Digitalisaatio korkeakoululaitoksen koulutuksessa ja tutkimuksessa ylijohtaja Tapio Kosunen, opetus- ja kulttuuriministeriö Avoimen tieteen ja tutkimuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Advertisements

Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen haasteita Matala kansainvälistymisen taso Yritystoiminnan rakenne Verkostoituminen ja yhteistyö Palveluliiketoiminta,
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
ATT-seminaari KOKONAISKUVA AVOIMEN TIETEEN JA TUTKIMUKSEN PALVELUISTA JA TUTKIMUSPROSESSIN AVOIMUUDESTA Erja Heikkinen Tämä teos on lisensoitu.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Avoin tiede ja tutkimus -tiekartan vastuut tutkimusrahoittajille Ilona Lundström
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Päivän yhteenveto ja loppusanat
Avoin tiede tutkijoille
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Avoin TKI: case LAMK Amkien Avoin TKI & opetus -päivä
Avoin tiede ja tutkimus Case Karelia
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
AVOIN TIEDE JULKAISUTIEDONHALLINTA METRIIKKA
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Digitalisaatio korkeakoululaitoksen koulutuksessa ja tutkimuksessa ylijohtaja Tapio Kosunen, opetus- ja kulttuuriministeriö Avoimen tieteen ja tutkimuksen toimintakulttuuri -seminaari

Yliopisto (sininen) Ammattikorkeakoulu (vihreä) Tutkimuslaitos (punainen) Koulutus- ja tiedejärjestelmän kehittäminen Korkeakoulu- uudistus YO-uudistusAMK-uudistus Rakenteellinen uudistaminen Tiede- ja tutkimusverkoston uudistaminen KOTUMO SA:n toimintatapojen uudistaminen Tutkimusinfrojen vahvistaminen Muita kehittämis- toimenpiteitä Kannustavammat rahoitusmallit Ammatillisen koulutuksen rakenneuudistus Rakennepoliittiset kehittämistoimet

Muutostrendejä ja haasteita Globalisaatio –Maailmanlaajuiset palveluiden ja osaamisen markkinat –Mikä on Suomen kehityskulku globalisoituvassa toimintaympäristössä? Digitalisaatio –Tiedonvälityksen ja -hankkimisen uudet muodot muokkaavat toimintatapoja –Miten huomioidaan ja hyödynnetään kaiken toiminnan läpäisevä digitalisaation kehityskulku?

Korkeakoulutuksen digitalisaation ulottuvuuksia Pedagoginen kehittäminen ja digitalisaatio –MOOC:t ja muu verkko-opetus osana pedagogista kehittämistä –Digitalisaation vaikutukset ohjaukseen ja sen kehittämiseen Opiskelijan joustavien opiskelumahdollisuuksien edistäminen –Opetustarjonnan monipuolistaminen yhteistyörakenteilla ja maailmanlaajuisella tarjonnalla –Sähköiset tentit, kirjastot ja muut avoimet oppimisympäristö –Korkeakoulujen strategiset ratkaisut koulutuksen suunnittelussa Korkeakoulujen yhteistyö ja yhteisten palveluiden tarve –Korkeakoulujen yhteistyömahdollisuudet perusopinnoissa, kieliopinnoissa ja esimerkiksi harvinaisissa oppiaineissa –Digitalisaatioon liittyvät tekniset ja infrastruktuuriin liittyvät ratkaisut –Yhteiset palvelut, kansainväliset MOOC-alustat, kaupalliset palvelut, korkeakoulujen omat alustat

