Pyhä, pyhä, pyhä! Ihminen, Jumala ja luonto Raamatussa ja kristinuskossa Lasse Halme Nuorisotyön vuosiaiheseminaari Raudaskylä
Lasse Halme Syitä pyhä-teeman käsittelylle Kirkon yhteinen vuosiaihe: pyhä Ekologinen tilanne ja ilmastonmuutos Pyhyyden katoaminen ja elämän arkipäiväistyminen Lapsen oikeus pyhään
Lasse Halme Onko mitään pyhää? Talouden pyörät pyörivät Kaikesta tulee järjestelmän osa, kauppatavaraa Ihminen kadottaa ihmisyytensä: resurssi Luonto kadottaa itseisarvonsa: raaka- ainetta
Lasse Halme Pyhä uskontotietessä Arjesta erotettu Jumalalle omistettu Normaalista käytöstä poistettu Mana (voima) ja tabu (kielletty) Paikka, päivä, kirja, esine, ihmisryhmä
Lasse Halme Rudolf Otto: Pyhä uskonnon peruskäsite, jolla ilmaistaan Jumalan toisenlaisuus, hänen tuonpuoleisuutensa keskellä elämää Mysteeri jolla on kaksi puolta vapisuttava ja pelottava kiehtova ja puoleensa vetävä (Mysterium tremendum et fascinosum, Rudolf Otto)
Lasse Halme Paul Tillich: Ultimate Concern Se mikä koskettaa meitä ehdottomasti, se mikä on meille kaikkein tärkeintä Pyhä on laadullinen nimitys sille mikä on tärkeintä Subjektiivinen ja objektiivinen puoli: ihmisen kokemus ja uskonnon (kristillisen/muiden) näkemys Mikä on meille pyhää ja onko elämässä mitään pyhää?
Lasse Halme Pyhä Vanhassa testamentissa Pyhää on: paikka, öljy, tehtävä, päivä, nimi, Jumala, kansa, juhla, palatsi, asu, vaatteet, mies, Herran kiivaus, palvelus, astiat, heimo, kaupunki, osuus, sapatinpäivä, vuosi, temppeli, taivas, kuningas, temppelin pyhin, kirkkaus, asuinsijat, istuin, henki, arkku, matka, voima, lupaus, Mooses ja Aaron, pelko, suku, kivi, tie, kaupunki, astiat, sanat, asunto, sota, kivet, lahjat, vaatteet, alue, huoneet, uhri, liitto, puut Jumala – paikat, esineet, ajankohdat ja päivät Heimo, kansa, Israel Papisto, temppeli, rituaalit, uskonto EI: IHMINEN EIKÄ LUONTO MEIDÄN TOIVOMALLAMME TAVALLA!
Lasse Halme Pyhyyden ulottuvuudet VT:ssa (The Interpreter’s Dictionary of the Bible) Tuli Kiivaus Viha Pelko Etäisyys Puhtaus Majesteettisuus Käsittämättömyys Ihastuttava Suuri Ylistettävä Elävä Jumala
Lasse Halme VT:n pyhyys Pyhän erottaminen muusta Pyhä ja maallinen Taivas ja maa Pyhä ja arki (esim. työ) Saastainen ja puhdas Me ja muut: viha, hävitys, pyhä sota (esim. Jer 51:27) Eron tekeminen ja rajan valvominen Kuka hoitaa ja vahtii? Säädökset, tavat, rituaalit, papisto Heimojumala ja meidän uskonto
Lasse Halme Profeettojen kritiikki ”Lakatkaa jo tarjoamasta turhia uhrejanne, minä inhoan niiden savua! Uusikuu ja sapatti, kokoukset ja juhlat - minä en siedä teidän pyhiä juhlianne ja pahoja tekojanne.” [Jes. 1:13] Oikeudenmukaisuuden toteuttaminen ja kritiikki erikseen asetettua (teko)pyhää kohtaan Näköalan avartuminen omaa kansaa laajemmalle: koko maailma on Jumalan
Lasse Halme Ihmisen ja luonnon pyhyys VT:ssa Ei suoranaisesti esillä: maailma oli pienempi, keskeistä heimon ja kansan eloonjääminen: nyt tuhoava ajatus Luomiskertomukseen sisältyvät näköalat koko maailman (universumin) luominen Jumala loi kaikki kasvit ja eläimet ihminen on Jumalan kuva Psalmien kosminen ihmettely ja luonnon mahtavuus Profeettojen avarampi näkökulma
