Hoitotyön koulutuksen kehittämisestä Kajaanin ammattikorkeakoulussa 4.9.2013 Eija Heikkinen, TtT, osaamisaluejohtaja Kajaanin ammattikorkeakoulu 19.9.20161.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Advertisements

Suomen koulutusjärjestelmä
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Jouko Paaso1. Oulu, Capital of Northern Scandinavia, is strong in –ICT, health and wellbeing, printed intelligence, cleantech, energy and environment,
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Salla Seppänen Koulutusvastuujohtaja Kulttuuri-, luonnonvara-, sosiaali- ja terveysala Savonia ammattikorkeakoulu Sosiaalialan AMK–verkosto VERKOSTOPÄIVÄT.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
WHO: n terveyden edistämisen tavat
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Restonomi, ylempi AMK Matkailu- ja palveluliiketoiminta, 90 op
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
1. Terveyskeskusten hyvien käytäntöjen levittäminen
Yhteistyöneuvottelu Rovaniemellä
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Restonomi (ylempi amk)
Sosionomi (ylempi AMK)
Aluekokeilu Pohjois-Karjala
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Opetussuunnitelman rakennekuva ENSIHOITAJA 240 OP
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Osaamisella soteen! TEHY
Kansainvälisiä kuulumisia
Esityksen transkriptio:

Hoitotyön koulutuksen kehittämisestä Kajaanin ammattikorkeakoulussa Eija Heikkinen, TtT, osaamisaluejohtaja Kajaanin ammattikorkeakoulu

Koulutukseen hakeutuminen Hakujärjestelmä muuttuu 2014, 6 hakutoivetta (yhteinen yliopistoilla ja amkeilla) Hakukohteena sairaanhoitajan koulutus, terveydenhoitajan koulutus (KAMK) Ammattikorkeakoulut ja yliopistot päättävät edelleen opiskelijavalinnan perusteista ja opiskelijaksi ottamisesta eilla_koulutus/opiskelijavalinnat/

Sairaanhoitajan osaamisen kuvaus 180 op (+30 op), koulutuksen osaamistavoitteet ja sisältöjen laajuuksien suositukset Asiakaslähtöisyys (10 op) Hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus (5 op) Johtaminen ja yrittäjyys (5 op) Kliininen hoitotyö (105 op) Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko (30 op): opinnäytetyö 15 op, t&k –opinnot 5 op, hoitotieteen tuottama tietoperusta ja näyttöön perustuva toiminta sotessa 10 op Ohjaus ja opetusosaaminen 5 op Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 10 op Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö 5 op Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus 5 op 30 op vaihtoehtoisia ammattiopintoja, joiden sisällöt amkit päättävät

Terveydenhoitajan osaamisen kuvaus Työstetään valtakunnallisesti, valmistuu syksyn 2013 aikana, luonnos: Yksilön, perheen ja yhteisön asiakaslähtöinen terveydenhoitajatyö Terveydenhoitajatyön lähtökohdat Terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen työmenetelmät Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen Yhteiskunnallinen vaikuttaminen terveydenhoitajatyössä Terveydenhoitajatyön asiantuntijuus

Hoitotyön osaaminen opsit <-2014 Sairaanhoitaja: Hoitotyön asiakkuusosaaminen Terveyden edistämisen osaaminen Kliininen osaaminen Päätöksenteko-osaaminen Ohjaus- ja opetusosaaminen Terveydenhoitaja: Sairaanhoidollinen osaaminen Terveyden edistämisen osaaminen Yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveydenhoitotyön osaaminen Ympäristöterveyden edistäminen Yhteiskunnallisen terveydenhoitotyön osaaminen

Yhteiset kompetenssit Oppimisen taidot Eettinen osaaminen Työyhteisöosaaminen Innovaatio -osaaminen Kansainvälistymisosaaminen

