Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Advertisements

Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Leslie B. Hammer, Jennifer C. Cullen, Margaret B. Neal, Robert B. Sinclair and Margarita V. Shafiro: The Longitudinal Effects of Work-Family Conflict and.
KOULUTUSTAKUU.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Minä oppijana 1 ov..
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
9.Lk Biologian laborointikurssi
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
TYÖLLISTYMINEN JEDUN OPISTOISSA TUTKINNOITTAIN VUOSINA Kulttuuriala.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Helena Karento HELSINGIN YLIOPISTO KOULUTUS- JA KEHITTÄMISKESKUS PALMENIA VANTAA Suomalais-venäläinen tasa- arvofoorumi Pietari
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Amiram D. Vinokur & Michelle van Ryn Social Support and Undermining in Close Relationships: Their Independent Effects on the Mental Health of Unemployed.
Sukupuoli. Ikä: Ikäryhmä Asuinympäristö Opiskelu.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Eettinen organisaatiokulttuuri ja henkilöstön hyvinvointi
Ammatillinen koulutus
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 286 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1071 opiskelijaa.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
Jatko-opinnot Opinto-ohjaajat Terhi Kurri ja Noora Ranta
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kaksoistutkinto-opiskelu
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Uraseurantakysely vuosina
Jyväskylän yliopistossa
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Tervetuloa Keudaan! SELKO -versio.
Toisen asteen koulutus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Hankeviestintää - miksi ja miten?
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Kysely opintojen ohjauksesta
YHTEISHAKU 2019.
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Kaksoistutkinto.
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Esityksen transkriptio:

Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto

Tutkimuksen taustaa  Tekijät: KT Hanna-Maija Sinkkonen, KT Matti Meriläinen, KT Helena Puhakka ja Tiina Lindblad  E-lomake kyselyn ajankohta maaliskuussa 2015  Aiheina:  Opiskelupaikan valinta  Opintojen imu  Itsetunto ja opiskeluitsetunto  Minäpystyvyys  Opiskeluun läheisiltä saatu tuki ja omat vaikutusmahdollisuudet  Toiveikkuus ja näkemykset tulevasta työstä

Osallistujat  Kysely avoin kaikille Savon ammatti- ja aikuisopiston ops-perusteiseen nuorten ammatilliseen koulutukseen osallistuville  7 koulutusalaa, sekä kuntouttava ja valmentava opetus ja ammattistartti  Vastaajia 1403, vastausprosentti n. 30%  Vastaajista noin 500 opiskeli tekniikan ja liikenteen alalla, 300 yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alalla ja 250 sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla

Opiskelupaikan valinta  86% tiesi, mitä haluaa opiskella  88% tiesi, minne haluaa opiskelemaan  90% vastaajista pääsi opiskelemaan sitä, mitä halusi ja minne halusi  79% vastaajista opiskeli nyt siinä koulutuksessa, jota oli toivonut ensisijaisesti. 13% vastaajista opiskeli koulutuksessa, jota oli toivonut toissijaisesti

Opiskelupaikan valintaan vaikuttaneet henkilöt  Kuinka paljon seuraavat henkilöt vaikuttivat hakeutumiseesi tähän koulutukseen (erittäin paljon – paljon – jonkin verran – vähän - ei lainkaan)  Opiskelija itse on vaikuttanut koulutuspaikan valintaan ainakin paljon 88%  Vanhemmat paljon 30%, ainakin jonkin verran 60%  Opo paljon 22%, ainakin jonkin verran 50%  Kaverit paljon 19%, ainakin jonkin verran 44%  Opettaja paljon 8%, jonkin verran 28%  Työvoimatoimiston ammatinvalinnan ohjaaja paljon 5%, jonkin verran 17%  Erityisopettaja paljon 5%, jonkin verran 16%

Ammatinvalinnan tueksi saatu opinto- ohjaus

Opintoihin sitoutuminen  Sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä on runsaasti  Sitoutuneet opiskelijat saavat parempia arvosanoja ja sopeutuvat opiskeluun ja sen jälkeiseen elämään paremmin kuin vähemmän sitoutuneet ( Salmela-Aro & Upadyaya 2014 )  Vastakohtana opiskelu-uupumus ja depressiiviset oireet sekä hankaluudet myöhemmin elämässä ( Salmela-Aro & Upadyaya 2014 )  EDA-mittari ( Schaufeli & al Utrecht Work Engagement Scale pohjalta Salmela-Aro & Upadyaya 2012 ), taustalla flown käsite ( Csikszentmihalyi 1990 )  Positiivinen suhtautuminen opiskeluun, opiskelun kokeminen merkitykselliseksi, keskittyminen ja ajan nopea kuluminen opiskellessa ( Salmela-Aro & Upadyaya 2012 )  Opiskelun imu mittaa sellaisia sitoutumisen a. Näihin voidaan vaikuttaa ops:n, opetusmenetelmien, materiaalien jne. kautta

Opiskelun imun mittari  9 kysymystä esimerkiksi ”Opiskelu on minulle hyvin merkityksellistä”, ”Olen innoissani opiskelusta”  7 vastausvaihtoehtoa  0 en koskaan  1 pari kertaa vuodessa  2 kerran kuukaudessa  3 pari kertaa kuukaudessa  4 kerran viikossa  5 pari kertaa viikossa  6 päivittäin

Opintojen imu

Lähteet  Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York, NY: Harper and Row.  Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British Journal of Educational Psychology 84, 137–151.  Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K The Schoolwork Engagement Inventory. Energy, Dedication, and Absorption (EDA). European Journal of Psychological Assessment 28 (1), 60–67.  Schaufeli, W. B., Bakker, A. B. & Salanova, M The Measurement of Work Engagement With a Short Questionnaire. A Cross-National Study. Educational and Psychological Measurement 66 (4)

Kiitos!