Lasse Halme Pyhä Uudessa testamentissa Pyhä Henki pyhä irti konkreettisista esineistä, asioista ja tavoista mahdollisuus uusiin näkemyksiin ja vanhasta irtautumiseen kaikki kansat ja kielet, näköalan laajentui Jeesus, Jumalan Pyhä Pyhä Isä VT:n heijastumat: pyhät (ihmiset), pyhä kaupunki, kansa, liitto, temppeli, uhri, paikka – kristillinen sovellutus: kristityt juutalaisen kansan tilalle Pyhät kirjoitukset Pyhitys, elämän pyhittäminen Pyhä Jumala (erityisesti Ilmestyskirja, VT:n tuhoava Jumala palaa takaisin)
Lasse Halme Jeesus Sapattina saa tehdä hyvää: ihminen tärkeämpi kuin pyhä – ihminen on pyhä Ei perinnäissääntöjä Konflikti uskonnollisten vallanpitäjien kanssa ”Jumalan valtakunta on teidän keskellänne/teissä” Lapsi esikuvaksi ja keskiöön Pyhä läpäisee arjen Tärkeintä on Jumalan tahdon noudattaminen, ei muoto Ei meidän aikamme kysymyksiä
Lasse Halme Ihminen ja luonto UT:ssa? Näköala avartuu, mutta edelleen keskeistä oma (kristittyjen) yhteisö Nykyajan globaalit kysymykset ja universumin näköala eivät UT:n kysymyksiä Kosmisen kristologian viitteitä: Jumala loi koko maailman, luomakunnan huokaus, pelastus koskee koko luomakuntaa Pelastussanoma ihmiselle, mutta keskeistä sielun pelastus
Lasse Halme Kirkon kehitys ensimmäisillä vuosisadoilla ja sen jälkeenkin Uudelleen elämästä erillinen pyhä: kirkko Pyhät ajat – kirkkovuosi, sunnuntai Pyhät paikat – kirkkorakennus, Rooma Pyhät esineet- ehtoollisvälineet, asusteet, pyhäinjäännökset Pyhä papisto – papit, piispat, paavi Pyhä kansa – kristikunta, kirkko Pyhä sota – ristiretket ja inkvisitio Pyhä erotetaan arjesta, kirkko hallinnoi pyhää
Lasse Halme Luther ja ”protestanttinen prinsiippi” Katolisten ja protestanttien kiista ehtoollisesta: muuttuvatko ehtoollisaineet? muuttuuko joku tähän maailmaan kuuluva itsessään jumalalliseksi ja pyhäksi? (vrt. VT:n pyhyys) saako ihminen (kirkko) haltuunsa jotakin jumalallista ja pyhää? onko perustava ero pyhän ja maallisen välillä? Protestanttinen prinsiippi: ihminen ei saa Jumalaa haltuunsa, jumalallinen loistaa inhimillisen läpi Nykyajan holistinen näkemys: elämää ei voi jakaa pyhään ja maalliseen Kaikki voi ilmaista ja heijastaa Jumalan pyhyyttä Luotuun maailmaan kuuluvat asiat eivät ole itsessään pyhiä irrallaan Luojastaan ja alkuperustastaan
Lasse Halme Pyhä, profaani, demoninen (Tillich) PYHÄ Viittaa itsensä ylitse Jumalalliseen alkuperustaan Kyky ilmaista transsendenssia SEKULAARI Ei viittaa itsensä ylitse Elämässä ei pyhän ulottuvuutta DEMONINEN Ei viittaa itsensä ylitse Pitää itseään pyhänä
Lasse Halme Uusi spiritualiteetti haastaa pyhän ja maallisen jaon David Lynch, The New Spirituality: An Introduction to Progressive Belief in the Twenty-first Century Progressiiviset suuntaukset eri uskonnoissa 1.Usko immanenttiin jumalalliseen ykseyteen, joka hoitaa ja ylläpitää kosmosta (panteismi/panenteismi). 2.Luonnon sakralisaatio. 3.Ihmisen itseyden sakralisaatio. 4.Hengellisten totuuksien löytäminen sekä uskonnollisten traditioiden piiristä että niiden ulkopuolelta.
