3 KULUTTAJAN VALINTATEORIA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
Advertisements

Kansantalouden tilinpito
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
Boardman ym. (2011, luku 10): diskonttaaminen Valitaan diskonttokorko markkinoissa olevista diskonttokoroista 1.Marginal rate of return on private investment,
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
M&T 2008, luku 13 Helsingin Yliopisto
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
IS-LM -malli crash course
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Kansantalouden häiriöt:
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää? Petri Mäki-Fränti Ekonomisti.
3.2. Ensimmäisen asteen polynomifunktio
Hotellingin mallin testaaminen
Kappaleet 7 ja 8: Intertemporaalinen budjettirajoite ja kulutus
YE10: Hotellingin malli Marko Lindroos.
Kappale 10: Makrotalouden tasapaino lyhyellä ajalla
Viron EU-jäsenyyden vaikutukset työmarkkinoihin Jaakko Kiander Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT.
Hotelling, H. (1931). The Economics of Exhaustible Resources
PTT Talousnäkymät Pellervon Päivä Pasi Holm Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos.
Chakravorty & Krulce. Heterogenous demand and order of resource extraction Econometrica 62,
3.3. Käyrän tangentti ja normaali
Funktio ja funktion kuvaaja
MAB3 suorat.
Funktion kuvaajan piirtäminen
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
TANGENTTI Suora, joka sivuaa käyrää.
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
TALOUSTIETO YH2. KURSSIN SISÄLTÖ Kansantalouden perusteet Kansantalouden perusteet Kotitaloudet – yritykset – kilpailu – hinta Kotitaloudet – yritykset.
Osa 18 Työmarkkinat ja työttömyys (Mankiw & Taylor, Ch 18 & 28; Taloustieteen oppikirja, luku 10 ) 1.Työn kysyntä 2.Työn tarjonta 3.Työmarkkinoiden tasapaino.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
KULUTTAJAN VALINTATEORIA (Mankiw-Taylor, luku 21)
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
TYÖTTÖMYYS YH2 − Taloustieto Toni Uusimäki Määritelmiä 1. Työtön: työikäinen 15 −74-vuotias työvoimaan kuuluva henkilö, jolla ei ole työpaikkaa.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Kertaus.
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Inflaatio.
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Verkoston ulkoisvaikutukset
Kappaleet 7 ja 8: Intertemporaalinen budjettirajoite ja kulutus
Kannustinloukkujen purkamista ja työvoiman alueellista liikkuvuutta selvittäneen työryhmän havaintoja.
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
Epävarmuus Varian luku 12
Inflaation lajit Petra & Natalie.
Vastauksia tehtäviin Kpl 22.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
Markkinoinnin perusteet
Kertausta FUNKTIOISTA MAB5-kurssin jälkeen (Beta 2.0)
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
TUOTANNONTEKIJÄT s
Esityksen transkriptio:

3 KULUTTAJAN VALINTATEORIA Kuluttajan päätösongelmia: Kuinka paljon ostaa kutakin tuotetta? Kuinka paljon tarjota työtä? (luku 4) Kuinka paljon kuluttaa tänään ja kuinka paljon säästää tulevan varalle? Kuinka valitsemme parhaan mahdollisen käytön rajoitetuille varoillemme ja ajalle?

KULUTTAJAN KÄYTTÄYTYMINEN HYÖDYKEMARKKINOILLA Edellä opimme miten kysyntä- ja tarjontakäyrät kuvaavat kuluttajien ja yritysten käyttäytymistä markkinoilla. Seuraavaksi tarkastellaan kuluttajan käyttäytymisen teoriaa eli sitä, miten kuluttaja suorittaa kulutusvalintansa: “What's behind the demand curve?”

