Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen
MIKÄ EDISTÄÄ ENGLANNINKIELISTEN OHJELMIEN/KOULUTUKSEN SUUNNITTELUA JA TOTEUTUSTA KORKEAKOULUSSA? MIKÄ ESTÄÄ TAI HAITTAA ENGLANNINKIELISTEN OHJELMIEN/KOULUTUKSEN SUUNNITTELUA JA TOTEUTUSTA KORKEAKOULUSSA?
Englanninkielisten ohjelmien suunnittelu: yliopiston näkökulma Strateginen näkemys Strategian toimeenpano Rahoitus Muu tuki Päätöksenteko ja vastuut Kysymyksiä
Strategia ja tavoitteiden asettelu Englanninkielisen opetus on oltava korkeakoulun strategiassa Esim. HY:n strategia Tutkimuksen ja opetuksen kansainvälistäminen -lisää vieraskielisiä tutkinto-ohjelmia ja laajoja opintokokonaisuuksia -5% perustutkinto-opiskelijoista ja 15% tohtoritutkinto- opiskelijoista ulkomaalaisia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma 30 uutta maisteriohjelmaa (tilanne kevät 2008: 21 ohjelmaa) Tiedekuntien strategiat Seuranta ja raportointi
Strategian toimeenpano: rahoitus ja muu tuki Helsingin yliopiston toimenpiteet Rahoitus Tarjolla hankerahoitusta kokonaisuuksien suunnitteluun Vieraskielisen opetuksen verkosto: Sähköpostilista Työpajat: 24 työpajaa kesään 08 mennessä Wikiopas: Markkinointi ja rekrytointi: Verkkosivut: ”koontisivu” ja ohjelmien verkkosivupohja: Esitteet: koontiesite ja ohjelmien esitepohja Teaching through English –hanke Alueelliset toimet/HERA: suomi/ruotsi- ja kulttuurienvälinen valmennus; markkinointi
Päätöksenteko ja vastuu Tiedekuntien rooli ratkaiseva Vastaa tutkinnoista, resursseista ja jatkuvuudesta Jotkut tiedekunnat tehneet omat ohjeistukset englanninkielisen maisteriohjelmien/koulutuksen perustamisesta Yliopisto Strategia/t Pienet porkkanat Tietyt tukitoimet Yhteiset markkinointitoimet Yliopisto toimii vasta kun tiedekunta on päättänyt ohjelmasta
Kysymyksiä Onko päätetty, mihin ollaan menossa ja MIKSI? Tunnetaanko strategiset tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi? Onko porkkanoita laitoksille/tiedekunnille? Ovatko englanninkieliset ohjelmat ylimääräistä vai normaalia toimintaa? Miten ohjelmien tuki on hoidettu: mitä, kuka, millä rahalla? Onko määritelty toimijoiden roolit ja vastuut: yliopisto, tiedekunta, laitos? Miten paljon yhtenäistetään käytäntöjä: mikä on tarkoituksenmukaista ja mikä mahdollista? Pitäisikö englanninkieliselle koulutukselle olla omat (laatu)kriteerit?
LOPUKSI Suosittelisitko englanninkielistä ohjelmaa omalle tai sukulaisesi lapselle?