EU-säädökset ja EU-asioiden kansallinen yhteensovittaminen 6.10.2015 I Päivi Pietarinen VNEUS.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SK 64 Rakennusten sähköasennukset
Advertisements

Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Euroopan Unioni: Huippukokous Ministerineuvosto Komissio
EU-vaikuttaminen Suomessa
Tasavallan toimielimet
AYYE Säädöskokoelma ja syksyn toimivalta.
Eduskunnan rooli EU-asioiden valmistelussa
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Euroopan Unionin perustuslaki ja Lissabonin sopimus EU:n tulevaisuuskonventti valmisteli sopimuksen EU:n perustuslaista Piti tulla voimaan jo 2006, mutta.
Valtioneuvoston tarjoama tuki EU-rekrytoitumiseen I Jaana Jokelainen.
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS YH 4 EU:N TOIMIELIMET.
Eduskunta ja EU:n talouskriisi Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri Suuren valiokunnan puheenjohtaja.
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI Suomi EU:ssa. SUOMI – MALLIOPPILAS VAI KOVIS? Suomea verrattu EU:ssa luokan mallioppilaaseen Suomea verrattu EU:ssa.
YHTEISKUNTAOPPIA EUROOPAN UNIONI. KOLME YHTEISÖÄ 1. Euroopan hiili- ja teräsyhteisö (1951) 2. Euroopan talousyhteisö (1957) 3. Euroopan atomienergiayhteisö.
Ihmisoikeuskeskus - osa Suomen kansallista ihmisoikeusinstituutiota VALTAKUNNALLISET VAMMAISNEUVOSTOPÄIVÄT
IHMISOIKEUSKESKUS - TEHTÄVÄNÄ IHMISOIKEUKSIEN EDISTÄMINEN Valtakunnallisen vammaisneuvoston VANEn seminaari YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia.
YHTEISKUNTAOPPIA VALTIONEUVOSTO.  Kansankielellä sama kuin hallitus  Virallisesti kuitenkin:  Ministerit = valtioneuvosto  Valtioneuvosto + presidentti.
HEKA MAUNULA TALOTOIMIKUNNAT TERVETULOA!
LAINSÄÄDÄNTÖ JA ERI TOIMIELIMET.  Asetukset: Ylikansallinen oikeus koko Unionin alueella *Esim. paljon Maatalous, kilpailu Direktiivit: Jäsenvaltion.
JÄRJESTÖHAUTOMON TILAISUUS INFOA PELIYHTEISÖJEN FUUSIOSTA.
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI YH 4 EU:n PERUSSOPIMUKSET.
Keskustan politiikka keskustan kunnallispolitiikkaa johtaa kunnallisjärjestö kunnallisjärjestö hyväksyy kunnallisvaaliohjelman, ohjaa valtuustoryhmän nelivuotiskauden.
Suomi ja Euroopan unioni
YHTEISKUNTAOPPIA EDUSKUNTA.
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta
Suomen liittyminen EU:n jäseneksi
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Vanhoja yo-kysymyksiä EU:sta
EDUSKUNTA
Valtioneuvoston toiminta
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
EU lyhyesti 28 jäsenmaan muodostama vapaakauppa-alue
Suomen hallinto: Valta kuuluu kansalle
Eduskunta Eduskunnan tärkeimmät tehtävät
MITEN PÄÄTÖKSIÄ TEHDÄÄN : EU-LAIN VAIHEET
Lähtökohtana aktiivisuus
Lissabonin sopimus.
LAINKÄYTTÖ.
EUROOPAN UNIONIN OIKEUS
SOTE-tietojen tietoturvallisen hyödyntämisen lakipaketti - tilannekatsaus Hannu Hämäläinen Kansisivu Etunimi Sukunimi.
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Turvaa, luottamusta, toimintaa Perusturvan
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Belgia 5 asiaa, jotka tulee mieleen: EU:n päämaja Naton päämaja
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS
Valkoinen kirja Euroopan tulevaisuudesta
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
TUOMIOISTUIMET.
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

