Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen 7.11.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen tiedon ohjelma
Advertisements

Helsinki Region Infoshare Julkiset tietovarannot avoimeksi dataksi Projektipäällikkö Ville Meloni & Pekka Vuori Forum Virium Helsinki & Helsingin kaupungin.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Hallinnon tietovarannot ja niiden avaaminen Anne Kauhanen-Simanainen
Tiedon saatavuuden edistäminen – avoimuutta ja arkkitehtuuria Juha Haataja
Avoimen tiedon ohjelma (LUONNOS) ”Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja.
Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelma Vuonna 2011 käynnistetty kansainvälinen hallinnon kehittämisen kumppanuushanke avoimuus, tehokkuus,
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten
Avoimen tiedon ohjelma Tavoitteet, lähtökohdat ja eteneminen Ohjausryhmä
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen
Datan avaaminen kunnissa, tilanne syksyllä 2014 Avoimen tiedon ohjelma, Elisa Kettunen, erityisasiantuntija.
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen LUONNOS.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Helsinki Region Infoshare -palvelu Kokemuksia ja suunnitelmia JHS 189 Avoimen tietoaineiston käyttölupa -seminaari Projektipäällikkö Tanja Lahti.
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus. 2 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu-
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon.
Avoimen tiedon ohjelman toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelmasta  Toimintasuunnitelma syksyksi 2014 on koottu ohjelman keskeisistä suunnitteludokumenteista.
Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto.
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
JulkICTLab Projektipäällikkö Kirsi Pispa, CSC. JulkICTLab lyhyesti JulkICTLab on avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö Osa VM:n julkisen.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara,
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Avoimen tiedon ohjelman viestintä. Pääviestit  Ohjelman pääfokuksena on tietovarantojen avaaminen  Kansalaisyhteisöt voivat rakentaa palveluja kansalaisille,
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
AVOIMEN DATAN VAIKUTTAVUUS: SEURANTA- JA ARVIOINTIMALLIN KEHITTÄMINEN Heli Koski, ETLA
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Avoin data, TK ja virallinen tilasto
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
Kansallinen avoimen datan palvelu
Mitä on avoin data ja kuinka kartoittajat voivat hyödyntää sitä?
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
Tietopolitiikan rakentaminen
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
JulkICTLabs –projekti -asemointia
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoindata.fi
Automatisoidun talousraportoinnin koulutusohjelma
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Kohti valtakunnallista tutkimustietovarantoa
Esityksen transkriptio:

Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen

Avoimen tiedon ohjelma 2013–2015  Tavoitteena on, että hallinnon kaikki merkittävät julkiset tiedot ovat vuosikymmenen loppuun mennessä koko yhteiskunnan saatavilla koneluettavassa muodossa, maksutta ja selkein käyttöehdoin

Verkostomaista yhteistyötä  Vastuuministeriöt VM, OKM, LVM, TEM, kaikki ministeriöt omilla toimialoillaan  Laajapohjainen ohjausryhmä, mukana valtion virastojen, kuntien, kehittäjäyhteisöjen, tiedon tuottajaorganisaatioiden edustajia  Yhteistyössä muiden tietovarantojen avaamista ja hyödyntämistä edistävien ohjelmien ja hankkeiden kanssa, kuten avoimen hallinnon hanke, avoimen tieteen ja tutkimuksen ohjelma

Julkisten tietovarantojen avaaminen etenee  Alkoi valtionhallinnossa vuoden 2012 maastotiedoista ja jatkui sää-, ilmasto- ja meridatan sekä ilmastomallien avaamisella.  Monipuolistunut ja jatkuu mm. tilastoaineistoille, liikenne- ja ajoneuvotiedoilla, elintarviketiedoilla, kulttuuriperintöaineistojen ja Tilastokeskuksen aineistojen osittaisella avaamisella, esim. postinumeroalueet  Julkisten tietovarantojen avaamiseen noin 6 miljoonan euron määrärahalisäys vuoden 2014 budjetissa ja vuonna 2015 noin 4 miljoonaa euroa.  Uusien lisämäärärahoja vaativien tietovarantojen avaaminen käsitellään osana julkisen talouden suunnitelmaa. Ministeriöiltä pyydetty suunnitelmat vuosille  Kuntapuolella edelläkävijöitä pääkaupunkiseutu ja Helsinki Region Infoshare edelläkävijä, Tampere, Jyväskylä, maakunnat…

