Tehtävät 1. Käsitteiden määrittely

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kasvaako pääni, kun opin?
Advertisements

@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
Ruoka eri uskonnoissa JUUTALAISUUS
Ohjelman perusrakenteet
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Mikä minä olen ? Minä olen suunnilleen 20 cm pitkä. Minun toiminto sopii kummallekin sukupuolelle. Minut voi löytää seisomasta, roikkumasta tai makaamasta.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
PLANKTON.
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
Ohjelman perusrakenteet
Tiedon esittäminen.
Elimistön puolustusjärjestelmä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PILKKU.
Murtoluvun supistaminen
Elämän totuuksia (värillinen tausta, teksti tulee ruutuun liikkumalla, musiikkia)
Mitä kitka on?. Mitä kitka on? Kitka: Kitka vastustaa liikettä. Miksei tämä toimi?
Vuorovesi.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
5. RUoANSULATUS-ELIMISTÖ
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
USKONTO JA KULTTUURI.
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
Opittu käyttäytyminen. Opittu käyttäytyminen Eläimet sopeutuvat parhaiten ympäristöönsä, jos niiden käyttäytyminen ei ole geneettisesti määräytynyttä.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
2 Tutkimuksen suunnittelu
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
HOMUNCULUS RASKAUS JA SYNNYTYS HEDELMÖITYS Hetki, jolloin munasolu ja siittiösolu sulautuvat yhteen Tapahtuu munanjohtimessa.
Lehmätutkimus - Väitetään että lehmät tuottavat enemmän maitoa, kun niille soitetaan musiikkia. -
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Luonnonvalinta ohjaa evoluutiota
TERMIEN JA KÄSITTEIDEN MÄÄRITTELY. Usein yo-kokeen reaalivastaus vaatii alkuun käsitteen tai termien määrittelyä! Lisäksi varsinaiset määrittelytehtävät.
BMI = painoindeksi= paino/(pituus x pituus metreinä) Body Mass Index eli painoindeksi on ainoastaan viitteellinen väline painon arvioimiseen. Se ei ole.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
2. VESI 7. BIOLOGIA. MITÄ VESISTÖT MEILLE MERKITSEVÄT? Eliöiden elinympäristö Juoma- ja kasteluvesi Ihmisten elinkeino (kalastus, matkailu) Liikennereitti,
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Tulevaisuuden koulu -kysely
Tilastokuvaajien tulkinta
Tutkielman teko-ohjeet
MIKSI LUKIOON???.
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
5. Mitä kansanterveydellä tarkoitetaan
Tutkimme, mitä ilmastonmuutoksen estämiseksi voitaisiin tehdä.
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Kritiikin alkulähteillä
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
Kurssit lukion kolmantena vuonna
TUNNE TOISET - TUNNE ITSESI
Tiivistelmä 6. Paine ja noste
on elämän perusominaisuus

LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
12. Luonnonvalinta.
Lukion biologia Eliömaailma BI 1.
Ohjelman perusrakenteet
Veden säästäminen.
Esityksen transkriptio:

Tehtävät 1. Käsitteiden määrittely Yhdistä biologian eri alat oikeisiin määritelmiin. 1–d, 2–g, 3–f, 4–h, 5–a, 6–c, 7–b, 8–e

Tehtävät 2. Esimerkkejä käytännön biologiasta Miten ihminen hyödyntää seuraavia biologian havaintoja ja tutkimustuloksia? a. Monilla eläimillä on ympäristöön sopiva suoja väri. Armeijan sotilaiden maastopuvut, armeijan ajoneuvojen ja asumusten naamiointi, metsästäjien maastopuvut. b. Vedessä pystyy liikkumaan parhaiten, kun on olemukseltaan virtaviivainen. Sukellusveneiden ja laivojen virtaviivainen muoto, kilpauimareiden asut. c. Jokaisella ihmisellä on erilainen DNA. Ihmisten tunnistus (geneettiset sormenjäljet), esimerkiksi isyystutkimukset, rikostutkimukset.