Avainsanoja budjettirajoite ja budjettisuora (m) Kokonaishyöty ja rajahyöty Avainsanoja budjettirajoite ja budjettisuora (m) indifferenssikäyrät (I) ja hyöty (U) rajahyöty (MU) = kuluttajan hyödyn lisäys (U’) yhden lisäyksikön kulutuksesta rajatransformaatioaste (MRT) rajasubstituutioaste (MRS) substituutio- ja tulovaikutus

Hyödyn maksimointi Kuluttajan valinnan perustana oletetaan olevan kuluttajan hyödyn maksimointi: Max U = f(q1, q2, …, qn) st. m = p1q1 + p2q2 +…+ pnqn m = kuluttajan (käytettävissä olevat) tulot qn = hyödykkeen n määrä pn = hyödykkeen n hinta

Hyödyn maksimointi Lagrangen kertoimen  avulla ilmaistuna MUx ja MUy ovat rajahyötyjä x:n ja y:n kulutuksesta = U:n osittaisderivaattoja x:n ja y:n suhteen Max U = U(x,y) st. m = pxx + pyy Muodostetaan Lagrangen yhtälö: V = U(x,y) + (m - pxx - pyy), ja ratkaistaan ensimmäisen kertaluvun ehdot maksimille (eli derivoidaan funktio ensin x: suhteen, siten y:n suhteen ja vielä :n suhteen) Vx = MUx - px = 0 Vy = MUy -  py = 0 V = m - pxx - pyy = 0 MUx MUy Px py =

Esimerkki Budjettirajoitus: 5q1 + 2q2 = 100 Oleta, että kuluttajalla on 100 € käytettävissään kahden hyödykkeen q1 ja q2 kuluttamiseen. Hyödykkeiden hinnat ovat: p1 = 5€ ja p2 = 2€. Budjettirajoitus: 5q1 + 2q2 = 100 Miten paljon kumpaakin hyödykettä kulutetaan, jos kuluttajan hyötyfunktio on muotoa U = q1q2?

Vastaus: Max U = q1q2 st. 5q1 + 2q2 = 100 Muodostetaan Lagrangen yhtälö L ja ratkaistaan se q1 , q2 ja  suhteen: Max L = q1q2 + (100 - 5q1 - 2q2)

Välttämättömät ehdot maksimille: Max L = q1q2 + (100 - 5q1 - 2q2)

Jaetaan ylin yhtälö seuraavalla... sijoittamalla budjettirajoitukseen saadaan q1 = 10 q2 = 25

3.1 VALINTAMAHDOLLISUUKSIEN ALUE Kuluttajan tulot (+ varallisuus) ja hyödykkeiden hinnat määrittelevät kuluttajan valintamahdollisuudet. Oletetaan kaksi hyödykettä q1 ja q2 , niiden hinnat p1 ja p2 sekä kuluttajan (kotitalouden) tulot m. Budjettisuora m = p1q1 + p2q2 rajaa kuluttajan valintamahdollisuudet.

Budjettirajoite ja rajatransformaatioaste (MRT = Marginal Rate of Transformation) q2 m = p1q1 + p2q2 q1 Budjettisuoran kulmakerroin =

Tulojen ja hinnan muutoksen vaikutus budjettisuoraan Budjettisuoran kulmakerroin riippuu kyseessä olevien hyödykkeiden hintasuhteesta. Toisen hyödykkeen hinnan muutos kiertää budjettisuoraa toisen päätypisteen ympärillä. q2 q2 Kuluttajan tulojen muutos siirtää budjettisuoraa muuttamatta sen kulmakerrointa. q1 q1 Tulojen muutos, Hinnan muutos, tulot kasvavat q1 :n hinta laskee

3.2 KULUTTAJAN PREFERENSSIT Teemme kolme oletusta kuluttajien mieltymyksistä (preferensseistä): Kuluttaja preferoi niitä hyödykkeitä, jotka tuottavat hänelle eniten hyötyä. Enemmän hyödykettä on parempi kuin vähemmän hyödykettä. Hyödykkeiden q1 ja q2 välillä vähenevä rajakorvausaste MRS (diminishing Marginal Rate of Substitution).

Indifferenssikäyrät Indifferenssikäyrä (I) sisältää kuluttajan keskenään samanarvoisina pitämät kulutusyhdistelmät eli kulutuskorit*. Kulutuskorit a ja b ovat keskenään yhtä hyviä, samoin korit c ja d ovat yhtä hyviä, mutta c ja d ovat parempia kuin a ja b. q2 c d a b I’’ I’ I *Kulutuskorit = hyödykkeiden q1 ja q2 eri kulutuskombinaatiot q1

Indifferenssikäyrät jatkoa Yleensä indifferenssikäyrät alaspäin laskevia. Jotta kuluttaja pitäisi kahta hyödykekoria yhtä hyvinä, toisen hyödykkeen kulutuksen vähentyminen pitää korvata toisen hyödykkeen kulutuksen lisäyksellä. Indifferenssikäyrät eivät voi leikata toisiaan. Jos käyrät leikkaisivat toisiaan, tarkoittaisi se sitä, että sama hyödykekori tuottaisi kaksi eri hyödyn tasoa samanaikaisesti. Kuluttajan preferenssit määräävät indifferenssikäyrien kulmakertoimen.

