Paras myynti- ja palveluosaamisen kehittämisen kumppani HAAGA-HELIA Paras myynti- ja palveluosaamisen kehittämisen kumppani
HAAGA-HELIA Johtava myynnin ja palvelun kouluttaja, kehittäjä ja tutkija Suomessa ja Euroopassa vuonna 2015 Missio Koulutamme palvelu-, myynti- ja yrittäjähenkisiä asiantuntijoita Tutkimme ja kehitämme innovatiivisia palveluita, tuotteita ja yritystoimintaa alueemme elinkeinoelämän ja hyvinvoinnin vahvistamiseksi Kärkihankkeet: Suomi nousuun myynnillä hanke Myyntikilpailut Mania Sales and Service Skills
Myynnin- ja palvelun asiakaskohtaamisten asiantuntija
Suomi nousuun myynnillä HAAGA-HELIA yhdessä kokoamansa myynnin vaikuttajaverkoston kanssa haluaa muuttaa suomalaista kulttuuria myönteisemmäksi myynti- ja palveluosaamista kohtaan. Tavoitteena on paitsi nostaa myyntityön arvostusta niin myös edistää Suomen kilpailukykyä. http://www.suominousuunmyynnilla.fi/ http://www.youtube.com/watch?v=PAZptrLPvvA&feature=youtu.be Suomi nousuun myynnillä Suomi nousuun myynnillä on HAAGA-HELIAn koordinoima ohjelma, jossa se yhdessä kokoamansa myynnin vaikuttajaverkoston kanssa haluaa muuttaa suomalaista kulttuuria myönteisemmäksi myynti- ja palveluosaamista kohtaan. Ohjelman tavoitteena on paitsi nostaa myyntityön arvostusta niin myös edistää Suomen kilpailukykyä. Myynnin yhteiskunnallisen arvostuksen nouseminen vaatii laajaa yhteistyötä yrityselämän kuin myös eri asteen kouluttajien ja myynnin tutkijoiden välillä. Siksi kokoamme Suomen talouselämän vaikuttajista myynnin vaikuttajaverkostoa, jotka ymmärtävät myyntityön merkityksen yrityksille ja Suomen taloudelle.
Best Seller Competition (vuodesta 2011) Myyntikilpailut Best Seller Competition (vuodesta 2011) Opiskelijoille suunnattu myyntikilpailu, jossa yrityskumppaneita mukana HAAGA-HELIA sai neljä parasta sijaa 2013 http://www.bestsellercompetition.fi European Sales Competition Yhteistyössä Eurooppalaisten yliopistojen kanssa Yrityspartnerit mukana
Mania – kilpailukykyä suomalaisten yritysten myyntiin Timon kuvan tilanne vuorvaikutuskuva Timolta Tieteellistä tietoa, työkaluja sekä menetelmiä myyntiin liittyvistä emootioista, piilevistä arvoista sekä motiiveista. Tutkimuksen kohteena ovat niin myyjä- ja asiakasorganisaatiot kuin niiden välinen vuorovaikutus Kumppaneina Kahdeksan kansainvälisesti kasvavaa yritystä Aalto Yliopisto, Helsingin Yliopisto ja University of Toledo/Edward Schmidt School of Professional Selling (USA) Mania: Projekti tutkii ja kehittää business-to-business myyntiä monitieteellisin menetelmin. Tavoitteena on rakentaa myynnillä kilpailukykyä suomalaisille yrityksille tuottamalla niin uutta tieteellistä tietoa kuin työkaluja ja menetelmiä myyntityöhän. Kumppaneina projektissa ovat kahdeksan kansainvälisesti kasvavaa yritystä, jotka osallistuvat yhteiskehittämiseen ja hankkeen rahoitukseen niin rahallisella kuin työpanoksellaan. Yliopistokumppaneita ovat Aalto Yliopisto, Helsingin Yliopisto ja University of Toledo/Edward Schmidt School of Professional Selling (USA). MANIA-projekti keskittyy muihin kuin taloudelliseen tekijöihin business-to-business-myynnissä. Projektissa tutkitaan eri tieteenalat ylittävissä tutkimusryhmissä myyntiin liittyviä emootioita, piileviä arvoja ja motiiveita. Tutkimuksen kohteena ovat niin myyjä- ja asiakasorganisaatiot kuin niiden välinen vuorovaikutus yksilö- ja organisaatiotasoilla