EU-säädökset ja EU-asioiden kansallinen yhteensovittaminen I Päivi Pietarinen VNEUS

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Esityksen rakenne EU-säädösvalmistelu EU-säädösten kansallinen täytäntöönpano EU-asioiden kansallinen yhteensovittamisjärjestelmä Eduskunta Ahvenanmaa EU-asiakirjojen julkisuus ja EU-tiedon lähteitä

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-säädösvalmistelu

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Keskeiset EU:n toimielimet EUROOPAN KOMISSIO Aloitteentekijä Toimeenpanovallan käyttäjä EU-oikeuden noudattamisen valvoja Edustaa Euroopan unionin yleistä etua 28 jäsentä eli komissaaria (ml. komission puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat) EUROOPAN UNIONIN NEUVOSTO Päätöksentekijä, lainsäätäjä (yleensä Euroopan parlamentin kanssa) 28 jäsenvaltion edustajat, puheenjohtajaval- tiolla keskeinen asema Päätökset äänten yksinkertaisella enemmistöllä, määräenemmistöllä tai yksimielisesti EUROOPAN PARLAMENTTI (EP) Lainsäätäjä neuvoston kanssa Järjestäytynyt poliittisiin ryhmiin 751 jäsentä, jotka valitaan suorilla vaaleilla joka viides vuosi (kolmetoista Suomesta)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU:n päätöksenteon perusta PÄÄTÖKSENTEKO EU:n perussopimusten määräyksiin perustuvaa EU:lla on oltava toimivalta asiassa Toimenpiteellä on oltava oikeusperusta OIKEUSPERUSTA määrää EU:n toimivallan laajuuden Toimenpidetyypin Päätöksentekomenettelyn (yksimielisyys, määräenemmistö, yksinkertainen enemmistö)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU:n ja jäsenvaltioiden välinen toimivallanjako ”Annetun toimivallan periaate”: ”Toimivalta, jota perussopimuksissa ei ole annettu unionille, kuuluu jäsenvaltioille” Unionin toimivalta määritetään alakohtaisesti Unionin yksinomainen toimivalta Jaettu toimivalta Jäsenvaltioiden talous- ja työllisyyspolitiikan yhteensovittamista koskevat säännöt sekä YUTP:n määrittely ja toteuttaminen Jäsenvaltioiden toimintaa tukevia, yhteensovittavia tai täydentäviä toimia

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-säädökset SEUT 288 artikla Asetus: pätee yleisesti, on kaikilta osiltaan velvoittava, sovelletaan sellaisenaan kaikissa jäsenvaltioissa Direktiivi: velvoittaa saavutettavaan tulokseen nähden jokaista jäsenvaltiota, jolle se on osoitettu, jättää kansallisten viranomaisten valittavaksi muodon ja keinot Päätös: kaikilta osiltaan velvoittava; jos siinä nimetään ne, joille se on osoitettu, velvoittaa ainoastaan niitä Suositukset ja lausunnot: eivät oikeudellisesti sitovia

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Lainsäätämisjärjestys SEUT 289 artikla Tavallinen lainsäätämisjärjestys Erityinen lainsäätämisjärjestys (neuvosto hyväksyy säädöksen EP:n osallistuessa – käytännössä kuuleminen tai hyväksyntä – tai EP hyväksyy säädöksen neuvoston osallistuessa)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Tavallinen lainsäätämisjärjestys SEUT 294 artikla Entinen ns. yhteispäätösmenettely Komissio aloitteentekijänä, neuvosto ja Euroopan parlamentti tasavertaisina lainsäätäjinä Neuvosto tekee päätökset määräenemmistöllä Yleisimmin käytössä oleva lainsäätämismenettely, ks. esim. rajavalvonta- ja maahanmuuttopolitiikka (SEUT 77, 78 ja 79 artikla), poliisiyhteistyö (SEUT 87 ja 88 artikla), pelastuspalvelu (SEUT 196 artikla) sekä humanitaarinen apu (SEUT 214 artikla) Muutamassa kysymyksessä ns. hätäjarrun mahdollisuus

