KASTELLIN KOULU KANSAINVÄLISYYSSUUNNITELMA. NYKYTILA VAHVUUDET Perinteikäs ja toimiva Namibia-yhteistyö Unicef-koulu Vihreä lippu –toiminta Olemme olleet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Monikulttuurisuus opetuksessa
S2-tiimin muistiinpanot
Mitä on kansainvälisyys?
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Täydellinen koulu.
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Welcome to Könönpelto School
Kielivalinnat 2. luokalla
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Kastellin monitoimitalo Timo Salmi. Kastellin monitoimitalo Päätös Kastellin monitoimitalon rakentamisesta Oulun kaupunginvaltuustossa lokakuussa 2008.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
KASTELLIN LUKION AVOIMET OVET. SYKSYLLÄ 2014 KASTELLIN LUKIO …
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Oulun normaalikoulun lukio. Normaalikoulun lukio on Linnanmaalla toimiva Oulun yliopiston harjoittelukoulu. Koulussa työskentelee varsinaisten opettajien.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
Tervetuloa kielivalintailtaan
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
TERVETULOA HAAGAN PERUSKOULUUN
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
4. MONO-päivä Klo
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Oulunkylän ala-asteen koulu
Klubin strategia työkalu
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
3. luokan englanti Vanhempainilta
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Helsingin Saksalainen koulu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
Etelä-Hervannan koulu
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Esityksen transkriptio:

KASTELLIN KOULU KANSAINVÄLISYYSSUUNNITELMA

NYKYTILA VAHVUUDET Perinteikäs ja toimiva Namibia-yhteistyö Unicef-koulu Vihreä lippu –toiminta Olemme olleet mukana useissa Comenius- projekteissa Valmistava luokka − monikulttuurisuutta talon sisällä HEIKKOUDET Koko henkilökunnan sitoutuminen Verkostoituminen voimakkaammaksi! Kaikki koulumme oppilaat eivät osaa kohdata moninaisuutta > asennekasvatuksen tarvetta!

TULEVAISUUDESSA TOIMINNAN ONNISTUMISEEN VAIKUTTAVAT UHAT Kastellin monitoimitalo Henkilökunnan jaksaminen Toiminnan kiinnostavuuden ylläpitäminen Asenteiden koventuminen Riittämättömät resurssit MAHDOLLISUUDET Kastellin monitoimitalo Yhteistyö eri yksiköiden kanssa Uudet tilat ja teknologia mahdollistavat paljon! Vihreä lippu –toiminnan voimistaminen, Unicef- kouluna ollaan 2016 asti Oppilaskunta mukaan!

TOIMINTAYMPÄRISTÖMME TÄNÄÄN Kaupungin kieliohjelman tarjonta hyvä. Kastellin keskeinen sijainti mahdollistaa monipuoliset kielivalinnat. Osa ryhmistä toimii Kastellissa, osa keskisen alueen muissa kouluissa. Monikulttuurisen koulun vaikutus opettajien arjessa näkyy työnkuvan avartumisena muun muassa oppilaiden eri kulttuurien huomioimisena ja perusopetukseen osin integroituneiden oppilaiden erityistarpeisiin vastaamisena. Oppilaat ovat tottuneet siihen, että luokissa opiskelee nuoria eri kulttuureista. Pääasialliset sidosryhmämme (Unicef, Maps, Valo-toiminta) ovat voimakkaasti mukana koulumme arjessa. Niiden pitkäaikaisuus ja jatkuva näkyvyys osoittavat sen, että olemme onnistuneet näiden kansainvälisyyskasvatukseen liittyvien toimintojen osalta. Opinto-ohjauksessa täytyy huomioida maahanmuuttajanuorten kieli, kulttuuritausta ja opiskeluvalmiudet mahdollisimman mielekkään jatko-opiskelun turvaamiseksi.

