Kuntien valmiussuunnitelma. Valmiussuunnitelman yleinen osa  Kaupungin varautumisen ja valmiussuunnittelun tavoite on turvallisen elinympäristön luominen,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLISUUS.
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi Kansliapäällikkö Päivi Nerg Sisäasiainministeriö.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Kunnat työssä ilmaston puolesta
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Yhteistyösopimuksen laadinta
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
YLEISRADION KOKEMUKSIA VAARATIEDOTTAMISESTA
Oikeusvaltio.
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
15 Turvallisuus ja varautuminen
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
TIETOTURVA.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tulevalla maakunnalla mahdollisuus parantaa maaseudun elinvoimaisuutta
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Esityksen nimi / Tekijä
Asumisen paloturvallisuuden parantaminen Helsinki
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Sosiaalinen kuntoutus Sosiaalinen kuntoutus
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Punaisen Ristin kotimaan apu
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Mahdollistamme hyvinvointia ja kilpailukykyä liikenteestä.
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Suomen Punaisen Ristin valmiuden perusta ja rooli
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Pelastustoimen kansainvälisen yhteistyön kehitysnäkymiä
Pelastustoimen ajankohtaispäivät
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Esityksen transkriptio:

Kuntien valmiussuunnitelma

Valmiussuunnitelman yleinen osa  Kaupungin varautumisen ja valmiussuunnittelun tavoite on turvallisen elinympäristön luominen, kunnan palvelutuotannon mahdollisimman häiriötön hoitaminen kaikissa olosuhteissa ja kriisitilanteiden hallinta.  Kaupungin kokonaisturvallisuus -käsite muodostuu useiden lakien ja asetusten laillisuusohjauksesta, ministeriöiden ja aluehallintovirastojen (AVI) ja elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) ohjeista, valmiutta ja turvallisuutta edistävistä suunnitelmista sekä ohjeista ja niiden toimeenpanosta. Varautumistehtävät ovat osa normaaleja työtehtäviä, jotka parantavat kansalaisten turvallisuutta. Normaalioloissa esiintyvät häiriötilanteet hallitaan viranomaisten tavanomaisin toimivaltuuksin ja voimavaroin.

Valmiusolojen, häiriötilanteiden ja poikkeusolojen vaikutus toimintaan  Normaaliolot ovat yleensä vallitseva, arkinen olotila, johon kuuluvat myös tavalliset häiriöt, tapaturmat, onnettomuudet, tulipalot tai satunnaiset sähkökatkot.  Häiriötilantee t ovat vakavia tilanteita, jotka vaativat normaalia voimakkaampia toimenpiteitä, mutta tilanteiden hallitseminen on mahdollista viranomaisten Normaalivaltuuksin.  Poikkeusoloilla tarkoitetaan tilannetta, jossa sota, sodanvaara tai muu siihen rinnastettava ulkoinen tapahtuma tai maassa sattunut suuronnettomuus tai niiden uhka edellyttävät valtionjohdolta erityisiä toimenpiteitä väestön tai omaisuuden suojaamiseksi, maan alueellisen koskemattomuuden tai itsenäisyyden turvaamiseksi, valtakunnan oikeusjärjestyksen ja kansalaisten perusoikeuksien ylläpitämiseksi tai kansan toimeentulon ja välttämättömän talouselämän turvaamiseksi. Poikkeusoloissa kunnan tehtävät painottuvat eri tavalla kuin normaaliaikana. Poikkeusoloissa otetaan käyttöön poikkeusoloja koskevaa lainsäädäntöä.

Valmius ja huoltovarmuus  Perusvalmius on valmiutta normaaliaikoina  Tehostettu valmius on valmiuden kohottamista uhkaavissa tilanteissa, jonka tarkoituksena on hallita uhkaava tai syntyvä tilanne.  Täysvalmius on valmiustila, jossa kaikki voimavarat on otettu käyttöön.  Huoltovarmuustoimenpiteillä turvataan yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämättömät rakenteet (ihmisten perustarpeet, polttoaine, energia, ruoka, lääkkeet) ja kriittisen tuotannon jatkuminen kaikissa tilanteissa.

