JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansainvälisyys liiketalouden koulutusohjelmissa Caset Kansainvälinen kauppa International Business and Marketing Logistics (IBML) RIBA Kimmo Kallama Koulutusjohtaja.
Advertisements

PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Syyskuun HOPS-tapaaminen Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma orientoivat opinnot.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Mitä yritykset odottavat ammattikorkeakoulujen yhteistyöltä
Proficom.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
BusinessOulu – Yritysten kasvun kumppani
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Liiketoimintayksikkö
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari klo
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Vaihtoon? HY:n tarjoamat mahdollisuudet
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Jyväskylän yliopisto, työelämäpalvelut
Opinnollistamisen pähkinät
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
KEIJO KEIJO
Projektipäällikkö Hanna Siren
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
A2-kieli-info.
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Opiskelun ja opetuksen tiedonhallintajärjestelmä
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Kone- ja tuotantotekniikka
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ammattikorkeakouluopinnot​
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008

Hankkeistaminen, hankeaika ja -rahoitus Hankkeistamisen mukanaan tuomia etuja mm. »selkeä aikataulutus »ohjausryhmän tuki & asiantuntemus »rahoituksellinen apu Hankeaika – Osarahoittajina Liikesivistysrahasto ja Etelä-Pohjanmaan liitto

Hankkeen tavoitteet Kahden eri maassa sijaitsevan ammattikorkeakoulun yhteistyöllä »luodaan vahvan kansainvälisen näkökulman sisältävä liiketoimintaosaamisen ja yrittäjyyden Double Degree –kaksoistutkinto »syvennetään kansainvälistä yhteistyötä opiskelija- ja harjoittelijavaihdossa.

Hankkeessa pyrittiin myös kehittämään korkeakoulupedagogiikkaa vaihtamaan ja vertaamaan kokemuksia kummankin korkeakoulun aluekehitystoiminnasta omalta osaltaan lisäämään korkeakoulun ja yritysten/ elinkeinoelämän välistä vuorovaikutusta kansainvälisyyden edelleen kehittämisessä

Kaksoistutkinto-opiskelun toteuttaminen käytännössä kaksoistutkinto-opiskelu toteutetaan olemassa olevien tutkinto- ohjelmien (BBA/tradenomi) sisällä molemmissa korkeakouluissa Huom! Vieraskielisen opetuksen tarve & tarve kehittää kansainväliseen yhteistyöhön soveltuvaa opetustarjontaa

Kaksoistutkinnon perusrakenne kaksoistutkinto sisältää lukuvuoden mittaiset opinnot (60 op) isäntäyliopistossa ja lukukauden mittaisen työharjoittelun ulkomailla (30 op) opinnäytetyö kirjoitetaan englanniksi ja siinä on kaksi ohjaajaa/tarkastajaa; toinen Suomesta ja toinen Saksasta molemmissa korkeakouluissa luotu ’peruskaksoistutkinto- OPS’, mutta opintojen suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetään HOPSeja

60 op:n opinnot saksalaiselle opiskelijalle Gateway – Doing Business in Finland and Her Neighbouring Areas: The Baltic States and Russia, 30 op NBD – Nordic Business Dimensions, 30 op HOPSin mukaiset opinnot, mm. yrittäjyys- ja kieliopinnot.

60 op:n opinnot suomalaiselle opiskelijalle Kansainv ä linen liikkeenjohto, 6 op Ihmisten johtaminen yli kulttuurien, 6 op Globaali taloustiede, 6 op Palvelujen johtaminen, 6 op Kansainv ä linen rahoitus, 6, op Liiketoiminta ja kulttuuri Saksassa, 6 op Saksan kieli, 10 op HOPSin mukaiset opinnot

Kaksoistutkinto-opiskelun edut opiskelijalle opiskelu- ja työharjoittelujakso ulkomailla isäntämaan liiketoimintaympäristön syvällisempi oppiminen kansainvälisen liiketoiminnan keskeisten asioiden omaksuminen isäntämaan kielen (tai sen perusteiden) hallinta liike-englannin hallinta »Kaksi korkeakoulututkintotodistusta

Pohdittavia asioita Työharjoittelupaikan järjestyminen Riittävä ja soveltuva englanninkielinen opetustarjonta Kaksoistutkinto-opintoihin hakeutuminen ja hyväksyminen Juridiset näkökulmat Akkreditointi/auditointi; koulutuksen laadun osoittaminen

Miksi rakentaa kansainvälisiä kaksoistutkintoja? Eurooppalainen korkeakoulupolitiikka suosittaa kansainvälisiä Double Degree/Joint Degree –tutkintoja Vastaavat SeAMKin keskeisiin strategisiin tavoitteisiin yrittäjyyden, osaamisen ja kansainvälisyyden edistämiseksi Myötävaikuttavat alueen kansainvälistymisen edistämiseen Yrityselämässä selkeä tarve kaksoistutkinnoille; ensimmäiset valmistuneet työllistyneet erittäin hyvin

Tähänastiset kokemukset kansainvälisestä Double Degree- yhteistyöstä erittäin positiivisia hanke eteni suunnitelmien mukaisesti molemmilla osapuolilla innostusta laajentaa verkostoksi lähitulevaisuudessa opiskelijalle vaativa prosessi -> tarvitsee paljon tukea työmarkkinapalaute hyvää -> edesauttaa valmistuvien työllistymistä luo korkeakouluille mahdollisuuden ’strategiseen kumppanuuteen’