Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka
Opponoinnin tarkoitus - Oppia lukemaan kriittisesti - Laajentaa näkökulmaa - Synnyttää tieteellistä keskustelua - Auttaa kirjoittajaa!! 2
Opponointi -opponentin lomake -seminaari: esitys (10-15 min.) + keskustelu + opponentin palaute + ohjaajan kommentit 3
Pohdi 1. Millaisia kokemuksia palautteesta? 2. Milloin palautteesta on ollut hyötyä? Miksi? Milloin haittaa? 3. Millaista on rakentava palaute? 4. Millainen on toimiva palautetilanne? 5. Millaista palautetta itse haluat kandityöstä / esitelmästä? 4
Opponointi: sisällön arviointi - Rajaus ja punainen lanka - Muut mahdollisuudet? - Vakuuttavuus ja asiantuntevuus - Mitä työstä puuttuu? - Käsitteiden johdonmukaisuus - Lähteiden käyttö 5
Rakenteen ja tyylin arviointi - Otsikot: kattavuus, informatiivisuus - Sisällysluettelo - Johdanto: miten lukija pääsee kiinni asiaan? - Yhteenveto - Tyylin tieteellisyys: tarkkuus, objektiivisuus - Kieliasu, ulkoasu 6
Havainnollisuus - Esimerkit, konkreettisuus - Taulukot, kaaviot ym. 7
Palautetaidot - Saajan ja antajan taidot - Ilmapiiri - Hampurilaismalli - Dialogisuus - Opponointi ja palaute keskustellen = vuorovaikutustilanne 8
Rakentava palaute - on tilannekohtaista, konkreettista ja tarkkaa - kohdistuu toimintaan, ei persoonaan - kohdistuu tekemisen prosessiin ja sen eri osiin - erittelee havainnot ja tulkinnat - sisältää sekä perusteltua kiitosta että rakentavaa kritiikkiä 9
Puhepajat: esiintymispalautteen jäsentäminen - Yleisökontakti, kohdentaminen - Esityksen rakenne ja sisältö - Havainnollistaminen, selkeys - Ilmaisu: ääni, puhenopeus, rytmi, kielellinen sujuvuus, elekieli, liikkeet Mieti mistä erityisesti haluat palautetta? 10