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Määräenemmistön saavuttaminen neuvostossa Ns. kaksoisenemmistö otettiin käyttöön Vähintään 55 % neuvoston äänestykseen osallistuvista jäsenistä (jäsenvaltioista) Jotka samalla edustavat vähintään 65 % unionin väestöstä Päätöstä tukee vähintään 16 jäsenvaltiota; päätöksen estämiseksi tarvitaan vähintään neljä jäsenvaltiota Jos aloitteen tekee muu kuin komissio tai unionin ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkea edustaja, määräenemmistö syntyy kun päätöstä tukee 72 prosenttia neuvoston jäsenistä ja nämä edustavat 65 prosenttia unionin väestöstä Poikkeamismahdollisuus saakka Neuvoston jäsen voi pyytää, että säädös hyväksytään vanhojen määräysten mukaan

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Toimivallan delegointi Säädösvallan siirron nojalla annettavat säädökset (SEUT artikla 290): komission delegoidut asetukset, direktiivit ja päätökset Täytäntöönpanovallan nojalla annettavat säädökset (SEUT artikla 291): komission täytäntöönpanoasetukset, -direktiivit, -päätökset

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Toimivallan delegoimisen taustaa Delegoiduilla säädöksillä muutetaan tai täydennetään Euroopan parlamentin ja neuvoston antaman perussäädöksen muita kuin keskeisiä osia Säädösvallan delegoiminen mahdollistaa yksityiskohtaisen ja teknisluontoisen sääntelyn siirtämisen lainsäädäntömenettelyä kevyempään ja nopeampaan menettelyyn Komitologiamenettely mahdollistaa täytäntöönpanotoimenpiteiden toteuttamisen EU:n tasolla Jäsenvaltiot panevat pääsääntöisesti täytäntöön EU:n säädökset, mutta silloin kun yhdenmukainen täytäntöönpano EU:n tasolla on tarpeen, siirretään täytäntöönpanotoimivaltaa komissiolle tai perustelluissa tapauksissa poikkeuksellisesti neuvostolle

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-säädösten kansallinen täytäntöönpano

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Asetusten ja direktiivien täytäntöönpano Asetukset eivät yleensä edellytä täytäntöönpanotoimia (poikkeuksia: velvollisuus ilmoittaa tietyn viranomaisen nimi, mahdollisuus valita tiettyjen vaihtoehtojen väliltä sekä mahdollisuus antaa pitemmälle menevää tai täydentävää sääntelyä) Direktiivit edellyttävät pääsääntöisesti täytäntöönpanotoimia

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Täytäntöönpanon perusperiaatteet Direktiivejä antaa yleensä neuvosto joko yksin tai yhdessä Euroopan parlamentin kanssa, mutta toisinaan myös Euroopan komissio. Direktiivit velvoittavat jäsenvaltioita saavutettavaan tulokseen nähden, mutta jättävät kansallisten viranomaisten valittavaksi muodon ja keinot. Täytäntöönpanotoimien on oltava sitovia, oikeasisältöisiä, riittävän täsmällistä ja selkeitä. Lisäksi on varmistettava täytäntöönpanon oikea-aikaisuus. Täytäntöönpanon on myös oltava riittävän julkista. Täytäntöönpanossa noudatetaan samaa työnjakoa kuin kansallisissa asioissa: toimivaltainen ministeriö on se, jonka toimialaan asia pääosaltaan kuuluu.

