20.9.2016/M. Mäkelä OPINNÄYTE Keuda Tuusula. 2 20.9.2016 TUTKINNON PERUSTEET Opiskelija suunnittelee ja tekee omaa osaamistaan kokoavan opinnäytteen,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
PRIIMA -kehittämispäivä
Tutkielman kirjoittaminen
Opinnäytetyöprosessi
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
MAAPERÄGEOLOGIAN SEMINAARI I
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Power point -esitys * Lyhyt oppimäärä.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Oulaisten ammattiopisto
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Työpaikkakouluttajan ABC
Opinnäytetyöprosessi
Työpaikkakouluttajan ABC
Seminaarityön rakenteesta
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
TET =Työelämään tutustuminen
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
TYÖHARJOITTELU.
Opinnäytetyön otsikko
Posterin otsikko Ohjeita Alaotsikkko
Luonnontiedeaiheinen projekti
Raportointiharjoitus
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Posterin otsikko Alaotsikkko Ohjeita
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Kirjallisuusterapia.
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
TET =Työelämään tutustuminen
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan Tammikuu 2018
Vaikuta vallanpitäjiin Lobbaamisen ABC toiminnanjohtaja Anne Porthén
Esityksen transkriptio:

/M. Mäkelä OPINNÄYTE Keuda Tuusula

TUTKINNON PERUSTEET Opiskelija suunnittelee ja tekee omaa osaamistaan kokoavan opinnäytteen, joka voi olla tuote, työnäyte, portfolio tai esitys. Opiskelija tunnistaa keskeiset ammatilliset vahvuutensa ja kehittää opinnäytettä tehdessään luovuuttaan, innovatiivisuuttaan sekä edistää ammatillista kasvuaan. Hän esittelee ja arvioi opinnäytteensä sekä sen suunnittelun ja toteutuksen. Opiskelija edistää opinnäytteellään omaa työllistymistään. Koulutuksen järjestäjä päättää opinnäytteen toteutustavan.

OPINNÄYTE KEUDA TUUSULASSA ■TYÖELÄMÄLÄHTÖINEN TOIMINNALLINEN TYÖ/TUOTE, esimerkiksi  tuote työpaikkaan (esim. perehdyskansio, henkilökunnan taukojumppa- ohjeistus, opetuksellinen peli)  toiminnallinen tilanne työpaikkaan (esim. henkilökunnan virkistyspäivä, ensiaputaitojen ohjaaminen lapsille, satujumppaan tutustuminen päiväkotiryhmässä)

OPINNÄYTETYÖN PROSESSI INFO/menetelmäopetus (6 t) IDEOINTI (aihe, tavoitteet, yhteys työelämään, yksin vai ryhmässä?) SOVITAAN OHJAAJA SUUNNITTELU (tapaaminen ohjaajan kanssa, johdanto, teoria, lähteet, tavoitteet/kysymykset, aikataulu) ÄIDINKIELI (6t) kirjoitettuna johdanto, työn runko ja teoriaa 1-2 sivua TOTEUTTAMINEN (työelämä/top, tapaaminen ohjaajan kanssa, prosessin kirjaaminen, palautteen kerääminen TYÖN KIRJOITTAMINEN VALMIIKSI (tapaaminen ohjaajan kanssa, työn tulokset ja pohdinta, äidinkielen ohjaus tarvittaessa) PALAUTA VALMIS TYÖ KAKSI VIIKKOA ENNEN TIETOTORIA OHJAAJALLE TYÖN ESITTELY TIETOTORILLA (valmiista työstä 3 kopiota) TYÖN ITSEARVIOINTI JA ARVIOINTI

IDEOINTI JA SUUNNITTELU ■IDEOINTI  Mikä on aiheesi? Miten rajaat sen?  Mihin kysymyksiin etsit vastauksia?  Miten olet yhteydessä työelämään?  Teetkö työn yksin, parin kanssa vai ryhmässä? -> tapaaminen ohjaavan opettajan kanssa ■SUUNNITELMAN TARKENTAMINEN  Aikataulun suunnittelu  Kysymykset -> tavoitteet  Lähteiden etsiminen -> teoriaosuuden kirjoittaminen