Rajasubstituutioaste (Marginal Rate of Substitution, MRS) Rajasubstituutioaste eli indifferenssikäyrän kulmakerroin käyrän eri pisteissä kertoo kuluttajan subjektiivisen vaihtosuhteen, jonka mukaan kuluttaja olisi valmis vaihtamaan hyödykkeitä keskenään: Miksi? Yleensä oletetaan vähenevä rajasubstituutioaste.

Substituutioasteen suuruus Miten substituutioasteen suuruus vaikuttaa indifferenssikäyrän muotoon? Tavanomaiset Täydelliset Täydelliset hyödykkeet substituutit komplementit q2 q2 q2 I2 I2 I1 I2 I1 I1 q1 q1 q1

3.3 KULUTTAJAN VALINTA • • • Yhdistämällä indifferenssikäyrästö ja budjettisuora löydetään se hyödykkeiden kombinaatio, joka maksimoi kuluttajan hyödyn: Kuluttajan hyöty maksimoituu pisteessä C, jossa budjettisuora tangeeraa yhtä indifferenssikäyristä. Pisteiden B ja E kaltaiset hyödykekombinaatiot ovat myös saavutettavissa, mutta ne sijaitsevat alemmalla indifferenssikäyrällä ja siis tuottavat vähemmän hyötyä kuluttajalle kuin piste C. Kulutuskori C paras mahdollinen, joka saavutettavissa nykyisellä tulotasolla. q2 • E B • C • I’’ I’ I q1

Kuluttaja maksimoi hyötynsä, kun…

3.3.1 Tulojen muutoksen vaikutus kuluttajan tasapainoon Kuluttajan valintakombinaatiossa tapahtuva muutos riippuu kyseessä olevien hyödykkeiden luonteesta: onko kyseessä normaali- vai inferiorinen hyödyke.

Tulojen muutoksen vaikutus kuluttajan tasapainoon jatkoa Molemmat hyödykkeet normaaleja hyödykkeitä: Tulojen kasvaessa molempien hyödykkeiden kulutus kasvaa ja päinvastoin. q2 . I’’ d C • I’ I q1

Tulojen muutoksen vaikutus kuluttajan tasapainoon jatkoa q1 inferiorinen ja q2 normaalihyödyke: q1:n kysyntä vähenee ja q2:n kasvaa tulojen kasvaessa. q2 . I’ • I q1

3.3.2 Hinnan muutoksen vaikutus kuluttajan tasapainoon Hinnan nousu merkitsee kuluttajan ostovoiman pienentymistä. Rajoittaa kulutusmahdollisuuksia kuluttaja siirtyy alemmalle indifferenssikäyrälle. Hyödykkeen hinnan laskulla vastakkainen vaikutus.

Hinnan muutoksen vaikutus kuluttajan tasapainoon jatkoa Hyödykkeen q1 hinta nousee ja sen seurauksena budjettisuora kiertyy vasemmalle. Molempien hyödykkeiden kulutus vähentynyt, mutta q1:n suhteellisesti enemmän… q2 . . I I’ q1

Hinnan muutoksen vaikutus hyödykekorin valintaan voidaan jakaa kahteen osaan: a) substituutiovaikutus, joka on aina negatiivinen; hinnan nousu (lasku) vähentää (kasvattaa) kysyttyä määrää, koska muut hyödykkeet nyt suhteellisesti halvempia (kalliimpia). b) tulovaikutus, joka heijastaa reaalitulojen laskua (nousua) hinnan nousun (laskun) seurauksena.

