Musiikillinen ilmaisu päivähoidossa Petra Suonio 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
Venyttely ohjeet CLASSIC E-99.
Marionetit, Keppi- ja Kurkistusnuket
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Selkä suoraksi Suomi TM
Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset
VIRIKKEITÄ VESIJUMPAN OHJAAJILLE
Tuokio puhe-esiintymis-taidoille
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Musiikki Henna Huusko
Musiikin ryhmäkoulutus
OI KATSOHAN LINTUA OKSALLA PUUN
Lyhyt musiikki: 8. luokalla 2h läpi lukuvuoden Vaihtoehtoina : 1) musiikki (bändi) tai 2) musiikkiteatteri Pitkä musiikki: 8. ja 9. luokalla 2h läpi lukuvuoden.
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Turvallisuuskoulutus
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Ystävä hyvä kuulespa tätä…
Hanna, Jutta Ja Liisa Maija & Nina feat. Cop – lasten liikennelaulu
Päivähoidon liikunta.
Heipsan taas! Tässä on minun tämänvuotinen joulutervehdykseni Sinulle. Jos odotat jotain ”rati riti rallaa”, niin voin sanoa, että sitä ei ole tulossa,
Aino Hynynen Muko-08.  Kiinnostus oman koulutuksen pohjalta; solmisaation vaikutus omaan musiikilliseen kehitykseen ja mahdollisuus käyttää tulevaisuudessa.
Pieni opas konserttikäyntiin Lasten ja nuorten rytmimusiikkiverkosto Louhimo.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
o Oppiminen on mm:  Kuullun ymmärtämistä  Äänien erottamista kuulon avulla  Esineiden tunnistamista eri aistien avulla  Lorutusta ja riimitystä.
Tutkimussuunnitelma Sanna Vanhala
Kohtaus 1 Kolme tanssijaa, koreografia alkaa Videokuvaa Taustalla soi musiikki.
Oppimisprosessin kuvaus: ACID ja Sound Forge musiikkitunnilla
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
UNI Unen rakenne 1. Vaihe >kevyt, lähes hereillä, 2. vaihe uni syvenee, 3-4. hidasaaltouni, syvä uni, josta siirtymä 2. vaiheen kautta REM-uneen, jossa.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
MUSIIKKI PAULIINA, WASSANA, SERAFIINA. JYVÄSKYLÄN SEURAKUNNAN MUSKARI 3kk-7v tutustutaan musiikin perusasioihin laulaen, leikkien ja kehosoittimia soittaen,
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Kehonhallinta liikkeessä
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Kaikki aistit käyttöön.. Petra Suonio Viriketoiminnasta Ilo ja hetkeen heittäytyminen Vuorovaikutus oleellista Virikemateriaalia voi yleensä soveltaa.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
TANSSITUNNILLA HUOMIOITAVIA KÄYTÄNNÖN ASIOITA
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Sosioemotionaalinen kehitys
Tervetuloa.
Ruokolahden Rajun lasten tanssi 5-6v ti klo
Australia/ Aboriginaalit
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Tietoa välittävä puheenvuoro
MUSIIKKI VALINNAISAINEENA
KESÄ. Elokuu. Mistä on pienet tytöt tehty?
Kielen kehityksen avainkohdat
Tunnetaitojen harjoittelua ryhmässä
toista 12 kertaa käännä kortti lähetä käännetty
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Selkä suoraksi Suomi TM
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Musiikki Valinnaiset
Onko turhia paineita?.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
Esityksen transkriptio:

Musiikillinen ilmaisu päivähoidossa Petra Suonio 2012

Musiikin merkitys lapselle Musiikin liittäminen vuorovaikutukseen edistää lapsen tasapainoista hermoston kehitystä Koneet, soittimet ja dvd eivät voi korvata elävää musiikkia Musiikki kehittää/vahvistaa minuutta, kiintymyssuhdetta, persoonallisuutta, mielikuvitusta Kielellistä kehitystä Tunteiden käsittelyn/ilmaisun keino Motivoi motoriikan harjaannuttamiseen

Lapsen musiikillinen kehitys 0-1 v. Herkkä äänen voimakkuudelle Tunnistaa tutut äänen perusteella Rauhoittuu lempeisiin ääniin, lauluihin Jokelluslaulut Vain muutamat toistavat ennen yhtä ikävuotta laulun sanoja

