TVT –strategian luonnos TVT –strategiaryhmän luonnos uuden Kasvatus- ja opetustoimen TVT – strategian pohjaksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Reformi haltuun OKM.
Laaja-alainen osaaminen
Lukiolaisen itc.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tulevaisuuden uutta osaamista
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Nopolan koulu Opettajien veso
Opeka-kyselyn tulokset
Tervetuloa Innokylään
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Lukio.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
OmaTori ydinkeskustassa torin laidalla, osana muuta palvelukorttelia…
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Tiirismaan vesopäivät
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Uudet opettajat ja TVT Kasvu ja oppiminen
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

TVT –strategian luonnos TVT –strategiaryhmän luonnos uuden Kasvatus- ja opetustoimen TVT – strategian pohjaksi

Visio eTaitoa kalastamassa – tietoa ja taitoa hyvillä toimintamalleilla, verkoilla ja välineillä Rohkeus kokeilla ja mahdollisuudet toimia aikaan, paikkaan ja välineeseen sitomatta Avoin, yhteisöllinen, innostunut aktiivinen oppija, joka pystyy luontevasti käyttämään tieto- ja viestintätekniikan ja sosiaalisen median ympäristöjä yhteistoiminnalliseen työskentelyyn oman oppimistyylinsä ja -strategiansa mukaisesti

Toiminta-ajatus Kouluyhteisön toimijat hyödyntävät monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikan ja median mahdollisuuksia opetuksessa ja oppimisessa. Lapsia ja nuoria kannustetaan toimimaan mediamaailmassa. Tvt- toimintaympäristö on laadukas, avoin ja ajantasainen. Henkilöstö saa riittävän koulutus ja teknisen tuen tukipalveluilta.

Tavoite 1; Tieto- ja viestintätekniikka on aktiivisesti pedagogisessa hyötykäytössä sekä tukee yhteisöllistä ja yksilöllistä opiskelua (koulun toimintakulttuurin kehittäminen) työyhteisön tvt-toiminnan kehittäminen opiskelukäytänteiden ja -mallien kehittäminen ja käyttöönotto verkostoituminen

Tavoite 2: henkilöstön tvt- ja mediaosaaminen on hyvää, kehittyy opefi-taitotasojen mukaisesti ja osaamista jaetaan (osaamisen kehittäminen ja pedagogiset käytänteet) alue-, koulu- ja henkilökohtaiset kehittämissuunnitelmat kouluttautuminen Osaava-koulutusohjelman hyödyntäminen vertaisoppiminen, mentorointi, jakamisen käytänteet osaamisen kehittymisen arvioinnissa

Tavoite 3: tvt-oppimisympäristöä kehitetään aktiivisesti (perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin) 3.1. Verkkoympäristö Strategiakauden tavoitteena on muuttaa Lappeenrannan päiväkotien ja koulujen verkkoratkaisu sellaiseksi, joka mahdollistaa erilaisten mobiililaitteiden, sormitietokoneiden sekä oppilaiden ja opettajien omien laitteiden (BringYourOwnDevice) käytön päiväkodin ja koulun tiloissa. Verkosta tehdään päätelaiteriippumaton. Päiväkotien ja koulujen verkosta tulee langaton, avoin ja nopea verkko, johon käyttäjä vaivattomasti autentikoituu. Verkkoon tulee pääsy myös käyttäjien omilla mobiililaitteilla, sormitietokoneilla ja kannettavilla tietokoneilla. Verkossa on kaikilla laitteilla tulostusmahdollisuus, mahdollisuus arkistointiin ja dokumentointiin sekä keskeneräisten töiden jatkamiseen ajasta ja paikasta riippumatta, myös vuorovaikutuksellisesti muiden kanssa. Strategiakauden aikana parannetaan päiväkotien ja koulujen langattomien verkkojen kuuluvuusalueita niin, että ne kattavat yksiköiden kaikki tilat. Lisäksi langattomien verkkojen kapasiteettia nostetaan vastaamaan tulevaisuuden lisääntyvää päätelaitteiden määrää. Luokkien esitystekniikkaa parannetaan siten, että opiskelijat ja opettajat pystyvät langattomasti siirtämään käytössään olevien sormitietokoneiden kuvaa ja ääntä projektorille.