Hinnan muutoksen tulo- ja substituutio-vaikutukset q2 Oletetaan, että hyödykkeen q1 hinta laskee, budjettisuora kiertyy nyt oikealle… . . . = kokonaisvaikutus = substituutiovaikutus = tulovaikutus I I’ Gedankenspiel q1

3.4 KYSYNTÄKÄYRÄN JOHTAMINEN Hyödykkeen kysyntäkäyrä voidaan johtaa indifferenssikäyristä ja budjettisuorista muuttamalla yhden hyödykkeen hintaa, ceteris paribus: voidaan löytää kaikki ne eri kulutus- kombinaatiot, jotka kuluttaja valitsisi eri hintasuhteilla. kysyntäkäyrä

. . . . . Kysyntäkäyrän johtaminen q2 q1 ja q2 hintasuhde muuttuu siirryttäessää m1:stä m3:een eli q1:n hinta p1 laskee. I3 I2 m3 I1 m1 . q1 m2 P2/p1 . . P21/p1 P22/p1 P23/p1 Dq1 q1

4 TUOTANNONTEKIJÄMARKKINAT Edellä tarkasteltu kysyntä- ja tarjonta-analyysi pätee myös tuotannontekijämarkkinoilla. Tuotannontekijöiden hinnat kuten hyödykkeidenkin muodostuvat markkinoilla: työvoimalle palkka, pääomalle voitto tai korko, luonnonvaroille maankorko (maanvuokra) ja yrittäjyydelle voitto/tappio. Tuotannontekijöiden kysyntä johdettua kysyntää (riippuu tuotannontekijällä aikaan saadun tuotteen kysynnästä).

4.1 TYÖVOIMAN KYSYNTÄ According to the NHL Players Association, 74 players earned a paycheck of at least $5 million last season. Miksi ”kimiräikköset” ja ”teemuselänteet” ansaitsevat yhdestä kisasta/ottelusta enemmän kuin taloustieteen professori vuodessa? Toisaalta diplomi-insinööriksi opiskelevat voivat olettaa ansaitsevansa keskimäärin enemmän valmistuttuaan kuin yhtä lahjakkaat filosofian opiskelijat... Teemu Selänne on tienannut NHL-urallaan yli 70 milj.$.       

Huippu-urheilijoiden palkan määräytyminen1 Palkka SH 1H-alaindeksi viittaa huippu-urheilijaan ja alaindeksi P professoriin. W* SP DH DP Q* Huippu-urheilijoiden/ professorien määrä

Yrityksen työvoimankysyntä palkka MVPL = Marginal Value Product of Labor = työn rajatuotoksen arvo E . W0 MVPL työllisyys L*

W0 = MVPL Työvoiman rajatuotoksen arvo (Marginal Value Product of Labor, MVPL) = yrityksen saama tulonlisäys yhden lisätyöyksikön tuottaman tuotoksen myynnistä. L* = voiton maksimoiva työllisyys; yritys maksimoi voittonsa kun viimeiseksi palkatun työntekijän hinta (palkka) sama kuin hänen aikaansaamansa lisätuotannon arvo (MVPL).

Työn kysyntään vaikuttavia tekijöitä Mitä korkeampi hinta sitä suurempi yrityksen työvoiman kysyntä, sillä jos tuotteen hinta kasvaa niin MVPL kasvaa. Yrityksen tuottaman tuotteen hinta Muiden tuotannontekijöiden hinnat Teknologia Jos esim. yrityksen käyttämien koneiden hinta suhteessa palkkoihin laskee, yritys alkaa korvata työntekijöitä koneilla. Mutta jos toiminnan kokoa voidaan kasvattaa edullisen teknologian takia, palkataan lisää työntekijöitä. Uudet teknologiat vähentävät tietyntyyppisen työn kysyntää ja lisää toisenlaisen.

4.2 TYÖVOIMAN TARJONTA Yksityisen henkilön työntarjontapäätös: Kuinka paljon (tuntia…) tehdä työtä? Yleisen tarjonta-analyysin mukaisesti tarjottu määrä riippuu hyödykkeen hinnasta: työn tarjottu määrä riippuu reaalipalkasta (W/P). Työnteon vaihtoehtoiskustannus on menetetty vapaa-aika ei ole itsestään selvää, että palkan noustessa työn tarjottu määrä aina lisääntyisi.

Kaksi työn tarjontakäyrää (yksittäisen työntekijän näkökulmasta) palkka, €/tunti varaushinta (reservation price) S2 .A työtunnit

Työn tarjonta jatkoa Työn tarjonnan kääntyminen taaksepäin samoin kuin muutkin työn tarjontakäyrän ominaisuudet riippuvat yksilöiden preferensseistä. Aggregoitaessa yksilöiden työn tarjontakäyrät erot tasoittuvat ja työmarkkinoiden työn tarjontakäyrä ylöspäin nouseva.

