Pyhä, pyhä, pyhä! Ihminen, Jumala ja luonto Raamatussa ja kristinuskossa Lasse Halme Nuorisotyön vuosiaiheseminaari Raudaskylä 6.9.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Advertisements

Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
SUOMEN SUURI VUOSI ITSENÄISYYDEN SATAVUOTISJUHLAVUODEN 2017 OHJELMASTRATEGIA.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Miehen haavat Gordon Dalby – The healing of the masculine soul.
JAETUT EVÄÄT Jyväskylä. KOHTAAMINEN ! Inhimillinen lämpö – Hengellinen syvyys, Pyhä Nimeltä kutsuttu Tervetuloa.
Elämän pyhyys. Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan Jo äidin kohdussa ihminen on ainutkertainen kokonaisuus ”Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun.
KRISTILLISTEN PERINTEIDEN MUOTOUTUMINEN Luku 3 – Ydinsisältö.
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
RAAMATTU JA ETIIKKA Luku 8 – Ydinsisältö. Raamattu ja etiikka Raamattu on –kristillisten kirkkojen pyhä kirja –kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti.
Adoption Adoptio. 1.Kun kuulet sanan adoptio, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen 2. Mitä kokemuksia sinulla on ollut adoptiosta, henkilökoht, suvussa,
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
1. Oi Herra suuri, Luoja maan ja taivaan Sä kerran kaiken sanallasi loit Ei kukaan toinen tällaista saa aikaan Sä aina luotujasi auttaa voit Mä tahdon.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Luterilaisen jumalanpalveluksen tunnuspiirteitä
10. Kristinusko – ristin tie
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Luku 14 – Raamatun tulkinta
A Rocha Suomi, Panu Pihkala
Eutanasia s
Humanismi.
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Antiikin Kreikan ja Rooman uskonnot
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
Kristinuskon oppi maailman suurin uskonto (2,1 mrd kannattajaa), perustuu Jeesus Nasaretilaisen toimintaan ja julistukseen Yhteinen historia juutalaisuuden.
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
UNESCOn maailmanperintö
Tekstinhuoltoa 3.
Hermeneuttisia näkökulmia
Reformoitu opetus.
1. Jakso.
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
Kristinusko – armo ja sovitus
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Katolinen kirkko.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
KPL 2. ALKUPERÄISKANSO-JEN USKONNOT
Luku 9 – Uskonto ja kulttuurien kehitys
Šintolaisuus (神道 "jumalten tie").
Kristinuskon harjoittaminen ja elämäntavat
KRISTINUSKO LEVIÄÄ ROOMASSA
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Kirkon kehitys uskonpuhdistuksen jälkeen
Kristinuskon oppi usko yhteen, kolmiyhteiseen Jumalaan : Isä (kaikkivaltias Luoja) – Poika (Jeesus Kristus, pelastaja) – Pyhä Henki (Pyhittäjä) pelastushistoria:
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Kirkkoherra Pekka Tuovinen Rautalammin seurakunta
RAAMATUN PUNAINEN LANKA
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Sisältöalueet esiopetuksessa
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Kirkon kasvatuksen linjaus
ALUSTUS USKON JA TIEDON FOORUMISSA ARJA SIIKSTRÖM
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Seppopäivillä kirkkopyhästä
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Pyhä, pyhä, pyhä! Ihminen, Jumala ja luonto Raamatussa ja kristinuskossa Lasse Halme Nuorisotyön vuosiaiheseminaari Raudaskylä

Lasse Halme Syitä pyhä-teeman käsittelylle  Kirkon yhteinen vuosiaihe: pyhä  Ekologinen tilanne ja ilmastonmuutos  Pyhyyden katoaminen ja elämän arkipäiväistyminen  Lapsen oikeus pyhään

Lasse Halme Onko mitään pyhää?  Talouden pyörät pyörivät  Kaikesta tulee järjestelmän osa, kauppatavaraa  Ihminen kadottaa ihmisyytensä: resurssi  Luonto kadottaa itseisarvonsa: raaka- ainetta