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Direktiivien täytäntöönpanon valvonta Täytäntöönpanotoimet tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle Jos täytäntöönpano tai siitä ilmoittaminen viivästyy määräajasta, komissio voi käynnistää rikkomusmenettelyn jäsenvaltiota vastaan Rikkomusmenettelyn hallinnollinen vaihe muodostuu virallisesta huomautuksesta ja perustellusta lausunnosta Komissio voi hallinnollisen vaiheen jälkeen nostaa kanteen EU:n tuomioistuimessa EU:n tuomioistuin voi määrätä komission pyynnöstä jäsenvaltion maksettavaksi taloudellisia seuraamuksia

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-asioiden kansallinen yhteensovittamisjärjestelmä

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-asioiden kansallinen yhteensovittamisjärjestelmä

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-asioiden kansallinen valmistelu - toimintaperiaatteet Kantojen vastattava yleisiä EU-poliittisia linjauksia - yksittäiset linjaukset osa Suomen EU-politiikan kokonaisuutta Asioiden järjestelmällinen yhteensovittaminen ja johdonmukaisuus Tavoitteena yhteensovitettu kanta kaikkiin EU:ssa vireillä oleviin asioihin niiden eri käsittelyvaiheissa Tavoitteena paitsi kattava ja tehokas valmistelu myös avoin ja ennakoiva lähestymistapa Kaikkien toimijoiden sitouduttava järjestelmän hyödyntämiseen – järjestelmä hyödyttää kaikkia Poliittiset päätöksentekijät mukana jo varhaisessa vaiheessa

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Toimivallanjako EU:ssa päätettävät asiat käsittelee se ministeriö, jonka toimialaan asia sisällöltään kuuluu. (Laki valtioneuvostosta, 9 § ja valtioneuvoston ohjesääntö, 10 §) Ministeriöt toimivat tarpeen mukaan yhteistyössä asioiden valmistelussa. Yhteistyön järjestämisestä vastaa se ministeriö, jonka toimialaan asia pääosaltaan kuuluu. (Laki valtioneuvostosta, 2 §) Valtioneuvoston kanslia yhteensovittaa EU:ssa päätettävien asioiden valmistelun ja käsittelyn, jollei valtioneuvoston asetuksella jonkin asiaryhmän osalta toisin säädetä. (Laki valtioneuvostosta, 9 §)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-asioiden kansallinen yhteensovittamisjärjestelmä PL 93 § 2 mom: Valtioneuvosto johtaa EU-politiikkaa Jokaiselle lainsäädäntöesitykselle ja muulle merkittävälle EU-asialle nimetään vastuuhenkilö toimivaltaisesta ministeriöstä Vastuuvirkamies laatii aloitteesta viipymättä luonnoksen alustavaksi Suomen kannaksi (U-kirjelmä/E-kirje eduskunnalle) koordinoiden mahdollisten yhteistyöministeriöiden kanssa Suomen kanta käsitellään yhteensovittamisjärjestelmässä (jaostot, EU-asioiden komitea, EU-ministerivaliokunta) Kirjelmä tai kirje toimitetaan eduskunnalle Eduskunta antaa asiasta tarvittaessa lausunnon valtioneuvostolle (pakollinen lainsäädäntöasioissa, l. U-asioissa) Haasteena asian samanaikainen käsittely Helsingissä ja Brysselissä (tarvittaessa jatkokirjeet)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Keskeisimmät vaiheet Asian valmistelu Suomessa ministeriöissä ja EU-sihteeristössä, EUE osallistuu valmisteluun Kansallinen toimintaohje Suomen pysyvään edustustoon (EUE) Kanta esitetään työryhmässä/ komiteassa/ COREPERissa/ neuvostossa Raportti Suomeen Asian käsittely jatkuu

