YFIn opetussuunnitelmatyö Laitoskokous 29.10.2015 O-PM.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
• Teologia on tutkimusta kulttuurista, yhteiskun- nasta, ihmisestä ja us- konnosta eri ilmentymi- neen • Maailmanuskonnot, uusi.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Kansainvälinen maisteriohjelma ‘Master degree program in Wood Science’ Seppo Kellomäki Itä-Suomen yliopisto Metsätieteiden osasto.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Esimerkki koulutuksesta, joka koostuu alemmasta korkeakoulututkinnosta ja useammasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta Käsitteiden perusta lähtee yksinkertaisesti.
Infotilaisuus Sosiaalityön uudesta tutkinto-ohjelmasta
Opetussuunnitelmatyö
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto TaY:ssa Mari Käki, OTUKE Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampereen yliopisto
Lukiolaisen opintopolut
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
AMK VALMA -KOKONAISUUS Opintojen toteutusten laatiminen Yhteiset opinnotAlakohtaiset opinnot Toimintojen organisointi Tiedotus, markkinointi Opiskelijavalinta.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
OPINTO-KOKONAISUUS pakolliset suun. suor. ~~~~~~ kv ~~~~~~ kv04 ~~~~~~~ s05 valitse jompikumpi ~~~~~ ~~~~ valitse 8ov mitä haluat seuraavista.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Romaaniset ja klassiset kielet. Avoimet oppiaineet kielten laitoksella Seuraavia oppiaineita voi opiskella vapaasti kielten laitoksella: Latinan kieli.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
KORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU keväällä 2017
Koulun kandiopiskelijoiden opintojen jatkaminen maisteriohjelmissa: siirtymävaiheen ohjeet, prosessi ja aikataulu vuoden opiskelijainfotilaisuus.
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
Kemian laitoksen OPS-info 2.5.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
T Signaalinkäsittelymenetelmät, 5 op
Abiturientin ohje syksy 2017
Tutkintorakenteen tekninen malli
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Opetussuunnitelmatyö
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
HOPS-työpaja.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Siirtohaku Jyväskylän yliopistoon
Opiskelu Oulun yliopistossa
2. Luokan OPO1 osa 2.
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Filosofian kandiohjelma
Humanistinen tiedekunta - oppiaineet
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Yleistä opintokohteista
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

YFIn opetussuunnitelmatyö Laitoskokous O-PM

Keskeisiä dokumentteja ym. Rehtorin ops-linjaus – et et – Rehtorin päätöksessäkin mainittu XDV-tietomalli: – Peppi-konsortion tuottama ohjelma, joka tulee yliopistossa käyttöön:

Opetussuunnitelmatyö YFIssä Pedagoginen johtaja vastaa OKE-ryhmä koordinoi Suunnitteluryhmät suunnittelee

YFIn opintojen rakenne Sisäänotto YFI kandi Maisteri 1Maisteri 2Maisteri 3Maisteri 4Maisteri n

Kandidaattiohjelma Maisteriopintoihin valmistavat opinnot Perusopinnot 25 op

Esimerkki perusopintojen rakenteesta Käsitteet (5 op) Tieteenteoria (5 op) Johdannot (10 op) Kytkentä maisteriohj. Kriittinen ajattelu (5 op)

Esimerkki maisteriopintoihin valmistavien opintojen rakenteesta Teema 1 (10 op)Teema 2 (10 op) Teema 3 (10 op)Teema 4 (10 op) Kandidaatin tutkielmaopinnot (10 op)

Kandiohjelmasta Kontaktiopetusta vähennetään laajentamalla yksittäisten kurssien kokoa 5 op  10 op (opetusresurssien allokointi maisteritasolle) – Etsitään uusia pedagogisia ratkaisuja (eEducation, erilaiset suoritusmuodot) Etsitään yhteistä ainesta, joka asettuisi joko joidenkin valmistavien opintojen ja/tai kaikkien opintokokonaisuuksien välille. Yksi mahdollinen läpäisevä kokonaisuus: metodologia, joka tarjottaisiin kaikille aineopinto-opiskelijoille yhteisenä pakettina, josta opiskelija valitsee maisteriohjelmapainotuksen mukaisia metodiopintoja Yhdessä tuotettavia opintojaksoja esim.: Yhteiskuntafilosofian ja yhteiskuntateorian-opintojakso, kv-opintojaksoja Alapainotettujen aineopintotasoisten opintojen opintopistemäärät vakiinnutetaan ja pyritään näissä kohti asetuksenmukaisia minimilaajuuksia (50 op). – Painotettujen opintojen ei tulisi olla kaikkien ”fiksattuja”, vaan niissä tulisi olla myös valinnaisuutta

Maisteriopinnoista Maisteriohjelmat voivat olla nykyisiä pääaineita tai temaattisia Karsitaan päällekkäisyyttä Karsitaan yksittäisiä kursseja Haetaan ohjelmien välistä yhteistyötä kurssitasolla (metodologia, temaattista) Kv-kursseja

Aikataulu syksy 2015-kevät 2016 Oppiaineet ilmoittavat maisteriohjelman/ien nimen/t sekä sisältökuvausluonnokset pedagogiselle johtajalle Tammikuussa 2016 pedagoginen johtaja asettaa maisteriohjelmien suunnitteluryhmän (MaiSu) Toukokuussa 2016 ilmoitetaan sisäänotto yliopistolle MaiSu esittää maisteriohjelmien rakenteen ja sisällöt OKE-ryhmälle huhti-toukokuussa Pedagoginen johtaja asettaa kandiohjelman suunnitteluryhmän (KanSu) Huhti-toukokuussa

Aikataulu syksy 2016 KanSu ja MaiSu jatkavat työskentelyään Tilannekatsaus ops-työstä OKE- ryhmälle loka-marraskuussa Valmiit opsit pedagogiselle johtajalle joulukuussa

Erillisiä opintokokonaisuuksia? Elämänkatsomutieto (koulu) Yhteiskuntaoppi (koulu) Sukupuolentutkimus Filosofian ja politiikan tutkimuksen klassikot Etiikka XXX