Ammattikorkeakoulu Lemminkäisenkatu 30 Kohde: koulu Käyttäjinä: opiskelijat, opettajat, sekä muita henkilöitä Kasveina: anopinkieliä, viikunoita, traakkipuita,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Seniori Turussa – miten haluat asua Kommenttipuheenvuoro Pekka Paatero  Motto: Pekka P. 72v. Vanhana turkulaisena haluan asua kotona maksoi mitä maksoi.
Advertisements

Soveltava Liikunta Kemin kaupunki LIIKUNTAPALVELUT/ Maarit Hast 2011 Liikuttaako meitä mikään? Soveltavan liikunnan lähtökohdat.
1 Klikkaa lisätietoja: 1. Painotus viikkotunteina Painotus viikkotunteina 2. Valintakokeesta yleisesti Valintakokeesta yleisesti 3. Draamaluokka Draamaluokka.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
STOP MOTION – ANIMAATIO “KALAISET” OPPIM ISPÄIVÄKIRJA JUUSO MYLLYLÄ 15H STOP MOTION – ANIMAATIO “KALAISET” OPPIM ISPÄIVÄKIRJA JUUSO MYLLYLÄ 15H.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Case Norssi. Norssin opintojen pakollinen ohjaus (ns. Opo 1 –kurssi) karkeasti yleistettynä: 1. vsk syksy, lukio-opiskeluihin ohjaaminen (1. vuonna n.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Naapurin kasveja + 1 ulkoistutus Naapurin kasveja: ihmepensas, kiinanruusu ja orkidea Codiaeum variegatum ihmepensas Kävin naapurin luona katsomassa hänen.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Uutisia ranteessa – mitä, missä ja milloin?
YLLÄPITÄJÄ Miten pääsen alakuun? …ja siitä sitten etiäpäin
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Palvelukotien asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n palveluasumiseen
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Ilma.
Naamio.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
Eutanasia s
Kuvioiden tekeminen excelillä
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
OSOITE Katuosoite/koordinaatit TILAT
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
Tekijänoikeudet Etsitään pareittain vastaukset eri tilanteisiin, käyttäkää lyijykynää! Katsotaan yhdessä, keskustellaan Kootaan tilanteet ja selitykset.
OPETTAJAN KOKEMUKSIA.
6.4 Liikunnan merkitykset
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
Harjoituksia II.
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Liisa ja Jaska olivat nauttimassa iltapäivästä läheisellä niityllä
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Ohjelman graafinen ilme ja sen soveltaminen
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Kuntoutuksen kuumat perunat
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Vesa-Matti Sarenius Oulun yliopisto
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä 2018
Microsoft SharePointin mukauttaminen Verkkosivusto
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Vapaaohjelman arvostelulomakkeen täyttäminen
aihe tekstiä SmartArt-kuva, jossa on kuvia punaisella taustalla
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
3.lk vanhempainilta.
Ohjeistus Etene tässä olevien ohjeiden mukaan.
Pataluodon koulu Draamaluokka.
Istuma- ja näyttöpäätetyö
HUOMIO! Voit vaihtaa minkä tahansa dian pohjaväriä
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulu Lemminkäisenkatu 30 Kohde: koulu Käyttäjinä: opiskelijat, opettajat, sekä muita henkilöitä Kasveina: anopinkieliä, viikunoita, traakkipuita, orkidea, isolehtistä murattia silkkikasvina(?) Ruukkuina: muovisia ja pyöreän/neliön mallisia

