TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Miten media näkyy lapsen arjessa?
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Omahoitaja-toimintatapa päiväkodissa
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Koulujen turvallisuus
Päivähoidon liikunta.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio
Lasten tapaturmat.
Varhaiskasvatuspalveluiden kehittämissuunnitelma Varhaiskasvatuspalveluiden visio Varhaiskasvatuksesta hyvä alku lapsen kasvulle, kehitykselle.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Ympäristö on puoli ruokaa Ikäihmisten kuntoutumista tukevat hoito- ja toimintaympäristöt hanke 2006 – 2008 Ikäihmisen hyvä elämä – ympäristön merkitys.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
DOWNIN SYNDROOMA. MITÄ DOWNIN SYNDROOMA TARKOITTAA? Downin syndrooma on yleisin kehitysvamman aiheuttaja ja Suomessa Downia sairastavia on n henkilöä.
Petra Suonio ..päivähoidon tulee omalta osaltaan tarjota lapselle turvalliset ihmissuhteet, lapsen kehitystä monipuolisesti tukevaa toimintaa sekä.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
ASEPTIIKKA Marianne Niinimäki.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Näin voit estää tartunnan Hygieniahoitajat
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Ilmoittautuminen mennessä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Opetussuunnitelmassa 2016
Motorinen kehittyminen
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Hyvinkään suun terveydenhuolto
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Potilaan puhtaudesta huolehtiminen
Kylän Kattaus -liikelaitos
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT

0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat hoitajat/vanhemmat, joille lapsi uskaltaa kertoa asioita  muita lapsia kavereina, ettei tunne yksinäisyyttä  päihteetön/siisti ympäristö  tuoretta ja monipuolista ruokaa  riittävä uni  Käytöstavat  monipuolista toimintaa  kodinomainen ympäristö päiväkodissa  yhteiset pelisäännöt, joita kaikkien tulee noudattaa  otetaan lapset tasapuolisesti huomioon  pienet ryhmäkoot  huomioidaan lapsen yksilölliset tarpeet  rauhallinen ilmapiiri  kannustetaan ja rohkaistaan lasta

 Leikkimällä lapsi oppii paljon asioita. Sosiaaliset taidot kehittyvät yhteisissä leikeissä päivähoitokavereiden ja hoitajien kanssa. Leikki on myös erinomainen keino lapsen kehittymistaitojen kehittämiseen.  Luovuutta, rauhaa, iloa ja kekseliäisyyttä syntyy myös yksin leikkien. Mielikuvitus on upea leikkikaveri ja hyvä turva moniin asioihin, myös myöhempiä aikoja varten.  Päivähoidossa tärkeintä ovat ihmisten väliset suhteet. Kokemukset päivähoidosta muodostuvat ihmisten kohtaamisessa, keskinäisessä ymmärtämisessä ja vuoropuhelussa.

 Lasten päivähoidosta annetun lain mukaan päivähoidon tavoitteena on tukea päivähoidossa olevien lasten koteja näiden kasvatustehtävässä ja yhdessä kodin kanssa edistää lapsen persoonallisuuden tasapainoista kehitystä.  Päivähoidon tulee omalta osalta tarjota lapsen jatkuvat, turvalliset ja lämpimät ihmissuhteet, lapsen kehitystä monipuolisesti tukevaa toimintaa sekä lapsen lähtökohdat huomioon ottava suotuisa kasvuympäristö.

INFEKTIOIDEN EHKÄISEMINEN 0-6 v.  infektioiden leviämiseen päivähoidossa voidaan vaikuttaa:  ruuan jakaminen: yksi hoitaja jakaa, eikä osallistu samalla lasten hoitamiseen  hampaiden pesu: ksylitoli purkka tai pastilli, vuorohoitopäiväkodissa hampaiden pesu aikuisen valvonnassa  lasten käynti WC: auta lasta pesemään kädet, potta tyhjennetään pyttyyn, potta huuhdellaan vain tähän tarkoitukseen varatussa altaassa, omien käsien pesu/desinfektio lopuksi

 vaipan vaihto: omassa paikassa, jonka alusta on kosteata pyyhkimistä kestävä, kertakäyttösuojuksen päällä, vaipat kääritään muoviin, alusta pyyhitään yleispuhdistusaineella  eritteiden puhdistus: puhdistetaan heti klooripitoisella puhdistusaineella  päivittäinen puhdistus: WC:n kosketuspinnat ja altaat, kovat lelut, pehmeät ja muut kosketuskohdat, lattiat ja paikka pinnat, mihin vaippaikäinen voi koskettaa

HYGIENIA  virusinfektiot leviävät ihmisten eritteiden/tavallisimmin pisaratartuntana. Sairas aivastaa tai yskii hengitysteiden eritettä pöydän, tuolin tai muiden esineiden pinnalle, josta joku muu saa taudin itseensä. Kun kädellä kosketaan silmiä, nenän tai suun limakalvoja, virus pääsee lisääntymään ja aiheuttaa uuden taudin.

ROKOTUKSET  tärkeä osa suomalaisen lapsen terveydenhoitoa  osa taudeista pystytään hävittämään rokotuksella  Vapaaehtoisia  vanhemmilla oikeus päättää, rokotetaanko lapsi vai ei  rokotuksilla estetään epidemioiden syntyminen  suomessa 9 vakavaa infektiotautia, joita rokotuksilla estetään