VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Advertisements

Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulukierroksen.
Oivaltamisen iloa © Mitä seurasi tietojen yhteentoimivuuden toteuttamisesta? Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
RAKETTI-OPI-osahankeRAKETTI-VIRTA-projekti Tukee korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden tietojärjestelmien yhteentoimivuutta ja tietojen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
VIRTA-Opintotietopalvelu ja tulevaisuuden askelmerkkejä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Tiedonlaadun kehittämisen ja tietojen tarkastamisen palvelut.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Tiedonkeruitten tiekartta. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
Kansainvälinen liikkuvuus VIRTA-opintotietopalveluun.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
Opetushallinnon tietojärjestelmät ja kansallinen yhteistoiminta Antti Mäki , OTM-hankkeen seminaari.
Opiskelun ja opetuksen digitaalisten palveluiden tutkimus- ja osaamisverkosto ja oppimisanalytiikan kansallisen palvelun kehitys Antti Mäki ,
VIRTA-opintotietopalvelu Yleisesitys 12/2015. Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto on järjestelmä… jonka kautta tietyt korkeakoulujen tuottamat.
Tiedon avaamisen asiantuntijaryhmä Tilannekatsaus Tanja Kantola
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Arkkitehtuurivisio.
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena Kooste kyselyn tuloksista Paula Merikko
Tutkimustietovaranto
Muiden palveluiden hyödyntäminen
Tutkimustietojen näkyvyys ja hyödynnettävyys
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
06/16.
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
VARDA-tietovarannon ja varhaiskasvatuksen tietovirtojen kehittäminen
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tietomallit digiaikaan
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Opiskelijoiden yhteystiedot ja VIRTA-opintotietopalvelu
OKM:n tietovarastopalvelut -kokonaisuuteen liittyvän tiedon avaaminen
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekysely (AVOP) Paula Merikko
VARDA-tietovarannon tietomalli

Päätös VIRTA-opintotietopalvelun hallintamallin hyväksymisestä
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synenergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
VIRTA Vipunen.fi rajatun käyttöoikeuden ympäristössä
Koulutuksen ja tutkimuksen yhteentoimivuuspalvelut
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
Helena Majamäki , Yhteistyökokous Korkeakoulut-Kela-CSC
Muiden palveluiden hyödyntäminen
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
VIRTAn vaihtoehtoiset kehitysskenaariot
Korkeakoulujen tiedolla johtamisen ekosysteemi
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot

Skenaario A: Rajattu, eräsiirtoon perustuva, tiedon välitykseen tarkoitettu tietovaranto (kopiotietovaranto) Skenaario B: Korkeakoululaitoksen yhteiset ydintiedot tallentava, reaaliaikainen tietovaranto (perustietovaranto) SWOT-analyysi kummastakin skenaariosta

Rajattu, eräsiirtoon perustuva, tiedon välitykseen tarkoitettu tietovaranto (kopiotietovaranto) Tietosisällön päivittäminen perustuu tiedon kopioimiseen, eräsiirtoihin ja teitojen käyttö reaaliaikaisiin lukurajapintoihin Mahdollistaa yhteisten palvelujen kehittämisen ja tiedon avaamisen käyttöön, jossa tiedon ei tarvitse olla reaaliaikaista (kuten opiskelijatiedon tai suoritusten siirto taikka opiskelijastatuksen tai tutkinnon tarkastaminen) Säädetyt tiedontarpeet ja näistä korkeakoulujen, OKM:n ja muiden viranomaisten yhdessä sopimat tarkennukset ja laajennukset määrittelevät tietosisällön. OKM vastaa pääsääntöisesti operationaalisen toiminnan ja jatkokehittämisen kustannuksista. Korkeakouluille aiheutuu kustannuksia tiedon elinikäisestä säilyttämisestä lähdejärjestelmässään sekä tietomallilaajennuksien ja -muutosten toteuttamisesta lähdejärjestelmään ja sen integraatioihin Ohjausvastuu Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarantopalvelun ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmällä. Hallintamallissa sovitaan viranomaiskäytön ja korkeakoulujen operationaalisista tarpeista lähtevän kehittämisen päätöksentekoprosesseista 3