Huolto: kasveja kastellaan kastelukannulla ja huolletaan muuten ihan normaalisti ilman sen kummempia apuvälineitä. Korkealla ikkunoiden edessä roikkuvat köynnökset puhdistetaan luultavasti tikkaita apuna käyttäen. Kasvit näyttivät olevan suhteellisen hyvässä kunnossa. Toteutus: Ruukut olivat mielestäni hieman liian pieniä kasveihin verrattuna. Lisäksi ne olivat väriltään ja muodoltaan toisistaan poikkeavia. Viikunoiden harmaat pyöreät ruukut sopivat tilassa oleviin soikean mallisiin tummempiin sohviin muodoltaan, mutta tilassa oli enemmän kulmikkaita muotoja, minkä takia traakkipuiden mustat ruukut sopivat sinne myöskin. Harmaat pyöreät ruukut sopivat melko hyvin tilaan, sillä käytävän lattiassa näytti olevan myös harmahtavaa sävyä. Traakkipuidenkaan ruukut eivät väriltään mielestäni sopinut tilaan kovinkaan hyvin sillä siellä oli hyvin vähän mustaa missään, jos ollenkaan. Jokin vaaleansininen olisi sopinut väriksi paremmin. Tosin sohvien tumma väri toi tasapaino traakkipuiden mustiin ruukkuihin. Anopinkielien mustissa/tummissa ruukuissa oli sama homma. Lisäksi ne eivät sopineet kasvin muotoon. Kasvi olisi kaivannut ruukun muodoksi neliön. Kahvilan puolella vihersisustus oli aika vähäistä. Siellä näytti olevan pöydällä yksi orkidea ja sen edessä lattialla joko jokin pieni traakkipuu tai jokin liljapuu. Tila vaikutti ahtaalta, enkä sitä sen kummemmin alkanut tutkia, koska siellä oli paikalla opiskelijoita samaan aikaan. Jokin kattoon kiinnitettävä amppelikasvi saattaisi sopia tähän tilaan paremmin.

Yhteenveto: Aulassa on suhteellisen paljon kasveja yhdellä sivulla. Mielestäni niitä olisi hyvä olla enemmän muuallakin tasaisesti ympäri aulaa. Keskelle lattiaa en niitä kuitenkaan lähtisi laittamaan, sillä aulaa käytetään paljon ja siinä on paljon läpikulkua. Lisäksi kasvit oli ryhmitelty niin, että toisella seinustalla oli vain anopinkieliä ja toisella traakkipuita ja viikunoita. Itse toisin kaikkia kasveja tasaisesti joka puolelle. Tosin sillä seinustalla jolla anopinkielet ovat saisi tuotua kapean ja pidemmän neliskulmaisen istutusaltaan ja siihen enemmän anopinkieliä, kuin vain se yksi siinä yhdessä pyöreässä ruukussa. Nykyinen vihersisustus tuo tilaan kyllä lisää viihtyvyyttä, mutta se kaipaisi edellämainittujen seikkojen kannalta pientä hienosäätöä.

Musiikkikirjasto Linnankatu 2 Kohde: kirjasto Käyttäjinä: kaikenlaiset ihmiset, jotka ovat musiikista kiinnostuneet Kasveina: anopinkieltä, palmua, herttaköynnöstä, murattia Ruukkuina: muovisia pyöreitä/neliskulmaisia

Huolto: Kasveja kastellaan kastelukannulla ja huolletaan perinteisin keinoin. Kirjahyllyjen päällä olevat kasvit joko lasketaan alas kastelua/huoltoa varten tai niitä hoitaessa käytetään tikkaita apuna. Kasvit näyttivät olevan hyvässä kunnossa. Toteutus: Paikoittain oikein onnistuneen oloinen. Aulassa olevat kaksi palmua hieman eriparia, mutta kumpikin hyvän kokoisessa ja edustavan näköisessä ruukussa. Samassa ruukussa palmujen juurella kasvoi herttaköynnöstä. Se olisi saanut peittää koko mullanpinnan, mutta ehkäpä se on vasta istutettu tai sitä on muuten siistitty. Toisaalta löytyvässä samanlaisessa istutuksessa herttaköynnös on kasvanut jo niin pitkäksi, että se luikertelee lattialla. Se kaipaisi mielestäni hieman siistimistä, sillä se tuo epäsiistin vaikutelman tilaan. Ruukkujen väri ja kuviointi sointuu hienosti yhteen vanhojen puuovien kanssa. Ikkunalaudoilla olevat anopinkielet olisivat mielestäni kaivanneet isomman ruukun ja ruukun muodoksi neliön kasvin liikettä ja muun tilan muotoja toistamaan, mutta näyttää ne toimivan myös pyöreässäkin ruukussa. Toisilla ikkunalaudoilla olevat muratit taas olisivat sopineet mielestäni paremmin pyöreään ruukkuun ja ruukun väriksi sopisi paremmin vaikka valkoinen, koska sitä löytyy tilasta muualtakin. Nyt ruukun väri on häiritsevän hallitseva.