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Pääministerin tehtävät EU-asioissa Pääministerin tehtävistä valtioneuvoston johtamisessa samoin kuin hänen tehtävästään edustaa Suomea Euroopan unionissa säädetään perustuslaissa Pääministeri valvoo hallitusohjelman toimeenpanoa ja toimii ministerivaliokuntien puheenjohtajana Pääministeri huolehtii Euroopan unionissa päätettävien asioiden valmistelun ja käsittelyn yhteensovittamisesta valtioneuvostossa (Perustuslaki, 66 § ja laki valtioneuvostosta, 3 §)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Pysyvää edustuston työtä johtaa pysyvä edustaja. Edustusto valmistelee EU:n neuvoston päätöksiä Suomen hallituksen ohjeiden pohjalta. Edustusto on tärkeässä asemassa Suomen EU-politiikan toteuttamisessa. Tiivis yhteistyö pääkaupungin kanssa mahdollistaa toimivan työnjaon edustuston ja ministeriöiden välillä. EU-edustustossa työskentelee noin sata henkilöä. Suurin osa henkilöstöstä on eri hallinnonalojen asiantuntijavirkamiehiä. He työskentelevät edustustossa yleensä 2-4 vuoden ajan. Toinen puoli henkilöstöstä koostuu lähetetystä toimistohenkilökunnasta sekä paikalta palkatuista työntekijöistä. Suomen EU-edustusto

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-asioiden komitean alaisuudessa 35 valmistelujaostoa Toimivat vastuuministeriöiden johdolla Vastuuvirkamies huolehtii asian jaostokäsittelystä Suppea virkamieskokoonpano ja laaja kokoonpano, jossa mukana sidosryhmiä Jaostojen tehtävänä: Suomen kantojen määrittely/yhteensovittaminen Ennakointi ja vaikuttaminen, ml. Suomen omat aloitteet EU-jaostot – valmistelun virkamiesporras

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-jaostot Institutionaaliset kysymykset (VNEUS) Meripolitiikka (VNEUS) Oikeudelliset kysymykset (OM) Ulkosuhteet (UM) Alue- ja rakennepolitiikka (SM) Budjetti-, henkilöstö- ja hallintoasiat (VM) Tal.pol:n koordinointi, kv. rahoituskysymykset (VM) Verotus (VM) Rahoituspalvelut ja pääomaliikkeet (VM) Vakuutuspalvelut (STM) Tullitekniset kysymykset (VM) Sisämarkkinat (TEM) Elinkeinopolitiikka (TEM) Kilpailu-, valtiontuki- ja hankintajaosto (TEM) Tutkimus ja innovaatiot (TEM) Energia ja Euratom (TEM) Liikenne (LVM) Viestintä (LVM) Työllisyys (TEM) Työsuojelu (STM) Työoikeus (TEM) Henkilöiden liikkuvuuteen liitt. sos.turva (STM) Koulutus (OPM) Kulttuuri ja AV-palvelut (OKM) Nuoriso- ja liikunta-asiat (OKM) Sosiaaliasiat (STM) Terveys (STM) Ympäristö (YM) Maatalous ja elintarvike (MMM) Kalastus (MMM) Metsä (MMM) Kauppapoliittiset kysymykset (UM) Oikeus- ja sisäasiat (SM) Maahanmuutto, turvapaikka, kotouttaminen (SM) Huumausaineet (STM)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-asioiden komitea Puheenjohtajana valtioneuvoston kanslian EU-asioiden osaston päällikkö Jäsenet: kaikki ministeriöt, oikeuskanslerinvirasto, TPK, Ahvenanmaan maakunnan hallitus ja Suomen Pankki Nykyisin ei säännönmukaisesti mukana varsinaisessa yhteensovittamisprosessissa Käsittelee laajoja kokonaisuuksia, kuten komission ohjelmaan vaikuttamista, hallituksen EU-avaintavoitteita sekä kansallisiin asiantuntijoihin liittyviä asioita

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-ministerivaliokunta Käsittelee: Poliittisesti, taloudellisesti ja oikeudellisesti tärkeimmät EU-asiat (tarvittaessa E-kirjeet ja U-kirjelmät) Kaikki neuvoston istunnot Tapauskohtaisesti Suomea koskevat valvonta- ja tuomioistuinasiat Puheenjohtajana pääministeri Asioita valmisteleva elin, ei päätöksiä tekevä Avoin kaikille ministereille (ei poliittisia valtiosihteereitä) Virkamiehet (VNK, EUE ja UM) Kokoontuu yleensä perjantaisin Ylimääräisiä kokouksia poikkeuksellisina ajankohtina Voi käsitellä asioita kirjallisessa menettelyssä Ahvenanmaan maakunnan hallituksen puheenjohtajalla on oikeus tulla kuulluksi silloin, kun asia kuuluu Ahvenanmaan maakunnan toimivaltaan tai se on muutoin maakunnalle erityisen tärkeä