Yksi näkökulma: ympärivuotisen opiskelun edistäminen Hallituksen rakennepoliittinen ohjelma: korkeakoulut velvoitetaan tarjoamaan mahdollisuus ympärivuotiseen opiskeluun Viestejä nykytilasta: –korkeakouluissa on tehty monia toimenpiteitä, jotka tukevat ympärivuotisen opiskelun toteuttamista –tarve jäsentää olemassa olevaa tarjontaa ja mahdollisuuksia nykyistä paremmin –nykyisten voimavarojen suuntaaminen tukemaan joustavia opintojärjestelyitä ja laadukasta opetusta –digitaalisen opiskelu- ja opetusympäristön sekä verkko-opetuksen kehittäminen on painopiste opetuksen kehittämisessä monissa korkeakouluissa. Myös opintoihin liittyvään tukeen käytetään ja kehitetään sähköisiä palveluita –digitaalisten aineistojen käyttöön ja hyödyntämiseen liittyy teknisiä, tekijänoikeudellisia ja osaamisen liittyviä haasteita –tarvetta korkeakoulujen välisen yhteistyön lisäämiselle

Toimintakenttä muuttuu nopeasti Koulutus, tutkimus ja innovaatiotoiminta ovat muuttumassa nopeasti –opetuksen ja oppimisen muodot muuttuvat –yritykset hakevat tutkimuskumppaninsa sieltä mistä korkeatasoista tutkimusta saadaan riittävän edullisella hinnalla –innovaatiotoiminnan painopiste on siirtymässä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin Tarvitaan tarmokkaita toimia koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan laadun ja tehokkuuden kohottamiseksi –osaamiseen perustuvan kilpailuedun säilyttäminen –uusiin mahdollisuuksiin pitää pystyä tarttumaan vaikka etukäteen ei voi ennustaa mikä yksittäinen osaamisala on tärkeä tulevaisuudessa

Uudistuvat oppimis- ja tutkimusympäristöt ja korkeakoulurakenteet Laadulla kilpailukykyä kansainvälistymistä vaikuttavuutta Avoimuudella osaamistarjonnan kasvua saavutettavuuden paranemista uudistuva ICT- ja tietoverkot mahdollistajina Yhteistyöllä vahvempia osaamiskeskittymiä (älykäs erikoistuminen) ja yhteistä strategista ajattelua uudenlaisia yhteistyörakenteita ja toimintakulttuureita innovaatiotoiminnan ja vaikuttavuuden vahvistumista laajempi resurssipohja osaamisen kehittämisen tukena Resurssihyötyjä joustavuus ja tehokkuus kasvavat yhdessä tehden enemmän rahoituspohjan monipuolistuminen

Tieteen avoimuus ja avoin tiede Tieteen näkökulmasta avoimuutta on aina haluttu edistää –tutkimuksen sisäisen dialogin varmistamiseksi –hyvän tutkimuksen laadun ja hyvien käytäntöjen edistämiseksi –väärennysten ja huonon tutkimuksen estämiseksi –tieteen hyödyntämiseksi yhteiskunnassa Avoin tiede on noussut kansainvälisesti merkittäväksi tavaksi edistää tiedettä ja tieteen laatua ja vaikuttavuutta yhteiskunnassa Avoimen tieteen ja tutkimuksen avulla pyritään edistämään kestävää tutkimusta (sustainability), käytettävyyttä (usability), saatavuutta (access) sekä luottamusta (trust)

Tiekartta suomeksi Roadmap in English

Mitä hyötyä yhteiskunnalle tuottaa tieteellisten julkaisujen ja aineistojen parempi saatavuus? Käytetään paremmin hyödyksi aiempia tutkimustuloksia Tarjotaan laajempi aineisto yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi Nopeutetaan innovointia Tietoon pohjautuva osaaminen kehittyy Edistetään yhteistyötä ja vältetään päällekkäistä työtä Osallistetaan kansalaisia ja yhteiskuntaa

Yhteenveto Digitalisaatio tarjoaa tieteelliselle tutkimukselle ja korkeakoulutukselle uusia mahdollisuuksia, mutta samalla haastaa muuttumaan Avoin tiede ja tutkimus -hankkeessa hyödynnetään digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia kehittämällä yhteisellä ponnistuksella toimintakulttuuria Organisaatioiden on syytä jatkuvasti arvioida omaa kypsyystasoaan ja kyvykkyyttään digitaalisessa toimintaympäristössä