Yhteenveto: Kirjaston alakerrassa on enemmän kasveja, kuin yläkerrassa. Itse olisin kaivannut myös yläkertaan niitä enemmän. Yläkerrassa tosin oli vähemmän tilaa kasveille, kuin alakerrassa, mutta siellä oli hyödynnetty enemmän hyllyjen päällä olevaa tilaa. Hyllyjen päällä olevat kasvit toisaalta tuovat lisää haastetta kasvien hoitamiseen, sillä niitä ei ylety hoitamaan/kastelemaan ilman apuvälineitä. Kasvit sijaitsevat hyvissä paikoissa. Ne todella lisäävät viihtyvyyttä ja jo niiden takia olisin itsekin halunnut istahtaa sohvalle lukemaan jotakin.

Kauppakäytävä Kauppiaskatu 8 Kohde: Läpikulkuna käytettävä kauppakäytävä Käyttäjinä: Kaikenlaiset ihmiset, mm. lääkärissä ja apteekissa käyvät Kasveina: viikunoita, murattia, silkkikasveja Ruukkuina: kiinteät kiveä olevat istutusaltaat, sekä muovisia yksittäisiä siirreltäviä ruukkuja

Huolto: Kasveja kastellaan luultavasti ihan kastelukannulla. Tilassa oli jokunen korkeahko kasvi, mm. hyvin korkea limoviikuna, jonka puhdistamiseen tarvitaan tikapuiden apua. Kasvit sijaitsevat melko lähekkäin toisiaan, joten kovin pitkiä matkoja niiden välillä ei tarvitse kulkea. Osa kasveista ei näyttänyt kovin hyväkuntoisilta. Toteutus: Tuntui hyvin keskeneräiseltä. Istutusaltaat oli puoliksi/suurimmaksi osaksi täytetty koristekatteella, jonka tilalla olisi hyvin voinut olla ennemmin vaikka silkkikasveja. Jotkut kasvit, mm. murattia, oli istutettu muovisiin siirreltäviin neliön mallisiin ruukkuihin ja ne näyttivät rumilta, sillä niiden vieressä oli tyhjää tilaa, jossa oli pelkkää multaa. Itse pyrkisin peittämään ruukut tai edes hieman häivyttämään niitä. Tosin kasvit tekevät sen kasvaessaan, mutta toistaiseksi ne ovat vielä niin pieniä, että ruukkujen rumat reunat olivat näkösällä. Samaan ruukkuun olisi voinut istuttaa kasveja vielä enemmän, jotta vaikutelmasta olisi saanut tuuheamman ja valmiimman. Istutusaltaan päässä portaikon alla on silkkikasveja. Paikka on hyvin varjoinen ja uskoakseni harva kasvi viihtyisi siinä kohdin, joten silkkikasvit lienevät hyvä ja kelpo vaihtoehto. Tosin itse olisin laittanut niitä enemmän, koska nyt niitä on vain jokunen ja muuta tilaa niiden ympärillä koristaa koristekate. Katteessa ei ole sinällään mitään vikaa, se näyttää kauniilta, mutta kasvien asettelu ei mielestäni toimi kovin hyvin.

Yhteenveto: Osa kasveista (viikunat) sopivat hyvin tilaan. Myös koristekatteen tumma väri on ollut oiva valinta. Itse en pidä tilassa olevista murateista. Ne eivät näyttäneet oikein viihtyvän. Niiden tilalle olisi voinut valita jotakin muuta varjossa viihtyvää, esimerkiksi kultaköynnöstä voisi kokeilla. Se on näyttävämpi kuin pienilehtien muratti, joka näyttää hyvin surkealta isojen viikunoiden rinnalla. Lisäksi olisin itse istuttanut kasveja hieman sekaisin keskenään, enkä olisi ryhmitellyt niitä omiksi lajiryhmikseen. Iso limoviikuna on hyvin edustava ja sitä ihailee mielellään ohi kulkiessaan. Lisäksi sitä on hoidettu hyvin ja se näyttää viihtyvän kasvupaikassaan. Voisiko niitä kenties istuttaa enemmän, tai jos niiden hoito on liian vaativaa, niin muita matalampia viikunoita? Myös silkkikasveja kaikista varjoisammassa paikassa olisin asetellut hieman luonnonmukaisemmin.