Lasse Halme Pyhä uskontotietessä  Arjesta erotettu  Jumalalle omistettu  Normaalista käytöstä poistettu  Mana (voima) ja tabu (kielletty)  Paikka, päivä, kirja, esine, ihmisryhmä

Lasse Halme Rudolf Otto: Pyhä  uskonnon peruskäsite, jolla ilmaistaan Jumalan toisenlaisuus, hänen tuonpuoleisuutensa keskellä elämää  Mysteeri jolla on kaksi puolta vapisuttava ja pelottava kiehtova ja puoleensa vetävä (Mysterium tremendum et fascinosum, Rudolf Otto)

Lasse Halme Paul Tillich: Ultimate Concern  Se mikä koskettaa meitä ehdottomasti, se mikä on meille kaikkein tärkeintä  Pyhä on laadullinen nimitys sille mikä on tärkeintä  Subjektiivinen ja objektiivinen puoli: ihmisen kokemus ja uskonnon (kristillisen/muiden) näkemys  Mikä on meille pyhää ja onko elämässä mitään pyhää?

Lasse Halme Pyhä Vanhassa testamentissa  Pyhää on: paikka, öljy, tehtävä, päivä, nimi, Jumala, kansa, juhla, palatsi, asu, vaatteet, mies, Herran kiivaus, palvelus, astiat, heimo, kaupunki, osuus, sapatinpäivä, vuosi, temppeli, taivas, kuningas, temppelin pyhin, kirkkaus, asuinsijat, istuin, henki, arkku, matka, voima, lupaus, Mooses ja Aaron, pelko, suku, kivi, tie, kaupunki, astiat, sanat, asunto, sota, kivet, lahjat, vaatteet, alue, huoneet, uhri, liitto, puut  Jumala – paikat, esineet, ajankohdat ja päivät  Heimo, kansa, Israel  Papisto, temppeli, rituaalit, uskonto EI: IHMINEN EIKÄ LUONTO MEIDÄN TOIVOMALLAMME TAVALLA!

Lasse Halme Pyhyyden ulottuvuudet VT:ssa (The Interpreter’s Dictionary of the Bible)  Tuli  Kiivaus  Viha  Pelko  Etäisyys  Puhtaus  Majesteettisuus  Käsittämättömyys  Ihastuttava  Suuri  Ylistettävä  Elävä Jumala

Lasse Halme VT:n pyhyys  Pyhän erottaminen muusta Pyhä ja maallinen Taivas ja maa Pyhä ja arki (esim. työ) Saastainen ja puhdas Me ja muut: viha, hävitys, pyhä sota (esim. Jer 51:27)  Eron tekeminen ja rajan valvominen Kuka hoitaa ja vahtii? Säädökset, tavat, rituaalit, papisto  Heimojumala ja meidän uskonto

Lasse Halme Profeettojen kritiikki  ”Lakatkaa jo tarjoamasta turhia uhrejanne, minä inhoan niiden savua! Uusikuu ja sapatti, kokoukset ja juhlat - minä en siedä teidän pyhiä juhlianne ja pahoja tekojanne.” [Jes. 1:13]  Oikeudenmukaisuuden toteuttaminen ja kritiikki erikseen asetettua (teko)pyhää kohtaan  Näköalan avartuminen omaa kansaa laajemmalle: koko maailma on Jumalan

Lasse Halme Ihmisen ja luonnon pyhyys VT:ssa  Ei suoranaisesti esillä: maailma oli pienempi, keskeistä heimon ja kansan eloonjääminen: nyt tuhoava ajatus  Luomiskertomukseen sisältyvät näköalat koko maailman (universumin) luominen Jumala loi kaikki kasvit ja eläimet ihminen on Jumalan kuva  Psalmien kosminen ihmettely ja luonnon mahtavuus  Profeettojen avarampi näkökulma