Lasse Halme Emerging Churches (”Esiin nousevat kirkot”) Gibbs-Bolger: Emerging Churches. Creating Christian Community in Postmodern Cultures 1. Identifioituminen Jeesuksen kanssa. 2. Sekulaarin tilan muuttaminen. 3. Eläminen yhteisönä. 4. Vieraiden vastaanottaminen. 5. Avokätinen palveleminen. 6. Osallistuminen tuottajina. 7. Luominen luotuina olentoina. 8. Johtaminen yhdessä (”yhtenä ruumiina”). 9. Muinaisen ja nykyisen spiritualiteetin sulauttaminen.
Lasse Halme Lapsi (ihminen) on pyhä Lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi Vakessa Henki Mieli/ ymmärrys Sydän Ruumis Fyysinen Sosiaalinen Emotionaalinen Psyykkinen Hengellinen
Lasse Halme Ei egon pyhittämistä M KAIKKI ON MINUA VARTEN
Lasse Halme Ihminen pyhän ja äärettömän, Jumalan edessä M M M M M M M M M M M JOKAINEN ON YHTÄ ARVOKAS
Lasse Halme Luontoa riistävät ajatukset Ihminen luotiin luomakunnan herraksi viljelemään vaan ei varjelemaan Kapea käsitys pelastuksesta Vain ihminen on tärkeä ja vain sielu pelastuu Länsimainen tehokkuuden ja hallinnan ajattelu jatkuva eteenpäin meno, tutkiminen ja hyödyntäminen 1600-luvulta maailma on suuri kone – sieluton Luontoystävällisten ajatusten syrjäytyminen intiaanien luontoyhteys suomalaisten luonto-suhde: metsä kirkkona, sauna pyhä paikka
Lasse Halme Luontoa suojelevat ajatukset Raamatun ”laajenevat kehät”: ihminen – perhe – koko luomakunta Kirkkoisillä kosminen näköala mukana Mystikoilla kokonaisvaltainen käsitys elämästä, esim. kelttiläinen spiritualiteetti Luonnonmystiikka, esim. Franciscus Assisilainen Luther: Jumala on hiekanjyvässä ja puun lehdessä regimenttioppi on vaikeuttanut ekologista vastuuta Pan-en-teismi: kaikki on Jumalassa Kirkon ilmasto-ohjelma: kiitollisuus, kunnioitus, kohtuus
Lasse Halme Ihminen, luonto ja Jumala – pyhä, pyhä, pyhä? Kaikki on Jumalassa (pan-en-teismi) Universumin elämä on Jumalan elämää Kaikki heijastaa Jumalan pyhyyttä (sakramentaalinen käsitys) Kosminen kristologia: pelastus koko luomakunnalle Ihminen on Jumalan kuva ja osa luontoa Jeesus: asioita katsottava pienimmän (lapsen) näkökulmasta Maapallon ja ihmisen elämä on uhattuna Ihminen synnyttää ongelman (synnin todellisuus) Ratkaisun avaimet ovat ihmisen käsissä: Jumalan pyhyyden, luonnon pyhyyden ja ihmisen pyhyyden tunnustaminen ja toimiminen sen mukaisesti
Lasse Halme Johtopäätökset Oma aikamme asettaa uudet kysymykset, joihin on löydettävä uudet vastaukset kristillisen uskon ja nykyisen ymmärryksen pohjalta Uusi spiritualiteetti etsii kokonaisvaltaista käsitystä elämästä ja pyhyydestä – kirkon ei tule edistää elämästä irrallista pyhää, jota se itse hallinnoi (strategian ”kirkkoon tullaan ja sieltä lähdetään” ei tämän ajan ajattelua) Kirkon tulee korostaa luomakunnan pyhyyttä, joka pohjautuu luomisen ja Luojan pyhyyteen Inkarnaatio: Jumala tuli ihmiseksi – pyhä tuli maalliseksi Ihminen on pyhä – lapsi on pyhä – lapsella on oikeus pyhään Maapallo ja ihminen ovat vaarassa – meidän on omaksuttava kokonaisvaltainen ajattelu, joka johtaa käytännön toimintaan elämän puolesta: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne/teissä (Jeesus)