MINNO® Innovaatioprojekti 2015 - Loppukatselmus Virtuaaliopas Tiina Tomera Virtuaalihoito 6.11.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus Team UNITT a Yksilölliset istuimet
Advertisements

MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Valomieliset Mieletöntä valoa
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus MinnoFest ’15 -tuotantotiimi MinnoFest ’
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Virtuaaliopas Tiina Tomera Innovaatiopaketti MINNO® Innovaatioprojekti 2015 Esitys työelämän yhteistyökumppaneille Virtuaaliopas Tiina.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Infoa tutoropettajille
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää?
Luovuusstrategian avulla päivätoiminnan toimintatavat innovatiivisemmaksi Projektiosaamisen opintokokonaisuus toteutetaan yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun.
Opeka-kyselyn tulokset
Tervetuloa Innokylään
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Monialainen yhteispalvelu
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kuntoutuksen kuumat perunat
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Yhteinen keittiö -hanke
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Facebook ryhmäytymisen ja ohjauksen tukena – vai oliko niin?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
MINNO® Innovaatioprojekti 201x - Loppukatselmus
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Viestinnän työkalupakki
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
”Projektin nimi” -projekti
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Strategiset painopisteet Strategiset tavoitteet
Toiminnanjohtajien neuvottelupäivät
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Virtuaaliopas Tiina Tomera Virtuaalihoito

Mikä MINNO® on? MINNO® tarkoittaa Metropolian Innovaatioprojekteja. Ne sisältyvät pakollisena jokaisen opiskelijan opetussuunnitelmaan. MINNO® lisää yhteistyötä yhteistyökumppaneiden, opiskelijoiden ja opettajien välillä. Sen tarkoitus on yhdistää eri alojen opiskelijoita, jolloin jokainen ryhmän jäsen voi hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan luoden näin monialaisen ratkaisun MINNO®-projektiin

Virtuaaliopas Tiina Tomera Hanne Cojoc, Projektipäällikkö, Taneli Kaalikoski, Projektityöntekijä, Laura Kosonen, Projektityöntekijä, Eija Tapionlinna, Kontaktivastaava, Riina Tolvanen, Projektityöntekijä, Erica Winter, Projektisihteeri, Helena Yli, Projektityöntekijä,

Ryhmämme vastaanottama haaste ja tilaaja Innovaatioprojektimme tavoitteena oli keksiä keino tehdä Palmian tarjoamasta virtuaalihoidosta houkuttelevampaa Helsingin kaupungin Eteläiselle kotihoitoyksikölle. Projektin tilaajana oli Helsingin kaupungin Eteläinen kotihoitoyksikkö ja yhteistyökumppanina Palmian puhelin- ja hyvinvointipalvelut

Ratkaisu - Projektikuvaus Päädyimme ideoimaan virtuaalihoidolle virtuaalisen oppaan, Tiina Tomeran, joka toisi innostavalla tavalla esille virtuaalihoidon mahdollisuuksia kotihoidon henkilökunnalle ja asiakkaille, ja kannustaisi huomioimaan virtuaalihoitoa nykyistä enemmän hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa

Lopputulos – virtuaaliopas Tiina Tomera Lopputulosten käyttöoikeuden omistaa Helsingin kaupungin Eteläinen kotihoitoyksikkö, Palmian puhelin- ja hyvinvointipalvelut, Metropolia ammattikorkeakoulu ja innovaatioprojektiryhmä

7 Linkki demovideoon

Projektin plussat ja miinukset + Mielenkiintoinen aihe Monialainen, hyvin toimiva työryhmä Hyvä ryhmähenki Tavallisesta poikkeavaa työskentelyä Joustavaa työskentelyä Työelämäkumppanin kanssa yhteistyö sujui jouhevasti Uusien asioiden oppiminen - Aikarajoitteet Alkua haittasi projektin tilaajan hahmottamisen vaikeus Connect Pro -yhteyden huono toimivuus Projektin kokonaisajasta orientaatioon käytettiin turhan paljon aikaa

Ryhmätyö – kuinka onnistui? ▪Ryhmätyö onnistui hyvin, kaikki olivat osallisena toteutuksessa. ▪Monimuoto- ja päivätoteutuksen aikataulujen yhdistäminen ei ollut täysin ongelmatonta, mutta onnistui aina lopuksi. ▪Ryhmätyö oli joustavaa tarvittaessa. ▪Ryhmän viestintä toimi hyvin useiden eri kanavien käytön vuoksi. ▪Ryhmämme mukautui hyvin uusiin tilanteisiin päämäärän saavuttamiseksi. Etenkin yhteistyökumppaneilta saatu informaatio loi tarvetta joustaa ja arvioida projektin etenemistä uudelleen. ▪Ryhmätyöskentely oli jäsentynyttä ja hyvin aikataulutettua. ▪Kaikki sitoutuivat yhteisiin tavoitteisiin ja aikatauluihin. ▪Kompromisseihin päästiin aina; ryhmän jäsenten kesken ei ilmennyt ristiriitoja

