LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Huolen herääminen ja yhteydenotto
Kaustarin Pienten lasten koulu
Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Lastenpsykiatrian osaston kriisihoitojakso
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Huolen herääminen ja yhteydenotto Jatkohoito
Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma
Kuntoutusohjaus pienen lapsen perheelle
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Psykiatrian klinikassa
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Lasten mielenterveyspalvelujen porrastus – uudet tehtävät 2012 alkaen
HALI- kolmivuotis- arviointi
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tervetuloa päivähoitoon
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Sensorinen integraatio
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Kuntoutumisen tukeminen hoitotyössä
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Kotoa leikkaukseen Kysin malli 2010
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Vuorohoitojärjestelyt Jyväskylän kaupungissa
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk
Antti Pollari Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry
KAIJA IKÄHEIMO LT, Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Lapsi- ja nuorisopsykoterapeutti (VET) Innomarkkinat Helsinki.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
NUORISOPSYKIATRIA KESKI- SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ -psykiatrian toimialueella 5 vastuualuetta -vs. toimialueen johtaja yl Tarja Seuri - nuorisopsykiatrian.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Copyright © 2007 Wellou.fi 1 Woimakello. Copyright © 2007 Wellou.fi 2 Woimakello  Woimakello kertoo millainen on hyvä päivän ateriarytmi  Woimakellon.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KRIISI- JA ARVIOINTIYKSIKKÖ KOIVU
PÄIVÄTOIMINTAPÄIVÄ PALVELUJEN HINNAT Keskustelua ja kulttuuria
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Esiopetuksen vuosiympyrä
NUPPA aamupalat ja lounas vk
Lastenpsykiatrian yksikkö
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
PÄIVÄTOIMINTAPÄIVÄ PALVELUJEN HINNAT Keskustelua ja kulttuuria
VARHAISKASVATUS 1 OV PETRA SUONIO.
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Lasten kuntoutus Katja Hietaniemi Miia Kääntö Minja Liuska
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Vaikeavammaisten kuntoutus
Kukkulan koulu
Opiskeluhuollon palvelut
Kuntoutuksen perusteet
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tasa-arvotoimikunta Varhaiskasvatuksen hakuprosessista
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Kielellinen erityisvaikeus
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Esityksen transkriptio:

LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA

Lastenneurologialla tutkitaan ja hoidetaan 0-15-vuotiaita lapsia ja nuoria sekä suunnitellaan avohuollossa tapahtuvaa kuntoutusta. Lapset tulevat lastenneurologialle terveyskeskuslääkärin, yksityislääkärin tai psykologin lähetteellä. Tyypillisiä tutkittavia ja hoidettavia ongelmia ovat aivoperäiset kohtausoireet (esim. epilepsia), kehityksen erityisvaikeudet (esim. kielen kehityksen erityisvaikeus), kehitysviivästymät ja -vammat, CP-oireyhtymä, muut liikunnallisen kehityksen poikkeavuudet ja muut aivo- ja selkäydinsairaudet.

LASTENNEUROLOGIAN POLIKLINIKKA JA PÄIVÄSAIRAALA Lastenneurologialla työskentelee moniammatillinen työryhmä: lastenneurologi, sairaanhoitajia, psykologi, puheterapeutti, toimintaterapeutti, fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä, kuntoutusohjaaja, erityislastentarhanopettaja ja erityisopettaja. Työryhmä kootaan lapsen ja perheen yksilöllisen tarpeen mukaan.

POLIKLINIKKAKÄYNTI Tutkimukset toteutuvat vastaanottokäynteinä erillisinä päivinä: lapsen tapaavat esim. lääkäri, psykologi, puheterapeutti, toimintaterapeutti, fysioterapeutti. Lapsen asiat käsitellään työryhmässä poliklinikkakokouksessa. Kirjalliset yhteenvedot postitetaan kotiin.

