Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Advertisements

Välivuoden hyödyntäminen  paranna pääsymahdollisuuksiasi lisäopinnoilla  hanki työkokemusta ja opiskelurahaa  paranna kielitaitoasi ja hanki elämänkokemuksia.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Toimintaohjeet opelle
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
RAMKilaisten urapolut
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Lukiolaisen opintopolut
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
TYÖNANTAJAN LAILLA AJATTELEMINEN Harjoituksen tavoitteena on löytää työpaikkaan soveltuva työntekijä.
HARJOITTELUPAIKKA HAKUSESSA
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Työpaikkakouluttajan ABC
Haastatteluun valmistautuminen
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
TYÖPAIKKA HAKUSESSA Veijo Korhosen luennosta koonnut Soili Fabritius 2007, muokannut Tuija Juntunen 2010.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Finanssiala pähkinänkuoressa
Mihin lukion jälkeen? Kaikki tarvittava tieto keskitetysti: opintopolku.fi.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Työelämän varjoja ja valoa työllistymistietoa ja ennakointia Työelämäpäivä Tapio Anttonen JY rekrytointipalvelut.
Ergonomia Istuma- ja näyttöpäätetyö. Mitä on ergonomia? Ergonomian avulla työnteko on helpompaa. Ergonomiaan liittyvät: – oikeat työskentelyasennot.
Yrittäjyys Tehtäviä. Keskustelua videon jälkeen Kenelle yrittäjyys sopii? Millä aloilla ajattelisitte olevan paljon pienyrittäjiä? Mitä yrittäjäksi aikovan.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Työhaastattelu ja työnhaku Tehtäviä. Keskustelua Onko joku ollut jo työhaastattelussa? Millaisia kokemuksia siitä on? Mitä asioita kannattaa laittaa hyvään.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
TYÖHARJOITTELU.
Koe korkeakoulu jo nyt! Tutustu eri aloihin, löydät ehkä tulevaisuutesi.
1. Valitkaa keksinnöistä kiinnostavin. 2
Järjestöt työnantajina
1. Valitkaa keksinnöistä kiinnostavin. 2
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Vinkkejä opintosuunnitelman miettimiseen
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Finanssiala pähkinänkuoressa
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Jatkuva haku Keudaan Jatkuvassa haussa voi hakea kuka vain. Voit hakea sekä ilman pohjakoulutusta että esimerkiksi seuraavalla koulutustaustalla: ammatillinen.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
OSAAMISKANSIO Nimi.
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu, Oulun yliopisto Merja Ukkola, Helsingin yliopisto/Palmenia

Mitä sivustolta löytyy? O Uratarinoita O Sijoittumistietoa O Ammattinimikkeitä O Vinkkejä opiskelijoille Sivustoon liittyviä tehtäviä on mietitty Yliopistosta työelämään –hankkeessa (ESR), Sivuston on toteuttanut KOUTSI –hanke (ESR) OHESSA VAIHTOEHTOISIA TYÖSKENTELYTAPOJA ERI TYÖELÄMÄKYSYMYSTEN PARISSA 

Töissä.fi -työskentelyä (Leena Penttinen, Kaisa Karhu) O avaa O kirjoita kiinnostava pääaine kohtaan hae itseäsi kiinnostaalla pääaineella tai koulutusohjelmalla O Voit myös hakea sivun yläpalkista kohdasta opintojen hakemisto O TAI kohdasta 01sijoittuminen työelämään O Keskustele parin kanssa: O Mitä tehtävänimikkeitä haku tuotti? O Millaisille sektoreille työllistytään? O Millaisia työnantajia löytyy? O Millainen on työllisyystilanne? O Millaisia työtehtäviä alalla olevien päivään liittyi?

Töissä.fi -työskentely MITÄ TYÖELÄMÄSSÄ PITÄISI OSATA? (Leena Penttinen) O Tutustukaa valmistuneiden kertomuksiin: O Millaista osaamista heidän työtehtävissään tarvitaan? (tarvitsen työssäni seuraavia taitoja) O Mikä rooli työssä on pääaineen antamalla erityisosaamisella? O Millaisia yleisiä, geneerisiä työelämätaitoja tarvitaan? O Mitä osaamista opinnot ovat antaneet? (näistä opinnoista on ollut eniten hyötyä) O Mistä muualta osaamista on karttunut? O Pohtikaa ryhmässä: O Miten voisitte kerryttää näissä tehtävissä tarvittavaa osaamista opiskelun aikana (lukiossa, korkea-asteen pääaineen opinnoissa, harrastuksissa, vapaa-ajalla jne.)?

