Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muistiinpanojen tekeminen
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
OHJAAMINEN.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Kognitiivinen psykologia tutkii
Oppimisorientaatioita
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Ops seminaari Askola.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Laaja-alainen osaaminen
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Nopolan koulu Opettajien veso
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Osana sivistysteknologiaa
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
NUORUUS PS2 LAJM.
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
Oppiminen voidaan määritellä:
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
1. Mitä tiedonkäsittely on?
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
2. tieto osana maailmankuvaa
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
6. Havaitseminen.
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Oppimiskäsitykset Maanantaina Torstaina 24.9.
shine Strong human increases new energy
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Havaintoja läpäisyn tehostamisohjelmasta
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Opiskeluhuollon palvelut
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012

Skeemat eli sisäiset mallit ihmisen itsensä rakentamia, käsityksiä todellisuudesta eläimillä ja lapsilla alkeellisia ja konkreettisia, aikuisilla kehittyneitä, abstrakteja, käsitteellisiä vaikuttavat toiminnan ohjaukseen ja tiedon käsittelyyn: havaitsemiseen, muistamiseen, ajatteluun, oppimiseen, tunteisiin, sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja motoriikkaan Yksinkertaistavat toiminnan ohjausta ja toiminnat automatisoituvat, ennakointi paranee

Skeeman muodostuminen aktiivinen, monivaiheinen kognitiivinen prosessi valitaan oleellinen informaatio ärsyketulvasta tunnistetaan asia ja muodostetaan havainto annetaan havainnolle merkitys havaintoa täydennetään hakemalla tietoa muistista taltioidaan havainto muistiin kokonaisuuksina luodaan tietorakenne, skeema

Uuden tiedon valikoituminen muodostuneet skeemat ohjaavat tarkkaavuuden suuntaamista, havaitsemista ja tiedon etsimistä aikaisemmat kokemukset ja oppiminen vaikuttavat uuden oppimiseen uusi tieto voi muuttaa sisäisiä malleja

Havaintokehä, alkuper. Ulric Neisser

Alkuperäinen malli joko vahvistuu tai muuttuu (kehityksen lähtökohta Jean Piaget) Ei RISTIRIITAA Kun uusi informaatio, havainto, tieto tai kokemus liitetään olemassa olevaan rakenteeseen, skeemaa, tieto sulautuu (assimilaatio) RISTIRIITA Kun uusi informaatio ei sovellu aikaisempaan skeemaan, muodostuu uusi tietorakenne (akkommodaatio)

Skeemat oppimisessa keskeinen elementti oppimisessa valmiit jäsentyneet tietokokonaisuudet, ymmärrykset asioista muuttuvat kokemusten karttumisen ja uuden oppimisen myötä ohjaavat uuden tiedon vastaanottoa ja tulkintaa kaikki aikaisemmat tiedot, asenteet, uskomukset ja tunteet vaikuttavat taustalla

Huomioitavaa oppimisessa opiskelijoiden tulkinnat erilaisia ihminen valitsee tietoa, joka tukee hänen sisäisiä mallejaan totutut ajattelu- ja toimintatavat/entiset opiskelutavat eivät muutu helposti opettajan opit eivät menekään perille siten kun opettaja toivoo tarpeet ja tunteet vaikuttavat skeemoihin

Kognitiivinen ja konstruktivistinen oppimiskäsitys Ihminen itse aktiivisesti rakentaa tiedollisia käsityksiä sen sijaan, että ottaisi ne valmiina opettajalta jäsentää sitä aikaisempiin tietoihinsa, tietämykseensä ja näkemyksiinsä rakentaa tietoa kokemustensa kautta havainnoi, valikoi ja tulkitsee informaatiota luo itse oman todellisuutensa

Lähteet: Blomberg, S. et al Opettajuuteen ohjaaminen. Juväskylä:Ps-kustannus. Havaintoskeemat. Viitattu ( Internetix Opinnot. Psykologia kurssit 1-5.Viitattu _ja_elimiston_toiminnan_perusteet/05_havaintokeha?C:D=hNqw.gZ3L&m:selres =hNqw.gZ3L Kauppila, R.A Ihmisen tapa oppia. Johdatus sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. Opetus Jyväskylä: PS-kustannus. Laine, A., Ruishalme, O., Salervo, P., Siven, T. & Välimäki, P, Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla. Porvoo: Bookwell. Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOY. Ojanen, S Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia. Patrikainen, R Opettajuuden laatu. Ihmiskäsitys, tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys opettajan pedagogisessa ajattelussa ja toiminnassa. Jyväskylä: PS-kustannus

Vaihdantakuva Sisäinen malli ohjaa mitä näet ensimmäiseksi?