Pyörät pyörimään Rahoitus, investoinnit ja poliittinen tahto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Martti Kivioja Työmarkkinatutkimus 2014 Yrittäjyyskatsaus.
Advertisements

Pk-yritysbarometri Syksy 2005 Julkaisijat Suomen Yrittäjät ry ja Finnvera Oyj.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
Terveys 2000 –seurantatutkimus: fyysisen aktiivisuuden ja kunnon osatutkimus.
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Potkuri ja Starttiraha Pirkka Hyssälä. STARTTIRAHA.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM L E N TOLIIKENT I MERKI Y S T EE N Aluetaloudelliset vaikutukset.
Vaikuttavuuden arviointi
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020: NEUVONTA
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Mikko Mönkkönen & Janne Kotiaho Bio- ja ympäristötieteiden laitos
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Eurooppaoikeus Lue teksti s.57 ja vastaa kysymykseen Eurooppaoikeus – mitä se on?
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
LETKA-hanke vertaa Naseva- käyntien ja Welfare Quality - arviointien tuloksia Mikaela Mughal1, Lilli Frondelius2, Matti Pastell2, Pirjo Kortesniemi 3,
Hangon kansallisen kaupunkipuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos Verkostotapaaminen
3. Kansanterveys Lähde: Flickr
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Osakohteiden yhdistäminen merge+-ohjelmalla
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Järvikalan jäljet: saalistietoa ja kestävyyttä
Tuulivoima.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Tervetuloa Innopajaan
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Liikenteen terveysvaikutusten arviointi kaupunkiympäristössä
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Mikä on tuotteen ELINKAARI?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Liikenne ja autonomistajuus
Maksuton varhaiskasvatuskokeilu
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Rakennerahastot maakuntien strategioiden toteutuksessa Case Etelä-Savo
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Viestinnän työkalupakki
Käyttöturvallisuus.
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Massa- ja paperiteollisuuden päästöt vesistöihin
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
WHO Healthy Cities Network
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia
Valtuustoaloitteesta yhteiseen tahtotilaan
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi
Tusla ry & Laskettelurinteet
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Sosiaali- ja terveysministeriön maksuasetus kansallisista tietojärjestelmä-palveluista Jari Porrasmaa erityisasiantuntija.
Suomen verotus selkokielellä
RANKU 3 -hanke Ravinneneutraali toiminta kunnan käytännöksi
Pienin askelin kohti parempaa työhyvinvointia – yrittäjien näkemyksiä keinoista edistää hyvinvointiaan Y-Foorumi Salla Ahola & Kirsi Heikkilä-Tammi.
Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus
Esityksen transkriptio:

Pyörät pyörimään Rahoitus, investoinnit ja poliittinen tahto

Helsingin polkupyöräilijät ● Perustettu 1981 ● Ajaa pyöräilijöiden etua Helsingin seudulla ja koko maassa ● Noin 1000 jäsentä ● Otso Kivekäs ● Varapuheenjohtaja ● Helsingin pyöräilyprojektin valmisteluryhmässä ● Yleisten töiden lautakunnan jäsen

Investoinnit ja rahoitus Kuva: Andy Singer,

Pyöräilyn hyödyt (1/3) ● Wienissä ● Autoilun kustannus 98 snt/km ● Pyöräilyn kustannus 1,55 snt/km ● Yhtälössä mukana – Terveysvaikutukset – Melun – Saasteet – Suorat kulut ● Ei sisällä infrakustannuksia tai kaupunkirakenteellisia vaikutuksia Lähde: Michael Meschnik: Uni Wien (esitys, Velo-city 2011)

Pyöräilyn hyödyt (1/3)

Pyöräilyn hyödyt (2/3) ● Tanskassa ● Pyöräilyn kokonaishyöty yhteiskunnalle 0,16 € / km ● Yksityisautoilu maksaa yhteiskunnalle 0,10 € / km ● Yhtälössä mukana – matka-aika, – Onnettomuudet – Saasteet – Terveyshyödyt – Suorat kustannukset Lähde: Economic evaluation of cycle projects - methodology and unit prices, Andreas Røhl 2009 / City of Copenhagen