Töissä.fi -työskentely MITÄ TYÖELÄMÄSSÄ PITÄISI OSATA? (Leena Penttinen) O Pareittain O Valitkaa 02 valmistuneiden kertomukset O Selatkaa palkkia Näytä kaikki taidot O Listatkaa palkista 10 kiinnostavan alan osaamiseen liittyvää taitoa O Klikatkaa taitoja ja tutustukaa valmistuneiden kertomuksiin työtehtävistä, joissa näitä taitoja tarvitaan O Millaisia työtehtäviin taidot liittyvät? O Miten taidot konkretisoituvat käytännön työelämässä? O Mitä taitoja saat/voit hankkia oman alasi opinnoista? Entä muualta? O Miten voisit CV:ssä osoittaa osaamistasi näissä taidoissa

Töissä.fi -työskentely TYÖURAPOLUT: MITEN TYÖLLISTYN? (Leena Penttinen, Kaisa Karhu) O Tutustukaa ryhmässä kiinnostaviin valmistuneiden kertomuksiin O Vinkki: kertomuksia löydät 02 valmistuneiden kertomukset alalaidan kiertovalikosta. Jos kiinnostavan alan kertomuksia ei löydy paljoa, voit etsiä omaa alaa lähellä olevien kertomuksia tai muuten vain kiinnostavien alojen kertomuksia! Huomaat, että samoja vinkkejä on monilla – NE OVAT SIIS TÄRKEITÄ! O Mitä kautta valmistuneet ovat työllistyneet? O Mikä merkitys on tutkinnolla, harjoittelulla, opintojen aikaisella työkokemuksella jne.? O Mikä rooli on ollut henkilökohtaisilla verkostoilla? O Millaisia verkostoja valmistuneet tuovat esille kertomuksissaan?

Töissä.fi -työskentely MITEN HANKKIA OPINTOPOLULTA EVÄITÄ TYÖLLISTYMISEEN ? (Koonnut Leena Penttinen, Kaisa Karhu) O Tutustukaa valmistuneiden kertomuksiin O Mitä asioita valmistuneet nostavat tärkeiksi työllistymisessään? O Millaisia vinkkejä valmistuneet antavat työllistymiseen? O Millaisia vinkkejä alalta valmistuneet antavat opiskeluun? O Arvioikaa ja pohtikaa, miten itse voi opintojen aikana vaikuttaa valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen.

Töissä.fi -työskentely TULEVAISUUDEN URAPOLUT (Leena Penttinen) O Tutustukaa ryhmässä teitä kiinnostavien tehtäväalojen kautta valmistuneiden kertomuksiin (valmistuneiden kertomukset, näytä kaikki työn luonteet) O Millaisia erilaisia urapolkuja kertomuksista löydätte? O Mikä on tutkinnon merkitys? O Mitkä muut asiat ovat vaikuttaneet urapolkuihin? O Mikä on täydennyskoulutuksen rooli? O Mitkä henkilökohtaiset asiat ovat voineet vaikuttaa urapolun muotoutumiseen?

Töissä.fi -työskentely TYÖELÄMÄNÄKYMIEN HUONEENTAULU: ”OMALLE POLULLE TYÖELÄMÄÄN” (Leena Penttinen) O Tutustukaa ryhmässä valmistuneiden kertomuksiin O Perehtykää erityisesti valmistuneiden antamiin vinkkeihin opiskeluun, työnhakuun ym. O Laatikaa ”huoneentaulu” työelämään ja työllistymiseen liittyvistä asioista, joihin olisi hyvä kiinnittää huomiota opintojen aikana. O Esitelkää ”huoneentaulunne” muille ryhmille.

Töissä.fi -työskentely MILLÄ TUTKINNOLLA VOI PÄÄSTÄ HALUTTUUN AMMATTIIN/TEHTÄVÄÄN? (Kaisa Karhu, Oulun yliopisto) O Minkälaiset työtehtävät/ammatit sinua kiinnostavat? O Tutustutu ammattinimikkeistöön 03polkuja ammattiin  ammattinimikkeistö O Etsi (etsikää pienryhmissä) kolme sinua (teitä) kiinnostavaa ammattia ja katso minkälaisilla tutkinnoilla niihin on päästy. Löytyikö sinun (teidän) pääaineesta tähän ammattiin päättyneitä? O Katso uratarinoista minkälaista osaamista kyseinen työtehtävä vaatii ja minkälainen tyypillinen työpäivä on. Kiinnostaako työ edelleen? O Keskustelkaa parin kanssa (yhdessä) löydöistänne. O Jakakaa ajatuksianne löydyistänne koko ryhmälle.