Kasvatuskumppanuus perhepäivähoitajat Petra Suonio 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta suhteena prosessina
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Psyykkinen itsesäätely
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Nopolan koulu Opettajien veso
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
SUUNNITELMALLINEN VARHAISKASVATUS
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Seudullinen työkokous
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Uusi suunta työelämään -hanke
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa Innokylään!
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Osallisuuden toimintamalli
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Kasvatuskumppanuus perhepäivähoitajat Petra Suonio 2011

Lähtökohtia Ristiriidat julkisen kasvatuksen ja vanhempien kasvatuksen välillä johtaneet yhteistyön kehittämiseen Ristiriidat julkisen kasvatuksen ja vanhempien kasvatuksen välillä johtaneet yhteistyön kehittämiseen Vanhemmat ovat valmiita kumppanuuteen Vanhemmat ovat valmiita kumppanuuteen Yhteistyön kehitys päivähoidossa Yhteistyön kehitys päivähoidossa –Mukanaolo –Tukeminen –Kumppanuus

Vanhempien ja henkilöstön yhteinen kasvatustehtävä LAPSEN TARPEET JA HYVINVOINTI HENKILÖSTÖN AMMATILLINEN TIETO JA OSAAMINEN VANHEMPIEN TIETO JA KOKEMUS OMASTA LAPSESTA

Mitä on kasvatuskumppanuus? Vanhempien ja henkilökunnan tietoista sitoutumista lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseen Vanhempien ja henkilökunnan tietoista sitoutumista lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseen Vanhemman kuuntelemista Kasvattajan ammattitiedon ja vanhemman tiedon yhdistäminen: yhteinen tavoite lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen

..jatkuu Yhteistä ajatusten vaihtoa, ongelmanratkaisua, oppimista Yhteistä ajatusten vaihtoa, ongelmanratkaisua, oppimista Toimintaa lapsen parhaaksi -> lapsen tarpeisiin vastaaminen Toimintaa lapsen parhaaksi -> lapsen tarpeisiin vastaaminen Lapsen ja vanhemman suhteen kannattelua Lapsen ja vanhemman suhteen kannattelua Lapsen tarinoiden ja kokemusten kuulemista Lapsen tarinoiden ja kokemusten kuulemista yhtenä tavoitteena on tunnistaa varhaisessa vaiheessa lapsen erityisen tuen tarve

Kotikasvatuksen tukeminen Kasvattajan ja vanhempien välistä tavoitteellista keskustelua kasvatuksesta, arvoista ja kulttuurista lapsen edun mukaisesti Vanhemmilla on oikeus määritellä yhteistyön rajat ja taso

Kasvatuskumppanuutta ohjaavat periaatteet KUNNIOITUS KUULEMINEN LUOTTAMUS DIALOGI

Kasvatuskumppanuuden ammattitaito Vuorovaikutustaitojen harjoittelu Vuorovaikutustaitojen harjoittelu Oman toiminnan reflektointi Oman toiminnan reflektointi Yhteisen ymmärryksen etsiminen Yhteisen ymmärryksen etsiminen Yhteinen kieli Yhteinen kieli ”Älä tulkitse vanhempien viestejä, vaan kysy tarkennusta”

Vuorovaikutustyylien nelikenttä Ystävällis-joustava – –Yhteistyökykyinen – –Huomaavainen – –kohtelias Ohjaava-dominoiva –Toimintaohjeiden ja neuvojen antaminen –Kehotukset, arvostelut Alistuva-epävarma –Ylivarovainen –Pelokas –Ujo Aggressiivis-uhmainen –Epäsosiaalinen –Ilmaisee mielipiteensä terävästi –Arvostelu

Kumppanuus päivähoidossa Yhteistyökäytänteiden erot päivähoitoyksiköissä Yhteistyökäytänteiden erot päivähoitoyksiköissä Kasvatuskumppanuus kirjattu varhaiskasvatuksen valtakunnallisiin linjauksiin 2002 Kasvatuskumppanuus kirjattu varhaiskasvatuksen valtakunnallisiin linjauksiin 2002 Vanhempien tyytyväisyys päivähoidon kasvatukseen Vanhempien tyytyväisyys päivähoidon kasvatukseen Olennaisempaa yhteistyössä on sen sisältö kuin muoto Olennaisempaa yhteistyössä on sen sisältö kuin muoto