KAMK terveisiä: Toimilupahakemus jätetään 9/2013 Rahoitus muuttuu tulosperustaiseksi: tutkintojen ja suoritettujen opintopisteiden määrä (55 op/v) korostuvat, hankerahoitusta tarvitaan perusrahoituksen lisäksi Osakeyhtiöksi 1/2014, strategia (Suomen tekevin amk) ja sisäinen organisaatiorakenne ennallaan Kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimaisen koulutuksen kehittäminen: henkilöstön osaamisen kehittäminen, tutkintoon johtavan koulutuksen ja täydennyskoulutuksen (AIKOPA) yhteistyön tiivistäminen, opetussuunnitelmien kehittäminen Opiskelijat kehittämistoiminnassa: integrointi opintojaksoihin ja opinnäytetyöt Harjoittelupaikkojen riittävyys haasteena: syksyllä 2014 mt 40 opisk, sis-kir (45 opis) paikkoja tarvitaan

Näyttöön perustuvan hyvinvointiosaamisen kehittäminen Kansalliset tavoitteet ja toimijat Alueelliset tavoitteetKajaanin amk:n TKIHankkeet ja kehittämistyö - yhteistyö Terveyden edistäminen; STM, THL, JBK ym. Eri ikäisten terveyden edistäminen, terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen *T&K-opintojaksot ja opinnäytetyöt *Myötätuuli – toimintaympäristö: Korkeakouluopiske- lijoiden liikuntapalveluiden kehittäminen (strat.keh. Raha) *Lifelong Wellbeing - *Esteettömien ympäristöjen kehittäminen (Karelia koordinoi) *Hyvinvointi- kertomukset Kajaanin kaupungin henkilöstön hyvinvoinnin edistäminen *Puolivälipysäkki (Kainuun liikunta koordinoi) *Kajaanin kaupungin henkilöstön hyvinvoinnin edistäminen

Näyttöön perustuvan hyvinvointiosaamisen kehittäminen Kansalliset tavoitteet ja toimijat Alueelliset tavoitteetKajaanin amk:n TKIHankkeet ja kehittämistyö - yhteistyö Osaamisen johtaminen (STM, ammattijärjestöt, THL…) -Henkilöstön saatavuuden edistäminen ja alan vetovoimaisuuden lisääminen -Asiakaslähtöiset, turvalliset toimintatavat käyttöön *sh-, th- ja lo – koulutukset – tki- opinnot *Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (Ylempi amk) *Kliininen asiantuntija (Ylempi amk) *painoalojen kehittämissuunnitelmat ~hanketoiminta *Terve Afrikka, Nordplus, amk – verkostot *Simulaatio- oppimisympäristön kehittäminen *Oppimistehtävien ja opinnäytetöiden nivominen työyksiköiden toiminnan kehittämiseen - > laajennus vastuualueille? *Oparipakki *Vahva harjoitteluyhteistyö *TOLAKE – toimintaprosessien ja laadun kehittäminen sosiaalialan yrityksissä

Näyttöön perustuvan hyvinvointiosaamisen kehittäminen Kansalliset tavoitteet ja toimijat Alueelliset tavoitteetKajaanin amk:n TKIHankkeet ja kehittämistyö - yhteistyö Näyttöön perustuvien yhteisten käytäntöjen ja tutkimustulosten levittäminen ja käyttö (STM:n Kaste, THL, yliopistot, ERVA…) *Väestön sairastavuuden vähentäminen : sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes, päihteet, alkoholi ja tupakka, mielenterveys, painonhallinta *Syrjäytymisestä aiheutuvien haittojen vähentäminen: työttömyys, alhainen koulutustaso *Kliininen osaaminen: ohjaaminen, potilasturvallisuus, lääkehoito Simulaatio- oppimisympäristössä tapahtuvan oppimisen arviointi (2 väitöskirjaa) * Nostetta terveysalaan teknologian ja liiketoimintaosaamisen avulla – HetTe Mahdollisuus myös kansainväliseen yhteistyöhön (Mittuniversitet, Skövde, NORDPLUS-verkosto, NORTH-SOUTH -verkosto) *Gerontologisen ht intensiivikurssi

Mukavaa Syksyn alkua kaikille