Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Advertisements

Eeva-Leena Aittoniemi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Palautetaidot ja opponointi
Palautetaidot ja opponointi
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
Kandidaatinseminaari Rinna Toikka
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Tietoa välittävä puheenvuoro
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
MEDIAA TUTKIMASSA.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Palautetaidot ja opponointi
Koulutusesityksen otsikko
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Otsikon asettelu alaotsikko.
Tuotteen nimi Esityksen otsikko.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Relaatiotietokannat nyt - seminaari
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Seminaarien käytänteitä
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
OPASTUSTILANTEET JA TIETOISKUT Tehtävänanto ja taustaa
Otsikko ja kuva -asettelu
Metallurgian seminaari
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Viestintäsuunnitelma
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Esityksen transkriptio:

Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka

Opponoinnin tarkoitus - Oppia lukemaan kriittisesti - Laajentaa näkökulmaa - Synnyttää tieteellistä keskustelua - Auttaa kirjoittajaa!! 2

Opponointi -opponentin lomake -seminaari: esitys (10-15 min.) + keskustelu + opponentin palaute + ohjaajan kommentit 3

Pohdi 1. Millaisia kokemuksia palautteesta? 2. Milloin palautteesta on ollut hyötyä? Miksi? Milloin haittaa? 3. Millaista on rakentava palaute? 4. Millainen on toimiva palautetilanne? 5. Millaista palautetta itse haluat kandityöstä / esitelmästä? 4

Opponointi: sisällön arviointi - Rajaus ja punainen lanka - Muut mahdollisuudet? - Vakuuttavuus ja asiantuntevuus - Mitä työstä puuttuu? - Käsitteiden johdonmukaisuus - Lähteiden käyttö 5

Rakenteen ja tyylin arviointi - Otsikot: kattavuus, informatiivisuus - Sisällysluettelo - Johdanto: miten lukija pääsee kiinni asiaan? - Yhteenveto - Tyylin tieteellisyys: tarkkuus, objektiivisuus - Kieliasu, ulkoasu 6

Havainnollisuus - Esimerkit, konkreettisuus - Taulukot, kaaviot ym. 7

Palautetaidot - Saajan ja antajan taidot - Ilmapiiri - Hampurilaismalli - Dialogisuus - Opponointi ja palaute keskustellen = vuorovaikutustilanne 8

Rakentava palaute - on tilannekohtaista, konkreettista ja tarkkaa - kohdistuu toimintaan, ei persoonaan - kohdistuu tekemisen prosessiin ja sen eri osiin - erittelee havainnot ja tulkinnat - sisältää sekä perusteltua kiitosta että rakentavaa kritiikkiä 9

Puhepajat: esiintymispalautteen jäsentäminen - Yleisökontakti, kohdentaminen - Esityksen rakenne ja sisältö - Havainnollistaminen, selkeys - Ilmaisu: ääni, puhenopeus, rytmi, kielellinen sujuvuus, elekieli, liikkeet Mieti mistä erityisesti haluat palautetta? 10