/M. Mäkelä OPINNÄYTE Keuda Tuusula
TUTKINNON PERUSTEET Opiskelija suunnittelee ja tekee omaa osaamistaan kokoavan opinnäytteen, joka voi olla tuote, työnäyte, portfolio tai esitys. Opiskelija tunnistaa keskeiset ammatilliset vahvuutensa ja kehittää opinnäytettä tehdessään luovuuttaan, innovatiivisuuttaan sekä edistää ammatillista kasvuaan. Hän esittelee ja arvioi opinnäytteensä sekä sen suunnittelun ja toteutuksen. Opiskelija edistää opinnäytteellään omaa työllistymistään. Koulutuksen järjestäjä päättää opinnäytteen toteutustavan.
OPINNÄYTE KEUDA TUUSULASSA ■TYÖELÄMÄLÄHTÖINEN TOIMINNALLINEN TYÖ/TUOTE, esimerkiksi tuote työpaikkaan (esim. perehdyskansio, henkilökunnan taukojumppa- ohjeistus, opetuksellinen peli) toiminnallinen tilanne työpaikkaan (esim. henkilökunnan virkistyspäivä, ensiaputaitojen ohjaaminen lapsille, satujumppaan tutustuminen päiväkotiryhmässä)
OPINNÄYTETYÖN PROSESSI INFO/menetelmäopetus (6 t) IDEOINTI (aihe, tavoitteet, yhteys työelämään, yksin vai ryhmässä?) SOVITAAN OHJAAJA SUUNNITTELU (tapaaminen ohjaajan kanssa, johdanto, teoria, lähteet, tavoitteet/kysymykset, aikataulu) ÄIDINKIELI (6t) kirjoitettuna johdanto, työn runko ja teoriaa 1-2 sivua TOTEUTTAMINEN (työelämä/top, tapaaminen ohjaajan kanssa, prosessin kirjaaminen, palautteen kerääminen TYÖN KIRJOITTAMINEN VALMIIKSI (tapaaminen ohjaajan kanssa, työn tulokset ja pohdinta, äidinkielen ohjaus tarvittaessa) PALAUTA VALMIS TYÖ KAKSI VIIKKOA ENNEN TIETOTORIA OHJAAJALLE TYÖN ESITTELY TIETOTORILLA (valmiista työstä 3 kopiota) TYÖN ITSEARVIOINTI JA ARVIOINTI
IDEOINTI JA SUUNNITTELU ■IDEOINTI Mikä on aiheesi? Miten rajaat sen? Mihin kysymyksiin etsit vastauksia? Miten olet yhteydessä työelämään? Teetkö työn yksin, parin kanssa vai ryhmässä? -> tapaaminen ohjaavan opettajan kanssa ■SUUNNITELMAN TARKENTAMINEN Aikataulun suunnittelu Kysymykset -> tavoitteet Lähteiden etsiminen -> teoriaosuuden kirjoittaminen
OHJAUS JA TUKI ■ÄIDINKIELI (6 tuntia) Äidinkielen opettaja ohjeistaa kirjallisiin ohjeisiin, kirjoittamiseen ja lähteisiin liittyen Hyödyt opetuksesta parhaiten, kun olet kirjoittanut teoriaosuuden tai osan siitä äidinkielen tunteihin mennessä ! ■OHJAAVA OPETTAJA ohjaa, neuvoo ja tukee koko työskentelyn ajan sovitte ohjaavan opettajan kanssa tapaamisista ja käytännöistä
SUUNNITELMA KÄYTÄNNÖN TOTEUTUKSESTA ■Laadi tarkka ja konkreettinen suunnitelma käytännön toteutuksesta ■Muista yhteistyö työelämään! ■Suunnitelma voi perustua teoreettiseen osuuteen tai työelämän tarpeisiin ■Esittele suunnitelma ohjaavalle opettajalle
TOTEUTTAMINEN ■Suunnitelman toteuttaminen työelämässä, esimerkiksi työssäoppimisjaksolla ■Palautteen kerääminen -> Kirjaa toteutus -suunnittelu -toteutus -arviointi (työelämässä, asiakkaiden palaute)
RAPORTOINTI ■KANSI ■TIIVISTELMÄ ■SISÄLLYSLUETTELO ■JOHDANTO ■TEORIAOSUUS/PERUSTELUT ■TYÖN TAVOITTEET ■TYÖN TOTEUTTAMINEN suunnitteluvaihe toteuttamisvaihe arviointivaihe ■TULOKSET ■POHDINTA ■LÄHTEET ■LIITTEET
KANSI ■Mieti työllesi sopiva otsikko, joka kirjoitetaan kanteen suuraakkosin keskelle ■Kannessa voi olla myös kuva/piirros (muista tekijänoikeudet!) ■Oikeaan alakulmaan merkitään seuraavat tiedot: opinnäyte tekijä/tekijät tutkinnonnimi opintolinja päivämäärä/lukukausi ja vuosi malli: Opinnäyte Ossi Opiskelija Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus Kevät
TIIVISTELMÄ ■tiivistelmä on oman työn tuoteseloste ■suositeltava pituus 1/3 tai ½ sivua ■voi sisältää työn asia-/avainsanat ■tarkemman mallin saat äidinkielen tunneilla