Tehtävät d. Monet pieneliöt pystyvät hajottamaan jätteitä. Jätteiden biologinen hajottaminen: kompostit, jätevedenpuhdistamot. e. Ksylitoli vähentää hampaiden reikiintymistä. Ksylitolipurukumi, muut ksylitolia sisältävät tuotteet. f. Lepakot ja monet vesieläimet käyttävät suunnis-taessaan apuna kaikuluotausta. Kaikuluotainlaitteita käytetään apuna kalastus-aluksissa (kalaparvien löytämiseksi), laivoissa, sukellusveneissä ja lennonjohtotorneissa

Tehtävät 3. Tutkimussuunnitelman laatiminen Lehmät lypsävät enemmän maitoa, jos niille soitetaan musiikkia. Miten tutkisit tätä oletusta? a. Lehmät jaetaan kahteen yhtä suureen ryhmään ja erotetaan toisistaan. b. Toiselle lehmäryhmälle soitetaan musiikkia, toiselle ei. c. Lehmät lypsetään ja saadun maidon määrä mitataan ja merkitään muistiin. d. Koetta jatketaan usean päivän ajan.

Tehtävät e. Muut olosuhteet (ruoka, valaistus jne.) ovat molemmilla ryhmillä samanlaiset. f. Muutaman päivän päästä ryhmät vaihdetaan. Musiikkia kuunnellut lehmäryhmä on ilman musiikkia ja hiljaisuudessa ollut lehmäryhmä kuuntelee musiikkia. Musiikinkuunteluaika on yhtä pitkä molemmilla ryhmillä ja musiikkia soitetaan samoina vuorokaudenaikoina. g. Koetta jatketaan yhtä monta päivää kuin edellisellä kerralla. h. Jos musiikkia kuunnellut lehmäryhmä tuottaa enemmän maitoa, hypoteesi on osoittautunut oikeaksi.

Tehtävät 4. Luonnosta uusia keksintöjä Biomimetiikka tarkoittaa soveltavaa tieteenalaa, jossa luonnon rakenteita matkimalla saadaan uusia keksintöjä ihmisen käyttöön. Mihin tarkoituksiin ihminen voisi hyödyntää kuvien A–C esittämiä ilmiöitä? Monien kasvien lehtien pintaa peittävät mikroskooppisen pienet nystyt, jotka saavat aikaan sen, että vesipisara jää pyöreäksi ja valuu pois kasvin lehdeltä. Lisäksi vesipisara kerää pois kieriessään mukaan likaa. Ilmiötä voitaisiin soveltaa suunniteltaessa sellaisia esineitä ja tavaroita, joissa olisi hyötyä itsestään puhdistumisesta ja jotka joutuvat kastumiselle alttiiksi: autojentuulilasit, autojen maalipinnat, ulkoikkunat, ulkoiluvaatteet ja -kengät

Tehtävät b. Gekkoliskojen ja monien hyönteisten hyvä kiipeilykyky johtuu niiden jaloissa olevista mikroskooppisen pienistä karvoista. Tarttumisvoima on niin suuri, että se riittää vaikka pitämään gekkoliskon katossa roikkumassa pää alaspäin. Kuvassa gekkoliskon varpaiden alapintaa. Ilmiötä voitaisiin hyödyntää erilaisten tarttumiseen ja kiipeämiseen tarkoitettujen välineiden kehittämisessä: esimerkiksi vuorikiipeilijöiden ja rakentajien kengät. c. Ryhävalaiden rintaevien etuevien etureuna on kuhmurainen. Kuhmuraisuus vähentää veden vastusta ja lisää nostetta valaiden uidessa sukelluksissa. Ilmiötä voitaisiin hyödyntää erilaisten kulkuvälineiden (autot, lentokoneet, laivat, sukellusveneet) muotoilussa. Seurauksena olisi vähäisempi ilman tai veden vastus ja siten pienempi polttoaineen kulutus.