Tavoite 3: tvt-oppimisympäristöä kehitetään aktiivisesti (perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin) 3.2. Laiteympäristö Verkkoympäristö mahdollistaa jatkossa käyttäjien omien laitteiden käytön. Verkkoympäristö ei rajoita käytettävää käyttöjärjestelmää. Opettajien käytössä suositaan kannettavia tietokoneita ja sormitietokoneita. Jatkossa myös suositaan ja tuetaan opettajia ottamaan vastuu käytössään olevasta tietokoneesta. Näihin työasemiin opettajille voidaan antaa ylläpito- / asennusoikeudet (esim. ohjelmistopäivitysten osalta). Myös käyttäjien omien laitteiden käyttöä suositaan ja tuetaan. Sormitietokoneiden käyttö kouluissa tulee lisääntymään tulevina vuosina. Opettajat ja oppilaat omaksuvat ne työskentelyvälineikseen. Sormitietokoneet ja niiden ohjelmistot sekä liitäntäominaisuudet ovat kuluttajien suosimia ja sen vuoksi helppokäyttöisiä myös lapsille. Sormitietokoneet ovat myös heti käytössä, akun kesto on edellä muita, ja se hyödyttää ryhmän/luokan työskentelyä. Strategiakauden aikana lisätään päiväkotien ja koulujen käytössä olevien sormitietokoneiden ja kannettavien tietokoneiden laitemäärää. Laitteiden määrä ja laatu tulee olla sellainen, että laitteet ovat helposti saavutettavissa ja tarvittaessa aina käyttöön otettavissa. Koulujen kiinteiden työasemien kohdalla suositaan päätelaiteratkaisuja niiden vähäisen ylläpitotarpeen ja pienen energiankulutuksen vuoksi. Päätelaiteratkaisuja suositaan atk-luokissa ja niissä tiloissa, joissa on keskitettynä yli neljä kiinteää työasemaa. Luokan perusvarustukseen kuuluvat dataprojektori, dokumenttikamera, äänentoisto sekä opettajalle verkossa oleva tietokone. Luokkia voi myös varustaa tarvittaessa interaktiivisella taululla. Työergonomian kannalta dataprojektoreissa suositaan ultralähiprojisoivia projektoreita, jolloin projektorin valo ei häikäise luokan edessä olevien silmiin. Vihreä tietotekniikka (Green IT) huomioidaan tulevissa laitehankinnoissa. Hankinnoissa suositaan pienen energiankulutuksen omaavia ympäristömerkittyjä tuotteita. Lisäksi hankinnoissa kiinnitetään huomiota laitteiden elinkaareen ja pitkäikäisyyteen. Loppuun käytetyt tietokoneet toimitetaan asianmukaiseen sähkö- ja elektroniikkaromun keräykseen.

Tavoite 3: tvt-oppimisympäristöä kehitetään aktiivisesti (perusinfrastruktuuri kaikkiin kouluihin) 3.3. Palvelut Koulujen käytössä olevat sähköiset palvelut toteutetaan pilvipalveluina. Ne ovat päätelaiteriippumattomia ja niihin on oltava pääsy kaikkialta Internetistä. Kasvatus- ja opetustoimi ylläpitää ja tukee Moodle –verkko- oppimisympäristöä keskitetysti. Moodle on käytössä kaikilla luokka-asteilla perusopetuksesta lukioon. Koulut voivat käyttää myös muita Internetin ja sosiaalisen median palveluita. Näihin palveluihin ei järjestetä keskitetysti tukea. Opettajien tulee tällöin perehtyä Opetushallituksen julkaisemaan Sosiaalisen median käyttöehdot opetuksessa –verkkosivustoon. Opettajille hankitaan etätyöpöytäyhteys kaupungin hallintoverkkoon, jotta turvataan heidän pääsynsä henkilöstön sähköisiin palveluihin. Kaupungin sähköposti on luettavissa mobiililaitteilla tai Internet-selaimen kautta.

Tavoite 4: oppiminen on ajasta ja paikasta riippumatta ja tukee tulevaisuuden osaamisen taitoja (tulevaisuuden osaaminen) verkko- ja etäopetus tiedonhankintataidot ilmiöpohjainen oppiminen e-oppimateraalit ja -julkaisut, oppimisympäristöt 3d-oppimisympäristöt ja lisätty todellisuus

Toimeenpano Strategian toimeenpano toteutetaan Tossu- toimintaympäristöä hyödyntämällä. Tossu- strategiaohjelmiston rinnalle luodaan tvt-Tossu, jonka toimintalogiikka on samankaltainen kuin Tossun. Strategian arvojen ja toiminta-ajatuksen pohjalta alueet ja koulut luovat tavoitteiden mukaisia toimenpiteitä lukuvuosittain. Strategian käyttöönoton yhteydessä aluerehtoreille ja rehtoreille järjestetään koulutustilaisuus