Sales & Service Skills Selvitettiin myynnin ja palveluiden tulevaisuuden osaajien kompetenssit: markkinaennakoija myynnintekijä palvelutuotteistaja asiakkaan kumppani yhteispelin rakentaja digisoveltaja kosmopoliitti itsensä johtaja Myynnin ja palveluiden osaaja- erikoistumisopinnot (2012) Sales & Service Skills sertifikaatti näyttökokeen läpäiseville (2013)
Myynnin tradenomien sijoittuminen tittelit ja Opetajien osaaminen esille
Arvoa asiakaskohtaamisiin HAAGA-HELIA Sales & Service Power Arvoa asiakaskohtaamisiin
+€ ? -€ Asiakaskohtaaminen Asiakkaan kokemus Arvokas ja positiivisesti erottuva Asiakaskohtaaminen Asiakkaan kokemus ? Mitään sanomaton Huono, haitallinen -€
Asiakaskohtaamisen arvon nousu Asenne Myynnin ja palvelun tiedot ja taidot Tehokkuuden portaat myynnissä ja palveluissa Itsensä johtamisen tiedot ja taidot ja hyvinvointi
Sitoutuneesti vaikuttavuutta € Tehoa myyjiin, asiakas-palvelijoihin ja prosesseihin Asiakaskohtaamisen arvon nousu HAAGA-HELIA Sales & Service Power Kustannussäästöt Oppimista, oivaltamista, osaamisen juurruttamista
Miksi HAAGA-HELIA? Käytännönläheisiä, heti hyödynnettävissä olevia menetelmiä ja työkaluja, joilla osaaminen saadaan juurrutettua organisaatioon Huippuluokan ammattilaiset ja pedagogiset myynnin ja palveluliiketoiminnan osaajat Opintopisteitä, joita voidaan hyödyntää tutkintokoulutuksissa Kustannustehokasta koulutusta
Hyödyt palveluorganisaatiolle Asiakkaan kokema arvo nousee asiakaskohtaamisissa -> € Kustannussäästöt prosessien tehostumisesta Miten? Koulutuksen ja valmennuksen integroimista suoraan yrityksen myynti- ja palveluympäristöön Todellista oppimista, oivallusta ja osaamisen juurruttamista organisaatioon > muutoksen näkymistä työssä Innostusta työhön Kehittämällä ammatillisia taitoja ja osaamista
Sales & Service Power Kokonaisvaltaista myynti- ja palveluhenkilökunnan osaamisen kehittämistä Myynti- ja palvelutaitojen kartoitus ja kehittämispajat Tuloksellinen esimiestyö palvelu – ja myyntitoiminnassa Erikoistumisopinnot tradenomeille -> sertifikaatit Tehoa myynnin ja palvelujen prosesseihin Tavoitteellinen itsensä johtaminen Fast Track tradenomi koulutus käytännön osaajille
Myynti- ja palvelutaito kartoitus Kehittämispajat New Business myyntivalmennus DiSC vuorovaikutus asiakaskohtaamisissa Positiivisten palvelukokemusten luominen Haasteelliset palvelutilanteet Taitojen kehittymisen seuranta
Myyntitaito kartoitus ja kehittämispajat Moduulit Sisältö Myyntitaito- kartoitus Myyntitaitokartoituksessa saadaan kokonaiskuva myyjä- ja myyntiryhmätasoisesta myyntitaidoista. Kartoituksen pohjalta voidaan laatia organisaatiolle parhaiten sopiva myyntitaitojen kehittämisen kokonaisuus sekä myyjä- ja ryhmäkohtaiset valmennukset Havainnointi Ulkopuolinen tutkija havainnoi myyjien työtä Itsearviointi Itsearviointi Myyjät laativat itsearvioinnin myyntitaidoistaan itsearviointityökalulla DISC vuorovaikutus myyntitilanteissa Oman vuorovaikutustyylin tunnistaminen Erilaisten ostajien vuorovaikutustyylien tunnistaminen Vuorovaikutuksen mukauttaminen ostajan vuorovaikutukseen