SISÄLLYSLUETTELO ■PÄÄOTSIKOT ISOILLA, FONTTIKOKO 16 alaotsikot pienellä, fonttikoko 12 ■otsikoiden ja sivunumeron väliin voit laittaa pistejonon 2. MOTORINEN KEHITYS……………………………………………… alle kouluikäisen motorinen kehitys…………………………… motorisen kehityksen tukeminen varhaislapsuudessa………
JOHDANTO ■johdannon sopiva pituus on yksi sivu ■tarkoituksena on kertoa työn lähtötilanne ja virittää lukijan mielenkiinto aihetta kohtaan ■opinnäytetyön taustat (miksi juuri ko. aihe on tärkeä ammatin/ työn kannalta, miksi tekijä(t) kiinnostui(vat) aiheesta) ■tavoitteet ja työelämäkytkentä ■sivunumerointi alkaa johdanto sivulta
TEORIAOSUUS/PERUSTELUT ■kirjoitetaan asiatyylisesti ■käsitteiden määrittelyllä ■mahdollisesti teoreettinen tausta tai työelämän perusteet ■koostuu luvuista, joilla on omat otsikkonsa ■luvut on jaettu yhden asian tai asiakokonaisuuden sisältäviin kappaleisiin, joiden tehtävä on rytmittää ja jäsentää tekstiä. ■lähteiden laatu ja lähdemerkinnät
TYÖN TAVOITTEET ■rajaa aiheesi selkeästi tarpeeksi pieneksi kokonaisuudeksi ■mieti kysymykset, joihin haluat työlläsi vastata ■kysymyksiä/tavoitteita on hyvä olla yhdestä kolmeen
TYÖN TOTEUTTAMINEN ■SUUNNITELMA (esitelty ohjaavalle opettajalle) ■TOTEUTUS TYÖELÄMÄSSÄ ■ARVIOINTI JA PALAUTE TYÖELÄMÄSTÄ (asiakkailta?) ■Kirjaa koko ajan työvaiheita! Pidä toteuttamispäiväkirjaa! ■Muista luvat valokuvista, haastatteluista jne
TULOKSET ■vastaat tavoitteisiin/kysymyksiin ■tulos voi olla raportti, tuote tms
POHDINTA ■itsearviointia, omaa pohdintaa/ääntä ■voi olla/suositellaan useita sivuja ■työn merkitys ■mitä saavutit? missä onnistuit? mitä tekisit toisin? ■ARVOKAS OSUUS!
LÄHTEET ■Mikä hyvä/luotettava lähde? ■lähdeviitteessä tulee mainita: - tekijän/ tekijöiden sukunimi (jos tekijä tai toimittaja puuttuu, julkaisun nimi) - julkaisuvuosi (erotetaan vain välilyönnillä tekijän nimestä) - mahdolliset sivunumerot (erotetaan pilkulla ja välilyönnillä vuosiluvusta) ■äidinkielen tunneilla saat malleja lähteiden merkitsemisestä
LÄHDELUETTELO ■lähdeluettelo antaa lukijalle riittävän tarkat tiedot siitä, mistä tekstissä käytetyt tiedot ovat peräisin ■lähdeluettelo alkaa samalla sanalla kuin vastaava lähdeviite tekstissä ■Kirjoista ilmoitetaan lähdeluetteloa laadittaessa: - tekijä/ tekijät - julkaisuvuosi - kirjan nimi - painos (jos on useita) - mahdollinen julkaisusarjan nimi ja numero - kustantaja - painopaikka ■aakkosjärjestyksessä
LIITTEET ■liitteeksi sijoitetaan sellaiset asiat, joita ei tarvitse varsinaisesti esittää tekstissä, mutta joihin joudutaan viittaamaan ■liite numeroidaan siinä järjestyksessä kuin liitteisiin tekstissä viitataan esim. (Liite 1)
ESIMERKKI PIKKARAISEN PÄIVÄKODIN HENKILÖKUNNAN VIRKISTYSPÄIVÄ 1.Johdanto 2.Työhyvinvointi 2.1 Työhyvinvointi ja työssäjaksaminen 2.2 Henkilöstökoulutus ja virkistyspäivät 3. Virkistyspäivä Pikkaraisen päiväkodissa 3.1 Työn tavoitteet 3.2 Virkistyspäivän suunnittelu yhteistyössä päiväkodin johtajan kanssa 4. Virkistyspäivä Virkistyspäivän ohjelma 4.2 Virkistyspäivän toteutuminen 4.3 Palaute henkilökunnalta ja päiväkodin johtajalta 5. Työn tulokset 6. Pohdinta Lähteet Liitteet
ESITTELY TIETOTORILLA ■valmis työ palautetaan kahtena kappaleena ohjaavalle opettajalle kaksi viikkoa ennen tietotoria ■tietotorilla esittelet työtäsi kolmen tunnin ajan, paikalla tulee olla tuntia ennen torin aukeamista ja varautua siivoukseen tunti torin päättymisen jälkeen ■voit esitellä työtäsi torilla posterilla, powerpoint-esityksellä, raportin avulla ■voit tuoda konkreettista materiaalia esittelyn tueksi
ARVIOINTI ■ITSEARVIOINTI (saat tietotorilla) ESITTELY JA ARVOINTI SUUNNITTELU JA TOTEUTUS ■ARVIOINTILOMAKKEEN SAAT OHJAAVALTA OPETTAJALTA