Kunnan elintärkeät toiminnot ja niihin liittyvät tavoitteet.  Kunnan johtaminen lakien ja johtosääntöjen mukaan kaikissa olosuhteissa muodostaa toiminnan perustan.  Johtaminen häiriötilanteessa perustuu toimivaltaisen viranomaisen toimintaan.  Päätösten on perustuttava tilannetietoisuuteen. Johtamis- ja toimintavalmius ylläpidetään tarvittaessa kaikkina vuorokauden aikoina.  Kunnan, kuntalaisten sekä median yhteistoiminnan merkitys korostuu häiriötilanteiden hallinnassa.  Kunnan sisäisen turvallisuuden ylläpitämisellä ennaltaehkäistään ja torjutaan kunnan väestöön kohdistuvia rikoksia, onnettomuuksia ja ympäristövahinkoja tai muita vastaavia häiriöitä ja uhkia, sekä hallitaan niiden seurauksia.  Infrastruktuurin ylläpitämisellä tarkoitetaan niitä teknisiä rakenteita ja organisaatioita, jotka ovat välttämättömiä väestön elinmahdollisuuksille ja yhteiskunnan toimivuudelle.  Talouden toimivuudella tarkoitetaan kunnan väestön ja elinkeinoelämän mahdollisuuksia perustarpeiden tyydyttämiseen.

 Väestön toimentuloturvalla ja toimintakyvyllä tarkoitetaan yhteiskunnan kykyä tuottaa väestön sosiaaliturva sekä sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut.  Jokaiselle kuntalaiselle varmistetaan oikeus perustuslain mukaiseen ihmisarvoiseen elämään.  Henkisellä kriisinkestävyydellä tarkoitetaan kansakunnan (ja kunnan väestön) kykyä kestää turvallisuustilanteiden aiheuttamat henkiset paineet, selviytyä niiden vaikutuksilta ja nopeuttaa kriiseistä toipumista.  Henkistä kriisinkestävyyttä ylläpidetään kasvatuksen, opetuksen, viestinnän, hengellisen toiminnan ja kulttuuriomaisuuden suojelun avulla.

Uhkamallit ja riskikohteet Yhteiskunnan turvallisuusstrategian kuvaamat uhkamallit  Voimahuollon vakavat häiriöt  Tietoliikenteen ja tietojärjestelmien vakavat häiriöt – kyberuhkat  Kuljetuslogistiikan vakavat häiriöt  Yhdyskuntatekniikan vakavat häiriöt  Elintarvikehuollon vakavat häiriöt  Rahoitus- ja maksujärjestelmän vakavat häiriöt  Julkisen talouden rahoituksen saatavuuden häiriintyminen  Väestön terveyden ja hyvinvoinnin vakavat häiriöt  Suuronnettomuudet, luonnon ääri-ilmiöt ja ympäristöuhkat  Terrorismi ja muu yhteiskuntajärjestystä vaarantava rikollisuus  Rajaturvallisuuden vakavat häiriöt  Poliittinen, taloudellinen ja sotilaallinen painostus  Sotilaallisen voiman käyttö

Varautuminen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa  Valtioneuvosto toteaa yhdessä tasavallan presidentin kanssa maassa vallitsevan poikkeusolot, jolloin valtioneuvosto säätää asetuksella poikkeusolojen toimivaltuuksien käyttöönotosta.  Kunnissa palvelualue- ja liikelaitoskohtaiset ja muiden yksiköiden valmiussuunnitelmat perustuvat ministeriöiden ja aluehallintovirastojen (AVI) ja elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) ohjeisiin.  Valmiussuunnitelman yleisestä osasta vastaa kaupunginhallitus.

