Mummolaan kun pyöräilemme, pilvenhattaraa ei näy. Tea Luukkonen, Jenina Pyhäjärvi & Hanna-Kaisa Rautio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Kirjastojärjestelmähankinnan tilannekatsaus Lapin kirjastokokous Leena Kinnunen.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
1 Klikkaa lisätietoja: 1. Painotus viikkotunteina Painotus viikkotunteina 2. Valintakokeesta yleisesti Valintakokeesta yleisesti 3. Draamaluokka Draamaluokka.
Helsinki, DELEGATES' ASSEMBLY
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
HOX! Seitsemännellä luokalla oleva oppilas voi valita kotitaloutta kaksi tuntia joka jatkuu yhdeksännen luokan kevääseen saakka ns. pitkä valinta tai yhden.
AINEISTOINA GENTRANS (SUOMI) JA SHARE (14 MUUTA EUROOPAN MAATA) -TUTKIMUKSET ELINA HAAVIO-MANNILA EMERITAPROFESSORI, HELSINGIN YLIOPISTO ASENNOITUMINEN.
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Laaja-alainen osaaminen
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Kulttuurikurssi - historia ja yhteiskuntaoppi / HVu Carl Gustaf Emil Mannerheim Villistä lyseolaisnuorukaisesta… kansakunnan kaapin päälle!
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
ERASMUS + -PROJEKTI LUKUVUODET JA
Erikoisluokkatoiminta
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Peacekeeper -toiminta
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oulun normaalikoulun lukio
Tutkimuskohteena Vesi.
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Vanhempainilta c.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Lukio.
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Etelä-Hervannan koulu
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Koodaamista Ohkolan koululla
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
- ja tähän mahdollinen ala
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
A2-kieli-info.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Älvsbyn kunnan omaistukeen!
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ilmastoneuvottelut Yhteinen sopimus kahdessa tunnissa
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Esityksen transkriptio:

Mummolaan kun pyöräilemme, pilvenhattaraa ei näy. Tea Luukkonen, Jenina Pyhäjärvi & Hanna-Kaisa Rautio

Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys

Projektin tavoitteet Oppilas oppii –tuntemaan ja arvostamaan omaa henkistä ja aineellista kulttuuriperintöään ja näkemään suomalaisen kulttuuri-identiteetin osana alkuperäistä, pohjoismaista ja eurooppalaista kulttuuria –ymmärtämään oman kulttuurinsa juuria ja monimuotoisuutta sekä näkemään oman sukupolvensa aikaisempien sukupolvien elämäntavan jatkajana ja kehittäjänä –toimimaan yhteistyössä ei pelkästään omien isovanhempien kanssa vaan myös oman yhteisönsä muiden vanhusten kanssa

Teemaviikko Luokka-aste 5-6 Teemaviikolla projektiin käytetään kuvataiteen, äidinkielen, historian sekä musiikin tunteja Projektiin osallistuvat oppilaiden isovanhemmat sekä ulkopuolisena tahona Jokkakallio (Rovalan setlementti Ry)

Maanantaina 9-11 vierailu Jokkakallion palvelukotiin. Oppilaat ottavat jokainen oman mummon/ papan (jos mahdollista, voidaan toteuttaa myös pareittain), johon he tutustuvat ja jota he haastattelevat heidän lapsuudestaan ja millaista elämä oli siihen aikaan. Tiistaina oppilaat ovat kotona haastatelleet omia isovanhempiaan (tai vaihtoehtoisesti omia vanhempiaan) ja luokassa käydään läpi, millaisia asioita haastatteluissa on tullut esille entisajan elämästä. Aloitetaan valmistelemaan esitystä juhlaa varten. Keskiviikkona kuvataiteen kaksoistunnilla askarrellaan omalle Jokkakallion mummolle/papalle aurinko, johon jokainen oppilas saa kirjoittaa mitä haluaa (runon, terveisiä tai mitä ikinä oppilas haluaa) Musiikin tunnilla aloitetaan harjoittelemaan kappaletta (Kellä kulta, sillä onni – Laila Kinnunen) torstaina varten. Torstaina 9-10 Musiikin tunnilla harjoitellaan kappale valmiiksi esitystä varten. Kello lähdetään luokan voimin uudelle vierailulle Jokkakallioon, jossa oppilaat antavat omille Jokkakallioisovanhemmilleen kortit ja esittävät laulun. Tämän lisäksi he vielä jutustelevat ja tutustelevat jos aikaa jää. Torstain äidinkielen tunnilla oppilaat valmistelevat yhdessä esityksen juhlaa varten loppuun. Perjantai on juhlapäivä, johon luokka on valmistanut esityksen, jossa he kertovat millaisia tietoja he ovat saaneet omilta isovanhemmiltaan sekä Jokkakallion mummoilta ja papoilta siitä, millaista elämää heidän nuoruudessaan elettiin. KLOMATIKETOPE 8-9 Kuvataide 9-10 ÄidinkieliKuvataideMusiikki Historia Äidinkieli MusiikkiÄidinkieli 13-14

Katso tarkemmin rtf-tiedosto: ”ProjektiPyhäjärviRautioLuukkonen”