Reaalipalkan muutoksen substituutio- ja tulovaikutukset: Korkeammat palkat merkitsevät, että a) vapaa-aika on kallistunut - todennäköinen reaktio: ihmiset tekevät enemmän työtä (substituutiovaikutus) b) tiettynä työaikana ansaitaan entistä enemmän, niin että vapaa-aikaa voidaan lisätä kulutusta vähentämättä - todennäköinen reaktio: ihmiset tekevät vähemmän työtä (tulovaikutus) KUMPI VAIKUTUS ON VOIMAKKAAMPI?

Reaalipalkan muutoksen substituutio- ja tulovaikutukset jatkoa Niin kauan kuin substituutiovaikutus on suurempi kuin tulovaikutus, työntarjontakäyrä on nouseva. Jos tulovaikutus on suurempi kuin substituutiovaikutus, työntarjontakäyrä kääntyy taaksepäin ja: Vapaa-ajan vietto kasvaa.

Työvoimamarkkinoiden tasapainon määräytyminen kilpailullisilla markkinoilla S’L SL W Viereinen kuvio havainnollistaa, miten työvoiman markkinahinta ja määrä muuttuvat työvoiman a) kysynnän ja b) tarjonnan muuttuessa. . . E2 W2 W0 W1 E E1 DL D’L L L1 L2 L0

Työvoiman kysyntä pienenee (esim Työvoiman kysyntä pienenee (esim. koska sen tuottaman tuotteen kysyntä on vähentynyt): DL  D'L. Tasapaino työvoimamarkkinoilla siirtyy E  E1, jossa palkkataso on laskenut W0:sta W1:een ja työvoiman määrä laskenut L0:sta L1:een. b) Työvoiman tarjonta tietyllä toimialalla on vähentynyt (esim. koska kilpailevalla toimialalla palkat ovat nousseet): SL  S'L. Tasapaino työvoima-markkinoilla siirtyy E  E2, jossa palkkataso on noussut W0:sta W2:een ja työvoiman määrä laskenut L0:sta L2:een.

Työvoimamarkkinat eivät toimi vapaasti: - ammattijärjestöt Käytäntö on osoittanut, etteivät työvoimamarkkinat aina tasapainotu, varsinkaan lyhyellä aikavälillä. Miksi???? Työvoimamarkkinat eivät toimi vapaasti: - ammattijärjestöt - palkkajäykkyys (sopimuspalkat, muuttaminen vie aikaa) - minimipalkat - sisä-/ulkopiiriläiset - tehokkuuspalkkojen hypoteesi maksetaan korkeaa palkkaa motivaatiosyistä, mutta silloin osa jää työttömäksi

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli vuoden 2015 elokuussa 222 000, mikä oli 26 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysaste oli 8,3 prosenttia, kun se edellisvuoden elokuussa oli 7,4 prosenttia. Päivitetty syksy 2015 Lähde: Tilastokeskus http://tilastokeskus.fi/til/tyti/2015/08/tyti_2015_08_2015-09-22_tie_001_fi.html

4.3 LUONNONVARAT, PÄÄOMA JA RAHOITUS luonnosta saatavat tuotannontekijät: uusiutuvat vs. ei- uusiutuvat tarjonta kiinteä tarjonta joustavaa hinta S S E’ E D’ D’ D D määrä

Luonnonvarat jatkoa Luonnonvarojen tarjonta määräytyy sen perusteella, ovatko ne uusiutuvia luonnonvaroja vai eivät. Luonnonvarojen kysyntä määräytyy niiden tuottaman raja-arvon perusteella.

Pääoma ja rahoitus Pääomalla tarkoitetaan tuotettuja tuotannontekijöitä: koneet, laitteet, rakennukset, puolivalmisteet jne. Hankitaan pitkäaikaista käyttöä varten. Yrityksen omat varat eivät usein riitä investointien tekemiseen. tarvitsevat vierasta pääomaa rahoitusmarkkinoilta.

Rahoitusmarkkinoiden tasapaino Rahoituksen kysytty määrä lisääntyy koron laskiessa ja rahoituksen tarjottu määrä lisääntyy koron noustessa Korko, i S D rahoituksen määrä