 Kuntien varautumista ja valmiussuunnittelua ohjaavat mm. seuraavat lait ja säädökset: − valmiuslaki 1552/2011 − pelastuslaki 379/2011 − valtioneuvoston asetus pelastustoimesta 407/ 2011 − laki huoltovarmuuden turvaamisesta 1390/1992 − laki puolustusvoimista 551/2007 − valtioneuvoston päätös huoltovarmuuden tavoitteista VNp 539/2008 − vesihuoltolaki (119/2001), laki on uudistumassa v. 2014

Kriisijohtaminen  Johtaminen häiriötilanteissa perustuu toimivaltaisen viranomaisen toimintaan.  Normaalioloissa esiintyvät häiriötilanteet hallitaan kunnan johtamisjärjestelmän mukaisesti tavanomaisin toimivaltuuksin.  Poikkeusoloissa tapahtuvasta kunnan hallinnosta on säädetty valmiuslaissa.

Valmiussuunnitelmien mukainen toiminta  Kuntien tuottamien ja järjestämien palveluiden ja viranomaistoiminnan vaatimat kriisijohtamistoimenpiteet on määritelty palvelualueiden, liikelaitosten ja muiden yksiköiden valmiussuunnitelmissa.

Varaukset ja materiaalihankinnat Henkilöstövaraukset  Poikkeusolojen henkilöstövaraukset, jolla myönnetään vapautus aseellisesta palveluksesta, tehdään asevelvollisuuslain nojalla aluetoimistoon (sotilasorganisaatio). Vss-materiaalihankinnat  Kunta hankkii omistukseensa tarvittavat väestönsuojelumateriaalit, kuten generaattorit, lämpökontit, vedenkuljetuskaluston.

Yhteistoiminta viranomaisten ja yhteisöjen kanssa  Kaupungin kannalta merkittävimmät yhteistoimintaviranomaiset häiriö- ja poikkeusoloissa ovat mm. AVI- ja ELY -keskukset, OYS, lähikunnat, Aluetoimisto, viestintä-, tie-, ratahallinto- ja poliisiviranomaiset, kaupungin psykososiaalisen työn kriisiryhmä, seurakunnat, SPR ja tiedotusvälineet. Poikkeusoloissa yhteistoiminta alueen yritysten kanssa huoltovarmuuden turvaamiseksi tulee olemaan välttämätöntä.  Pelastustoimeen liittyviä tehtäviä johtaa pelastusviranomainen, joka toimii monissa viranomaistilanteissa yleisjohtajana.

Koulutussuunnitelma  Henkilöstön valmius toimintaan häiriö- ja poikkeusoloissa varmistetaan riittävän koulutuksen ja harjoittelun avulla.

Kriisibudjetti  Häiriötilanteen sattuessa laaditaan tarvittaessa kriisibudjetti kaupungin normaaliajan talousarvion pohjalta.  Tärkeimpien toimintojen ja väestönsuojeluorganisaation tehokkaan työskentelyn turvaamiseksi varoja keskitetään ja vähemmän tärkeitä toimintoja supistetaan.

Häiriötilanne- ja poikkeusolojen viestintä  Häiriötilanteessa ihmisten tiedon tarve kasvaa. Mitä nopeammin ja avoimemmin tiedotetaan, sitä vähemmän väärät tiedot ja huhut leviävät. Häiriötilanneviestinnän päätehtävät ovat:  varoittaa tapahtuneesta  antaa toimintaohjeet lisävahinkojen välttämiseksi  estää huhujen leviäminen ja  auttaa organisaatiota palautumaan normaalitilaan.  Häiriötilanne ja poikkeusolojen viestinnässä voidaan käyttää tarvittaessa hätä- ja viranomaistiedottamista. Hätä- ja viranomaistiedotteet on toimitettava pelastus- tai poliisiviranomaisen kautta.