JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR 170214.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Toiminnan suunnittelu
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
JR Opetuksen laatuhanke Yliopisto on asiantuntijayhteisö, autonomisten toimijoiden yhteisö, LUOTTAMUS Luonnostaan pyrkimys korkeaan laatuun Oppimisnäkemys.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatuvastaavien tapaaminen
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
Aikuissosiaalityön Praksis
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Opetussuunnitelmassa 2016
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Jyväskylän yliopistossa
Laadunhallintatyössä ajankohtaista
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
Opetussuunnitelmatyö
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Opiskelun ja opetuksen tiedonhallintajärjestelmä
Järjestökoulutuksen kehittäminen
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Seurantaseminaarit Seitsemän puolenpäivänmittaista keskustelutilaisuutta aikavälillä joulukuu 2013 ja tammikuu 2014 Keskustelua tiedekunta- ja sekaryhmissä Osallistujia tilaisuuksissa oli yhteensä lähes 100 JR

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Laadun kehittäminen yhteisenä ja erilaisena haasteena (1/3) Palautekulttuuri Työelämäsuhteet Kansainvälistyminen Opinto-oikeuden hallintaan liittyvien järjestelmien yhteistoiminta Tietovaraston hyödyntäminen Ryhmätyötilojen lisääminen eHOPS ja ePortfolio Palautteen käsittely Osaamistavoitteiden kuvaus Opiskelijan osallistaminen JR

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Laadun kehittäminen yhteisenä ja erilaisena haasteena (2/3) Opetuksen arvostaminen ja meritoituminen opetustyöllä Interaktiivinen opetus Täydennyskoulutus Ohjaus ja HYVIS –toiminta Metataidot koulutuksen laatukriteereissä IT:n hyödyntäminen opetuksessa Pro gradu prosessi Pedagogisen johtajan toimenkuva Opiskelijoiden tsemppaaminen tuloksiin JR

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Laadun kehittäminen yhteisenä ja erilaisena haasteena (3/3) Palautteen saanti oppimisen dokumenttina Opetussuunnitelman ilmiölähtöisyys vs. osaamistavoitteisuus Yhteisön jäsenten toimijuuden vahvistaminen Yhteiset palautteenkäsittely- ja hyvien käytänteiden jakotilaisuudet Informaalin palautteen hyödyntäminen opetuksen kehittämisessä Tuntiopetuksen palkkioperusteiden ajanmukaistaminen Yliopistokeskuksen ja tiedekuntien yhteistyö JR

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Koulutuksen laadunhallinnan kipupisteitä Tarkoituksenmukaiset palautteenhankinnan menettelytavat Tarkoituksenmukaiset prosessit palautteista tehtäville johtopäätöksille Tarkoituksenmukaiset prosessit palautteen tuottamiseksi saadusta palautteesta Tietovaraston hyödyntäminen tarkoituksenmukaisesti Pedagogisten johtajien toimenkuva OPS vs. osaamisen kuvaus Koulutuksen laadunhallinnan kuormittavuuden hallinta JR

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Yläotsikoita Ovatko opiskelijat NIITÄ vai MEITÄ? –Kun opiskelijat ovat MEITÄ, sisältyy ajatukseen myös vastuu omasta kehittymisestä ja sen seurannasta (HOPS, Pofo jne.) –Palaute oppimisesta kannattelee –Palautteen anonymiteetti on kupla, josta happi loppuu nopeasti Yhteisön rutiineihin tilaa ja aikaa tiedon, osaamisen ja YMMÄRRYKSEN jakamiselle Tutkimukseen perustuva korkein opetus? Onko meillä tästä yhteinen, jaettu käsitys? JR

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kohti auditointia Auditointisopimus on allekirjoitettu Auditointivierailun päivät selvinnevät kuukauden kuluessa, samoin auditointiryhmän koostumus Näyttöyksiköt (Kielten laitos, Kasvatustieteiden tiedekunnan tohtorikoulu ja Student Life) työskentelevät itsearviointinsa kanssa Opintohallintopalvelujen itsearvioinnit meneillään. Koulutusneuvosto on tänään aloittanut yliopiston itsearvioinnin koulutusosuuden työstämisen Keskeinen aineisto on itsearvioinnit ja niiden seurantaseminaarit JR