Hallinnon tietovarantoja on avattu… Ympäristö ja luonnonvarat Maasto- tiedot Sää ja ilmanlaatu Maaperä- ja kallioperäkarttoja Liikennetietoja, tie- ja katuverkko, aikataulut, reitit ajoneuvojen tekniset tiedot Lääketietoa, SOTE –indikaat- toreita Kansallisgallerian taideteostietokanta, kulttuuriperintö- aineistoja SA-kuvat, kehitysyhteis- työmäärärahat Taloustietoa, budjettitietoja, yhteisöjen verotietoja Nimiaineistoja Tilastoja, Statfin, aluetietoa, tieliikenne- onnettomuudet Aluetietoa: Varsinais-Suomi, Pirkanmaa Pääkaup.seutu jne. Kuntien tietoja: HRI, Tampere, Turku, Lappeenranta, jne. Patentti-, tavaramerkki-, mallirekisteri- tietoja

7

Global Open Data Index Open Knowledge Foundation 2014  Finland is in position 8 out of the 84 counties surveyed and 250 listed  Best are UK, Denmark and USA  Finland is in position 6 in Europe 8

Avattua dataa voidaan käyttää uudelleen eri tarkoituksiin  laillisesti ilman käyttörajoituksia, avoimin käyttöehdoin  teknisesti koneluettavassa, rakenteisessa muodossa  maksutta  tietosuoja ja muut lainsäädännön rajoitukset huomioiden 9

Avointen tietoaineistojen kautta voidaan tehdä ymmärrettävämmäksi  toimintaa  tulkintoja, menetelmiä, lähteitä  taustoja ja tuloksia (esim. tutkimukset)  päätöksiä ja päätöksenteon rakenteita  asiayhteyksiä, vaikutuksia 10

Avataan mahdollisuuksia  uudelle liiketoiminnalle ja innovatiivisille palveluille, uuden tiedon muodostukselle  kansalaistoiminnalle ja demokratialle  hyvälle hallinnolle ja sen tehostamiselle  viisaille päätöksille  avoimelle tieteelle, tutkimukselle ja oppimiselle Tiedosta tulee kyky toimia. 11

Avoimen tiedon ohjelman toimenpiteitä  Avoindata.fi, kansallinen dataportaali otettu käyttöön  Käytäntöjen yhtenäistäminen, JHS Avoimen tietoaineiston käyttölupasuosituksen valmistelu  Avointa dataa hyödyntävien julkishallinnon palvelujen kehittämis- ja kokeiluympäristö JulkICTLab, pilotit meneillään  Vaikutusten arviointi- ja seurantamallin laadinta, esitutkimus meneillään vaikutuksista ja mittareista  Verkostomaista yhteistyötä: Avoin Suomi 2014, Avoin Suomi 2014-tapahtuma, SharePSI, Open Data Support –koulutus (tulossa, EU:n komissio järjestää koulutusta jäsenmaissa)

Erilaisia käyttäjiä – erilaisia tarpeita Avoin tieto Kansalaiset Yritykset Sovellusten kehittäjät Tutkijat Media Opiskelijat Opettajat Hallinto

