Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen 26.11.2012 JY:n KA-tiimi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Advertisements

PK-kehittämispalvelut
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Mika Karjalainen, Silver Planet Oy © 2011 Silver Planet Oy
Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
tehokkaampi tapa toimia!
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
JHKA esittely JulkICT.
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
JY:n laatukäsikirja 2.0 Timo Tiihonen.
Tavoitteet ja mittarit 2015
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Koulutuksen avainindikaattorit
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
JHKA-jaoston tilannekatsaus
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JHKA-jaoston tilannekatsaus
JHKA tilanne Q
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
JHKA tilanne Q
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Esityksen transkriptio:

Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi

Kokonaisarkkitehtuuri Dokumentointi, analysointi, abstrahointi ja raportointi Mistä KA:ssa olikaan kyse? Tavoitteena auttaa parhaalla tavalla sovittamaan yhteen toiminnan tarpeet ja toimintaa tukevat rakenteet. Kehittäminen tapahtuu toiminnan tarpeiden ohjaamana. Toiminnan strategia ja vahvuudet IT-strategia ja vahvuudet Toiminnan infra Toimintaprosessit ja osaaminen IT-infra Arkkitehtuurit, prosessit ja osaaminen

Laatutyö ja KA KA:n kuvauskohteet tarjoavat näkökulmia laadunarvioinnissa esitettäviin kysymyksiin; ehkä uusiakin näkökulmia, esim. riskit, indikaattorit, järjestelmien toiminnallinen palvelevuus.

Laatutyö ja KA: toiminnan kuvaaminen Kenen työtä tietojärjestelmät palvelevat ja kuinka hyvin? Kun organisaatio tai sen toiminta muuttuu, täytyykö järjestelmiä muuttaa ja miten? Kun järjestelmiä päivitetään, kenen työhön se vaikuttaa? Kenen mielipidettä tulee kysyä? Vastaaminen edellyttää toiminnan tuntemista: roolit, palvelut, prosessit KA:ssa toimintaa yleensä kuvataan BPMN-määritystä soveltaen (Kartturi, JHKA, JHS 152). Yhteinen standardi luo edellytykset yhteistyölle ja yhteentoimivuuden kehittämiselle – kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Siitä, mitä prosesseja ja millä tarkkuustasolla on tarpeen kuvata, täytyy keskustella. Tarkkuustason tulee olla riittävä toimintoihin liittyvien järjestelmien ja tietojen roolin ja palvelevuuden sekä päällekkäisyyksien tunnistamiseen.

Laatukäsikirjan kuvauksia KA-välineellä (MEGA Suite)

Kokonaisarkkitehtuurityön asemointi

LAATUTYÖ Laatu- ja KA-työ STAK KA- kehys KA- kypsyys- taso- malli KA- hallinta- malli KA-TYÖ YLIOPISTON TOIMINTA DOKUMENTIT Johtaminen -S trateginen -Henkilöstö -Yhteistyö -Talous -Laatutyö Perustehtävät -Tutkimus -Koulutus -Tutkintotavoitt -Aikuiskoulutus Yhteiskunnallinen vuorovaikutus

Vaikutus laatuvastaavien työhön Laadunhallintaan tulee mukaan ”kokonaislaadun” tarkastelu (KA-näkökulmat ja –tasot sekä näiden yhteydet; vrt. byrokratian perkaus) Laadunarvioinnin kohteeksi kokonaisarkkitehtuurityö Laadunarvioinnissa käyttöön KA-peräisiä kysymyksiä (testattavana koulutuksen itsearvioinnissa) Osa laatukäsikirjojen dokumenteista tuotetaan KA-työssä yhteiseen kuvaustietokantaan (palvelut, prosessit, strategia, sidosryhmät) KA-kuvauskannan avulla laatutyötä voidaan kohdistaa nykyistä paremmin tietojärjestelmäpalveluihin ja niiden tuottajiin (IT-palvelut)