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Eduskunta

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Eduskunta Osallistuu EU:ssa tehtävien päätösten kansalliseen valmisteluun EU-asiat käsittelee eduskunnassa suuri valiokunta, jolle erikoisvaliokunnat antavat lausuntoja EU:n yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan (UTP) kuuluvat asiat käsitellään ulkoasiainvaliokunnassa Ns. U-, E- ja UTP-asiat sekä tietojen antaminen Eurooppa-neuvoston ja neuvoston kokouksista

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Yhteistyön lähtökohdat Eduskunnalle annettavan informaation on oltava ajantasaista ja sen on tultava eduskuntaan riittävän aikaisin Eduskunnalle on annettava riittävä ja selkeä kokonaiskuva ehdotusten vaikutuksista ja niiden suhteesta muihin EU:ssa vireillä oleviin hankkeisiin (SuVL 1/2012 vp)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Yhteistyön lähtökohdat Valtioneuvoston poliittinen vastuu ja valvonta toteutuvat eduskunnan ja hallituksen välisessä kanssakäymisessä Eduskunnalla on perustuslakiin perustuvat mahdollisuudet vaikuttaa EU-asioiden kansalliseen käsittelyyn Tavoitteena on varmistaa se, etteivät hallituksen edustajat eduskuntaa kuulematta tee päätöksiä, joiden tekeminen olisi kuulunut ennen EU-jäsenyyttä eduskunnan toimivaltaan

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Yhteistyön muodot Ns. U-asiat (kuuluvat eduskunnan lainsäädäntö- tai budjettivallan tai kansainvälisiä sopimuksia koskevan toimivallan alaan (PL 96 §)) Ns. E-asiat (PL 97 §) Ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevat UTP-asiat (PL 93 § ja 97 §) Pääministerin antamat tiedot Eurooppa-neuvostossa käsiteltävistä asioista ja EU:n perussopimusten muutosten valmistelusta (PL 97 §) Neuvostoihin osallistuvat ministerit informoivat eduskuntaa Hallituksen tiedonannot, selonteot ja selvitykset ja pääministerin ilmoitukset

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi U-kirjelmät Valtioneuvoston kirjelmä (esim. U 10/2015 vp) EU:n ehdotukset säädöksiksi, sopimuksiksi tai muiksi toimiksi (lainsäädäntöasiat, budjettiasiat ja kansainväliset sopimukset), jotka muutoin kuuluisivat eduskunnan toimivaltaan Toimitettava eduskuntaan viipymättä (oikea-aikaisuus); huom. toissijaisuusperiaatteen mukaisuuden valvonta Valtioneuvoston yleisistunto käsittelee Täydennetään asian käsittelyn edetessä tarpeen mukaan jatkokirjeillä Kiireellisissä tapauksissa asian käsittely voidaan käynnistää E-kirjeellä

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi U-kirjelmät Sisältö Valtioneuvoston kanta Ehdotuksen sisältö pääpiirteittäin Arvio toissijaisuusperiaatteen ja suhteellisuusperiaatteen toteutumisesta Suhde perustuslakiin + mahd. ihmisoikeussopimuksiin Ahvenanmaan asema Keskeisimmät muutostarpeet kansalliseen lainsäädäntöön Olennaiset muiden maiden kannat Aikatauluarvio asian etenemisestä EU-tasolla