OHJAUS JA TUKI ■ÄIDINKIELI (6 tuntia)  Äidinkielen opettaja ohjeistaa kirjallisiin ohjeisiin, kirjoittamiseen ja lähteisiin liittyen  Hyödyt opetuksesta parhaiten, kun olet kirjoittanut teoriaosuuden tai osan siitä äidinkielen tunteihin mennessä ! ■OHJAAVA OPETTAJA  ohjaa, neuvoo ja tukee koko työskentelyn ajan  sovitte ohjaavan opettajan kanssa tapaamisista ja käytännöistä

SUUNNITELMA KÄYTÄNNÖN TOTEUTUKSESTA ■Laadi tarkka ja konkreettinen suunnitelma käytännön toteutuksesta ■Muista yhteistyö työelämään! ■Suunnitelma voi perustua teoreettiseen osuuteen tai työelämän tarpeisiin ■Esittele suunnitelma ohjaavalle opettajalle

TOTEUTTAMINEN ■Suunnitelman toteuttaminen työelämässä, esimerkiksi työssäoppimisjaksolla ■Palautteen kerääminen -> Kirjaa toteutus -suunnittelu -toteutus -arviointi (työelämässä, asiakkaiden palaute)

RAPORTOINTI ■KANSI ■TIIVISTELMÄ ■SISÄLLYSLUETTELO ■JOHDANTO ■TEORIAOSUUS/PERUSTELUT ■TYÖN TAVOITTEET ■TYÖN TOTEUTTAMINEN  suunnitteluvaihe  toteuttamisvaihe  arviointivaihe ■TULOKSET ■POHDINTA ■LÄHTEET ■LIITTEET

KANSI ■Mieti työllesi sopiva otsikko, joka kirjoitetaan kanteen suuraakkosin keskelle ■Kannessa voi olla myös kuva/piirros (muista tekijänoikeudet!) ■Oikeaan alakulmaan merkitään seuraavat tiedot:  opinnäyte  tekijä/tekijät  tutkinnonnimi  opintolinja  päivämäärä/lukukausi ja vuosi  malli: Opinnäyte Ossi Opiskelija Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus Kevät

TIIVISTELMÄ ■tiivistelmä on oman työn tuoteseloste ■suositeltava pituus 1/3 tai ½ sivua ■voi sisältää työn asia-/avainsanat ■tarkemman mallin saat äidinkielen tunneilla

SISÄLLYSLUETTELO ■PÄÄOTSIKOT ISOILLA, FONTTIKOKO 16  alaotsikot pienellä, fonttikoko 12 ■otsikoiden ja sivunumeron väliin voit laittaa pistejonon 2. MOTORINEN KEHITYS……………………………………………… alle kouluikäisen motorinen kehitys…………………………… motorisen kehityksen tukeminen varhaislapsuudessa………

JOHDANTO ■johdannon sopiva pituus on yksi sivu ■tarkoituksena on kertoa työn lähtötilanne ja virittää lukijan mielenkiinto aihetta kohtaan ■opinnäytetyön taustat (miksi juuri ko. aihe on tärkeä ammatin/ työn kannalta, miksi tekijä(t) kiinnostui(vat) aiheesta) ■tavoitteet ja työelämäkytkentä ■sivunumerointi alkaa johdanto sivulta

TEORIAOSUUS/PERUSTELUT ■kirjoitetaan asiatyylisesti ■käsitteiden määrittelyllä ■mahdollisesti teoreettinen tausta tai työelämän perusteet ■koostuu luvuista, joilla on omat otsikkonsa ■luvut on jaettu yhden asian tai asiakokonaisuuden sisältäviin kappaleisiin, joiden tehtävä on rytmittää ja jäsentää tekstiä. ■lähteiden laatu ja lähdemerkinnät

