Yrittäjyyskasvatusta yläkoululaisille Kolme 9. -luokkalaisille suunnattua yrittäjyyskasvatus tuntia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Toimintaohjeet opelle
Alakylän koulun KU-KÄ –kerho
Yrittäjäksi opitaan, ei synnytä
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
SYYSMARKKINAT Nummenpakan koulun Nummen yksikön 6A lk
Sulautettu laite T720906, 6 op TTE9snL
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
NY Vuosi yrittäjänä.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Luostarivuoren koulu Esittelytilaisuus
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
YVI – oppimisympäristö YVI-oppimisympäristön viestintä yhteistyökumppaneille.
KTT Mauri Heikkilä CASE: UUTTA LIIKETOIMINTAA PERÄMEREN SEUDULLE.
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
HOX! Seitsemännellä luokalla oleva oppilas voi valita kotitaloutta kaksi tuntia joka jatkuu yhdeksännen luokan kevääseen saakka ns. pitkä valinta tai yhden.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Pätäkkä-projekti – Kumppanuutta yrittäjyyteen Innofocus ja Länsi-Uudenmaan Uusyrityskeskus ovat yhteistyössä avanneet ESR-rahoitteisen.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
Iida Kukkonen, Saara Könönen, Maiju Laurila, Laura Lundberg, Janne Junell, Susanna Ranta, Susanne Peltoniemi, Mikko Koskinen.
Kilpisen koulu - 8- luokkalaisten projekti Kestävän kehityksen välitunnit Hanna-Kaisa Kärnä, Mikael Huhtakangas.
Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.
Yrittäjyyskasvatus Valkealan lukio Päivi Parkkonen.
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 1. tunti – kurssin esittely.
TALVITAPAHTUMA Katriina, Jarkko, JUNSKU, Antti, Petra, Anna-Elina.
Yrittäjyyskasvatusta pikkujoulujen muodossa Firman piikkiin.
Mari Poikolainen Minni Matikainen Jonna Ahonen Mari Vuorinen Miia-Marja Risikko Maija Takala Essi Voutila.
Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
4. MONO-päivä Klo
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Vanhempainilta
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN KIMPISEN KOULUSSA 3/2017 KKK-
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Liikuntatehtävien arviointi ammattiin
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Hannu Mäyrä OHJELMOINTI PROJEKTI Hannu Mäyrä
Oriveden 4H, Nuoret Pelissä-hanke
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Liikunnan Perusopinnot
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyyskasvatusta yläkoululaisille Kolme 9. -luokkalaisille suunnattua yrittäjyyskasvatus tuntia

Projekti Tavoitteena suunnitella ja toteuttaa toiminnalliset ja yrittäjämäistä asennetta kasvattavat tunnit (3 kpl) Telakkakadun koulun ylemmille luokille

Tuntien tavoitteet Toiminnallisuus ja tekemällä oppiminen Innovatiivisuus Ryhmässä toimiminen

Ensimmäinen tunti Esittäytyminen ja sisällöstä kertominen Mielipidejana yrittäjyyteen liittyvistä ominaisuuksista Ryhmäpohdinta: kuka on yrittäjä? Mitä on yrittäminen ja kuluttaminen? Yritysten nimeäminen ja roolijaon suunnittelu

”STIILI”-tunnit (2-3) Pahvi oy:n esittely 1. Tehtävä: ideointi 2. Markkinointi 3. Presentaatio ja haastattelu Lopuksi äänestäminen ja voittajan julistaminen

Miksi yrityskasvatusta? Kari Ristimäen mukaan opetustyössä on kyse yrittäjyyskasvatuksesta jos oppilas - kantaa vastuun tekemisestä - ideoi - suunnittelee - valitsee toteutettavat ideat - ponnistelee - saa elämyksiä - panee itsensä likoon - harjoittelee yhteistyötaitoja - harjoittelee esiintymistä - harjoittelee mielipiteensä esittämistä ja kantansa perustelua (

Onnistuminen ja palaute Jokainen ryhmä osallistui ja sai presentaation aikataulussa valmiiksi ja esiteltyä Palaute tunneista oli hyvä, joskaan ei kovin monisanainen: kehuja sai ryhmätyö ja kilpailuhenkisyys, lähes jokainen oppi jotain uutta yrittäjyydestä