Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA 26.9.2013. A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KIELEN KUVALLISUUS.
Advertisements

Argumentaatio Todistelu, perustelu.
Retoriset keinot.
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Timo Luukkonen Janne Enberg
A4. Argumentointi ja retoriikka
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
Nauru kritiikin keinona
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
Terveysosaaminen ja media
ARGUMENTOINTI =toimintaa, jolla kuulija tai lukija pyritään saamaan jonkin asian puolelle tai sitä vastaan.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Vaikuttava puhe 1. Logos 2. Ethos 3. Pathos
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Mielipiteet aikakauslehtien mainonnasta Lähde: KMT Kuluttaja 2011 Mielipiteet aikakauslehtien mainonnasta eri lehtiryhmissä KMT Kuluttaja 2011.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Asiatekstien perustyylilaji YTL:n vaatimus äidinkielen kokeelta
Tekstien moniäänisyys
1. vastausteksti: Palaute
TEKSTILAJIT PERUSPIIRTEITÄ JA TULKINTAVÄLINEITÄ. TIETOA VÄLITTÄVÄT TEKSTIT ERI ALOJEN TIETOTEOKSET, TIETOSANAKIRJAT, OPPIKIRJAT ERI ALOJEN TIETOTEOKSET,
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Kampusopaskoulutus Jaana Laakkonen Mikä tekee esityksestä kiinnostavan?
Tekstilaji eli genre Tekstilajeilla on eri tehtäviä.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
Tekstilajit, tekstityypit
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
mielipidekirjoitelma
Kirjallisuuden käsitteitä
Kieli itseilmaisun välineenä
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tutkielman teko-ohjeet
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Työelämän tekstejä sähköposti.
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Mainonnan vaikutuskeinoja
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Äi9 Aineistopohjainen essee
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Huumoria ja vertauskuvia
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
Mielipide: Polkupyörä on hyvä kulkuneuvo Perustelut:
AI 4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija
Tekstitaitovastauksen kertausta
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Kirjoittamisen perusoppeja
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA

A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut mielipiteelle taustaoletus ja esisopimus ideologia vastanäkemyksen huomiointi ja kumoaminen myönnytykset

A RGUMENTOINTI ELI PERUSTELU Perustellessaan omaa teesiään eli argumentoidessaan voi vedota JÄRKEEN TAI TUNTEESEEN. Perusteluissa voi nojata esim. auktoriteettiin tilastoihin yleiseen mielipiteeseen ja uskomuksiin uutuuteen analogiaan eli vastaavaan tapaukseen omaan kokemukseen tarpeisiin ja toiveisiin arvoihin ja moraaliin etuihin ja haittoihin

R ETORISET KEINOT Retorisilla keinoilla kirjoittaja tai puhuttaja värittää omaa tekstiään, tekee siitä mielenkiintoisemman ja vakuuttavamman. alkusointu ironia puhuttelu (Ole hyvä ja ajattele uudelleen) liioittelu ja kärjistys listaus kielikuvat personifikointi (Kiviäkin kiinnostaa) retorinen kysymys (kysymys, johon ei odoteta suoraa vastausta) sitaatti ja sanonta superlatiivit (nuoruus on elämän parasta aikaa) synonyymit, kiertoilmaukset (hän heitti lusikan nurkkaan) tunteisiin vetoavat sananvalinnat, vahvistussanat (öky-kroisos, sika upeeta) toisto vastakkainasettelu intertekstuaaliset viittaukset

T AUSTAOLETUS, ESISOPIMUS Taustaoletus = Mitä yhteisiä arvoja, tietoja ja asenteita argumentoijalla ja hänen yleisöllään on  Millaista argumentointitapaa kannattaa käyttää Esisopimus = argumentoija hyväksyy ja omaksuu jonkin tietyn ajatusmaailman, kuten ”suomalaiset ovat juntteja”, ”liikunta on hyvästä”

I DEOLOGIA Ideologia on tekstin ”maailmankuva” Ideologia paljastaa, mitä kirjoittaja pitää hyvänä ja tavoiteltavana, mitä ei mitä hän arvostaa ja kunnioittaa, mitä ei ketkä hän laskee ”meiksi”, ketkä ”heiksi” ketkä ovat hyviksiä, ketkä pahiksia ketkä ovat toimijoita, ketkä uhreja

A RGUMENTOIVAT TEKSTILAJIT Argumentoivat tekstilajit ovat subjektiivisia, eli niissä näkyy selkeästi kirjoittajan mielipide perusteluineen. Kolumni Pääkirjoitus Arvostelu eli kritiikki Yleisönosastokirjoitus ja vastine  Jokaisella tekstilajilla on myös omat erityispiirteensä ja tapansa argumentoida, joista tekstilajin tunnistaa

M UITA VAIKUTTAVIA TEKSTEJÄ Huumorilla ja tunteilla vaikuttavia tekstilajeja ovat satiiri parodia pakina humoristiset novellit ja romaanit laululyriikka

K UVAN TULKINTA Kuvan tulkinta vaatii kuvanlukutaitoa. Kuvan tulkinnassa huomioidaan kuvan aihe, tilanne ja toiminta kuvan tavoite, tekniikka ja konteksti kuvan sommittelu, kuten värit, viivat, valo ja varjo yms. kuvan denotaatiot ja konnotaatiot kuvan mahdolliset viittaukset muihin kuviin

M AINOS Mainonnan kanavia ovat tv- ja radiomainonta internetmainonta printtimainonta (sanoma- ja aikakauslehdet) ulkomainonta (bussipysäkit, jääkiekkokaukalot) postimainonta (ilmaisjakelumainokset) Mainoksen tehtävänä on antaa tuotteesta tietoa lisätä tuotteen tunnettuutta ja myyntiä herättää mielikuvia herättää ihmisessä ajatus, ettei hän pysty elämään ilman kyseistä tuotetta

M AINONNAN KEINOT Mainonta käyttää hyväkseen erilaisia mainonnan keinoja, joita ovat Logot, tuotekuvat, hinta- ja tuotetiedot Sloganit ja kielellä leikittely, kielikuvat Julkisuuden henkilöt, sankarihahmot, piirroshahmot Värimaailma Vastakohdat Stereotypiat ja niiden rikkominen Intertekstuaaliset viittaukset Sommittelu Rinnastukset, ongelman ja ratkaisun ja/tai positiivisen tuloksen kuvailu Positiiviset mielikuvat

TUNTEMATON SOTILAS - KESKUSTELUTEHTÄVÄ : Ryhmäytykää n. 5–6 hengen ryhmiin. Keskustelkaa Tuntematon sotilas -romaanista paperilla olevien apukysymysten valossa. Pohtikaa yhdessä vastauksia kysymyksiin ja kirjoittakaa lopuksi pohdinnoistanne keskusteluraportti. Laatikaa raporttinne keskusteluraporttimallin mukaan. Jakakaa kirjoitusvastuu tasaisesti ryhmän jäsenille. Palauttakaa raportti opettajalle! Raportti arvioidaan asteikolla 1–5. HUOM! Aikaa keskusteluun on noin 30 minuuttia.