Kasvatuskumppanuus päivähoidossa: vanhempien ääni Kumppanuus alkaa, kun päivähoitopaikka vastaanotetaan -> tutustumiskäynnit Kumppanuus alkaa, kun päivähoitopaikka vastaanotetaan -> tutustumiskäynnit Laaditaan yhdessä lapselle vasu Laaditaan yhdessä lapselle vasu Päivittäiset kohtaamiset Päivittäiset kohtaamiset Vanhempainillat Vanhempainillat Vanheimpaintoimikunnat Vanheimpaintoimikunnat Vanhempien ”työpäivä” päiväkodissa Vanhempien ”työpäivä” päiväkodissa Kahdenkeskiset keskustelut Kahdenkeskiset keskustelut Työntekijän vierailu kotona Työntekijän vierailu kotona Juhlat, retket, toimintaillat Juhlat, retket, toimintaillat

Pohdinta Mitä lapsi hyötyy kasvatuskumppanuudesta?

Lapsen ääni… Tulee näkyväksi toiminnan kautta -> havainnointi – –sosiaaliset taidot – –motoriset taidot – –hienomotoriikka, karkeamotoriikka – –muisti, ajattelu, kieli, hahmottaminen – –leikki – –keskustelut lapsen kanssa – –toiminnalliset menetelmät: – –mm. sadutus, valokuvaaminen, draama – –kehon kieli

Lapsen tarpeisiin vastaaminen Miten vastata lapsen tarpeisiin hoitopaikan arjessa? - tukea tarvitsevien taitojen vahvistaminen niitä harjaannuttavilla toiminnoilla - luottamussuhteen rakentaminen - kannustavan ja rohkaisevan ilmapiirin luominen - lapsen vahvuudet käyttöön - positiivinen palaute lapselle ja vanhemmalle Tarvittaessa yhteys muihin alan toimijoihin – –Elto, Kelto – –Neuvola – –Koulupsykologi – –Muut alan asiantuntijat kuten erikoisalojen lääkärit

Yhteistyötä hankaloittavia tekijöitä Vanhempien vaikeus ottaa vastaan tietoa, joka liittyy lapsen vaikeuksiin Vanhempien kiire Vaativat vanhemmat Perheen pahan olon purkaminen työntekijään Vanhempien keskinäiset erimielisyydet Puutteelliset vuorovaikutustaidot

Kumppanuus päivähoidossa Kehitettävää Kehitettävää –Yhteistyö yksilöllisemmäksi –Vanhemmat tietoisiksi, mitä päivähoidossa konkreettisesti tapahtuu –Vanhempien tutustuttaminen muiden lasten vanhempiin –Osaaminen liikaa yksittäisten työntekijöiden hiljaista tietoa

Kumppanuus päivähoidossa –Yhteistyömenetelmien kehittäminen –Onko henkilöstön rakentamissa yhteistyökäytännöissä oikeasti tilaa vanhempien toimijuudelle? –Erilaisten perheiden hyväksyminen kumppaneiksi –Oman asiantuntijuuden päättymisen hyväksyminen -> ohjaus eteenpäin

Lähteet Määttä, P Perhe asiantuntijana Määttä, P Perhe asiantuntijana Laine ym Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla Laine ym Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla Karling ym Lapsen aika Karling ym Lapsen aika Kaskela ym Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta- opas varhaiskasvatuksen kehittämiseen Kaskela ym Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta- opas varhaiskasvatuksen kehittämiseen Koivunen, P Hyvä päivähoito. Työkaluja sujuvaan arkeen Koivunen, P Hyvä päivähoito. Työkaluja sujuvaan arkeen

Kirjallisuutta Alan kirjallisuutta ja artikkeleita: Honkakoski,V., Kairema,M., Kauria,A. ” Se on kyl ihan merkityksellistä” –lastentarhanopettajien käsityksiä puheeksiottamisesta (2005) Karila, K.: Kasvatuskumppanuus arjen käytännöissä. Lastentarha 1/2005 Karila, K: Kasvatuskumppanuus-uhka vai mahdollisuus? Kasvatuskumppanuuden käsite herättää tunteita ja kannanottoja. Lastentarha 4/2003 Leino, A. Kasvatuskumppanuus päiväkodissa –vanhempien ja lastentarhanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia lapsikohtaisista hoito- ja kasvatussuunnitelmakeskusteluista. Pro gradu –tutkielma 2006 Mönkkönen, K.: Dialogisuus kommunikaationa ja suhteena. Vastaamisen, vallan ja vastuun merkitys sosiaalialan asiakastyön vuorovaikutuksessa