonnotila Rousseau ja luonnontila

Rawls sopimusajattelu ja oikeudenmukaisuus teoria Mehukestit s. 85 Yhteiskuntajärjestystä on mietittävä ns. ”tietämättömyyden verhon takaa” Yhteiskunnan määritettävä ne perusperiaatteet miten yhteiskunnan täytyisi järjestäytyä. -> ”alkutilassa ihminen ei voisi olla itsekäs ja ajaa omaa etuaan päättelisivät rationaalisesti -> virheiden mahdollisuus pienenee Mitä tällaiset perusperiaatteet voisivat olla. Millaisiin päätöksiin esim. koulutustausta ei vaikuta? Mehukestiesimerkissä kaikki saavat saman verran. Onko tasajako kaikissa kysymyksissä aina se oikea? T. 1 ja 2 s.87

s. 83 ja 85 t.1-3

Periaatteet Rawlisin mukaan Vapausperiaate = jokaisella kansalaisella on oltava suurin mahdollinen vapaus, joka on sovitettava muiden vastaavaan vapauteen Eroperiaate = Yhteiskunnassa voi olla taloudellisia ja sosiaalisia eroja jos A) Ne liittyvät virkoihin ja asemiin, joita kaikkien on mahdollista saavuttaa B) Erot koituvat lopulta myös huono-osaisten hyväksi (=> verotus) Kenen velvollisuus on huolehtia köyhistä? (Valto, kirkko, yksittäiset kansaiset)

Tehtävä 1 ja 2 s. 88 Tehkää työhakemus jossa kuvaatte itseänne, omia hyviä ominaisuuksia jotka vaikuttavat työpaikan saamiseen

Toinen ryhmä hakee arkkitehtiä suuren suunnittelija ryhmän johtoon Toinen ryhmä hakee siivousväline firman edustajaa

Lue s Arviointi T.1 ja2

Positiiviset ja negatiiviset oikeudet Negatiiviset oikeudet  Takaavat yksilö vapauden ulkoisista esteistä huolimatta. Ne turvaavat oman päätöksenteon itseä koskevissa kysymyksissä. Ihmisillä myös velvollisuus olla puuttumatta muiden elämään ja vapautta koskeviin kysymyksiin -> valtion tehtävä on turvata periaatteiden toteutuminen, vaikka pakottamalla (Hobbes, Locke) Positiiviset oikeudet  Yksilölle turvataan vapaus toteuttaa valintoja ja päämääriä myös käytännössä. Ihmisellä oikeus myös saada toisilta ei ainostaan tulla jätetyksi rauhaan (muilla velvollisuus auttaa hätään joutunutta) (Rawls)  Oikeus armeliaisuus  Oikeus terveydenhuoltoon kerjäläisellä ei ole oikeutta vaatia almuja itselleen vaan tekijä on armelias  T 1 s.90

Liberalismi =yksilölle on annettva vapaus määrittää itse elämänsä sisältö ja se mitä hyvä elämä tarkoittaa Oikeudenmukaisen yhteiskunnan ja ihmisen perimmäisen elämänkoskevat kysymykset on erotettava toisistaan (sopimusetiikka) Yksityinen ( henkilökohtaiset ratkaisut, maailmankatsomus) ja julkinen alue on erottava toisistaan. esim. On yksilön asia mitä mediaa hän seuraa, julkista mitä kaistaa ajetaan autolla

Mill – yksilön vapautta rajoittaa ainoastaan muiden sama vapaus = vahinkoperiaate => Yhteiskunta voi rajoittaa tai kieltää yksilöntoimintaa vain jos se vahingoittaa muita -> alkoholinkäyttöön yhteiskunta voi puuttua vain jos henkilö on vaaraksi muille Miksi tupakka- ja alkoholituotteiden myyntiä rajoitetaan? S.94 t 2 ja 3

Yövartijayhteiskunta Valtion tehtävä on turvata turvallisuus. Valtiolla ei muita tehtäviä, ettei se loukkaisi yksilön vapautta päättää asioitaan  Negatiivisten vapauksien korostus  Yleisien palveluiden ylläpitäminen ei ole mahdollista koska ne pitää rahoittaa verotuloilla  ”Jokainen on oman onnensa seppä” = uusliberalismi  Liian pitkälle viety sosiaaliturvajärjestelmä johtaa paternalismiin =holhoamiseen, joka riistää ihmiseltä valinnanvapauden t.2 s.95

Onko oikein: Yhteiskunta turvaa yhtäläiset mahdollisuudet kaikille menestyä -> ilmainen koulutus? Erilaisessa asemassa oleva ihminen on oikeutettu erilaisen yhteiskunnan rahoittamaan palveluun oman erityispiirteen takia? (Pyörätuolireitit rahoitetaan yhteiskunnan rahoilla, erityisopetuksen järjestäminen) Yhteiskunnassa menestyjä pitää varansa vain itsellään? Valtio tukee oopperaa ja teatteria, jonka käyttäjistä suuri osa kuuluu kansan hyvinvoivaan osaan? Olisiko mahdollista että koulu, harraste ym. maksettaisiin aina ”omasta pussista” Lue s.98

Utilitarismi Yhteiskunnan tehtävä on lisätä onnellisuutta ja vähentää kärsimystä, siten että mahdollisimman paljon onnellisuutta ja hyötyä mahdollisimman monelle. Jeremy Bentham ja John Stuart Mill => päätös on oikea kun mikään muu päätös ei tuota suurempaa kokonaishyötyä- Milloin voi näkemyksen mukaan sanoa että kyläkoulun lakkauttamien on oikea päätös? T 1. s. 99

Lue s Luokka kahteen ryhmään. Toiset kannattavat utilitarismia. Toiset vastustavat. Valmistakaa tekstin pohjalta haastavia kysymyksiä toisen näkemystä vastaan

Omistusoikeus ja talousjärjestelmä Hyvien yhteiskunnallisten olojen järjestelmissä puhutaan yleensä hyvinvointiin liittyvistä oikeuksista ei eriarvoisuuden syntymisen syistä. Miten talousjärjestelmät vaikuttavat hyvinvointivaltioon? Mitä ovat mielestäsi hyvinvointi oikeuksia? Pitäisikö yksilöllä olla mahdollisuus päättää minkä verran hän omasta palkastaan haluaa antaa esim. hyväntekeväisyyteen tai yleishyödylliseen? Eli luovutaan verotuksesta. Ihmisten hoitaminen tulee hyvin kalliiksi. Miten tähän olisi suhtauduttava? Pitäisikö hoitaminen lopettaa?

Rt: kuvaa paperille iskulause ja perusperiaatteet näkemyksestä. Tehkää näin tiivistelmä näkemyksestä 1) 1) Locke ja omistusoikeuden perustelu 2) 2) Adam Smith ja näkymätön käsi 3) 3) Sosialismi ja hyvinvointiliberalismi 4) Frankfurtin koulukunta (näkemyksen esittäminen)

Tehtävät s.103 t. 1 Lue s t:1 ja 2

Monisteen täydennys Vaihtoehtoja valtiovallale