Jyväskylän kristillinen opisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Advertisements

Mikä tekijänoikeus?.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Varhaiskasvatuksen messut Heureka
Sikiöaikaisten alkoholivaurioiden sosiaaliset merkitykset ja moraaliset jännitteet lasten ja nuorten palvelujärjestelmässä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
Katso Aitolasta lisää:
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Kääntäjät osana EU-viestintää
Puhdas vesi jokaiselle lapselle
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Keski-Uudenmaan teatteri KUT & TEOS-hankkeen hedelmät.
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Kohti osallistavaa oppimista ja pedagogiikkaa
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Ajatuksia oppimisesta
Lasten osallisuutta kartoittamassa
LAPSEN OIKEUDET.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Oppimisen psykologiaa
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
ERITYISTAIDEKASVATUS
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.

ESSEE.
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Kielitietoisuus.
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Jyväskylän kristillinen opisto LAPSEN OSALLISUUS Jyväskylän kristillinen opisto

LAPSEN OIKEUS OSALLISUUTEEN YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapselle, joka kykenee muodostamaan omat näkemyksensä, tulee taata oikeus vapaasti ilmaista näkemyksensä lasta koskevissa asioissa. Lapsen näkemykset on otettava huomioon iän ja kehitystason mukaisesti. (artikla 12) Lapsella on oikeus ilmaista vapaasti mielipiteensä, vapaus hakea, vastaanottaa ja levittää kaikenlaisia tietoja ja ajatuksia yli rajojen suullisessa, kirjallisessa, painetussa, taiteen tai missä tahansa muussa lapsen valitsemassa muodossa. (artikla 13)

OSALLISTUMINEN VS. OSALLISUUS 1/2 Voi tapahtua: kielellisesti, nonverbaalisesti, fyysisesti, sosiaalisesti tai konkreettisella toiminnalla Voi olla mekaanista ja passiivista, jolloin lapset ovat fyysisesti mukana toiminnassa ilman omaa vaikutusvaltaa OSALLISUUS Tulee esille: lasten aloitteellisuudessa, toimintaan sitoutumisessa ja toimintatavoissa Tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa, jolloin heidän näkemyksensä voivat saada aikaan konkreettisia muutoksia toiminnassa.

OSALLISTUMINEN VS. OSALLISUUS 2/2 Toimintaan osallistuminen on sitä osallisempaa, mitä enemmän lapsen oma suunnittelu, päätöksenteko, toiminnan organisointi ja lopputulos tulevat esille toiminnassa. (Lehtinen 2009b)

OSALLISUUDEN MERKITYS Tiedon konteksti- eli tilannesidonnaisuudella on suuri merkitys opitun omaksumiselle ja tiedon soveltamiselle käytännössä. Osallisuus keskiössä Osallisuudellaan lapset rakentavat omia ja muiden lasten sosiaalisia asemia sekä kehittelevät toiminnan sisältöä. Osallisuuden toteutumisella ja vaikutusmahdollisuuksilla voidaan tunnistaa olevan merkitystä lasten toimijuuden esille tulemisessa. Osallistuminen kasvaa, mitä osallisempaa toiminta on (Lehtinen 2009b)

LAPSI OPPIJANA –Reggio Emilia Reggio Emilian ”oppi-isä” Loris Malaguzzi: ” – lapsuudenympäristö, joka rohkaisee ongelmanratkaisuun, valintoihin ja sadan kielen käyttämiseen, vaikuttaa aivosolujemme kytkeytymismahdollisuuksiin, lukumäärään ja moninaisuuteen. Aivot kehittyvät jos niitä käytetään.” ” Aivojen sata kieltä voivat olla alituisessa vuorovaikutuksessa keskenään kuin sinfoniaorkesteri, jossa jokainen soitin ja jokainen ääni vahvistaa toinen toistaan ja on tarpeellinen kokonaisuuden kannalta.” ” Jos pedagogiikassa olisi etiikka,… niin sen mukaan lapsia ei pidä muovata valmiiden ohjelmien mukaan, vaan sen sijaan seurata heitä avoimien projektien ja teematyöskentelyn myötä.” (Wallin 2000)

LAPSEN OIKEUKSIEN JA OSALLISUUDEN TOTEUTUMINEN Vaikka lapsen osallisuuden merkitys on osoitettu tutkimuksin ja informaatio-ohjauksen asiakirjoissa (VASU, VAKE) on otettu lapsen oikeudet kuulluksi tulemisen lähtökohdaksi, jäävät nämä valitettavan usein sanahelinäksi. (Lehtinen 2009a & Karila 2009)

SANOISTA TEOIKSI Miten jokainen voi osaltaan vaikuttaa siihen, että lapsen oikeus osallisuuteen toteutuisi?

LÄHTEET Hakkarainen, P. 2002. Kehittävä esiopetus ja oppiminen. Jyväskylä. PS-kustannus. Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. 2005. Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Porvoo: WSOY. Karila, K. 2009. Lapsuuden tutkimus ja päiväkotien toiminta. Teoksessa Alanen, L. & Karila, K. (toim.) Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere. Vastapaino. Lasten oikeuksien sopimus. Lehtinen, A-R. 2009a. Lapset toimijoina päiväkodin vertaissuhteissa. Teoksessa Alanen, L. & Karila, K. (toim.) Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere. Vastapaino. Lehtinen, A-R. 2009b. Lasten toiminta, toimintaresurssit ja toimijuus päiväkotiympäristössä. Teoksessa Alanen, L. & Karila, K. (toim.) Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere. Vastapaino. Rauste-von Wright, M. & von Wright, J. 2003. Oppiminen ja koulutus. Helsinki. WSOY. Wallin, K. 2000. Reggio Emilia ja lapsen sata kieltä. Helsinki. LK-kirjat.

ETÄTEHTÄVÄ 13.-14.2.2012 VUOROVAIKUTUS http://papunet.net/tietoa/vuorovaikutus Jakaantukaa 6 hengen ryhmiin (3/ryhmä) Ryhmä 1: Lupa vuorovaikutukseen Ryhmä 2: Varhainen vuorovaikutus Ryhmä 3: Toimiva vuorovaikutus Ryhmä 4: Vuorovaikutuksen tukeminen Ryhmä 5: Aistit ja vuorovaikutus Ryhmä 6: Vuorovaikutuksen havainnoiminen TUTUSTUKAA AIHEESEEN JA LAATIKAA SELLAINEN ESITYS, JONKA AVULLA PYSTYTTE OPETTAMAAN AIHEEN TOISILLE. JOKAISEN RYHMÄLÄISEN PANOSTUKSEN TULEE NÄKYÄ! KIITOS!