Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät 2008 13.5.2008 Esko Koponen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Advertisements

Kansainvälisen henkilöstön palvelut - Helsingin yliopiston kampusmalli Kv-hallinnon kevätpäivät Roundtable 11 Päivi Tauriainen
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetushallituksen rahoittamien ESR - hankkeiden käynnistysseminaari Avauspuheenvuoro ESR -yksikön päällikkö Heli.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
HY:n Oodi-päivä: Opintosuorituksen kieli Esko Koponen Asiantuntija, kansainväliset opintoasiat Rehtorin kanslia/opintoasiat
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
MITEN LISÄTÄ LÄHTIJÖIDEN MÄÄRÄÄ? Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Camilla Kalevo.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Prosesseista palveluihin
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan työryhmä
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
(SUURI) KANDIKYSELY Syksyn kysely on auki
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
Opetussuunnitelmatyö
Opiskelijarekisterin ja Oodi-konsortion tulevaisuudennäkymiä
Lukuvuosimaksut - kansallinen yhteistyö
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen

MIKÄ EDISTÄÄ ENGLANNINKIELISTEN OHJELMIEN/KOULUTUKSEN SUUNNITTELUA JA TOTEUTUSTA KORKEAKOULUSSA? MIKÄ ESTÄÄ TAI HAITTAA ENGLANNINKIELISTEN OHJELMIEN/KOULUTUKSEN SUUNNITTELUA JA TOTEUTUSTA KORKEAKOULUSSA?

Englanninkielisten ohjelmien suunnittelu: yliopiston näkökulma Strateginen näkemys Strategian toimeenpano Rahoitus Muu tuki Päätöksenteko ja vastuut Kysymyksiä

Strategia ja tavoitteiden asettelu Englanninkielisen opetus on oltava korkeakoulun strategiassa Esim. HY:n strategia Tutkimuksen ja opetuksen kansainvälistäminen -lisää vieraskielisiä tutkinto-ohjelmia ja laajoja opintokokonaisuuksia -5% perustutkinto-opiskelijoista ja 15% tohtoritutkinto- opiskelijoista ulkomaalaisia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma 30 uutta maisteriohjelmaa (tilanne kevät 2008: 21 ohjelmaa) Tiedekuntien strategiat Seuranta ja raportointi

Strategian toimeenpano: rahoitus ja muu tuki Helsingin yliopiston toimenpiteet Rahoitus Tarjolla hankerahoitusta kokonaisuuksien suunnitteluun Vieraskielisen opetuksen verkosto: Sähköpostilista Työpajat: 24 työpajaa kesään 08 mennessä Wikiopas: Markkinointi ja rekrytointi: Verkkosivut: ”koontisivu” ja ohjelmien verkkosivupohja: Esitteet: koontiesite ja ohjelmien esitepohja Teaching through English –hanke Alueelliset toimet/HERA: suomi/ruotsi- ja kulttuurienvälinen valmennus; markkinointi

Päätöksenteko ja vastuu Tiedekuntien rooli ratkaiseva Vastaa tutkinnoista, resursseista ja jatkuvuudesta Jotkut tiedekunnat tehneet omat ohjeistukset englanninkielisen maisteriohjelmien/koulutuksen perustamisesta Yliopisto Strategia/t Pienet porkkanat Tietyt tukitoimet Yhteiset markkinointitoimet Yliopisto toimii vasta kun tiedekunta on päättänyt ohjelmasta

Kysymyksiä Onko päätetty, mihin ollaan menossa ja MIKSI? Tunnetaanko strategiset tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi? Onko porkkanoita laitoksille/tiedekunnille? Ovatko englanninkieliset ohjelmat ylimääräistä vai normaalia toimintaa? Miten ohjelmien tuki on hoidettu: mitä, kuka, millä rahalla? Onko määritelty toimijoiden roolit ja vastuut: yliopisto, tiedekunta, laitos? Miten paljon yhtenäistetään käytäntöjä: mikä on tarkoituksenmukaista ja mikä mahdollista? Pitäisikö englanninkieliselle koulutukselle olla omat (laatu)kriteerit?

LOPUKSI Suosittelisitko englanninkielistä ohjelmaa omalle tai sukulaisesi lapselle?