Myyntitaito kartoitus ja kehittämispajat Moduulit Sisältö New Business myyntitaito-valmennus Tavoitteellisen myyntineuvottelunprosessin käsikirja Myyntiryhmässä yhdessä tuotettu Best Practices käsikirja ratkaisumyynnin prosessin eri vaiheisiin Tapaamisen sopiminen puhelimessa, OEH, tarvekartoitus, vastaväitteiden ja huolenaiheiden käsittely, kaupan päättäminen, tarjous ja esittäminen One to One neuvottelut Myyntitaitojen kehittäminen tapaamisissa, joissa myyjällä on vain yksi ostaja Many to Many neuvottelut Myyntitaitojen kehittäminen ryhmäneuvotteluissa, jossa paikalla useita myyjän edustajia ja useita ostajaedustajia Myyntikilpailu Myyntiryhmän sisäinen myyntikilpailu, jossa valitaan paras myyjä tai myyntiryhmä Seuranta Valmennuksen jälkeen tehdään yhteenveto palvelutaitojen kehittymisestä. Menetelmät ovat samat kuin kartoituksessakin Btob
Palvelutaito kartoitus ja kehittämispajat Moduuli Sisältö Kartoitus Mystery Shopping menetelmällä selvitetään palveluhenkilökunnan palvelutaitotaso ryhmätasolla ja henkilötasolla. Kartoituksen avulla tehdään ryhmätasoinen ja henkilötasoinen palvelutaitojen kehittämissuunnitelma. Itsearvionti DISC vuorovaikutus palvelutilanteissa Oman vuorovaikutustyylin tunnistaminen Erilaisten ostajien vuorovaikutustyylien tunnistaminen Vuorovaikutuksen mukauttaminen ostajan vuorovaikutukseen Positiivisten asiakaskokemusten luominen Marko täydentää Haastavat asiakastilanteet Seuranta Valmennuksen jälkeen tehdään yhteenveto palvelutaitojen kehittymisestä. Menetelmät ovat samat kuin kartoituksessakin.
Tehoa palveluprosesseihin Palvelun arvon lähtötilanne Asiakaan kokeman arvon tutkimine/mittaaminen startti Kehittämispajat Uuden tai olemassa olevan palvelun tuotteistaminen ja konseptointi Palveluprosessien kehittäminen Arvolupauskartta Palvelubrändin kirkastus Asiakas arvon kehittymisen seuranta
Tehoa palveluprosesseihin Moduuli Sisältö Palvelun arvon kartoitukset ja tutkimukset Palvelukartoitus Kartoitetaan palvelun arvon nykytilanne Alku- ja seurantatutkimus Tutkitaan asiakkaan kokeman palvelun arvo ennen kehittämistä ja sen jälkeen Palvelun konseptointi ja tuotteistaminen Uuden palvelutuotteen luominen tai olemassa olevan parantaminen Business Model Canvas –palvelun liiketoimintamallit Asiakasymmärrys Arvolupaus Palvelukonsepti Palveluelämys Palvelumodulit ja sisällöt Palvelun konkretisointi ja visualisointi Hinnoittelumallit Palveluprosessien kehittäminen Customer Journey Service Blueprint Arvolupauskartta Yhtenäinen arvolupauskartta Luodaan yhtenäinen palvelulupauskartta strategiasta asiakkaan vuorovaikutuspintaan saakka Palvelubrändin kirkastus Matilta teksti tähän kehittäminen Tutkimukset
Tehoa myynnin prosesseihin Moduuli Sisältö Myynnin prosessien kehittäminen Pirjo?? Konsultatiivisen myynnin prosessin luominen Pipe line management Revenue Management ?
