Pyörät pyörimään Rahoitus, investoinnit ja poliittinen tahto
Helsingin polkupyöräilijät ● Perustettu 1981 ● Ajaa pyöräilijöiden etua Helsingin seudulla ja koko maassa ● Noin 1000 jäsentä ● Otso Kivekäs ● Varapuheenjohtaja ● Helsingin pyöräilyprojektin valmisteluryhmässä ● Yleisten töiden lautakunnan jäsen
Investoinnit ja rahoitus Kuva: Andy Singer,
Pyöräilyn hyödyt (1/3) ● Wienissä ● Autoilun kustannus 98 snt/km ● Pyöräilyn kustannus 1,55 snt/km ● Yhtälössä mukana – Terveysvaikutukset – Melun – Saasteet – Suorat kulut ● Ei sisällä infrakustannuksia tai kaupunkirakenteellisia vaikutuksia Lähde: Michael Meschnik: Uni Wien (esitys, Velo-city 2011)
Pyöräilyn hyödyt (1/3)
Pyöräilyn hyödyt (2/3) ● Tanskassa ● Pyöräilyn kokonaishyöty yhteiskunnalle 0,16 € / km ● Yksityisautoilu maksaa yhteiskunnalle 0,10 € / km ● Yhtälössä mukana – matka-aika, – Onnettomuudet – Saasteet – Terveyshyödyt – Suorat kustannukset Lähde: Economic evaluation of cycle projects - methodology and unit prices, Andreas Røhl 2009 / City of Copenhagen
Pyöräilyn hyödyt (2/3) lähde
Pyöräilyn hyödyt (3/3) - HEAT ● WHO:n kehittämän HEAT (Health Economic Assessment Tool) for cycling -laskentamallin avulla eri maat ovat arvioineet pyöräilyn lisäämisen taloudellisia hyötyjä ● Itävalta (maatalous- metsä- ja ympäristöministeriö) ● Pyöräilyn kulkutapaosuus 5 %, matka keskimäärin 2 km ● Säästää 412 henkeä vuodessa kohonneen fyysisen aktiivisuuden ansiosta. Säästöt yhteiskunnalle ovat 405 M€ / vuosi. ● Tavoitteeksi asetettu 10 % kulkutapaosuus toisi yhteiskunnalle 819 M€ vuosittaiset säästöt. ● Vuodesta 2010 lähtien myös HEAT for Walking Lähde: WHO 2011,
Johtopäätös: pyöräily kannattaa Kuva: Andy Singer,
Pyöräilyinvestoinnit ovat kannattavia (1/2) Lähde: Ewa Willumsen / COWI (Esitys,Velo-City Sevilla 2011)
Pyöräilyinvestoinnit ovat kannattavia (2/2)
Johtopäätös: pyöräinvestoinnit kannattavat ● Pyöräliikenneinvestoinnit ● Voidaan ja pitäisi arvioida samalla tavalla kuin muitakin liikenneinvestointeja ● Tuottavat taloudellista hyötyä, jotka ovat vertailukelpoisia muiden liikennemuotojen kanssa ● Merkittävä myönteinen vaikutus kansanterveyteen, mikä pitäisi sisällyttää kustannus-hyöty – analyyseihin ● Mutta pyöräilyn arvioinnin metodologiaa on kehitettävä, vasta ensipolkaisuja on tehty.
Pyöräilyinvestoinnit ovat halpoja ● Hakamäentie ● 3,1km ● ajoneuvoa/vrk ● € ● 3300 €/ajoneuvo
Pyöräilyinvestoinnit ovat halpoja ● Baana ● 1,3 km ● – ajoneuvoa/vrk (?) ● € ● 100 – 250 €/ajoneuvo ● Sama aikasäästö!
Poliittinen tahto ● Kööpenhaminassa herättiin 70-luvulla ● Kulkutapaosuus nyt 40% ● Tukholmassa herättiin 90-luvulla ● Kulkutapaosuus nyt >10% ● Helsingissä herättiin 2010-luvulla ● Kulkutapaosuus lähtenyt nousuun
Brysselin julistus ● Päätavoite: ● Pyöräilyn kulkumuoto- osuus 15% vuonna 2020 ● Ja sen jälkeen jatkaa kasvuaan ● Helsinki allekirjoitti 2009
Strategiaohjelma ● Uusien alueiden suunnittelussa luodaan hyvät edellytykset kävelylle ja pyöräilylle. ● Asetetaan pyöräilyprojekti ja sille toteutusohjelma pyöräilyn kaksinkertaistamisohjelman toteuttamiseksi. ● Lisätään pyöräkaistoja. ● Kävelyalueita lisätään ja pyörätieverkkoa tihennetään. ● Toteutetaan uusi kaupunkipyöräjärjestelmä. ● Pyöräilyn markkinointia lisätään.
Pyöräilyprojekti ● Johtoryhmässä ● Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä (pj.) ● Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ● Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty ● Budjettipäällikkö Tuula Saxholm ● Kaupungininsinööri Raimo K. Saarinen ● Liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutanen ● Asemakaava-arkkitehti Annukka Lindroos
Poliittinen tahto on! Mikä tässä oikein kestää?
Hidasteita ● Vanhat ohjeistukset? ● Vakiintuneet käytännöt? ● Byrokratian kankeus? ● Ajattelutavat?
Mitä sinä voit tehdä työssäsi edistääksesi pyöräilyä ensi viikolla?