Case Norssi. Norssin opintojen pakollinen ohjaus (ns. Opo 1 –kurssi) karkeasti yleistettynä: 1. vsk syksy, lukio-opiskeluihin ohjaaminen (1. vuonna n.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Advertisements

AINEVALINTOJEN PERUSTEITA: Valitse–kiinnostavaa - jatkoa ajatellen - jatkoa ajatellen - sujuu mukavasti.
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Kurssivalinnat kakkosille Huhtikuu Kurssivalintojen aikataulu kurssivalinnat Wilmaan –Wilma avautuu sunnuntaina klo –MUISTA.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
YLIOPPILASTUTKINTO Ounasvaaran lukio TUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET KOKEET Äidinkieli + 3 omaa valintaa TARKKA HARKINTA  Toinen kotimainen kieli*
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
H AKUINFO KEVÄT K IINTIÖT Korkeakouluilla käytössä kiintiöt ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville Oulun ammattikorkeakoulussa vähintään 75% aloituspaikoista.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN/ AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä.
YO-TUTKINTO  Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
Opinto-ohjaajien ja ohjaustoimijoiden tiedotuspäivä Korkeakoulujen yhteishaku ja valintaperusteet
H AKUINFO KEVÄT H AKU KEVÄÄLLÄ 2014 Keväällä 2014 haetaan vielä erillisissä hauissa ammattikorkeakouluihin (neljä vaihtoehtoa) ja yliopistoihin.
JATKO-OPINNOT Viherlaakson lukio. ABI-VUOSI Jakoissa opiskelu koostuu jäljellä olevista pakollisista kursseista sekä yo-kokeisiin treenaavista.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
JATKO-OPINNOT OPO1 kurssi abeille Viherlaakson lukio
Jatko-opinnot Opinto-ohjaajat Terhi Kurri ja Noora Ranta
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Erilaisia vaihtoehtoja….
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
Opiskelijaksi lukioon?
OP1.3 Jussi Lounassalo.
VANHEMPAINILTA ABIEN.
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Sujuva väylä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun
Oulun normaalikoulun lukio
Vanhempainilta Tervetuloa!.
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Kumma nimi yrittäjyydelle…
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Lentokonealan jatko-opinnot
Jatko-opinnot Jussi Lounassalo.
Lukio.
Datan avaamisen ohjeistus
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Kiinnostaako lukio?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
PDPP.
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Opiskelijavalinnat ja korkeakoulu-opintojen nopeuttaminen
Sujuva väylä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
2. Luokan OPO1 osa 2.
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Minna Busch, Teemu Joensuu
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
YHTEISHAKUILTA TERVETULOA! Huhtasuon yhtenäiskoulu ti
Henkilöstötilanne vuoden lopussa
Väyläopintoihin ohjautuminen
Omnia.fi/yhteishaku.
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Lukiolaisen jatko-opinnot
Väyläopintoihin ohjautuminen
KYS erva VTR rahoituksen jakoperiaatteiden muutokset 2020 / ehdotus
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
YO-info Syksy 2019.
Esityksen transkriptio:

Case Norssi

Norssin opintojen pakollinen ohjaus (ns. Opo 1 –kurssi) karkeasti yleistettynä: 1. vsk syksy, lukio-opiskeluihin ohjaaminen (1. vuonna n. 26 pakollista kurssia) 1. vsk kevät, ohjeistus kurssivalintoihin jo yo-kirj. ajatellen 2. vsk syksy, jatko-opintocaseja ja -esittelyjä, sekä yliopisto- että amk- sektorilta. Osallistuminen esim. Studiaan. 2. vsk kevät, ohjeistus yo-kirjoituksiin, jatkokoulutukseen ohjaavia infoja: ammattinimikkeitä, palkkatietoja, työllisyystilannetta, sekä yliopisto- että amk-sektorilta 3. vsk syksy. Kaikki abit yksilöhaastatellaan – käydään läpi jatko- opintosuunnitelmia. Osallistuminen abipäiviin. Koululla käy jatko-opintoja esitteleviä oppilaitoksia. Ko. infoihin osallistuminen vapaaehtoista. 3. vsk kevät. Kirjoitukset. Jatko-opintosuunnitelmien tekeminen useimpien kanssa enää hiomista ja valintateknisistä seikoista tiedottamista. Lisäksi oppilaat voivat valita Opo 2, Opo 3 ja Opo 4 –kurssit (Opo 3 ja 4 toteutetaan ensi vuonna ensimmäisen kerran)

Norssi, abiluokka X –casena, 22 henkeä 13 hakee yliopistoon 9 hakee ammattikorkeakouluun 3 hakee molempiin Puolet hakee Joensuun alueelle koulutukseen, puolet ulkopuolelle Jos suhdeluku suunnilleen sama muualla: jokaisesta Itä- Suomen ex-läänin lukioluokasta ¼ hakisi Itä-Suomen yliopistoon -> ongelmia jatkossa kun ikäluokat pienenevät. Hakijoiden määrä tulee tippumaan. Aloituspaikkojen määrä?

Lopuksi Jatko-opintoihin vaikuttavat valinnat tehdään käytännössä viimeistään ensimmäisen vuoden keväällä. Osin jo yläkoulussa. Jatko-opintosuunnitelmat tehdään Norssissa suurimman osan kanssa viimeistään abivuoden syksyllä. Opon näkökulmasta: – Koululle otetaan mielellään (hyviä) vierailijoita vastaan, esim. abisyksynä. – Valintaoppaan tulisi ilmestyä viimeistään marraskuussa. – Esitemateriaalia tulee koululle valtavasti. UEFin linja alkuperäisestä vain 4 tiedekuntakohtaisesta esitteestä hyvä, nykyinen vain 1 esite vielä parempi. – Selkeät ja loogiset verkkosivut kaikkein tärkein. Ei tarvita mitään erillisiä opo-sivustoja, eikä opo- oppaita. – Jos jotain tietoa ei verkosta löydy helposti, ei sitä jaksa kaivaa -> lukuisia tapauksia ollut vuoden aikana, jolloin abi kertoo verranneensa eri yliopistoja ja luopuneensa jostain yliopistosta, kun sekavat sivut ovat ajaneet pois. – Sataviisikymmensivuiset.pdf –tiedostot kauhistus -> vrt. esim – Nuoret kiinnostuneita uratarinoista, ammattinimikkeistä, palkkatiedoista ja työllistymisnäkymistä. – Kaikkein tärkeintä on kuitenkin koulutustarjonta. Se joko kiinnostaa tai ei. Sen varassa päätökset tehdään. – Useiden abiturienttien on kuitenkin helpompi jäädä Itäiseen Suomeen kuin lähteä, kun lopullisen valinnan aika lähestyy. Siksi kaikkien Itä-Suomen läänin lukioiden läpikiertäminen tai (hyvillä) abipäivillä käyttäminen luultavasti tärkein opiskelijarekrytoinnin teko.