JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt 1.4.2008 – 31.5.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Iina Peltomaa, projektipäällikkö, OhjausLaturi-hanke, HUMAK
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Uusi Väylä Ammattiin.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
AMMATTISTARTTI OPPILAITOSVASTAAVIEN JA OPISKELIJOIDEN KOKEMANA Länsi-Suomen työpajapäivät 9.– Tom Tarvainen.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Läpsy (läpäisyn syventäminen) - hanke Teemat: 1) nivelvaiheyhteistyö, 2) uraohjaus, 3) opintoihin kiinnittyminen, 4) lähitukeminen,
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Ohjaus-hankkeen verkostopäivät, Espoo
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Helmikuu NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN / AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu.
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN KPEDUN OSUUS. SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla,
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia Seinäjoki Minna Uotila ja Satu Kelkka-Suolaniemi.
Fiilistä asumiseen Fiilistä asumiseen hankkeen toteuttajat " Asuntolan valvonnasta ja hoitamisesta opiskelijan ohjaamiseen ja opiskelujen.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Esityksen nimi / Tekijä Osaamista työpajoilta – Yksilöllisiä polkuja ja mahdollisuuksia suorit- taa ammatillisia opintoja.
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Joustava perusopetus eli JOPO
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Kodin ja oppilaitoksen välinen yhteistyö
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Saimaan ammattiopisto Sampo
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Hyvinvointitiimin pilotti
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –

JOOP pähkinänkuoressa Ammatillisen koulutuksen kiinnostavuuden lisääminen ja opintojen keskeyttämisen vähentäminen sekä opiskelijan motivoiminen opiskeluun ja työllistymiseen. Joustavien oppimisympäristöjen ja henkilökohtaisten tukitoimien järjestäminen ammatillista koulutusta vailla oleville, tukea tarvitseville nuorille. Opiskelijan kokonaisvaltainen tukeminen ja opintojen keskeyttämisen ehkäiseminen tukitoimien, asuntolan vapaa-ajantoiminnan ja harrastustoiminnan järjestämisellä. Yhteisen uuden toimintamallin kehittäminen ja juurruttaminen Seinäjoen koulutuskuntayhtymään.

Projektin tausta ja tarve Projektin ensisijainen tarve on kehittää ja juurruttaa Ähtärin ammatti- instituutille toimintamalli joustavan oppimisympäristön ja opiskelun henkilökohtaisen tuen järjestämiseksi. Kehittää ja juurruttaa Ähtärin ammatti-instituutille ja Sedun Tuomarniementien toimipisteelle yhteinen toimintamalli asuntola- ja vapaa-ajan toimintojen järjestämiseksi osana oppilaitosten opetus- ja kasvatustehtävää. Toimintamallia on hankkeen avulla tarkoitus levittää myös muihin laajenevan Seinäjoen koulutuskuntayhtymän oppilaitoksiin ja erityisesti niihin, joissa on opiskelija-asuntola. Ammatillisen koulutuksen lisääminen on tärkeä osa kahden ammatillisen oppilaitoksen yhteistyössä. Asuntolatoiminta ja harrastepohjaisten kurssien merkitys opiskelijoiden itsetunnon ja aktiivisuuden lisääjänä on merkittävä. Lisäksi virikkeellinen harrastus- ja vapaa-ajantoiminta kiinnittää opiskelijat oppimisympäristöön, lisää viihtyvyyttä, tukee opiskelua ja ehkäisee keskeyttämistä.

Projektin tavoitteita J oustavien, henkilökohtaisesti suunniteltujen opiskelun tukitoimien toteuttaminen ammattiin opiskeleville sekä perusopetuksen nivelvaiheessa oleville opiskelijoille O piskelun ja elämänhallinnan tukeminen asuntolan vapaa- ajantoiminnan ja harrastepohjaisten kurssien avulla O piskelijoiden opintojen tukeminen TUKIPAJAN avulla, auttamaan opinnoissa ja ehkäisemään keskeyttämistä. P aremmat arjentaidot ja elämänhallinnan ohjaus toteutettuna ammattistartin osana

Projektin yhteistyö Yhteistyössä -hankkeen kanssa toteuttaa joustavia henkilökohtaisesti rakennettuja koulutus- ja työharjoittelujaksoja sekä tukea elämänhallintaa niiden nuorten kohdalla, joilla on erityisiä vaikeuksia hakeutua työelämään tai koulutukseen. Kehittää ja toteuttaa menettely- ja toimintatapoja, joilla voidaan edistää perusopetuksen päättävien nuorten joustavaa siirtymistä toisen asteen koulutukseen sekä ehkäistä koulutuksen keskeyttämistä ja syrjäytymistä.

Actionista Jooppiin ÄHTÄRI ACTIONS * Opiskelijan asuminen ja vapaa-aika Ähtärissä EDUMOTIVA * Pyrki koordinoimaan ja kartoittamaan nuorten tuen tarvetta kokonaisvaltaisemmin ja loi toimintamalleja tuen saamiseksi ja opintojen keskeyttämisen ehkäisemiseksi. * Em. projektien aikana suunniteltujen toimintamallien juurruttaminen Ähtärin ammatti- instituutin ja Koulutuskeskus Sedu, Ähtäri, Tuomarniementie, käytäntöihin.

Joustavien oppimisympäristöjen kehittäminen Joustavasti Ohjaus ja tuki opintoihin ja t ö ihin Tukipaja Ammattistartti Asuntolan vapaa-ajantoiminta *opintojen *el ä m ä n * asuntolapassi etenemisen hallinnan Harrastustoiminta tukeminen tukeminen * harrastepassi *nivelvaiheen joustavat tukitoimet yhteistyössä perusopetuksen kanssa

yhteystiedot Projektipäällikkö Anne Rinne * Projektityöntekijä Miikka Koskinen * Projektityöntekijä Marja Ylikoski-Udd * Projektityöntekijä Armi Toivola *