UUSI TOIMINTAYMPÄRISTÖMME

KASTELLIN KOULUN KANSAINVÄLISYYSSUUNNITELMA Syyslukukausi: Kansainvälisyyssuunnitelmakurssi (neljä opettajaa osallistuu) Kysely oppilaille Tiimien kommentointi Valo-leiri lokakuussa Sovittelijaoppilaan valinta Unicef-toiminta (Unicef-kävely, vierailija, pajapäivän yksi paja) Namibia-tietoutta koululle lasten oikeuksien päivä Taksvärkki MAPS:n hyväksi Mindfulness-tutkimukseen osallistuminen

Kevätlukukausi: Kastellin monitoimitalon kansainvälisyyssuunnitelman laatiminen Kielivalintojen koordinointi Unicef-toimintaa, muoto avoin Unicef-aamunavaus kerran kuukaudessa (suomi, englanti, ruotsi) Maailman vesipäivä yhdessä Keken kanssa 9.5. Eurooppa-päivä Kastellin jäähyväisjuhla

MUUTOKSIA, MUUTOKSIA  Tuleva sijaintimme 2014 lähtien Sairaalanrinteen kupeessa  Erillisistä yksiköistä kohti kokonaista taloa > olemme kastellilaisia, emme peruskoulusta, lukiosta, päiväkodista jne.  Yhteissuunnittelu ja yhteistoiminta > yhteiset asiat

LÄHITULEVAISUUDEN MUUTOKSIA ORGANISAATIO/ HENKILÖSTÖ Opetuksessa uudet toimintatavat: Oppilaan lähtökielen ja kulttuurin huomioiminen ja eriyttämisen tar- peen ratkaiseva lisääntyminen Monitoimitalon koko henkilökunta mukana kansainvälisyyskasvatuk- sessa yhteiseltä pohjalta yhteisin suunnitelmin Osaamistarpeiden muutokset Moninaisuuden ymmärtäminen ja siihen kasvattaminen OPPILAAT Enemmän kontakteja talon eri- ikäisten ja eri kulttuuritaistaisten lasten ja nuorten kanssa Sähköiset oppimisympäristöt (sosiaalinen media, 3D virtuaaliset oppimisympäristöt, verkko-opiskelu jne.). Osallisuus painotettuna monitoimitalon toiminta- kulttuurissa Moninaisuuden ymmärtäminen ja siihen kasvaminen

TEIMME KOULUSSA KYSELYN KANSAINVÄLISYYDESTÄ. OPPILAAT VASTASIVAT KYSELYYN ERI AINEIDEN TUNNEILLA (KIELET, UE, BG, AI, TT, HY). SEURAAVISSA DIOISSA ESITTELEMME KYSELYN TULOKSIA. KYSELY TEHTIIN NOPEALLA AIKATAULULLA MUUTAMASSA YLÄKOULUN LUOKASSA JA ALAKOULUSSA VIIDENNELLÄ JA KUUDENNELLA LUOKALLA.

MITÄ SANA KANSAINVÄLISYYS TUO SINULLE MIELEEN? Eri maat, eri kielet, erilaiset ihmiset, eri kulttuurit, eri liput Kielitaito Matkustaminen, tavaroiden liikkuminen Tietoliikenneyhteydet Urheilutapahtumat, kokoukset Lähetystyö Kehitysmaat, pakolaisuus YK, Unicef Suvaitsevaisuus, tasa-arvoisuus Yhteistyö

MITEN KANSAINVÄLISYYS NÄKYY KOULUSSAMME? Valo-luokka, oppilaita eri puolilta maailmaa tavallisissa luokissa Oppilaiden vaatetus ja kieli Eri uskonnot (ei saa syödä kaikkea jne.) Opiskellaan kieliä Unicef, MAPS-koulu Taksvärkki, julisteet, tapahtumat, teemapäivät

MITÄ TARKOITTAA MONIKULTTUURINEN KOULU? Koulu, jossa on monia eri kulttuureja Eri maista tulevia ihmisiä Oppilaat puhuvat eri kieliä Monta eri uskontoa Tasa-arvoisuus Tutustutaan eri kulttuureihin, harjoitetaan eri kulttuureja Ei rasismia Tapahtumia

MILLAISTA KANSAINVÄLISTÄ TOIMINTAA TOIVOT KOULUUMME? Vieraita muista maista, vaihto-oppilaita Projekteja (Comenius) Matkoja ulkomaille Enemmän tunteja eri kulttuureista Toimintaa, tapahtumia, teemapäiviä Ruokakulttuuria, musiikkikulttuuria eri maista Enemmän kieltentunteja, enemmän englantia, vieraskielisiä lauluja Kaikkien huomioon ottaminen, oltaisiin ystävällisiä Valokuvauskerho, joka toimittaisi lehteä kv-asioista