Tuloksellinen esimiestyö myynti- ja palveluorganisaatiossa Moduuli Sisältö Aikaisemman erikoistumisopintokokonaisuuden pohjalta
Tavoitteellinen itsensä johtaminen Moduuli Sisältö Ajanhallinta Työnohjaus Vaiheittainen ja tavoitteellinen hyvinvointi-valmennus Tiedostava muutoksen mahdollistaja Monika
Myynnin ja palvelujen koulutukset Moduuli Sisältö Erikoistumis-opinnot tradenomeille -> sertifikaatti Palveluorganisaation tarpeeseen suunniteltu ja räätälöity Tradenomitutkinnon päivittäminen uusimmalla myynti- ja palvelu teorialla ja käytännön työkaluilla Kehittämishanke palveluorganisatioon Mahdollisuus sertifikaattiin Hyödyt Integroiminen suoraan organisaation kehittämistarpeisiin Fast Track tradenomi koulutus käytännön osaajille Räätälöity tradenomikoulutus organisaation omiin tarpeisiin Aikaisemman osaamisen päivittäminen uusimmalla kohdennetetulla liiketoimintaosaamisella Nopea valmistuminen Käytännön osaamisen hyödyntäminen 100 %:sti
Referenssit Asiakkaita ja yhteistyökumppaneita?
Muita myynnin ja palveluiden hankkeita yhteistyössä yritysten kanssa Helsinki matkailukohteena Sport Events Myyntiorientoitunut asiakaskohtaaminen Jutusta moneksi - toimitusjärjestelmällä liiketoimintaa Ruoka osana matkailua - elintarvike- ja matkailuyritysten hyvät käytänteet Location-based mobile application and SaaS-service for tourism companies PalveluPro Majoitusmainonta 2013 Mobile services in tourism to enhance sustainable purchases Unida - Understand, Ideate, Act
Sälää ja ajatuksia
Service & Sales tasot Johto: Kumppaniohjelman sisällön suunnittelu Esimiestaso: Myynti-ja palveluprosessien kehittäminen Tuloksellinen esimiestyö palvelu- ja myyntityössä Asiantuntijat: Myynti- ja palvelutaitojen kehittämisohjelmat Tavoitteellinen itsensä johtaminen Erikoistumisopinnot
Vaihtoehtoisia nimiä ??? Sales & Service Power into Action Sales & Service Value Sales & Service Run Sales & Service Best Sales and Service Sales & Service Best Mania
Huono kokemus, arvottomuus, haitallinen Arvokas € Asiakaskohtaaminen Asiakkaan kokemus Huono kokemus, arvottomuus, haitallinen
Tehokkuuden portaat myynnissä ja palveluissa Asiakkaan kokema arvo Asenne Myynti ja palvelut tiedot ja taidot Tavoitteellisen itsensä johtamisen ja hyvinvoinnin tiedot ja taidot kaiken perustana Tehokkuuden portaat myynnissä ja palveluissa Tehokkuus myynnissä ja palveluissa Tiedoista - Mitä tietää? Lukemalla, kuuntelemalla ja näkemällä Taidoista - Miten osaa soveltaa tietämäänsä? Harjoittelemalla käytännön tilanteissa Asenne – Miten suhtautuu asioihin ?? Kaiken perustana on itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin tiedot ja taidot
Kokonaisvaltaista myynti- ja palveluhenkilökunnan osaamisen kehittämistä Myynti- ja palvelutaitojen kartoitus ja kehittämispajat Tuloksellinen esimiestyö palvelu – ja myyntitoiminnassa Erikoistumisopinnot tradenomeille -> sertifikaatit Tehoa myynnin ja palvelujen prosesseihin Tavoitteellinen itsensä johtaminen Fast Track tradenomi koulutus käytännön osaajille