14 Poliittinen tahto tietovarantojen avaamiseen Yksittäisiä tietovarantojen avauksia (paikkatiedot) Rahoituksen tarve isojen tai monimutkaisten tietovarantojen avaamiseen Tarve kokoavalle portaalille, jossa avoimet tietovarannot voidaan esittää Yhtenäisten käytäntöjen puute Yleisön vaatimukset verovaroilla rahoitetun tiedon avaamiseksi Avoimen tietopolitiikan linjaus Tietovarantojen systemaattinen avaaminen osaksi kehysvalmistelua ja taloussuunnittelua Avoindata.fi (ohjeistus, neuvonta, sisällöntuotanto, tekninen tuki) JulkICTLab (kokeiluympäristö) Yhtenäiset käytännöt (käyttölupa) Avointen tietoaineistojen viitearkkitehtuuri Avoimen hallinnon edistäminen (talousdatan avaaminen, OGP-yhteistyö) Avoimen tiedon yhteiskunnalliset ja taloudelliset vaikutukset (analyysi ja seurantamalli) Lainsäädäntökysymykset Verkostomaiset yhteistyöfoorumit Kansalliset ja kansainvälisen tietopolitiikan linjaukset Tiedon hyödyntämisen edistäminen Tietovarantojen avaamisen ohjaus, vastuutus ja resursointi Tietovarantoja koskevat linjaukset, esim. - Perusrekisterit -Valtion ja kuntien päätöstiedot Avoindata.fin jatkuva sisällöntuotanto ja jatkokehittäminen Yhtenäisten käytäntöjen edistäminen, koulutus ja viestintä Avoimen tiedon vaikutusten seuranta ja kehittäminen Tietoa ja tiedonhallintaa koskeva lainsäädäntökokonaisuus Yhteistyöfoorumien ja verkostojen jatkuva ylläpito ja viestintä Ennen ohjelmaa Avoimen tiedon ohjelma Ohjelman jälkeen Tietovarantojen avaaminen ja avoimen tiedon ohjelma

15 Kansalliset ja kansainvälisen tietopolitiikan linjaukset Tiedon hyödyntämisen edistäminen Tietovarantojen avaamisen ohjaus, vastuutus ja resursointi Tietovarantoja koskevat linjaukset, esim. - Perusrekisterit/perustietovarannot -Valtion ja kuntien päätöstiedot Avoindata.fin jatkuva sisällöntuotanto ja jatkokehittäminen Yhtenäisten käytäntöjen edistäminen, koulutus ja viestintä Avoimen tiedon vaikutusten seuranta ja kehittäminen Tietoa ja tiedonhallintaa koskeva lainsäädäntökokonaisuus Yhteistyöfoorumien ja verkostojen jatkuva ylläpito ja viestintä Avoimen tiedon edistäminen ohjelman jälkeen

16 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu- verkkotietovaranto Muut paikkatietovarannot Ennakoinnin tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Toiminta- ympäristö- tietovaranto Tilastotietovaranto Säädöstietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Julkishallinnon organisaatiot tietovarantona Toimipaikkatietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Löytyvyys / saatavuus / käytettävyys Maksuttomuus/ maksullisuus Tietoturvallisuus/ tietosuoja Julkisuus/ salassapito / käyttöoikeudet Julkisten hankintojen tietovaranto Tapahtumatietovaranto Päätös- tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Rakennus- ja huoneisto- tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Palvelunjärjestäjien ja - tuottajien tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Uutistietovaranto Metatietovarannot Julkishallinnon datakatalogit Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Säätietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Sopimustietovaranto Arvo-osuus- järjestelmän tietovaranto Tuonti- ja vienti- tietovaranto Verotustietovaranto Vakuutustietovaranto Maaseutuelin- keinohallinnon tietovaranto Työvoimatietovaranto Potilastietovaranto Eläketietovaranto Etuustietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansallinen osaa- misen pääoman tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Tuomioistuinten tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Tietoturva- ohjeistukset tietovarantona Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Liikenne- tietovaranto Oikeusratkaisujen tietovaranto Henkilötietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimilupia koskevat tietovarannot Kuulemisen tietovaranto 16