Tehtävät 5. Beriberi-taudin syyn selvittäminen Vuonna 1897 salaperäinen hermostosairaus vaivasi ihmisiä Saksan omistamassa Itä-Intiassa. Taudin nimi oli beriberi. Sairastuneet eivät pystyneet syömään mitään, ja he halvaantuivat. Tutkijat olettivat, että taudin aiheutti jokin bakteeri. He ruiskuttivat kananpoikiin bakteereja, jotka oli eristetty tautiin sairastuneiden ihmisten verestä. Kananpojat tulivat sairaiksi. Kuitenkin myös osa sellaisista kananpojista sairastui, joihin ei ruiskutettu bakteereja. Eräs tutkijoista, tohtori Eijkman, huomasi, että ennen kokeen alkua kaikki kananpojat olivat syöneet täysjyväriisiä, mutta kokeen aikana ne söivät puhdistettua riisiä. Kun tohtori Eijkman tutki asiaa, hän huomasi, että puhdistetusta riisistä puuttui tiamiini-niminen, B-vitamiinien ryhmään kuuluva vitamiini, joka on terveydelle välttämätöntä

Tehtävät a. Mikä oli tutkimusongelma? Mikä aiheutti ihmisten taudin? b. Mikä oli tutkijoiden hypoteesi? Taudinaiheuttajana oli jokin bakteeri. c. Kuinka hypoteesia testattiin? Tautiin sairastuneiden ihmisten verestä eristettyä bakteeria ruiskutettiin kananpoikiin d. Pitikö hypoteesi paikkansa? Ei pitänyt, koska myös sellaiset kananpojat sairastuivat, joihin ei ruiskutettu bakteereja. e. Millainen uuden hypoteesin pitäisi olla? Tautiin sairastuminen on yhteydessä puhdistettuun riisiin. Puhdistetusta riisistä puuttuu jokin sellainen aine, joka on välttämätön ihmisen terveydelle.

Tehtävät 6. Jyväskyläläinen tutkimus a. Mihin ongelmaan jyväskyläläiset tutkijat etsivät vastausta? Miten saaliseläinten varoitusvärit ovat kehittyneet siitä huolimatta, että poikkeavan väriset saaliseläimet ovat todennäköisesti heti joutuneet syödyiksi. b. Miksi he eivät käyttäneet tutkimuksessaan jotakin luonnossa esiintyvää varoitusväriä tai symbolia pahanmakuisissa olkitikuissa, esimerkiksi mustakeltaista väriyhdistelmää? Koska pedot ovat evoluution aikana sopeutuneet välttämään ko. väriyhdistelmän c. Miksi tutkijat laittoivat olkitikkuja sekä yksittäin että ryhmiin? Tarkoituksena oli tutkia, kumpi hypoteesi oli oikea, yksilövalinta- vai ryhmävalintahypoteesi.

Tehtävät d. Mihin johtopäätökseen tutkijat tulivat ensimmäisen kokeen jälkeen? Peto oppii välttämään nopeimmin ympäristöstä hyvin erottuvia saaliseläimiä silloin, kun ne esiintyvät ryhmässä. e. Miksi tutkijat tekivät vielä toisen kokeen, jossa kaikki saaliit olivat hyvänmakuisia mantelilastuja? Tutkijat halusivat selvittää, riittääkö jo aiemmin esiintynyt samanlainen varoitussymboli (taustasta erottuminen) siihen, että peto oppii välttämään myös uutta saaliseläintä. f. Mihin johtopäätökseen tutkijat tulivat toisen kokeen perusteella? Kun talitiaiset ovat oppineet varomaan ympäristöstä selvästi erottuvia, pahanmakuisia olkitikkuja, ne jättävät rauhaan myös hyvänmakuiset mantelilastut. Eroa ei ollut enää siinä, olivatko saaliseläimet yksin vai ryhmässä.