Korkeakoululaitoksen yhteiset ydintiedot tallentava, reaaliaikainen tietovaranto (perustietovaranto) Perustuu ajantasaiseen tietoon, toimii ”master datana”, johon eri palvelut tallentavat tiedot ja, josta ne lukevat tietoa (esim. korkeakoulun arviointipalvelu tai opiskeluoikeuksien hallintatyökalu) Reaaliaikainen tieto mahdollistaa sekä paikallisten että yhteisten palvelujen kehittämisen ja tiedon avaamisen monenlaiseen käyttöön Säädetyt tiedontarpeet määrittelevät yhteisen ytimen, mutta korkeakoulu voi laajentaa omaa osaansa tietovarannosta. Kukin korkeakoulu päättää käytön laajuudesta ja osallistumisesta kehittämiseen OKM vastaa pääsääntöisesti yhteisen ytimen kustannuksista ja korkeakoulut maksavat omat ylläpitokustannuksensa ja jakavat kehittämisestä aiheutuvat kustannukset Ohjausvastuu korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipaveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmällä (kokonaisuus) ja Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarantopalvelun ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmällä (yhteinen ydin). Hallintamallissa sovitaan viranomaiskäytön ja korkeakoulujen operationaalisista tarpeista lähtevän kehittämisen päätöksentekoprosesseista 4

Rajattu, eräsiirtoon perustuva, tiedon välitykseen tarkoitettu tietovaranto (kopiotietovaranto) 5 Vahvuudet Tietosisältö yhteisen tietomallin mukaista ja yhteismitallista Koko palvelu ministeriön hallinnassa Yhdenmukainen julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurinäkemyksen kanssa Heikkoudet Tieto ei ole ajantasaista ja muunnoksista ja kopioista voi johtua tiedon laadun haasteita Eri lähdejärjestelmät eriyttävät arkkitehtuurit korkeakoululähtöiseen ja yhteiseen Hallintamallin raskaus ja hidas muutostarpeisiin vastaaminen korkeakoulukohtaisissa kysymyksissä Mahdollisuudet Tietovarannon päälle voidaan rakentaa julkisia palveluita, joissa tiedon ei tarvitse olla reaaliaikaista Uhat Operatiivisten palveluiden tarpeisiin kehitetään rinnakkaisia tiedonvälitys- ratkaisuja Ei mahdollista oppijalähtöistä tai kolmannen osapuolen tuottamaa integroitua palvelukehitystä

Korkeakoululaitoksen yhteiset ydintiedot tallentava, reaaliaikainen tietovaranto (perustietovaranto) 6 Vahvuudet Tieto reaaliaikaista, ”master dataa” Tiedot käytettävissä helposti sovellus- ja organisaatiorajoista riippumatta Korkeakoulut voivat räätälöidä tietovarannon sisältöä omiin tarpeisiinsa Heikkoudet Kehittäminen ja muutoksenhallinta on jäykempää kokonaan paikalliseen kehitykseen verrattuna Semanttinen yhteentoimivuus voi kärsiä, kun korkeakoulut laajentavat tietovarantoa omiin tarpeisiinsa OKM ylläpitäjänä on korkeakoulujen toiminnan ytimen kanssa tekemisissä Mahdollisuudet Laajempi yhteinen tietosisältö helpottaa korkeakoulujen yhteistyötä, yhteisten palvelujen rakentamista ja opiskelijoiden sujuvaa liikkumista Sähköinen pysyvä säilyttäminen Laajempi analytiikka Uhat Yhteisen palvelun ylläpidon ja muutoksen hallinnan kustannustehokkuus kärsii byrokratiasta Paikallinen kehitys eriytyy ja korkeakoulujen yhteistyön merkitys vähenee