Sisäinen ja ulkoinen viestintä Ryhmän sisäinen viestintä tapahtui etänä sosiaalisen median (Facebook) sekä pilvipalvelun (Google Drive) kautta. Tapaamisissa viestintä tapahtui keskustelemalla. Ryhmän ulkoista viestintää olivat yhteydenotot kotihoitoon ja Palmiaan puhelimitse ja sähköpostitse, fyysiset vierailut työelämäkumppaneiden luona, sekä kommunikointi ohjaavien opettajien kanssa kasvotusten ja Connect Pron kautta

Mitä opitte? Jokainen listaa ▪Kotihoidon toiminnasta ja haasteista ▪Palmian virtuaalihoidon toiminnasta ja historiasta ▪Muista koulutusohjelmista ▪Projektityöskentelystä ja sen aikatauluttamisesta ▪Suunnitelmallisuuden merkityksestä, vaikka tarkkaa aikataulutusta ei voisikaan tehdä ▪Miten toimii hyvä projektiryhmä: viestintä, avoin ilmapiiri ▪Jo suunnitellusta ei kannata pitää kiinni, jos huomaa, ettei se ole toimiva idea ▪Innovointi ei ole aina helppoa ja yksinkertaista ▪Kaikki oppiminen lähtee lopulta omasta asenteesta ▪Ryhmässä on osattava tehdä kompromisseja ▪Joustavuus on tärkeää ryhmän toiminnan ja hyvän ilmapiirin säilymisen kannalta ▪Ryhmäläisillä on erilaista osaamista, mitä kannattaa hyödyntää ▪Ryhmän jäsenet ovat erilaisia, joten erilaisuuden sietäminen on tärkeää ▪Kaikki eivät ole samoissa asioissa hyviä, mutta jokainen osaa jotain ▪Projektiryhmäläisten erilaiset taustat ja ikärakenne ovat haasteita, mutta myös rikkaus ▪Uusia ohjelmia työskentelyyn tietokoneella ▪Hyvä oppimisympäristö on tärkeä ▪Verkostoituminen ja taustatyö ovat olennaisia ▪Projektityöskentelyn tulos on aina osiensa summa

Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää? ▪Varsinaiselle ryhmän omalle projektityöskentelylle enemmän aikaa, orientaation osuus koko opintokokonaisuudessa oli liian pitkä. ▪Ohjaavilta opettajilta saatu ohjaus oli riittävää, jokainen ryhmä määrittelee oman ohjaustarpeensa. ▪Orientoitumista alkuvaiheessa helpottaisi selkeä informaatio, mitkä innovaatiohaasteista ovat mahdollisia suorittaa monimuoto-opiskelun puitteissa. ▪Connect Pro -yhteyden parempi toimivuus ▪Monimuoto-opiskelijoille enemmän ja monipuolisempia aiheita. Aina ei voi osallistua päiväopetuksen projekteihin esim. työesteiden vuoksi. On pakko valita pienemmästä määrästä vaihtoehtoja. ▪Tilaajan rooli selkeäksi, vaikka olisi kaksi eri toimijaa, jotka toimivat tilaajana yhdessä. Syytä myös määritellä, jos ovatkin tilaaja & yhteistyötaho

Virtuaaliopas Tiina Tomera ▪Haaste: Miten saamme virtuaalihoidon houkuttelevammaksi? ▪Tuotos: Kuvakäsikirjoitus ja demo virtuaalihoidon markkinointimateriaalia varten ▪Virtuaaliopas Tiina Tomera päähenkilönä ▪Tilaajana Helsingin kaupungin Eteläinen kotihoitoyksikkö, yhteistyökumppanina Palmian puhelin- ja hyvinvointipalvelut. ▪Tekijät: ▪Hanne Cojoc, hyvinvointiteknologia ▪Taneli Kaalikoski, apuvälinetekniikka ▪Laura Kosonen, vanhustyö ▪Eija Tapionlinna, vanhustyö ▪Riina Tolvanen, vanhustyö ▪Erica Winter, vanhustyö ▪Helena Yli, vanhustyö ▪Ohjaavat opettajat: Mari Heitto ja Satu Vahaluoto

Virtual guide Tiina Tomera ▪Challenge: How do we make virtual service more appealing? ▪Product: Storyboard and demo as marketing material for virtual service. ▪Virtual guide Tiina Tomera as main character ▪Ordering client: Southern Homecare Unit of Helsinki City, partner: Palmia Telephone and Wellbeing Services. ▪Project group: ▪Hanne Cojoc, Health Informatics ▪Taneli Kaalikoski, Prosthetics and Orthotics ▪Laura Kosonen, Elderly Care ▪Eija Tapionlinna, Elderly Care ▪Riina Tolvanen, Elderly Care ▪Erica Winter, Elderly Care ▪Helena Yli, Elderly Care ▪Instructors: Mari Heitto and Satu Vahaluoto