TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.
Advertisements

Terveysosaaminen ja media
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Terveysosaaminen ja media
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
TE3 TERVEYTEEN LIITTYVÄ TIETO JA TERVEYTEEN LIITTYVÄN TIEDON ARVIOINTI Hurtig
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
* Aivojen ja hormonitoiminnan yliviritys; kortisoli, adrenaliini, dopamiini, serotoniini, testostreoni, estrogeeni * Tiedostamatonta, pakonomaista - huuma.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
YHTEISKUNTAOPPIA MEDIA. MEDIAN HISTORIAA  Sanomalehdet syntyivät  1600-luvulla  Radiolähetykset alkoivat  1907  Televisiolähetykset alkoivat  1920-luvulla.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
Terveyskasvatuksen tavoite
Uutisia ranteessa – mitä, missä ja milloin?
Some – opettajan ja opiskelijan työkaluina
TE1 Terveysosaaminen Hurtig
Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista.
AAAK 2015 ihmisprojekti OTSIKKO Palautus myCoursesiin 4. 12
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
TE1 Terveyden perusteet
Etuja Haittoja 24/7, helppo, nopea, tehokas, globaali Tiedon määrä
Tervetuloa Innokylään
Median aikajana some TV v.1934 Älypuhelin (1993)
Median aikajana TV v. 1. radio-lähetys some älypuhelin
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Terveystiede oppiaineena
Pelaajapolkujen nykytila
2 Terveysosaaminen.
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Missä mennään? Ryhmätöiden tilannekatsaus
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Median aikajana TV v.1926 Mitä, missä, milloin maailmalla?
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
tutkimus pienyritysten tilintarkastuksesta
Opettajan nimi | kurssin numero
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Lukutaito ja syrjäytyminen
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
5. Eettinen vastuullisuus
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Median aikajana älypuhelin TV v. some Mitä, missä, milloin maailmalla?
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
tulevaisuuden työelämätaidot
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana /
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kentän uudet nettisivut Kentän
Esityksen transkriptio:

TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan >< koetaan holhoavana TERVEYS- OSAAMINEN * Tiedot * Taidot * Arvot ja asenteet >< omaksutut tiedot/taidot virheellisiä >< ei koeta tärkeäksi TERVEYS- KÄYTTÄYTYMINEN * Valinnat ja tottumukset * Tiedostettua ja tiedostamatonta >< kaikkea ei tiedosteta >< muut arvot koetaan tärkeämmäksi >< jos ei arvosta itseään, ei välitä ehkä terveydestäänkään HYVINVOINTI TURVALLISUUS TERVEYS * Monet itsestä riippumattomat tekijät vaikuttavat * Sairastuminen ei aina omien valintojen / elintapojen syytä

2. Taidot 3. Itsetuntemus * Minäkuva, arvot, asenteet 4. Kriittinen ajattelu * Vertailu, arviointi, johtopäätökset… 5. Eettinen vastuullisuus * Arvopohdinta, eettiset periaatteet, moraali… 1. Tiedot * Arkitieto * Tieteellinen tieto Terveys- osaamisen osa-alueet s. 28

MEDIA TERVEYS- KASVATTAJANA Kirja Tieto- tekniikka Radio Puhelin ja kännykkä Sanoma- ja aikakauslehdet Elektroniset pelit Kuva TV ElokuvaÄänitteet Mainokset

Mediakasvatus * Tutustutaan eri medioihin ja teknisiin välineisiin * Tulkitaan * Tehdään itse ja ilmaistaan  KRIITTINEN MEDIANLUKUTAITO Kasvatus - Kehityspsykologia - Menetelmät - Työtavat Media - Sisällöt - välineet

Terveystietomateriaali Internetissä - Tutkimukset, tilastot, rekisterit - Lehdet: uutiset, artikkelit - Tuotteet ja palvelut: yhteystiedot, sähköiset palvelut, mainonta - Valistus, kampanjat, opetus, neuvonta, ohjeet - Kuvat, videot - Vertaisryhmät, yhteisöt - Kokemustieto, keskustelut, blogit - Viihde, pelit, testit Etuja -24/7, helppo, nopea, tehokas, globaali -Tiedon määrä -Ajankohtaisuus -Monipuolisuus -Terveystietoisuus ja –osaaminen -Anonyymius, kasvottomuus > rohkeus -Jakaminen, avoimuus, yhteydenpito -Vertaistuki, kannustus -Rentouttava viihteellisyys -Palvelujen kirjo -Suojaukset – rekisteröityminen, salasanat Haittoja -Medianlukutaito, kriittisyys, kulttuurierot -Faktan ja huuhaan erotus -Päivittäminen? -Luotettavuus, puolueettomuus, lähdekritiikki: kuka – mitä – miksi? -Väärät diagnoosit, medikalisaatio -Huijarit -Yksityisyyden rajat, virtuaalikontaktit -Haitalliset sivustot, provosoivat yhteisöt -Riippuvuus, istuminen, valvominen, napostelu -Laillisuus? -Tietosuoja, tekninen toimivuus, käytettävyys

Luotettavuusarviot KATSE-kriteerit (Fimea) KIRJOITTAJA - Asiantuntijuus: nimi, ammattinimike, tausta - Ylläpitäjän yhteystiedot ”edu”; koulutuslaitos – ”gov”; viranomainen – ”org”; ei kaupallinen yhteisö – ”com”; kaupallinen toimija AJANKOHTAISUUS - Milloin tieto päivitetty? TAVOITE JA TARKOITUS - Tiedonvälitys, mainos, mielipide, provosointi…? SPONSOROINTI - Kuka rahoittaa? Näkökulma ja sidonnaisuudet EVIDENSSI - Faktat - virheet, kattavuus - rajoittuneisuus - Todistusvoima: tutkimus, objektiivisuus, lähteet

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) Aikakauslehtien liitto Mainostajien liitto Markkinointiviestinnän toimistojen liitto, MTL Sanomalehtien liitto Suomen Televisioiden liitto Suomen Radioiden liitto, SRL ry. Suomen Suoramarkkinointiliitto ry. Suomen Ulkomainosliitto Lausuntoja eettisestä hyväksyttävyydestä (yritysten yhteiskuntavastuu >< lainvastaisuus)  lausunnot suosituksia Kirjallinen lausuntopyyntö: mainoksen yksilöinti > perusteet > yhteystiedot Vastine mainostajalta Käsittely Lausunto tiedoksi: a) lausunnon pyytäjälle b) mainostajalle c) medialle Kauppakamari.fi > Mainonnan eettinen neuvosto > Lausunnot Löydät lausuntoja eri vuosilta. Etsi mainos, josta on pyydetty lausuntoa. Selvitä, miksi lausuntoa pyydettiin ja mikä oli neuvoston kannanotto asiaan. Valmistaudu esittelemään esimerkki lyhyesti.