PÄIVÄSAIRAALAN TUTKIMUSJAKSO Tutkimusjakson pituus suunnitellaan lapsen yksilöllisen tarpeen mukaan: jaksojen pituudet vaihtelevat yhdestä viiteen päivään Viikon aikana päiväsairaalassa käy kolme lasta viiden päivän tutkimusjaksolla (aloituspäivä ma, ti, to) yksi lapsi kolmen päivän tutkimusjaksolla (aloituspäivä ma) yksi lapsi kahden päivän tutkimusjaksolla (aloituspäivä ti) yksi lapsi yhden päivän tutkimusjaksolla (aloituspäivä ma)

Tutkimusjakson ajaksi lapselle on nimetty omahoitaja, joka ottaa perheen vastaan ja kertoo tarkemmin aikatauluista. Lapset tulevat aamulla ja lähtevät iltapäivällä kotiin. Tutkimusjakson aikana lapselle tarjotaan aamupala, lounas ja välipala. Tutkimusjakson päättyessä on kaksiosainen lähtökeskustelu: ensin vanhemmat/huoltajat tapaavat lääkärin ja sen jälkeen muun työryhmän työryhmän tapaamiseen perhe voi halutessaan kutsua esim. lapsen terapeutit ja päivähoidon tai koulun edustajan

TYÖRYHMÄN TEHTÄVÄKUVAUKSET Lastenneurologi tutkii lapsen, suunnittelee lääketieteelliset tutkimukset ja hoidot sekä osallistuu työryhmän kanssa kuntoutuksen suunnitteluun ja seurantaan. Sairaanhoitaja/lastenhoitaja toimii lapsen hoitajana tutkimusjakson aikana. Hoitaja vastaa lapsen ja perheen hoitotyöstä, arvioi lapsen taitoja päivittäistoiminnoissa ja antaa ohjausta perheelle. Psykologi arvioi lapsen kehitystason. Neuropsykologisessa tutkimuksessa selvitetään lisäksi kognition eri osa-alueiden (esim. kielelliset taidot, havaintotoiminnot, muisti, tarkkaavuus, toiminnanohjaus) vahvuudet ja heikkoudet.

Puheterapeutti arvioi lapsen puheen ja kielen kehitystä sekä ilmaisutaitoja ja antaa ohjausta vaihtoehtoisten kommunikaatiotapojen käytöstä. Puheterapeutti arvioi puheterapian tarpeen. Toimintaterapeutti arvioi lapsen toiminnallisia valmiuksia ja taitoja, kuten aistitiedon käsittelyn ja säätelyn kehitystä, kädentaitoja, leikkitaitoja, liikunnallisia taitoja sekä sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusta. Fysioterapeutti arvioi lapsen liikunnallista kehitystä ja ohjaa vanhempia lapsen kehityksen edistämiseksi. Fysioterapeutti arvioi lapsen apuvälinetarvetta, kokeilee apuvälineiden sopivuutta ja ohjaa niiden käytössä. Sosiaalityöntekijä ohjaa ja neuvoo perheitä sosiaaliturvaan ja palveluihin liittyvissä asioissa. Hänen kanssaan vanhemmat/nuoret voivat keskustella muistakin perheen tilanteeseen liittyvistä asioista.

Erityislastentarhanopettaja ja erityisopettaja toimivat työryhmässä varhaiskasvatuksen ja opetuksen asiantuntijana. Erityislastentarhanopettaja ohjaa vanhempia ja päivähoidon henkilöstöä lapsen varhaiskasvatukseen ja päivähoitoon liittyvissä asioissa. Erityisopettaja ohjaa vanhempia, opettajia ja koulunkäynninohjaajia lapsen koulun käyntiin liittyvissä asioissa. Kuntoutusohjaaja antaa tietoa perheelle ja lähiympäristölle vammasta tai sairaudesta, sen hoidosta ja kuntoutuksesta. Kuntoutusohjaajan työssä painottuvat käynnit esimerkiksi kotona, päivähoidossa tai koulussa.

Tutkimukset ja hoito suunnitellaan yksilöllisesti ja yhteistyössä vanhempien kanssa. Yhteistyö lapsen lähiverkoston (esim. päivähoito, koulu, terapeutit) kanssa on tiivistä.