Pyöräilyn hyödyt (2/3) lähde

Pyöräilyn hyödyt (3/3) - HEAT ● WHO:n kehittämän HEAT (Health Economic Assessment Tool) for cycling -laskentamallin avulla eri maat ovat arvioineet pyöräilyn lisäämisen taloudellisia hyötyjä ● Itävalta (maatalous- metsä- ja ympäristöministeriö) ● Pyöräilyn kulkutapaosuus 5 %, matka keskimäärin 2 km ● Säästää 412 henkeä vuodessa kohonneen fyysisen aktiivisuuden ansiosta. Säästöt yhteiskunnalle ovat 405 M€ / vuosi. ● Tavoitteeksi asetettu 10 % kulkutapaosuus toisi yhteiskunnalle 819 M€ vuosittaiset säästöt. ● Vuodesta 2010 lähtien myös HEAT for Walking Lähde: WHO 2011,

Johtopäätös: pyöräily kannattaa Kuva: Andy Singer,

Pyöräilyinvestoinnit ovat kannattavia (1/2) Lähde: Ewa Willumsen / COWI (Esitys,Velo-City Sevilla 2011)

Pyöräilyinvestoinnit ovat kannattavia (2/2)

Johtopäätös: pyöräinvestoinnit kannattavat ● Pyöräliikenneinvestoinnit ● Voidaan ja pitäisi arvioida samalla tavalla kuin muitakin liikenneinvestointeja ● Tuottavat taloudellista hyötyä, jotka ovat vertailukelpoisia muiden liikennemuotojen kanssa ● Merkittävä myönteinen vaikutus kansanterveyteen, mikä pitäisi sisällyttää kustannus-hyöty – analyyseihin ● Mutta pyöräilyn arvioinnin metodologiaa on kehitettävä, vasta ensipolkaisuja on tehty.

Pyöräilyinvestoinnit ovat halpoja ● Hakamäentie ● 3,1km ● ajoneuvoa/vrk ● € ● 3300 €/ajoneuvo

Pyöräilyinvestoinnit ovat halpoja ● Baana ● 1,3 km ● – ajoneuvoa/vrk (?) ● € ● 100 – 250 €/ajoneuvo ● Sama aikasäästö!

Poliittinen tahto ● Kööpenhaminassa herättiin 70-luvulla ● Kulkutapaosuus nyt 40% ● Tukholmassa herättiin 90-luvulla ● Kulkutapaosuus nyt >10% ● Helsingissä herättiin 2010-luvulla ● Kulkutapaosuus lähtenyt nousuun

Brysselin julistus ● Päätavoite: ● Pyöräilyn kulkumuoto- osuus 15% vuonna 2020 ● Ja sen jälkeen jatkaa kasvuaan ● Helsinki allekirjoitti 2009

Strategiaohjelma ● Uusien alueiden suunnittelussa luodaan hyvät edellytykset kävelylle ja pyöräilylle. ● Asetetaan pyöräilyprojekti ja sille toteutusohjelma pyöräilyn kaksinkertaistamisohjelman toteuttamiseksi. ● Lisätään pyöräkaistoja. ● Kävelyalueita lisätään ja pyörätieverkkoa tihennetään. ● Toteutetaan uusi kaupunkipyöräjärjestelmä. ● Pyöräilyn markkinointia lisätään.

Pyöräilyprojekti ● Johtoryhmässä ● Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä (pj.) ● Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ● Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty ● Budjettipäällikkö Tuula Saxholm ● Kaupungininsinööri Raimo K. Saarinen ● Liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutanen ● Asemakaava-arkkitehti Annukka Lindroos

Poliittinen tahto on! Mikä tässä oikein kestää?

Hidasteita ● Vanhat ohjeistukset? ● Vakiintuneet käytännöt? ● Byrokratian kankeus? ● Ajattelutavat?

Mitä sinä voit tehdä työssäsi edistääksesi pyöräilyä ensi viikolla?