Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa
Kuntoutuksen näkökulma Kehittymisen näkökulma Erityiskasvatus osa kasvatuksellista kuntoutusta tarpeiden tunnistaminen kokonaiskehityksen tukeminen osa arkea itsetunnon tukeminen yhteistyö perheiden kanssa perheiden tukeminen moniammatillinen yhteistyö
Aistien yhdentymisen vaikeudet Aistien merkitys? Aistien yhdentymisen vaikeus = Sensorisen integraation vaikeus (SI) aistimukset yhdistyvät havainnoksi ei huomata, jos kaikki toimii normaalisti kykenemättömyys/vaikeus käsitellä aistien kautta saatua tietoa riittävän hyvin yli/aliherkkyys
Tasot Aistijärjestelmät 2kk ikään mennessä kosketus tasapaino& liike asentotunto näkö&kuulo 2kk 6kk 1v 2v 3v 4v 5v 6v Havainto- motoriset perusvalmiudet 1v ikään mennessä kehotietoisuus o/v yhteistoiminta kätisyys motorinen ohjailu Kouluvalmiudet 6 vuoteen mennessä oppiminen vaativat motoriset taidot tarkkaavuuden säätely toiminnan ja käyttäytym. säätely kehon toimien& aivojen erikoistuminen visualisointi itsetunto, itseluottamus, itsehillintä Havainto- motoriset taidot 3v ikään mennessä kuulohahmotus näköhahmotus visuomotorinen integraatio tarkoituksenmu kainen, tavoitteellinen toiminta
Ilmenee reagointi aistiärsytykseen: yli/ali/vaihtelee lapsi välttelee tiettyjä aistikokemuksia hakee tiettyjä aistimuksia epävarma kehon asennosta motorinen suunnittelu heikkoa, suoriutuminen ei johdonmukaista, uusien motoristen toimintojen/harjoitteiden oppimisessa vaikeuksia keskittymiskyvyn vaihtelu, herkkä häiriintyminen voimakas vireystila, ylivalppaus/yliaktiivinen heikko vireystila, sulkeutunut/passiivinen, matala aktiivisuus liittyy usein laajoihin oppimisvaikeuksiin ja kehityshäiriöihin
Aistien säätely, aistipohjaiset motoriset häiriöt & aistimusten erottelun vaikeudet Aistien säätelyAistipohjaiset motoriset häiriötAistimusten erottelu YlireagointiAsennon hallinta ongelmatVisuaalinen AlireagointiDyspraksia (= motoristen toimintojen koordinaation häiriö) Auditiivinen AistihakuisuusKinesteettinen Maku&Haju Asento&liike
Varhaiset merkit vauva ei opi konttaamaan istumaan seisomaan puheen kehityksen viivästymä keskittymisen vaikeudet tarkkaavuuden ylläpitämisen vaikeus
Taustalla geneettinen alttius sikiöaikaiset olosuhteet syntymän jälkeinen trauma syntymän jälkeiset olosuhteet (sensorinen deprivaatio) tuntemattomat syyt
Tunnistaminen puheen kehityksen ongelmien kautta (viivästynyt puheen tuotto/ymmärtäminen) kehon hahmottamisen vaikeudet (toiminnan suunnittelu kehittyy hitaasti) suuntatietoisuus: kirjaimet/nrot väärin päin, kirjoitussuunta vaihtelee kädentaitojen vaikeudet (askartelu, kirjoittaminen, piirtäminen) kuullun hahmottaminen (ohjeiden vastaaottamisen vaikeus) impulsiivisuus, lyhytjänteisyys, keskittymättömyys Aistimusten erottelun vaikeudet: kuulo, näkö, haju/maku kosketuksen välttäminen, ylireagointi/pakoreaktio matala lihastonus + kömpelyys
Tukeminen Aistikokemusten harjoittelu ( ) aistiärsykkeiden vähentäminen luokkahuoneessa rutiinien ja siirtymätilanteiden suunnittelu lapsen jäsentyneisyyden tukeminen lapsen vahvuuksien huomiointi oman puheäänen sopeuttaminen fyysisen palautteen antaminen
Hahmottamisen vaikeuksista