Lapsen musiikillinen kehitys 1-3 v. Monipuolinen musiikilliselta ilmaisultaan Alkaa imitoida aikuisen laulua Musiikillinen ilmaisu monipuolista esim. liike Kiinnostus musiikkiliikuntaan Osaa taputtaa laulun perussykkeen Spontaanit laulupotpurit

Lapsen musiikillinen kehitys 3-5v. Osaa soittaa rytmisoittimia ja toistaa niillä rytmejä Osaa loruja ja lauluja Tulee tietoiseksi sykkeestä, temposta, melodiasta, sävelkorkeudesta Tuntee äänen vastakohtaparit Ryhmälaulut Sanarytmin taputtaminen

Lapsen musiikillinen kehitys 5-6v. Laulaa opetettuja lauluja yhä tarkemmin Kehittyy musiikkiliikunnassa Kehittyy musiikin joka alueella voimakkaasti Osa lapsista innokkaita aloittamaan soittimen soiton opiskelun

Keinoja käyttää musiikkia Lauluja ei tule niinkään opettaa Lapsen spontaani yhtyminen musiikkiin Lauluintonaatio, yhdistettynä erilaisiin päivän tilanteisiin Unilaulut Ryhmälaulaminen Melodia, rytmi, äänen painot Soittaminen Tanssi

Musiikki-ideoita aikuisille/erityisryhmille Karaoke Yhteislauluhetket Levyraati Soittimet Musiikkinoppapeli Hiljaa-kovaa Viittomalaulut Istumatanssit

Musiikkikasvatuksen menetelmiä Havaintometodi Lorukortit, käsinuket, kuvat, diat, kehon liikkeet, esineet Suora metodi jäljittely Ongelmametodi Kysely ( Missä on meidän Liisa? ) Leikki- ja luovametodi improvisaatio Tunnelmametodi Musiikki tunnelman luojana, Dramaturginen metodi Laululeikit (esim. Karhu nukkuu)

Muistatko lauluja.. Pikkupoika posteljooni Hämähäkki Pieni tytön tylleröinen Pienet sammakot Lasten liikennelaulu Kolme varista Mörkö se lähti piiriin Kas metsämökin ikkuna Viisi pientä ankkaa lähti leikkimään Isoisällä on navetta Suljen ihanan soittorasian Kenellä on päällä, jotain punaista..

Lauluja, joissa huomioidaan jokainen lapsi - Nyt saa Juuso kapuloita soittaa ja me laulamme soitamme yhdessä näin, hei vaan, hei vaan, nyt taas tavataan, Juuso soittaa saa - Missä on Juuso Virtanen? Täällä, täällä, täällä on Juuso Virtanen -Onko Juuso täällä? On Juuso täällä -Onko teistä kukaan nähnyt Meidän kaveri Juusoa, etsitään, etsitään, löytyiskö Juuso täältä.. -Tossut ja varpaat ne pilkottaa, onkohan kaikilla varpailla päät, yks, kaks ja pim pam pom, kenen tämä varvas on?

Aamulaulu Käsi oikea sanoo, hyvää huomenta, hyvää, hyvää huomenta. Tässä vasen käsi toivoo päivää iloista, päivää, päivää iloista. La- la- laulella saa, na- na- naurella saa, sanon tere-tere- terve vaan.

Musiikkiliikunta ja tanssi Musiikkiliikunta tukee mm. kehonhahmotusta ja itsetuntemusta Luova liike ja tanssi auttavat uusien liikemuotojen etsimisessä -> ei oikeaa tai väärää Tanssi improvisaationa Ohjaajan mallisuoritus tärkeää Sanalliset ohjeet lyhyitä ja tarkkoja Musiikki, jossa selkeä rytmi

Musiikkiliikunta Lauletusta ja soitetusta musiikista lähtevää perusliikuntaa, laulu- ja liikuntaleikkejä, tansseja, rytmiikkaa, mielikuvamaailmaa Erilaiset välineet kuten leikkivarjo, huivit ja pallot sopivat hyvin mukaan Samoina toistuvat alku- ja loppulaululeikit hahmottavat ajallista kulkua ja luovat turvallisuutta Lapsen oman ilmaisun tukeminen keskeistä Tavoitteena synnyttää lapsessa se ilo, mitä musiikin ja liikkeen kokeminen voi antaa

Ideoita Kehonosat tanssivat Pää, olkapäät, peppu, polvet, varpaat Sä käsi ojenna ja taakse taivuta Mörri möykky tanssii ja ruokopilli soi… Eläimet tanssivat Huivit tanssivat Kierrän kuljen näin, mis on ystäväin… Jos sul lysti on niin…