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi E-kirjeet Asiat eivät muodollisesti kuulu eduskunnan toimivaltaan, mutta liittyvät sen tiedonsaantioikeuteen; eduskunta voi pyytää tietoa tai valtioneuvosto antaa sitä tarvittaessa Käytetään erityisesti periaatteellisesti, poliittisesti tai taloudellisilta vaikutuksiltaan merkittävissä muissa EU- asioissa (komission vihreät ja valkoiset kirjat, tiedonannot sekä muut laajat kokonaisuudet) Lähetetään suoraan ministeriöstä (jaostokäsittely edeltää) Täydennetään asian käsittelyn edetessä tarpeen mukaan jatkokirjeillä

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Eduskunnan kanta Eduskunnan kanta on ohjeellinen lähtökohta Suomen edustajien kannanotoille Jos kannasta joudutaan poikkeamaan, asia on perusteltava Eduskunnan kannan huomiotta jättäminen voi johtaa poliittisiin seuraamuksiin EU-asioissa SuV ilmaisee kannan Kun kyse on EU:n yhteisestä ulko- tai turvallisuuspolitiikasta, UaV ilmaisee kannan Erikoisvaliokunnat kuulevat asiantuntijoita ja antavat lausuntoja

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Eduskunnan kanta U-kirjeet Kannanmuodostus perustuu erikoisvaliokuntien käsittelyyn, joiden lausuntojen pohjalta SuV ilmaisee eduskunnan lopullisen kannan. SuV ilmaisee kantansa yleensä pöytäkirjaan otettavalla lausumalla. Merkittävissä asioissa myös lausunto on mahdollinen. E-kirjeet SuV ei yleensä muodollisesti ota kantaa vaan lähettää erikoisvaliokuntien mahdollisen lausunnon valtioneuvostolle tiedoksi. UTP-kirjeet UaV vastaa käsittelystä. Se ei yleensä pyydä lausuntoja muilta valiokunnilta.

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Ahvenanmaa

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Erityisasema EU-asioissa pohjaa itsehallintolakiin Osallistuminen EU-asioiden valmisteluun, kun asia kuuluu maakunnan toimivaltaan tai on sille erityisen tärkeä Ahvenanmaa-yhteyshenkilö joka ministeriössä Ahvenanmaan kannan ilmaiseminen, mikäli eroaa Suomen kannasta Yhteensovittamisjärjestelmässä: asialistojen ja asiakirjojen kääntäminen (jaostokutsut käännettävä + asiakirjoja tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan) Myös tulkkaus ministeriön vastuulla tarvittaessa Ahvenanmaa

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EU-asiakirjojen julkisuus ja EU-tiedon lähteitä

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Kaikki on julkista, ellei toisin päätetä - ei päinvastoin. Julkisuuslain säännökset. Ratkaistaan tapauskohtaisesti sisällön mukaan. Eduskunnalle toimitettavat asiakirjat ovat julkisia. Eduskunta voi kuitenkin perustellusta pyynnöstä myöntää vaiteliaisuuden. EU-ministerivaliokunnan materiaali julkista, jollei asiakirja tai sen osa ole salassa pidettävä. Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta valtionhallinnossa. Valtioneuvoston kanslian määräys salassa pidettävien asiakirjojen luokittelusta ja käsittelystä. Kansalliset asiakirjat (esim. perusmuistiot)

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Kaikki on julkista, ellei toisin päätetä - ei päinvastoin Jos Suomen viranomaisille = kansallinen lainsäädäntö (+ toimielintä kuultava, ellei selvää, että voidaan luovuttaa) Jos toimielimen hallussa = EU:n avoimuusasetus Neuvoston asiakirjapyyntöjen käsittely Neuvoston turvapäätös: arkaluonteiset asiakirjat Toimielinten asiakirjat

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi EUR-Lex Euroopan unionin perussopimukset, lainsäädäntö, oikeustapaukset ja lainsäädännön valmisteluaineisto Pre-Lex Euroopan komission tietokanta lainsäädäntötyön vaiheista OEIL Euroopan parlamentin tietokanta lainsäädäntötyön vaiheista Eurooppa-tiedotus ( EU-tiedon lähteitä

Kiitos mielenkiinnosta – kommentteja, kysymyksiä?