Lasse Halme Pyhä Uudessa testamentissa  Pyhä Henki pyhä irti konkreettisista esineistä, asioista ja tavoista mahdollisuus uusiin näkemyksiin ja vanhasta irtautumiseen kaikki kansat ja kielet, näköalan laajentui  Jeesus, Jumalan Pyhä  Pyhä Isä  VT:n heijastumat: pyhät (ihmiset), pyhä kaupunki, kansa, liitto, temppeli, uhri, paikka – kristillinen sovellutus: kristityt juutalaisen kansan tilalle  Pyhät kirjoitukset  Pyhitys, elämän pyhittäminen  Pyhä Jumala (erityisesti Ilmestyskirja, VT:n tuhoava Jumala palaa takaisin)

Lasse Halme Jeesus  Sapattina saa tehdä hyvää: ihminen tärkeämpi kuin pyhä – ihminen on pyhä  Ei perinnäissääntöjä  Konflikti uskonnollisten vallanpitäjien kanssa  ”Jumalan valtakunta on teidän keskellänne/teissä”  Lapsi esikuvaksi ja keskiöön  Pyhä läpäisee arjen  Tärkeintä on Jumalan tahdon noudattaminen, ei muoto  Ei meidän aikamme kysymyksiä

Lasse Halme Ihminen ja luonto UT:ssa?  Näköala avartuu, mutta edelleen keskeistä oma (kristittyjen) yhteisö  Nykyajan globaalit kysymykset ja universumin näköala eivät UT:n kysymyksiä  Kosmisen kristologian viitteitä: Jumala loi koko maailman, luomakunnan huokaus, pelastus koskee koko luomakuntaa  Pelastussanoma ihmiselle, mutta keskeistä sielun pelastus

Lasse Halme Kirkon kehitys ensimmäisillä vuosisadoilla ja sen jälkeenkin  Uudelleen elämästä erillinen pyhä: kirkko  Pyhät ajat – kirkkovuosi, sunnuntai  Pyhät paikat – kirkkorakennus, Rooma  Pyhät esineet- ehtoollisvälineet, asusteet, pyhäinjäännökset  Pyhä papisto – papit, piispat, paavi  Pyhä kansa – kristikunta, kirkko  Pyhä sota – ristiretket ja inkvisitio  Pyhä erotetaan arjesta, kirkko hallinnoi pyhää

Lasse Halme Luther ja ”protestanttinen prinsiippi”  Katolisten ja protestanttien kiista ehtoollisesta: muuttuvatko ehtoollisaineet? muuttuuko joku tähän maailmaan kuuluva itsessään jumalalliseksi ja pyhäksi? (vrt. VT:n pyhyys) saako ihminen (kirkko) haltuunsa jotakin jumalallista ja pyhää? onko perustava ero pyhän ja maallisen välillä?  Protestanttinen prinsiippi: ihminen ei saa Jumalaa haltuunsa, jumalallinen loistaa inhimillisen läpi  Nykyajan holistinen näkemys: elämää ei voi jakaa pyhään ja maalliseen Kaikki voi ilmaista ja heijastaa Jumalan pyhyyttä Luotuun maailmaan kuuluvat asiat eivät ole itsessään pyhiä irrallaan Luojastaan ja alkuperustastaan

Lasse Halme Pyhä, profaani, demoninen (Tillich) PYHÄ Viittaa itsensä ylitse Jumalalliseen alkuperustaan Kyky ilmaista transsendenssia SEKULAARI Ei viittaa itsensä ylitse Elämässä ei pyhän ulottuvuutta DEMONINEN Ei viittaa itsensä ylitse Pitää itseään pyhänä

Lasse Halme Uusi spiritualiteetti haastaa pyhän ja maallisen jaon David Lynch, The New Spirituality: An Introduction to Progressive Belief in the Twenty-first Century  Progressiiviset suuntaukset eri uskonnoissa 1.Usko immanenttiin jumalalliseen ykseyteen, joka hoitaa ja ylläpitää kosmosta (panteismi/panenteismi). 2.Luonnon sakralisaatio. 3.Ihmisen itseyden sakralisaatio. 4.Hengellisten totuuksien löytäminen sekä uskonnollisten traditioiden piiristä että niiden ulkopuolelta.