TYÖN TAVOITTEET ■rajaa aiheesi selkeästi tarpeeksi pieneksi kokonaisuudeksi ■mieti kysymykset, joihin haluat työlläsi vastata ■kysymyksiä/tavoitteita on hyvä olla yhdestä kolmeen

TYÖN TOTEUTTAMINEN ■SUUNNITELMA (esitelty ohjaavalle opettajalle) ■TOTEUTUS TYÖELÄMÄSSÄ ■ARVIOINTI JA PALAUTE TYÖELÄMÄSTÄ (asiakkailta?) ■Kirjaa koko ajan työvaiheita! Pidä toteuttamispäiväkirjaa! ■Muista luvat valokuvista, haastatteluista jne

TULOKSET ■vastaat tavoitteisiin/kysymyksiin ■tulos voi olla raportti, tuote tms

POHDINTA ■itsearviointia, omaa pohdintaa/ääntä ■voi olla/suositellaan useita sivuja ■työn merkitys ■mitä saavutit? missä onnistuit? mitä tekisit toisin? ■ARVOKAS OSUUS!

LÄHTEET ■Mikä hyvä/luotettava lähde? ■lähdeviitteessä tulee mainita:  - tekijän/ tekijöiden sukunimi (jos tekijä tai toimittaja puuttuu, julkaisun nimi)  - julkaisuvuosi (erotetaan vain välilyönnillä tekijän nimestä)  - mahdolliset sivunumerot (erotetaan pilkulla ja välilyönnillä vuosiluvusta) ■äidinkielen tunneilla saat malleja lähteiden merkitsemisestä

LÄHDELUETTELO ■lähdeluettelo antaa lukijalle riittävän tarkat tiedot siitä, mistä tekstissä käytetyt tiedot ovat peräisin ■lähdeluettelo alkaa samalla sanalla kuin vastaava lähdeviite tekstissä ■Kirjoista ilmoitetaan lähdeluetteloa laadittaessa:  - tekijä/ tekijät  - julkaisuvuosi  - kirjan nimi  - painos (jos on useita)  - mahdollinen julkaisusarjan nimi ja numero  - kustantaja  - painopaikka ■aakkosjärjestyksessä

LIITTEET ■liitteeksi sijoitetaan sellaiset asiat, joita ei tarvitse varsinaisesti esittää tekstissä, mutta joihin joudutaan viittaamaan ■liite numeroidaan siinä järjestyksessä kuin liitteisiin tekstissä viitataan esim. (Liite 1)

ESIMERKKI PIKKARAISEN PÄIVÄKODIN HENKILÖKUNNAN VIRKISTYSPÄIVÄ 1.Johdanto 2.Työhyvinvointi 2.1 Työhyvinvointi ja työssäjaksaminen 2.2 Henkilöstökoulutus ja virkistyspäivät 3. Virkistyspäivä Pikkaraisen päiväkodissa 3.1 Työn tavoitteet 3.2 Virkistyspäivän suunnittelu yhteistyössä päiväkodin johtajan kanssa 4. Virkistyspäivä Virkistyspäivän ohjelma 4.2 Virkistyspäivän toteutuminen 4.3 Palaute henkilökunnalta ja päiväkodin johtajalta 5. Työn tulokset 6. Pohdinta Lähteet Liitteet

ESITTELY TIETOTORILLA ■valmis työ palautetaan kahtena kappaleena ohjaavalle opettajalle kaksi viikkoa ennen tietotoria ■tietotorilla esittelet työtäsi kolmen tunnin ajan, paikalla tulee olla tuntia ennen torin aukeamista ja varautua siivoukseen tunti torin päättymisen jälkeen ■voit esitellä työtäsi torilla posterilla, powerpoint-esityksellä, raportin avulla ■voit tuoda konkreettista materiaalia esittelyn tueksi

ARVIOINTI ■ITSEARVIOINTI (saat tietotorilla)  ESITTELY JA ARVOINTI  SUUNNITTELU JA TOTEUTUS ■ARVIOINTILOMAKKEEN SAAT OHJAAVALTA OPETTAJALTA