Lasse Halme Emerging Churches (”Esiin nousevat kirkot”)  Gibbs-Bolger: Emerging Churches. Creating Christian Community in Postmodern Cultures  1. Identifioituminen Jeesuksen kanssa.  2. Sekulaarin tilan muuttaminen.  3. Eläminen yhteisönä.  4. Vieraiden vastaanottaminen.  5. Avokätinen palveleminen.  6. Osallistuminen tuottajina.  7. Luominen luotuina olentoina.  8. Johtaminen yhdessä (”yhtenä ruumiina”).  9. Muinaisen ja nykyisen spiritualiteetin sulauttaminen.

Lasse Halme Lapsi (ihminen) on pyhä Lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi Vakessa Henki Mieli/ ymmärrys Sydän Ruumis Fyysinen Sosiaalinen Emotionaalinen Psyykkinen Hengellinen

Lasse Halme Ei egon pyhittämistä M KAIKKI ON MINUA VARTEN

Lasse Halme Ihminen pyhän ja äärettömän, Jumalan edessä M M M M M M M M M M M JOKAINEN ON YHTÄ ARVOKAS

Lasse Halme Luontoa riistävät ajatukset  Ihminen luotiin luomakunnan herraksi viljelemään vaan ei varjelemaan  Kapea käsitys pelastuksesta Vain ihminen on tärkeä ja vain sielu pelastuu  Länsimainen tehokkuuden ja hallinnan ajattelu jatkuva eteenpäin meno, tutkiminen ja hyödyntäminen 1600-luvulta maailma on suuri kone – sieluton  Luontoystävällisten ajatusten syrjäytyminen intiaanien luontoyhteys suomalaisten luonto-suhde: metsä kirkkona, sauna pyhä paikka

Lasse Halme Luontoa suojelevat ajatukset  Raamatun ”laajenevat kehät”: ihminen – perhe – koko luomakunta  Kirkkoisillä kosminen näköala mukana  Mystikoilla kokonaisvaltainen käsitys elämästä, esim. kelttiläinen spiritualiteetti  Luonnonmystiikka, esim. Franciscus Assisilainen  Luther: Jumala on hiekanjyvässä ja puun lehdessä regimenttioppi on vaikeuttanut ekologista vastuuta  Pan-en-teismi: kaikki on Jumalassa Kirkon ilmasto-ohjelma: kiitollisuus, kunnioitus, kohtuus

Lasse Halme Ihminen, luonto ja Jumala – pyhä, pyhä, pyhä?  Kaikki on Jumalassa (pan-en-teismi)  Universumin elämä on Jumalan elämää  Kaikki heijastaa Jumalan pyhyyttä (sakramentaalinen käsitys)  Kosminen kristologia: pelastus koko luomakunnalle  Ihminen on Jumalan kuva ja osa luontoa  Jeesus: asioita katsottava pienimmän (lapsen) näkökulmasta  Maapallon ja ihmisen elämä on uhattuna  Ihminen synnyttää ongelman (synnin todellisuus)  Ratkaisun avaimet ovat ihmisen käsissä: Jumalan pyhyyden, luonnon pyhyyden ja ihmisen pyhyyden tunnustaminen ja toimiminen sen mukaisesti

Lasse Halme Johtopäätökset  Oma aikamme asettaa uudet kysymykset, joihin on löydettävä uudet vastaukset kristillisen uskon ja nykyisen ymmärryksen pohjalta  Uusi spiritualiteetti etsii kokonaisvaltaista käsitystä elämästä ja pyhyydestä – kirkon ei tule edistää elämästä irrallista pyhää, jota se itse hallinnoi (strategian ”kirkkoon tullaan ja sieltä lähdetään” ei tämän ajan ajattelua)  Kirkon tulee korostaa luomakunnan pyhyyttä, joka pohjautuu luomisen ja Luojan pyhyyteen  Inkarnaatio: Jumala tuli ihmiseksi – pyhä tuli maalliseksi  Ihminen on pyhä – lapsi on pyhä – lapsella on oikeus pyhään  Maapallo ja ihminen ovat vaarassa – meidän on omaksuttava kokonaisvaltainen ajattelu, joka johtaa käytännön toimintaan elämän puolesta: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne/teissä (Jeesus)